Jump to content

Billig kikkert..


Brede

Recommended Posts

Hallo.. Jeg lurte på om noen veit om en bra kikkert som er billig.. Har ikke kjøpt rifle enda men var og så på noen brukte rifler i dag.. Så på en Remington 710 og en Husqarna men jeg veit ikke ossen modell det er..

Trenger også Montasje så hvis noen har noen tips eller noe så skriv det her.. ;)

Skal bruke den på Åte og om dagen så burde være ganske bra objektiv på den.. x40 +++ :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Kan ikke bruke mye mer enn 3-4,000 siden jeg skal kjøpe rifle og at jeg skal ha kjøretimer,teorikurs og lappen så må spare litt også. og siden det er den første rifla så kjøper jeg brukt.. Skal gjenge til lyddemper også. men det koster nok ikke mer enn 500,- kr.

Har sett på Leupold VX-I 3-9x50mm.. noen som veit om den er bra?

Link to comment
Share on other sites

Ok.. Dom skulle ha 2490 for den. Satt kikkertmontasje på den også men den må jeg ta av og kjøpe ny.

Men er 710 no bra egentlig. Fattern har Rem 700 BDL og den er veldig bra. Rem 700 er jo kjent for bra presisjon, gjelder det for 710 eller er ikke den no bra? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Trur det blir den.. kommer ann på hvor mye penger jeg får til bursdagen :) Hvis jeg får nok til Rifla til bursdagen så kjøper jeg kikkert og montasje hos Winge Våpen :) Trur dere at dom på villmarkbutikken kan hjelpe meg med og finne riktig montasje til børsa?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med 710 (eller noen annen Remington heller), men har hørt ymse ting om kvalitet uten at jeg kan sette fingeren på noe. Kanskje et tryggere kjøp å investere i en brukt 700, som har godt rykte?

 

Revejakt foregår ofte i ganske mørke forhold. Da bør du ha en god skumringskikkert. Det er ikke lett å få i pose og sekk under 4 lapper. Har en Zeiss Conquest 3-9x40, som jeg ga 3 300,- for ny, og ble imponert over hvor god den faktisk var når det mørknet, men den holder likevel ikke spesielt lenge. Samme merket i 3-9x50 kan være verdt en titt, men den blir en drøy tusenlapp dyrere. x50 åpning er likevel noen hakk bedre i skumring.

 

Skal du ha en som virkelig ser ut til å være verdt prisen, bør du ta en titt på denne:

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/monarch-mce-2-5-10x56sf-m-il-r4-b-30mm-m-lys-9005272

 

x56 åpning, lav minsteforstørring og opplyst retikkel. Mer trenger en ikke kreve for jakt i mørket. Dessverre en tusenlapp over budsjett, men ta en titt og føl at du har råd! :wink: Vurderer selv denne for skumringsjakt på .308'en etter hvert (om jeg noensinne får mulighet til hjortejakt). Vet ikke hvor god den er i forhold til Meopta, Zeiss osv,men disse koster tross alt mye mer og.

Link to comment
Share on other sites

Istaden for Leupold VX-I 3-9x50 ta heller ein kikk på Redfield Revolution 3-9x50 til 2030kr http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31134" target="_blank" target="_blank" target="_blank Det er 1350 kr billegare enn for Leupolden. Begge blir laga på samme fabrikk av Leupold (Nei dette er ikkje noko eg trur,men noko eg veit berre sjekk Leupold og Redfield's heimesider) Begge har samme gode garanti. Redfielden er minst like bra og har fått god kritikk . I tillegg har Redfielden klikkjustering, det har ikkje Leupolden. Mekanisk er desse sikta fullt på høgde med langt dyrare sikter, forskjellen ligg først og fremst i optikken. Likevel vil eg påstå dette er mykje sikte for pengane. http://www.redfield.com

 

Eit anna alternativ er å kjøpe brukt optikk. Spesiellt på brukt europeisk optikk med fast forstørrelse går det an å gjere bra kjøp sidan nesten alle dag skal ha variable kikkertsikter.

Link to comment
Share on other sites

Parker Hale'n er en blanding av tysk ingeniørkunst (M/98 kasse) og engelsk industritradisjon (resten av våpenet) på det verste.

Kanskje var det et forsøk på å hevne seg etter bombingen av London, eller mest sannsynlig bare typisk engelsk arbeidsmoral fra den tidsperioden som gjorde utslaget, men de klarte ihvertfall å sette sammen våpen som ikke helt korrespnderte med det man fikk fra Mauser med samme mekanismen.

 

Når det er sagt, så kjenner jeg flere som har og bruker Parker Hale, og de fungerer greit.

Men noen skjønnhet er det ikke, tilpasningen er middels og finishen flasser.

Tross dette så sier det pang i riktig ende når man drar i avtrekkeren og man treffer der man sikter.

 

Er den billig nok kan du kjøpe, men fantasipriser trenger du ikke betale.

 

Det finnes det for mange billige jaktmausere på finn.no til at man skal irritere seg over engelsk mangle på kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Ta med børsa til forhandler (eller bruk litt tid på telefoene) så får du rett montasje; men 99% sikkert at denne passer;

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=753744

 

753744.jpg

 

 

Ringer finnes i alle diamterer og høyder; igjen-forhandler hjelper deg.

 

Parker-Hale kjøpte sine kasser fra FN i Belgia, produksjonen og maskinene ble senere flyttet til Spania (Santa Barbara)-noen av de siste Parker-hale-riflene hadde kasser produsert der. I dag er det Zastava som produserer sine mauser-kasser med dette utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Ofte er brukte våpen upussede i løpet når de blir satt i butikk. Hvis så er tilfelle spør om du kan låne litt pusseutstyr og puss løpet. Har du kjøpetillatelse klar får du ofte også låne våpen så du kan pausse og testskyte på bane om du vil om butikken er grei.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som standard Weaver-type baser, den gangen fantes de både i stål og aluminium.

Sistnevnte er selvsagt det dårligste alternativet.

Ringer som passer er ikke noe problem, hyllevare selv hos G-sport.

 

Sjekk at slutstykket glir greit og at stokken ikke har sprekker.

Om det ser ut som du kan dyrke poteter i løpet så må du pusse gjennom og kikke nærmere på det.

Om alt annet ser bra ut så må du sjekke at den passer til deg, det er bare magefølelsen din som kan fortelle deg det. :)

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 .308W, synt stokk, lyddemper, kikkert leupold 2-7x32 vx1 eller fontain 2,5-10x50 (30 mm), pris 6,500 ,-

Trur jeg skal velge Fontain siden det er større objektiv og forstørrelse. Men jeg syns 2,5 er litt mye som minste forstørring, jeg mener at det er bedre om det er 1,5 som minste men 2,5 funker sikkert det også :) skal ringe til han så fort jeg får levert inn søknad og får vite om jeg får lov til og kjøpe eller ikke :D Men er det ikke litt billig for en 700 med synt stokk, lyddemper og kikkert?

 

Da er det bare og leite etter en annen rifle siden den har blitt solgt :(

Er Brno 602 no bra? Veit om en som er til salgs, Brno 602 i 308W med A-Tec TMM5, tofot med vugge og Meopta 1,5-6x42.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...