Jump to content

Tråden for dachs


Raymond

Recommended Posts

Noen som har noen GODE bilder av strihårs Dachser som har fått utmerkelser på utstilling?

Har trålet gjennom en del på nettet, men finner bare bittesmå bilder som gir meg ingenting.

 

Pelsstell er en del av hundeholdet, men når en ikke veit hvordan bikkja skal se ut, så er det ikke greit. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som har noen GODE bilder av strihårs Dachser som har fått utmerkelser på utstilling?

Har trålet gjennom en del på nettet, men finner bare bittesmå bilder som gir meg ingenting.

 

Pelsstell er en del av hundeholdet, men når en ikke veit hvordan bikkja skal se ut, så er det ikke greit. :)

 

http://www.pediculus.no/Trimming%20av%2 ... rspels.htm

http://revestreken.com/artikkelpels.htm

http://www.larhjelm.net/Larhjelm/Trimming_av_pels.html

Link to comment
Share on other sites

Hvordan holder dere andre med dachs formen på bikkja gjennom en varm sommer? Jeg er litt ute etter trenings tips som passer dachsen.

 

Sju tips for å øke kondisjonen(Kilde: Eliza Kajanus ( jakt & jägare)):

 

Skritte med hunden:

Få hunden til å gå i skritt. Det er den eneste gangarten fvor hunden løfter et ben om gangen. Skritt trener derfor alle bevegelsesmuskler. Utmerket grunntrening året jgennom og som oppvarming/avslutning.

 

Gå en tur i marka:

Gå gjerne der underlaget er ujevnt. Det tvinger hunden til å løfte bena ordentlig, nyttig for balanse og koordinasjon. Dessuten blir ryggen sterk.

 

Svømmetrening:

Effektiv og skånsom trening. Vannet bør være minst 15 grader varmt. Ha evnt flytevest på hunden. Begynn å svømme korte strekninger, ca 10 - 15 minutter, økt evnt etterhvert. Glem ikke å rose hunden når den svømmer. Å svømme med hunden i basseng er et alternativ, men det koster litt mer.

 

Løpe løs.

Får hunden løpe løs trenes kondisjon, styrke, balanse og koordinasjn helt naturlig. Kombiner med treningsformer der du kontrollerer "takt og lengde" på treningen, feks sykling eller svømming. Det gir mulighet for å trene andre muskler enn de som hunden vanligvis benytter seg av.

 

Sykkeltrening.

At hunden bare skal trave ved sykkelen er visstnok en myte. I begynnelsen av opptreningen kan man ha hunden i trav, men siden bør man intervalltrene for å bygge opp hundens kondisjon og gjøre treningen mindre monoton. Gå fem minutter (lei sykkelen), fem minutter trav, fem minutter galopp. Øk intervallene etterhvert.

Sykle ikke på varm asfalt (unngå helst asfalt).

 

Bakketrening.

Å løpe ned grustak eller bakker i skogen er bra som styrketrening, fremfor alt for hunder som gjø raske utfall. Effektiv trening, men med fare for skader. Ta det rolig, ha hunden koplet ved behov.

 

Løpetrening.

Å løpetrene eller jogge med hunden gjør mer for din kodisjon enn for hunden. ta gjerne med hunden likevel - all form for bevegelse øker blodgjennomstrømningen og gjør godt for kroppen.

 

 

De gode grunnene til å trene hunden i god tid før jakta begynner.

Kilde: Kjersti Petterson, SLU.

 

Hjerte: Lavere hjertefrekvens ved hvile og middels hardt arbeid.

 

Lunger: Oksygen går fortere over fra luft (i lungene) til blodet. Pustefrekvensen synker. Lungemusklaturen blir mer utholdende.

 

Blodkar: Flere blodkar i musklene letter tilførselen av oksygen til musklene. Lavere blodtrykk ved at blodårene lettere utvider seg. Økt blodvolum med opp til 15%

 

Stoffskifte: Veltrnte hunder har høyere fettforbrenning enn utrente. Kroppstemperaturen stiger mindre ved anstrengelser. Mindre risiko for overoppheting, spesielt i varmt vær.

 

Muskler: Den del av kroppen som raskest responderer på trening. Blir sterkere gjennom styrketrening. Antall muskelfibre øker og balansen mellom langsomme og raske muskelfibre påvirkes.

 

Leddbrusk: Blir sterkere gjennom trening, forutsatt at hunden får tid til å restituere seg i minst 48 timer mellom øktene. Ved for kort restitusjon brytes brusken ned.

 

Sener og lingament: Kan bli opptil 15% sterkere gjennom trening. Mindre risiko for skader. Det trengs flere måneders trening for å bli sterkere, men det det blir raskt svakere ved urørlighet.

Link to comment
Share on other sites

Teller bare ned timer nå, skal hente lille "turboen" i morgen klokka tre. strihåret dachs har stått øverst på ønskelista lenge. Gleder meg noe helt villt :D

 

Dachs er tingen. Det må være de beste hundene som finnes. Ikke tar de stor plass heller. Jeg har en korthåret en selv, men har sinnsykt lyst på en strihåret også :mrgreen: Gleder meg på dine vegne :D

Link to comment
Share on other sites

Var veldig tilfeldig att det ble dachs nå egentlig. Satt på finn.no og titta på felger til bilen, men det sporet av litt. Så etter litt tenking og grubling var det og kaste seg i bilen og dra og hillse på dotten og si i fra att det bare var og holde'a av :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Raymond

 

Det er mulig vi kanskje dukker opp på Hiprøve hos dere Lørdag den 18/07.

Vi er på veg hjem fra Sverige ferie i ca de dagene.

 

Den Hi prøven er åpen for alle raser, eller har jeg misforstått noe da?

Eller er den kun for dachs siden det er sommertreffet deres?

 

Hei!

Hiprøven er åpen for alle raser.

Påmelding innen 01.07.09 til hedmark.dachshund@klubb.nkk.no

Dommer er Ronny Bjølbakk.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes iallfall ei bok som tar for seg (tittel:) "Jakt med kortbeinte hunder, drever, beagle, dachs og basset" av Dennis Liljeberg og Per Klaesson (Landbruksforlaget). Boka tar for seg bruk av kortfotinger generellt, med spesialkapittel for hver rase. Jeg synes boka er ok.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke mer enn 10 sider spesielt om dachsen, som for de andre rasene, inkludert rasestandarden... Så noen dyptpløyende dachsbok er det ikke, nei. Boka omhandler mer jakt med de kortbeinte rasene generellt. Er en del fine dachsbilder da! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja da, alle kortbeinte hunder jager på samme måte, men det kan skille litt på drevlengde/varighet og fart. Dachsen er jo sein i skauen, mens en beagle og en drever driver viltet mye raskere, basset også. Så alt som står i boka om generell jaging med kortfotinger gjelder for dachsen og.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til freddan'..

.. legger vi ut på en lang kjøretur til nabolandet, for å hilse på en ny dachs. Et spennende tilskudd som jeg håper blir en heidundranes jakthund.

Det er en av disse krabatene som er "Kolmilans Juni Jakthund".

olle2.JPG

Valpene er forøvrig etter SJ(d)CH Källstigens Gösta og SJ(D)CH SUCH Oppstus Alice.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har knipset noen bilder av Cito gutten vår som ble ett år i slutten av mai i år :)

 

4982_222622955300_801785300_7438546_2113325_n.jpg

 

De er flinke til å finne kjølige plasser på varme dager.. og omvendt.. hehe.

4982_222622910300_801785300_7438543_4880957_n.jpg

 

Sofa sliter:

4982_219715425300_801785300_7362540_3878870_n.jpg

hehe

 

Vakthund:

4982_221518905300_801785300_7409053_4980340_n.jpg

Han stod ofte her å fulgte med på hva som skjedde rundt oss. Og i fart så blafret ørene så vi holdt på å le oss skakke..;)

 

Søker selskap selv.. :)

6252_227245730300_801785300_7575029_3999854_n.jpg

 

Myser etter hva som skjer :)

6252_227245750300_801785300_7575033_7740230_n.jpg

 

En ting er i hvertfall sikkert, det å ha med seg en dacs i båt er ikke noe problem, og veldig sosialt og kontaktskapende.

Ble kjent med flere dacs eiere på turen og det var litt godt å komme seg opp om morgenen for å gå på tur.

Link to comment
Share on other sites

Elvis, dachsen vår ble meget dårlig for et par dager sia, han slutta å spise og fikk problemer med dogåing.

Da ble det tur til dyreklinikken på Grong til Martin Kaldahl for undersøkelse og røntgen.

Det viste seg at Elvis hadde hovna veldig opp i prostata og hadde en svær værkebyll, vi fikk beskjed at han måtte oppereres straks, ellers ville han styke med.

Kaldahl hadde egentlig helt fullt opp med pasienter og ikke tid til denne opperasjonen, men han skulle ta Elvis i natt på opperasjonsbordet.

Han syntes veldig synd på han og det var tydelig at Elvisgutten hadde det veldig vondt.

 

Nå har vi prata med dyreklinikken og Elvis er færdig opperert, ligger å sover ut rusen i ro og fred og vi kan komme å hente han i ettermidag.

Fikk også vite at han er kastrert, da dette skal være forebyggende for videre problemer med "understellet".

Opperasjonen syntes jeg var ganske kostbar, 7000 kr skulle dem ha for inngrepet, men pytt... Han får gi igjen til høsten på rådyrjakta, håper bare at ting går bra, og at han kommer til å bli den samme jaktmaskina som før.

 

Er det andre her som har lignende ærfaringer med rasen?, Dette skulle vist være ett litt vanlig problem for dachsen, og da er jeg litt nysjerrig på hva en kan forvente av kommende "overaskelser" med tanke på kastrering og jaktlyst osv...

Vel, jeg har jo en jaktkompis som er "beskjært nedentil", og han er det jeg vil si "mer enn jaktivrig"... :mrgreen:

 

Her ett bilde av Elvisgutten fra jakta i høst.

 

image10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rasemesterskapet for dachshunder blir arrangert som en ordinær blodsporprøve ifbm sommerleiren.

449725.jpeg

Dommere var f.v Roger Åsheim, Arvid Mjølkeråen, Eva Moen, Edgar Johnsrud og Raymond Bråten

Det ble spor nok til at 26 ekvipasjer kunne starte i skogene på Grundset.

 

Bare de tre beste hundene ble rangert, de andre er bare lagt inn i katalogrekkefølge.

 

449726.jpeg

1. pr HP - Prøvevinner:

SN Akki's Al Ap Sofus, Kai Esten Dale

449727.jpeg

1. pr HP - prøvens nest beste hund:

SN NVCH Perazzi's Snorre, Arild Søbye

449728.jpeg

1. pr HP - prøvens 3. beste hund.

KN Pediculus Et Lite Stykke Norge, Kårhild Hallanger

 

 

Et knippe førere og noen hudner som oppnådde 1.pr:

449729.jpeg

 

Hunder med 1.pr:

SN NVCH Naima's A-Aqua, Øydis Kveta

SN Pediculus Mango, Kirsten Ness

SN SVCH Drevuddens Geischa, Reine Nilsson (NVCH i dag.)

KN NVCH B-Strups Sheridan, Svein Jonassen

LN NVCH Anazeidele, Inger Marie Haugland

LN SUCH Romanicas Älvis, Anne-Lie Hellander

KN SNJ(H)CH SNVCH SUCH Ovnsrøret's Ukkonen, Anne-Lie Hellander

SN D-Zarek, Sturla Ølstøren (NVCH i dag)

KN FinSJ(H)CH SVCH SUCH Hälles Varenne, Lotta Magnusson (NVCH i dag)

KN Lorckebo's Ariella, Svein Josvanger

KN TJ Gulla Lupinella, Bjørn Arild

 

2.pr:

LN NSUCH Bergsbakken's Prince Charming

 

Øvrige måtte for dagen klare seg med 0.premie.

 

Bilder: Kjell Haugland, trykk på bildet for større versjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny dachs, det er gøy med valper, spesiellt når de begynner å jage på høsten.

Har selv fått ny hannhundvalp i hus etter Finnelias Tim og Revbergets Frøya, to gode unghunder som ble jaktchampioner i høst. Ser frem m ot høsten :D

Link to comment
Share on other sites

235 påmeldte hunder, og en dag med bra vær i Båstad.

Dommer for dachshundene var Anne Livø Buvik.

BIS-dommer Rolf Frostad

 

Dachshund korthår (12):

Hannhunder; ingen CK.

Tisper:

Keski-Maan Hareth - CK CERT 1.BTK BIR 4.BIG

NUCH NVCH Østbo's Gaia-Zita - CK 2.BTK

 

Dachshund langhår (4):

Ingen CK utdelt.

 

Dachshund strihåret (19):

Hanner:

M av Larhjelm - CK CERT BIM

Ovnsrøret's Øgrim - CK 2.BHK

Lurveleven av Larhjelm - CK 3.BHK

Tisper:

Moro av Larhjelm - Ck CERT 1.BTK BIR 1.BIG 4.BIS

Pei-Fang T-Frida - CK 2.BTK

 

Oppdretterklasse Kennel Larhjelm 1. oppdkl HP

 

Dvergdachshund korthåret (4):

Hanner:

Ingen CK

Tisper:

Int.Nord.UCH NSVCH KBHV-04 Ulvesporets Augusta - CK 1.BTK BIR

Wheels Waltzing Tilda - CK CERT 2.BTK

 

Dvergdachs langhåret (14):

Hanner:

Storfoten's Ærtekrok - CK CERT 1.BHK BIR 2.BIG

Tisper:

Tomjantin Roal Red Flush - CK CERT 1.BTK BIM

 

Dvergdachshund strihåret (1):

Tisper:

Lommerusket's Jøril - Ck CERT 1.BTK BIR 3.BIG

 

Kanindachshund Langhåret (3):

Ingen CK utdelt

 

Bilder kommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

harethaugust09.JPG

 

Vi får vel "bumpe" litt i tråden.

Slutt på båndtvang, så det har vel vært noe aktivitet på en eller annen forumdachs?

For egen del har det ikke blitt noe slepp ennå, skal få godt ei sporprøve først så bikkja kanskje blir godkjent som ettersøkshund. Så jeg krysser fingre for morgendagen!

Link to comment
Share on other sites

Har trimma rådyra i Østmarka hver dag siden 21, med både Conrad (strhår) og Ozzy (korthår), med stort hell. Dette til både til forlystelse og forargelse for andere turgåere :D .

Har hatt loser fra 45 min. til en drøy time. Gleder meg til å komme til Nord Møre og the real deal.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

harethaugust09.JPG

 

Vi får vel "bumpe" litt i tråden.

Slutt på båndtvang, så det har vel vært noe aktivitet på en eller annen forumdachs?

For egen del har det ikke blitt noe slepp ennå, skal få godt ei sporprøve først så bikkja kanskje blir godkjent som ettersøkshund. Så jeg krysser fingre for morgendagen!

 

Nydelig hund :-)

Ikke lett å ta fine bilder av de heller alltid ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen som har kvalper på gang,,,?? Eg driver og sparer penger til hund igjenn, og vil ha en Dachs! Bare elsker disse hundene!!! har ikkje bestemt meg om eg vil ha korthåra eller langhåra., Kommer til og reise på hundeutstillinger med hunden, Skal også trenest opp til og gå ettersøk, Så med tanke på skog og kratt er det vel kansje best med korthåret :)

 

Så vist noen har planer om og ha kvalper fremover vinteren så må vedkommende sei ifra:) helst med litt god stamtavle da med tanke på utstilling:)

 

Mvh Kim Andre.

 

 

(har eg plasert den i feil tråd, så beklager eg det) virket bare fornuftig og sette den her:)

Link to comment
Share on other sites

Hei, har sluppet dachsen to søndager pårad med samme resultat. Tispa på 3 år tar ut rådyr etter et meger bra søksarbeide.

Og losen går. Gamle hannbikkja på 10 år søker noe trangere og hvis han ikke tar ut dyr selv så prøver han å overta losen til tispa. Kan følge på astroen hvordan han støter opp sporet etter tispe og prøver å overta losen. Som regel blir han liggende noe bak men han tar snarveier når rådyret ringer og hvis han klarer å komme før tispa, så legger hun av og kommer rett inn.

Mens han jager videre.

Punkt 1.

Dette syntes jeg er rart da hannhunden har jaget alene helle sitt liv, men har tydligvis på slutten av sin karrierer staret å lose sammen med andre hunder. Tispa har ofte blitt sluppet sammen med hannhunden de siste 2 årene men velger konsekvent å jage alene evnet legger av.

 

Punkt 2.

Når tispa legger av løper hun direkte tilbake til slippsted. ofte i rett linje fra der hun la av sporet.( ser det på astro)

 

Hannhunden følger sitt eget bakspor når han legger av selv om det medfører lange omveier før han er tilbake.

Han er også vanskelig å blåse inn da han nødig forlater baksporet sitt.

 

 

Er det noen som har erfaring evnt/ forklaring på forskjellene!

 

Mvh

Torstein

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig ut finger'n og fikk gått ferksporprøven.

Det gikk bra, så da er det en ny godkjent ettersøkshund i hus:

 

Resultater for godkjenningen:

1.pr på ordinær blodsporprøve i regi av Oslo & Omegn DHK. Dommer Stig Thorsen. 31.08.08

10 poeng på fersksporprøve (rådyr) i regi av NJFF Østfold. Dommer Torbjørn Tveter. 07.09.09

 

Dermed nybakt godkjent ettersøkshund.FIN 53500/06 Keski-Maan Hareth:

 

img88.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

[quote="Raymond

Tone%20og%20King2008.jpg

Tone Bakke med CH Ra-King Oliver ble beste hund sammenlagt etter fjorårets utstillinger.

Jeg har lenge provd meg med at jeg må ha en jakthund. Nå har kjerringa og jentongen funnet ut at en langhåra dachs er godtatt.

 

Noen her som har eller skal ha valper? Må bare ha litt konkrete elementer i bakhånd over forhandlingsbordet.

 

Noen som jakter med denne typen dachs? Jeg har vært med på ovnsrøret og strihåret, men ikke langhåret. Det er vel ikke noe forskjell? Tenker mest at de er avlet for kos fremfor jakt? eller...

 

 

Arro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nå fått meg en garmin astro som jeg har satt på dachsen min. Dette gir meg jo på mange måter endel muligheter for å lære bikkja litt "mer å kjenne", hvertfall i jaktsammenheng. Jeg har en stund hatt mistanke om at Dixie har søk som er kort i fra meg. Hun blir borte en stund fra øyesyn, men jeg har jo ikke visst hvor langt hun har søkt ut. Etter en tur med astroen så har jeg fått bekreftet mistankene mine. I flertallet av søkene hennes så stopper hun å søke på mellom 40 og 50 meter fra meg. I et par av tilfellene løp hun ut 60-70 meter fra meg.

 

Hvor langt bør bikkja søke ut egentlig? Er det noe jeg kan gjøre med dette? Og hvordan?

 

Jeg prøver også å sette meg ned for å se om hun tilslutt søker langt ut, problemet da er at hun søker i nærområet mitt og kommer tilbake og setter seg ned og finner en pinne eller lignende å tygge på. Når jeg så reiser meg opp igjen så løper hun ut for å søke igjen. Igjen ikke så veldig langt unna meg.

 

Er det noe jeg kan gjøre med dette? Er dette egentlig et problem?

 

Kjetil A.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...