Jump to content

Tråden for dachs


Raymond

Recommended Posts

Ja det er da noen som bruker de på hi, men det spørs litt hvor du bor i landet.

Her hvor jeg bor er det mye steinrøyser som reven bruker til hi, det er ikke ideelt for en dachs.

 

Men i områder med mye jordhi, så kan dachsen være fin.

Ulempen ved f.eks revejakt, er at dachsen ofte er forligger. Da er en sprenger å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Follo Østfold DHK hadde utstilling på Krapfoss Skytterhus lørdag 13.februar

Dommer: Svein Nordang

Dommeraspirant: Irene Krogstad.

 

Dachshund Korthåret (5):

B-Strups Paradis: Ck/CERT 1.BTK BIR

Kjærragårdens BF Alfa: 2.kval og med det NJ(D)CH

 

Dachshund Langhåret (7):

Tranevangs MA Chamonitax: CK/CERT 1.BHK BIM

Chirabida's Dixsi Is Fixi: Ck/CERT 1.BTK BIR BIS-1

 

Dachshund Strihåret (12):

Prestemoens Jonsok: CK 3.BHK

M Av Larhjelm: CK 2.BHK

Nettopp Av Larhjelm: CK 1.BHK BIR BIS-2

 

Dvergdachshund Korthåret (8):

(Hvorav 7 stk i juniorklasse tispe)

Minstemann's Candy: CK/CERT 1.BTK BIR BIS-3

Revestrekens Imola: CK 2.BTK

 

Dvergdachshund Langhåret (9):

Storfotens FF Gunnulf Den Yngre: CK 1.BHK BIR BIS-4

Storfotens Operasjon Dachsverk: CK/CERT 1.BTK BIM

 

Dvergdachshund Strihåret (2):

Stargang Coco At Kanix: CK/CERT 1.BTK BIR

 

Kanindachshund korthåret (1):

Ingen CK utdelt.

 

Kanindachshund langhåret (2):

Ingen CK utdelt.

 

Valpeshow - BIRvalpene:

Dachshund Korthåret: Revestrekens Ollesen (BIS2)

Dachshund langhåret: Chirabida's Fame Amosdottir (BIS1)

Dachshund Strihåret: Fröken Fräken

Dvergdachshund Korthåret: Långsjöns Pablo

Dvergdachshund Langhåret: Lurveleggs Querida Chica Marron (BIS4)

Dvergdachshund Strihåret: Wenja's Ågot (BIS3)

 

Bilder: http://foto.follo-ostfold-dhk.com/#6.0

Klubbens hjemmeside: http://www.follo-ostfold-dhk.com

Link to comment
Share on other sites

Bor i ringsaker, så her er det jordhi. Men ønsker en rev sprenger. Men får vente og se litt, har en dunker valp nå så det blir ingen dachs før neste år.(gidder itte og ha to valper på engang)

 

det er noen karer utafor trondheim som jager rev med dachs og dunker, husker ikke navn men de holder revekurs for jff i trondheimen, så det burde være mulig å få kontakt med dem.

kanskje det er noen her inne som vet hvem jeg tenker på?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :P er det noen her som bruker dachs i hi? Ser på nett at det er mange som bruker dachsen i kunst hi, hvordan fungerer dachsen i vanlig hi jakt sammenheng? Er det noe og gidde å prøve på? Kommer til og bli brukt mest på rådyr og blodspor, men kunne tenkt meg og bruke den på hi og..

 

 

Du skal som du har blitt bedt om tidligere i tråden kontakte Steinar Waage på årnes.

Kennel ovnsröret(kona driver dimmuborgir kennelen) Han er den person i norge som har best kontroll på hidachser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Follo Østfold DHK arrangerte ordinær blodsporprøve i Aremark.

Det var 25 ekvipasjer som fikk stille til start.

Dommere var Anne Igsi, Svein Erik Thorvaldsen, Arve Hansen og Raymond Bråten.

 

2 hunder med HP.

Engelsk Springer spaniel ble prøvens nr 2, mens Dachshund Korthåret ble prøvevinner!

 

Gratulerer til Svein Jonasen og NVCH B-Strups Sheridan

29506_405288441712_627371712_4558770_6580494_n.jpg

 

Andre dachshunder med 1. premie:

 

29506_405289651712_627371712_4558779_8312149_n.jpg

Dachshund Langhåret AC-Alexander og Lene Husby

 

29506_405289656712_627371712_4558780_1467679_n.jpg

Kanindachs Langhåret Doggiside's Princess Singoalla & Bill Salè.

Denne ble Norsk Viltsporchampion i dag.

 

 

29506_405289671712_627371712_4558782_1551343_n.jpg Ziri-Z & Rolf Zetterberg

Link to comment
Share on other sites

hei:

eg har ein strihåra dachs på 2 år som eg sliter med og få til og gå blodspor.

er det nokon som har tips på og vekke inntressa. han veit ka han skal, men eg har vert litt for "flink" til og gå ferske spor og latt hunden jage hjort :oops:

så det eg treng e tips om korleis eg kan få nasa ned på bakken igjen.

ps. eg veit at eg har gjort det vanskeligt fof meg sjølv

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Er vel det samme her, har en dachs, 3 år til høsten, godkjent for ettersøk. Men jaktlyst og ferskspor tar overhånd.

Men alliere seg med andre, legge korte blodspor, kanskje med pølsebiter, så du får nesa til hunden i bakken igjen.

Så øke avstanden etterhvert som du får fremgang. Kan også dra skanken igjennom sporet i tillegg!

 

Meningene er mange rundt dette.

 

Min hund går søndagstur når ikke jeg har lagt sporet, så viktig å bruke andre til å legge sporet tror jeg.

 

Lykke til. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En solskinnsdag i Hølen i dag.

54 voksen og 8 valper på Follo Østfold DHK sin utstilling.

Dommer var Ewa Nielsen

 

BIS ble strihåret normal; Nettopp Av Larhjelm.

31949_411557301712_627371712_4712751_6834776_n.jpg

 

BIS'et:

1: SN Nettopp av Larhjelm

2: SDv Wervest Nora

3: LN Sørils DJ-Shawnee Wilma

4: LDv Limores Qvik Kick

BIR: Limores Odette

BIR: KKa Grandgable's MS Full Of Flare

BIR: Minstemann's Candy

 

Beste valp ble en korthåret dverg; Minstemann's Fantasy From Thorn

31949_411557351712_627371712_4712753_5424301_n.jpg

 

Det var også 7 stykker som deltok i "Barn og hund".

De bel to klasser, under og over 10 år.

Barn og hund ble dømt av Rebecca Sørensen

 

31949_411557386712_627371712_4712754_2789308_n.jpg Vinneren av "de eldre"

 

31949_411557396712_627371712_4712755_5838829_n.jpg Vinneren av "de yngre"

 

BIS-hunden nok en gang:

31949_411557331712_627371712_4712752_8254278_n.jpg

 

Fullstendige resultater kommer etterhvert på http://www.follo-ostfold-dhk.com

 

For min egen del fikk Keski-Man Hareth 1. og 1. i åpen klase, mens A/S hundene Kolmilans Juni fikk en 2. pr i juniorklasse, og Långsjøns Pablo fikk 1. 1. HP som junior

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må bare fortelle litt om min håpefulle korthår. 14 måneder gammel og litt småskvetten og usikker på det meste som er fremmed. Kan den være bortskjemt? :roll: Usannsynlig menneskekjær og veldig sosialisert........har vært med på alt. Har fast plass under pulten og er hele kontorets store kjæledegge. Det eneste han boffer på er når gubben fra kontorutstyrsleverandøren kommer med sekketralla si. Den er fali...

Jeg har merker i røva etter stolsekken og begynte å bli passe utålmodig og bekymret etter uttalige timer i skauen uten tegn til å ville søke ut. Det var stort sett maks 30-40 meter unna og som en pil tilbake. Fikk et tips fra en bekjent om å prøve harehegn. Som sagt så gjort så på tirsdag tok vi turen til Enebakk. Satte meg godt til rette i gapahuken med cola og en jaktutsyrsbrosjyre og bikkjefaen surret som vanlig rundt med god kontroll på meg.

Plutselig var bikkja borte.......og etter ca 4-5 min hørte jeg noen febrilske hyl nede i lia. Skal love dere jeg blei glad. Filma hele seansen med videokamera og jeg ser nå etterpå at jeg ler så kameraet rister. Snakk om glede!! Bikkja losa i overkant av en time uten å være innom meg en gang. Det hadde jeg faktisk aldri trudd. Tapene var mange, men den ga seg ikke og ringa og surra rundt og på igjen. Tett vegetasjon gjorde det vannskelig å se noe, men fikk med meg haren et par ganger.

Noen som har synspunkter på dette med Harehegn forresten? kanskje ikke bra å overdrive det, men tenkte jeg skulle ta et par turer til før båndtvangen er slutt.

Legger ved et bilde av den håpefulle. Bikkja satt forøvrig i bilen da dette datt i fjor høst, men fikk være med å hente det.

jg1vzc.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

BIG Gr 4. illingen

BIG: Se BIS 2

BIG 2- Dvergdachshund strihåret: Wervest Nora. Eier: Vera Vestby

BIG 3 - Dachshund langhåret: Werwest Sigge. Eier: Christina Söderström

BIG 4 - Kanindachshund korthåret: Minstemann's Chili. Eier: Åge og Anita Solberg.

 

 

Øvrige dachser med CK

Dachshund korthåret (11 stk)

Hanner:

Ajax - Cert 1.BHK og BIR

Ingen CK til tisper

 

Dachshund Langhåret (4):

Hanner:

Wervest's Sigge - Cert 1.BHK BIR BIG3

NVCH AC Alexander - CK 2.BHK

Mh.B Finbech - CK 3.BHK

Ingen CK til tispa

 

Dachshund Strihåret (14):

Hanner:

Prestemoens Jæger - CERT 1.BHK BIR

Pep Av Larhjelm - CK 2.BHK

Tisper:

Neimen Av Larhjelm - CK 1-BTK BIM

 

Dvergdachs korthår (8):

Hanner:

Revestrekens Olllsen - Cert 1.BHK BIR

Mini Golf Dugo - CK 2.BHK

Quilt V S Stoofhoeve - CK 3.BHK

Tisper:

Minstemann's Candy - Cert 1.BTK BIM

JVV09 Mini Golf Dara - CK 2.BTK

Lova av Lindehoel - CK 3.BTK

 

Dvergdachshund langhåret (9):

Hanner:

Int.Nord.Balt.Rus.UCH Storfoten's Rampegutt - CK 1.BHK BIR BIG BIS2

Ingen CK til tispene

 

Dvergdachs strihåret (3):

Ingen hanner påmeldt.

Tisper:

Wervest Nora - Cert 1.BTK BIR

NV-09 Wenja's Yade Latte - CK 2.BTK

 

Kanindachs langhåret (2):

Ingen hanner påmeldt

Tisper:

Storfoten's Ninja Tigerjente - CERT 1.BTK BIR

 

Kanindachs korthåret (1):

CERT 1.BTK BIR Minstemanns Chilli

 

38652_430315716712_627371712_5234595_3535470_n.jpg

BIR og BIG 3. Dachshund langhåret.

Wervest's Sigge

 

39166_430311736712_627371712_5234513_710834_n.jpg

BIR Dachshund korthåret

 

40305_430308721712_627371712_5234440_6017275_n.jpg

BIR og BIG2. dvergdachshund strihåret.

 

39333_430307061712_627371712_5234417_2066880_n.jpg

BIR Dachshund strihåret

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Strihår dachsvalper til rådyr og hjortejakt!

 

Selges etter hunder med sterke drevlinjer og topp mentalitet.

 

Far: Int Nord J(d)CH N Se(v)CH NMDd10 Kvilestads Fibbe med bla. 15 Drev Cert og 16 førstepremier på 16 starter, 3 stk Cacit og Nm sølv 2009 (drev) og Nm Gull 2010 (drev). Samt beste Norske hund på det vinnende laget på Nordisk 2010 (drev).

 

Mor: NS J(d)CH Hvarsta Hvästanbriz , 5 førstepremier drev på 5 starter. (48 og 50 poeng på Nærøyprøven 2009)

 

Begge foreldrene var tidlig jaktmodne og var Champion på drev før fyllte 2 år.

 

 

Kontakt oppdretter Jan Clausen på mob: 47368325

http://kennelmoltemyra.blogspot.com

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jøss, dette må bli et ettertraktet kull, med de foreldrene! :D En fantastisk premierekke! :)

Begge foreldrene var tidlig jaktmodne og var Champion på drev før fyllte 2 år.

Var dette i Sverige i såfall? I Norge kan ikke dachs bli jaktchampion før etter fylte to år, siden det kreves utstillingspremiering etter fylte to år for å bli jaktchampion. Jeg vet ikke hvordan reglene er i Sverige da.

 

Uansett; dette må være et bra opphav til kullet! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Ranger! Ja, jeg la mest vekt på at 1 premiene på drevprøvene var i boks før fyllte 2 år, da jeg ikke anser det som en kjempeprestasjon å få en 2 premie på utstilling :lol:

 

Sjekket Championat reglene på Nkk så det så ut som reglene var litt forskjellige på dachs og basset.

 

Se her: "Dachshunder:

N J(D)CH (DREVCHAMPIONAT):Tre ganger 1. pr. på drevprøve i Norge

N J(H)CH (HICHAMPIONAT): Tre ganger 1. pr. på hiprøve i Norge.

Gjelder for begge championatene: Prøvene må tas for tre forskjellige dommere.

To ganger minst 2 p. på utstilling etter fylte 15 mnd oppnådd i et av de nordiske land.

Basset-rasene: Tre ganger 1. pr. på drevprøve (d) under tre forskjellige dommere. Samt

to ganger 2. pr på utstilling etter fylte 24 mnd. under forskjellige dommere oppnådd i et

av de nordiske land."

 

Så da ser det ut som 2 ganger 2. premie på utstilling etter fyllte 15 mnd holder for dachs... (enda en fordel med dachs :lol: )

 

Så vidt jeg husker det, så var jeg på drevprøve i januar med mora til valpene da hun var 15 1/2 mnd i Sverige og fikk 1. premie drev. (Kan stille der etter fyllte 15 mnd på drevprøve, og en gang uten utstillingspremie/ eller til de har fått en jaktpremie før fyllte 24 mnd.

 

Utklipp fra de Svenske drevprøvereglene:

Rätt att deltaga har hund som tillhör medlem i arrangerande specialklubb eller motsvarande nordisk kennelorganisation under förutsättning att hunden

• är minst 15 månader.

• och får vara högst 24 månader utan att vara utställd, intill dess att ett pris erövrats.

• efter 24 månaders ålder eller när ett pris erövrats, krävs lägst ett tredje pris vid officiell utställning.

• Basset får starta på drevprov utan att vara utställd tills pris har erövrats.

Videre stilte jeg henne på to utstillinger på sommeren og fikk de nødvendige utstillingspremiene. Deretter var det høst, trening og jakt :) Og da stilte hun på 4 ordinære drevprøver og fikk 4 førstepremier. (og kun forskjellige dommere) Og da var NS J(d)Ch i boks med en ekstra drevpremie som bonus...

 

Egentlig synes jeg at jakthundraser (drivende) burde være premiert på drev for å bli Utstillingschampion for å ikke lage så mange forskjellige varianter innen for samme rase... Men det er en annen diskusjon 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjekt at / om det blir litt fart i tråden rundt Dachs.

Har akkurat fått min nye Strihår i hus ( 1,5år ) og gleder meg til sporprøve

og jakten.

Dachsen er en utrolig fin hund og omgås og er en " maskin " i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg skal på Rasemesterskap på Igsi gård med yngste frøkna.

Det er ho som skal representere Nordvest Dachshundklubb.

Vi starter uten ambisjoner men håper å gå en grei prøve.

Ho er meget ung so det kan skje forskjellig iløpet av ett spor....

Ho blir 1år ei veke etter prøven.

Det som er litt ekstra morro er att ho er dattra til fjorårets vinner :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Ranger! ..........

 

Se her: "Dachshunder:

N J(D)CH (DREVCHAMPIONAT):Tre ganger 1. pr. på drevprøve i Norge

N J(H)CH (HICHAMPIONAT): Tre ganger 1. pr. på hiprøve i Norge.

Gjelder for begge championatene: Prøvene må tas for tre forskjellige dommere.

To ganger minst 2 p. på utstilling etter fylte 15 mnd oppnådd i et av de nordiske land.

Basset-rasene: Tre ganger 1. pr. på drevprøve (d) under tre forskjellige dommere. Samt

to ganger 2. pr på utstilling etter fylte 24 mnd. under forskjellige dommere oppnådd i et

av de nordiske land."

 

..........

 

Egentlig synes jeg at jakthundraser (drivende) burde være premiert på drev for å bli Utstillingschampion for å ikke lage så mange forskjellige varianter innen for samme rase... Men det er en annen diskusjon

 

Det kom nye championatregler gjeldene fra 1.1.2011 hvor det står følgende:

 

NORSK JAKTCHAMPIONAT (N JCH)

GRUPPE 4 – DACHSHUNDER

Samtlige dachsraser:

DREVCHAMPIONAT (N J(D)CH): Tre ganger 1.premie på drevprøve for dachshunder i Norge, hvorav minst en 1. premie på ordinær prøve. Prøvene må tas for tre forskjellige dommere. To ganger minst Very Good på utstilling i Norden for to forskjellige dommere. Minst en av utstillingspremieringene må være tatt etter fylte 24 måneder.

 

Faktisk strengere krav til utstilling på dachs enn for basset, siden basset trenger 2x good på utstilling, men da begge etter fylte 24mnd.

 

For nå å bli norsk UCH gjelder:

 

2.1. NORSK UTSTILLINGSCHAMPIONAT (N UCH) Generelle krav: a) Tre ganger certifikat på utstilling i Norge under tre forskjellige dommere. Minst ett av certifikatene må være vunnet på utstilling arrangert av NKK eller på utstilling hvor raseklubb er gitt anledning til å utdele certifikat tellende til championat på linje med certifikat vunnet på NKKs utstilling. Minst et av certifikatene må være vunnet etter at hunden har fylt 24 måneder. b) Hund som er nasjonal utstillingschampion blir norsk utstillingschampion når den har oppnådd standardkravene (dvs. certifikat på internasjonal utstilling eller på utstilling hvor raseklubb er gitt anledning til å utdele certifikat tellende til championat på linje med

certifikat vunnet på NKK‐utstilling, oppnådd certifikat i Norden etter fylte 24 måneder og minimum 3 forskjellige dommere) og eventuelle tilleggskrav for rasen

 

Tilleggskrav:

 

GRUPPE 4 – DACHSHUNDER:

Samtlige dachshunder: To ganger minst 2. premie for to forskjellige dommere på en av følgende prøver:

- drevprøve for dachshund eller tilsvarende i et av de nordiske landene

- kunsthiprøve

-blodsporprøve Hunder fra de øvrige Nordiske land som er utstillingschampion i hjemlandet kan oppnå norsk utstillingschampionat uansett hvilken jaktpremiering hunden har oppnådd som grunnlag for sitt nasjonale championat.

Link to comment
Share on other sites

Min hannhund fylte 10 år når han ble norsk og svensk jaktchampion, ikke for at han var treg å få igang men svært ofte ga han seg ikke før det var mørkt og vel så det...

 

Han debuerte på utstilling 10 år gammel og fikk 1.pr ck ! både han og jeg tok dette med fattning og det ble med den gangen.

 

I dag er han 14,5 år og noe redusert etter en batalje eller to med dreveren.. men de gamle er eldst og han fikk rådyr i nesa idag så alt fungerer ! bare i slow motion

Link to comment
Share on other sites

Merkelig att utstillingskrava for å oppnå jakt champ skal variere så mye.

Men det er vel opp til raseklubbene hvor mye eksteriør skal telle.

 

Vi med dachs har og krav om jaktpremiering før utstillings cert blir utdelt.

Dette synest eg personlig er greit da vi ikke har bruk for showhunder i denne rasen.

 

Viss vi ser over grensa er det enda større forskjeller, der holder det med 1 stk good.

 

Så de mere useriøse vil nok gå bakveien for å champe sine hunder.

 

3*1ste i Sweden på drevprøve

1* Good i Sweden på utstilling

=SJ(D)CH

og da trenges bare 1 Norsk 1ste så er Det norske champet og i box.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, det er litt forskjellige regler ute og går. Reglementet er NKK, ikke raseklubbene sitt. Men raseklubbene kommer nok med innspill ja.

 

Vi med dachs har og krav om jaktpremiering før utstillings cert blir utdelt.

EDIT: Oi, sjekka visst en litt gammel variant av utstillingsreglene; i det nye reglementet ser det ut til at dachsene har krav om brukspremiering ja. :oops: Må visst lese litt mer på de nye reglene fra 1. januar jeg. :roll:

 

Men det er 3. premie på Hiprøve, Drevprøve eller Blodsporprøve som er kvalifiseringskravet til Brukshundklasse (og mulighet for Cert på utstilling) ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hei eiere og entuasiaster av Dachs

 

Hentet i forrige uke min strihår dachs fra kennel Akki`s. Hunden heter Poker og er 1,5 år.

Det ble skutt rådyr for Poker i 2010 og oppdretter har gått blodspor javn og trutt frem til jeg nå kjøpte den.

Når jeg nå har fått den i hus synes jeg den er veldig " ydmyk " ovenfor meg. Den er mer frempå mot min samboer og mer slik jeg forventet en dachs.

Når jeg kommer hjem etter å ha vært borte noen timer ( hunden har ikke vært alene ) begynner den å skvette litt slik som en valp ofte gjør i ren glede.

Har noen av dere noen erfaring med dette? Er det bare fordi omgivelsene nå er helt endret at han inntar en slik " ydmyk " posisjon ovenfor sin eier?

Jeg så Poker sammen med Oppdretter og fikk ikke inntrykk av at han ble tatt hardt eller hadde en ydmyk holdning til han.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en hannhund, blanding av langhåret og korthåret dverg. Størrelses messig er han lik som den langhårete og har fargen til korthåret, black and tan.

 

Helt siden valpestadiet har han hvert skeptisk til nye mennesker. Nå er han 16mnd og fremdeles ikke glad i mennesker som kommer på besøk. Han bjeffer på alle og har i den senere tid begynt å løpe ut av huset, sette seg på gårdstunet og bjeffe på, tilsynelatende ingenting...... Han knurrer til besøkende når de nærmer seg og bruker lang tid på å bli "trygg". Bare man flytter på , for eksempel hengeren ute på tunet, så begynner han å bjeffe på den fordi den ikke stod der i sted....... forandringer er farlig :lol:

 

I skogen fungerer han utmerket og har så og si greid alle sporprøvene jeg har lagt, både blod og ferskt. Har kun plan om å bruke han på ettersøk.

 

Vi er 5 stk i familien og hunden "elsker" alle oss men er som sagt ikke intr i å ha andre til stedet. Dette gjelder også når han er med, enten på butikken eller på besøk hos andre. Opplever også at han på turer kan begynne å bjeffe og knurre på møtende personer.

 

Har fullført valpekurs, hvor instruktør først fikk hilse på hunden den 10ende kursdagen.... hun anbefalte oss ikke videre kurs før vi hadde hatt hunden hos en adferds teraput. Dette har vi gjort uten at dette har gjort hunden noe særlig bedre. Hunden viser store tegn til å være veldig teritoriell uansett om det er hjemme eller på besøk hos andre.

 

 

 

Er det noen andre som opplever dette med sin dachs? Er dette noe som er kjent blandt denne rasen eller er det rett og slett min hund som er litt smårar?

 

Setter pris på alle svar da dette begynner å tære på tolmodigheten til kone og barn. Bjeffer jo hele tiden......

Link to comment
Share on other sites

Still bikkja på jaktprøver, eller i det minste bruk den til aktiv jakt. Det trøtter ut og tilfredsstiller en aktiv hundehjerne. :wink:

 

Hei Ranger.

Dersom dette var svar på det jeg skrev. Aktiv jakt, mner du da at hunden skal få søke etter hjort, for uten sporsøk som blod? Hadde egentlig tenkt kun ettersøkshund men dersom det er en form for drivjakt som skal til kan selvsagt dette prøves.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kun skal ha hunden som ettersøkshund, så skjønner jeg det hvis du ikke vil bruke den som løs på drevet halsende hund, altså til jakt der du slipper bikkja. Det jeg mener er at aktiv jakt tilfredsstiller hundens behov for aktivitet og bruke jaktlysten sin, så kanskje den hadde fått en annen tilværelse. Disse bikkjene vil jo være aktive, men seff er sporing og annen aktivitet god som gull også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har kjøpt meg dachs strihår etter at den gamle omkom på motorveien for en måned siden.

Far Kvilestads Fibbe, Mor hvärstas Hvästanvind. Prøver å være ute i skauen med han så ofte jeg kan. Han er 4 måneder nå, og ser ut til å bli en liten tøffing. Han virker allerede å være svært dominant, kommer det settere og harebikkjer løper han rett bort og skal "sjefe", de skjønner lite av denne bestemte valpen :lol: . Utrolig kjælen og snill gutt, men ovenfor bikkjer virker han å være helt fri for typiske valpelyter med kryping, underdanig logring og det å legge seg på rygg. Han oppfører seg allerede som en voksen hannhund, kostelig å se på :lol:

 

Er dette en indikasjon på en sterk psyke, eller noe som tilsier at han muligens kan bli FOR skarp?

Link to comment
Share on other sites

Hei hadde en intresann los for 2 uker siden. dachsen dro ut med noen hjort (30stk)

Plukka ut bukken av flokken og enda opp i en times stålos på denne.

Hvordan ville dette blitt bedømmt på prøve?

Lostid over 1 time ingen tap godt hørbar los hele tiden osv....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gratulerer Kvilestads Fibbe! Med beste hund induviduelt i Nordisk drev 2011 (90,5 poeng), der konkurrerer de 3 beste dachsene fra hvert land - Norge, Sverige, Danmark og Finland. Samt 1. premie Nm drev 2011 (57 poeng) (i tillegg til 1. premie Nm drev 2010 og sølvinner 2009) Han har vel 18 drevcert for like mange dommere nå:) + årets jakhund på Elverum i år...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en nå 5 måneder gammel valp fra Kennel Moltemyra, far Kvilestads fibbe mor hvärsta västanbris.

Var en tur i porsgrunn i helgen, og i forbindelse med besøk i et litt rolig område så jeg et rådyr i en li ikke 25 meter fra bilen engang. Tenkte at dette kan det jo tenkes at han synes er artig, så jeg stopper bilen - parkerer - og slipper han der rådyret gikk opp - rundt 10 meter fra der det sto for 1 minutt siden.

 

istedenfor å løpe opp i lia, drar han ut rett frem igjennom noen busker og hager og over et jorde i god hastighet, ca 250 - 300 meter. Småstøting i ca 5-10 minutter går gradvis over i en fin los som varer 5 minutter, før et stort rådyr i fin hastighet hopper over jordet med tassen på slep. Gjett om far var stolt :lol: denne losen varer i ca 5-10 minutter før lillefar kommer logrende, blid og fornøyd over jordet igjen tilbake til meg. En veldig artig opplevelse, og forhåpentligvis et godt tegn for fremtidige loser!

Link to comment
Share on other sites

At du har en hund som stopper ved bekk skal du være glad for, ikke rent få hunder har druknet under drev hvor drevdyret har kastet seg på elva og lagt på svøm.

 

Jeg var tidlig klar over dette og trente min valp (jippi) på svømming tidligt. Hun behersker vann til de grader...for en uerfaren hund kan dette være livsfarligt.

 

Min Drever har ved et par anledninger drevet rådyr på elva, han har stoppet ved bredden, snudd og returnert til far..Nå er Qvint en meget klok drever...han har et stort hode og selvfølgelig en meget klok hund...

Link to comment
Share on other sites

har dachs vi også, har skutt 99 rådyr for han, har det i boka. mangler et dyr nå, er nok siste høsten hans.. er 12 år, men veldig i bra form.. og veldig flink, får nok aldri en sånn rådyr hund...blir ny hund på ny året....

 

 

har dessverre ikke noe bilder av han. har kun to i fra høst for 2 uker siden :)

 

 

los i 20-25 min, og pang, han heter forresten Jørgen :wink::D

 

2qxrqly.jpg

 

 

 

30vjdck.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...