Jump to content

Ulvejakt


Peodudn

Recommended Posts

Uerfaren ulvejeger ønsker tips og råd!!!

Har vært på jakt i helga uten å se snurten av gråbein. Har skjønt at han jakter i mørke siden alle dyra han har tatt har skjedd på natta, men hva gjør ulven på dagtid når det er lyst? Er han på farta da også?

Tips og råd mottas med TAKK :)

Link to comment
Share on other sites

Har blitt meg fortalt at moderatorer har mottatt flere klager på mitt inlegg der de stiller spørsmål om lovligheta av denne jakta.

Jeg kan forsikre dere om at denne jakta er fult lovlig og foregår i sammarbeid med fjelltjenesten i Finnmark og med tillatelse gitt av Fylkesmannen.

 

Ulven er desverre fortsatt på frifot. Har vært mye dårlig vær (snø) og Helikopteret har hatt lite sikt å fly i. Vi som har sotte på post har også slitt med sikta. Tåke og snø....

Jakta er nå innstilt inntil videre observasjoner av ulven..

 

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.7353661

Link to comment
Share on other sites

Har blitt meg fortalt at moderatorer har mottatt flere klager på mitt inlegg der de stiller spørsmål om lovligheta av denne jakta.
Missforstått ulveelsking er ingen nyhet, og eventuelle problem, eksisterer ikke om en ikke selv er berørt.

 

Tror nok at at med snø på bakken, god sikt og lite vind til å føyke igjen spor, vil gjøre jakta lettere.

 

Skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Motstandere mot ulvejakta har vi her også. Felles for de er at ingen av de blir berørt av ulvens herjinger...

 

Disse ulvene som er observert nå har en merkelig adferd. Dreper reinen og evt bare skader den så hardt at reinen må avlives. De spiser jo ikke dyret og virker som de bare leker med "maten"

Nermer seg vel 30 rein som har måtta bøte med livet på et par uker. Og da snakker vi om kun de dyra som eierne har funnet.

 

Det rare med disse ulvene (observert spor etter 3stk) er at de dukket opp plutselig som lyn ifra klar himmel. Hvor i all værden kommer de ifra og hvordan har de kommet hit ubemerket uten å ta rein i områdene rundt dette aktuelle området..

Noen spekulerer i at disse ulvene er dyr som har blitt fora opp i fangeskap for så å bli sluppet løs her.. Det ville jo forklart den merkelige adferden.

Link to comment
Share on other sites

Peodudn,

 

Jeg er nok en av de som rapporterte innlegget ditt. Det framgår jo ikke noe sted i innlegget at dette er lovlig jakt på skadegjørende ulv.

Hadde det vært klart hadde du nok sluppet rapportene.

 

Selv om jeg er en av de som mener ulveproblemet er overdrevet enkelte steder, så vet jeg at det IKKE er overdrevet andre steder, og i tamreinflokkene har den så ihvertfall ingenting å gjøre. Kan bare ønske lykke til med jakta.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Motstandere mot ulvejakta har vi her også. Felles for de er at ingen av de blir berørt av ulvens herjinger...

 

Disse ulvene som er observert nå har en merkelig adferd. Dreper reinen og evt bare skader den så hardt at reinen må avlives. De spiser jo ikke dyret og virker som de bare leker med "maten"

.

 

Det er ikke en merkelig adferd egentlig, at den biter andre reiner er fordi den vil ha dem gående i nærheten slik at den har "ferskt" kjøtt tilgjengelig. Dreper den alt med en gang vil kjøttet råtne før den får i seg alt, i tillegg får ulven andre predatorer og åtseletere på besøk = konkurranse i matfatet!

Så et program på kanaltv om ulvene i Canada, de gikk sine runder og silet ut syke og skadet dyr, for så jevnlig å komme innom for å sjekke om de var død. På den måten hadde de et måltid gående på gress, ulven visste omentrent når tid den var så svak at de tok den selv eller at den sprakk av seg selv. Dette er nok det ulven gjør her hjemme og, biter og river 3 ganger så mye som den trenger, da går det halvdøde dyr rundt om kring som den lett kan fange senere.

Sett fra ulvens ståsted sparer den masse krefter samt at sjangsen er minimal for å bli skadet i kamp mot en elg/rein. Ulven er en slu jævel!

Link to comment
Share on other sites

Vi skjøt to ulver til oss i forrige sommer.

Nå vet ikke jeg hvordan du skal jakte da

 

For og lykkes gjorde vi:

 

-Fant nattleien ( altså ulven går runder om natten og som regel er den samme hver natt)

-Finn den plassen som er best å postere igjennom hele runden til ulven

-Poster der du mener den går ( ferske spor, møkk osv)

-Om dagen ligger den som regel på høyde ( slik at den har full oversikt over territoriet sitt)

-Vanskelig om man er alene

 

Vi gjorde dette og fikk tak i hunnen og tispen etter 5-6 dager:)

 

OG det at ulven leker med maten er ikke unormalt

 

Hjemme til oss så fant vi rundt 40 skada sau og 40 døde.

5 som var spist.

 

Viss statisikken stemmer da så blir de 85X10 eller 850 dyr ble tatt. ( fordi rovdyrforskere mener man finner bare 10% av alt som er tatt) Men selvsagt vi mistet jo ikke så mye.. for det var jegere ute hele tiden og bønder som gjekk og leita, så vi fant nok igjen mer en gjennomsnitt, men slik som det står i papira ble det savnet 400 +- dyr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

men hva gjør ulven på dagtid når det er lyst? Er han på farta da også?

Ulven ligger i mange tilfeller i et "dagleie", gjerne en forhøyning i terrenget med god oversikt, både over sitt eget spor og området rundt generelt. Den kan også tilbringe tiden i nærheten av og på et kadaver.

Oppførselen du beskriver kan også være resultatet av at jaktferdighetene ikke er helt utviklet......

Link to comment
Share on other sites

Om dere vet ganske nøyaktig hvor ulven ligger, kan det være en god idè å postere en tett ring ganske nære ulven. Ulven har ikke de "antennene" som hjortevilt har, den er rett og slett ikke vant til å bli jaktet på eller å ha naturlige fiender. Ulven kan være relativt lett å smyge innpå, og vil ofte bare småløpe foran driveren i passe avstand.

 

Skitt jakt, ønsker dere all lykke til på veien!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må man opplyse att det er lovlig jakt?

Det er ingen som setter spørsmålstegn ved elgjakt, om den er lovlig.

Det er mange som faktisk jakter bjørn, ulv, jerv og gaupe lovlig mye av sommeren.(og nå)

Utrulig mange fellingstillatelser som blir gitt i løpet av ett år.

Link to comment
Share on other sites

Uansett så er dette meiningslaus bruk av samfunnsressursar og tid. Tamrein er det meir enn nok av, forvaltninga av tamrein er under ein kvar kritikk. At ein ulv gjer skade er noko me bør tåla. Å driva jakt, subsidiert av det offentlege, for å "ta ut" ulven er direkte fordumande.

 

Vonar jakta går åt skogen 8)

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mere enig, 350!

 

For å tilføye noe til trådstarter:

 

Ulvejakt har jeg liten erfaring med, men det virker vanskelig når det bare er et lite utvalg jegere som har lov. Uten sporsnø tror jeg også man er hjelpesløs og overlatt til tilfeldighetene.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering slettet jmonsen

 

Dyktig gjort kvamsgutten! Men det må tas i betraktning at vi snakker om en streifulv som kommer på avveie i et landskap som er enormt, ta en tur på finmarksvidda og du vil skjønne. Der er terrenget perfekt for en langdistanseløper som ulven er. Litt mere kupert terreng i form av daler, elver og skogspartier gjør det lettere å bruke drive/postemetoden. Det blir som å poste av 10 000 fotballbaner, hvor kommer ulven da? Lite forutsigbart egentlig.. største sjangsen de har uten sporsnø er helikoptret når det har sikt nok.

 

Uansett, skitt jakt og jeg håper dere lykkes snart!

Link to comment
Share on other sites

Ja, terrenget spiller en stor faktor i ulvejakt;)

Nå vet ikke jeg hvordan det er der dem skal jakte da;)

 

Det var ikke jeg som skjøt noen av det, men rovviltlaget jeg er med på.. ;)

Også langt i fra æren min at vi fikk skutt noen, men jeg er jo med og lærer mye:)

 

ÅJA, dem er riktig dyktige:) Gode hunder og har alltid lykkes med den rovviltjakta vi har vært med på:)

Laget har nå alle det fire store på samvitigheten sin;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvorfor må man opplyse att det er lovlig jakt?

Det er ingen som setter spørsmålstegn ved elgjakt, om den er lovlig.

 

Kanskje fordet det normalt ikke er jakt på ulv og ved å skrive litt mer utfyllende om jakta så slipper vedkomne mistanker mot seg.

 

Et sitat som jeg liker er: Det er på seg selv man kjenner andre best.

Personlig så ville jeg aldri lagt ut på åpent forum om det var ulovlig jakt jeg holdt på med og det falt meg ikke inn at noen her ville mistenke meg for nettop det. :wink: Synes egentlig det bare er komisk, hehehe..

 

Så hva er videre status i jakta... Ulven(e) har forsvunnet sporløst. Spekuleres i om det kanskje er noen som har tatt den av dage uten å raportere dette inn. Siste dagen helikopteret fløg var det bra med nysnø, men ingen spor å se.. Inntil videre har jeg (vi) gitt opp jakta.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...