Jump to content

Tråden for dachs


Raymond

Recommended Posts

Ta med deg mye kaffe og noe å lese på,å gå å sett deg ned i skogen å la hunden få masse tid,det kan hende den er redd for ikke å finne deg igjen,husk tolmodighe(ikke alltid like lett)når den er trygg på att den finner deg igjen er jeg sikker på att den vill søkke lenger å lenger ut.Dette er bare ett forslag,finnes sikkert flere muligheter du også kann prøve. Lykke til :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, var på drevprøve med tispa på lørdag. Siden hun hadde prestert gode loser de tre forgående helgene regnet jeg med at en 1pr. burde være en selvfølge! Men når man er for selvsikker så ......

Slapp hundenkl.09.00 og hun søket vilig ut. Var innom hvert 5-15 min før hun gikk direkte ut igjen. Fulgte henne på gps og så at hun var 5-600m ute flere ganger på fot for så vende tilbake igjen. Virket som hun ikke fant noe av interesse.

Ca etter 1,5 time høres en voldsomtett los i 2 min før hunden kommer rett inn, dette har aldri skjed før! Går ut å sjekker spor og ser hun har jaget en elg(for 1 gang i sit liv). Søket fortsetter men etter 2 timer ser jeg at søket har blitt trangere og hun kommer oftere inn. Plutslig beggynner hun å støte og, opp flyr en rugde. Dette skjer en gang til. og jammen har hun begynt å jage fugl! Har hungått lei av å ikke finne rådyr og heller jage rugde?

Med dommeren stående ved minside og binå utviklingen merker jeg svetten trenger frem. Vi begynner å gå tom for tid (og rådyr). Det er under en halvv time igjen sier dommeren. Så rett under der vi sitter begynner hun å støte, nok en rugde tenker jeg, men nei dette er mer enrgisk og drar noe av gårde, før hun får problemer og begynner å ringe rundt rett ved der vi sitter. Ringene blir større og større og snart finner hun utsporet og drar avgårde. Losen går rett rund fjellet vi sitter på krysser våre bakspor og rett ut. Vi går opp på topprn av fjellet for å høre etter losen, men et helkopter (fra gullknapp flyplass) begynner å svirre rundt fjellet og overdøver alt. Men astroen svikter forløpig ikke og viser at detterådyret har ingen planer om å ringe. Dra rett av gårde og vi hiver oss i bilen og prøver å henge på, Stopper på en bakketopp rett ved en gård og lytter. Fra gården kommer en løs Srtihårsforster, og bjeffer for fult på oss. Umulig å høre noen som helst, kjører videre. Losen går på tvers av veiene (har krysset 3 veier til nå), og vi må kjøre rundt et fjell og lytte på nytt. Forseint, losen har passert og vi hører ikke noe. Kjører videre rundt 2 nye fjell og ser en trafikkert vei som losen kommer mot. Stopper i veikanten og ser bikkå komme i full los. Jeg er redd for passerende biler og løper ut i veien for å stoppe biler somme måtte komme kjørene når bikkja passerer.

Da Hunden ser oss kommer den en tur innom. (los tid er nå 1,5 time, vi har hørt maks 10 min). Dommer mener lostid er noe kort og jeg lar hunden fortsette. den tar foten direkte og Støter over neste hei og rett ned til nidelva(ca 20meter bred)

Går litt opp og ned langs bredden før den legger av og kommer tilbake.(Har rådyret svømt over elva?)

Dommer er noe usikker og det er jeg og. Løper tilbake til veien og får tak i bikkja før den krysser veien på retur.

Kjører dommer hjem da prøvetid er ute for lengst. Han vil innstille hunden til en 2 premie.

 

Ser i etter tid at det ikke altid går som planlagt på drevprøver. For være glad fikke bikkja svømte over elva for 1oo meter lengre nede ligger kraftstatsjonene og der er strømmen sterk.

 

Når jeg kommer hjem ser jeg påsporloggen at rådyret har dradd rett ut av terrenget krysset 3 veier og 2 vann, før det hev seg på elva? Los tråden er mer eller mindre rett frem ca 7km i luftlinje. (drevtid var ca 2timer da hundne fikk tap)

 

Totalt løpt hunden 15km under prøven, ca. 7 km. i søk og ca 8km i los.

 

Klt med astroen (men ikke med 2 pr.)

Link to comment
Share on other sites

Ute en tur etter rådyra i går.

Det ble bare skremming i dag, da de to dyra vi fikk i los tok strake veien ut av lovlig område.

 

Som en avslutning på dagen fikk valpen, som nå er 5 mnd, prøve seg litt.

Det ble los, som ikke flytta på seg. Det viste seg at hu hadde gått i hi!

Like etter forlot Mikkel hiet, og jammen ble det 30 minutters drev ut av det.

Gleder meg til fortsettelsen med denne lille dama.

juni_nov.jpg

Link to comment
Share on other sites

For noen uker siden, ja så ble Tara innlemmet i vår familie, ei trihåret tispe på ca 16mnd. Hun har utrolig gode forutsetninger for å bli ei god jaktbikkje.

 

Første tur i terrenget, ja så var det rett på hjortesport, etter å ha forundret eieren i noen hundre meter, så så jeg kjapt hva leken dreide seg om..... Kolle og kalv på 30meter :) :) da ble matfar kjempeglad.

 

Først og fremst så vil jeg trene hun opp til jakt og til en dugelig sofagris, men aller først så må hverdagslydighet, slik som innkalling og på plass.. være i boks..

 

Noen tips om hvor jeg skal begynne..? f.eks på innkalling.. har noen svære jorder på utsiden her, så plass er der nok av :D

 

Når er det vanlig å ha valper på bikkja? Med tanke på hva som er det optimale FOR HUNDEN SIN DEL...

Link to comment
Share on other sites

Når er det vanlig å ha valper på bikkja? Med tanke på hva som er det optimale FOR HUNDEN SIN DEL...

 

Det er en (seiglivet) myte at alle tisper har godt av et valpekull.

Finn først ut om hunden har egenskaper som er verdt å avle videre på, og at den ikke har ting som man forsøker å ikke avle videre på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok noen nybegynner spørsmål til dere :lol: (Jeg var litt usikker på om jeg skulle poste her eller i "jakt med hund" tråden, men det falt på denne da jeg har dachs).

 

Før jakt, hvordan gjør dere det med fór? Gir dere bikkja mat eller lar dere den gå "sulten" ut på jakt? Jeg har nemmelig hørt at man ikke skal gi mat på morningen fordi det kan "ødelegge" jaktlysten litt. Og hva/hvor mye gir dere hunden under jakta ved eksempelvis pause?

 

Hva gjør man egentlig når bikkja har fått los? Går dere etter den, prøver dere å møte dyret der dere tror hun blir jaget eller står dere å venter til bikkje kommer tilbake bare (om det ikke blir skutt dyr)? Jeg har hørt at om man vil ga en trygg hund så må man stå å venter der du så bikkja sist(?).

Link to comment
Share on other sites

Kjetil-A:

Tålmodighet! Det beste er nok å bli stående til bikkja kommer tilbake.

Dette er forøvrig nyttig lesing:

http://www.taxklubben.org/Injagnigsrad_olle%20lundberg.htm

 

Når det gjelder foring så gir jeg en liten frokost, og jeg forsker å "snacke" (hardkokt egg, biter av hundepølse o.l) hunden utover dagen, slik at det blir jevnt tilsig av næring. Væske er også viktig, så å blande litt for i vann og servere er en god ide.

Link to comment
Share on other sites

NJ(D)CH Kjærragårdens DG Knerten, korthår sier hei til alle dachser og eiere :D:D:D .

 

Var på Telemarksprøva /ordinær drevprøve lørdag og er så spent på resultatet. Denne dagen klaffet nesten alt unntatt været med regn og vind. Hadde god kontakt med hunden og losen og hørte han hele drevet. Lengst unna var 1100meter.

Får greie på resultatet onsdag kveld :?:?:?

 

Skal på Aust Agder prøva onsdag i Birkeland. Begge disse prøvene er uttak til neste års NM.

 

20 November blir det NM så høsten er fylt opp :D

 

Har ikke bilde av han da jeg ikke klarer det med bilder :cry: , men dere finner han her http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19695398

 

Mh Raymond.

Link to comment
Share on other sites

Hei, så litt tidligere i tråden noen spørsmål ang. kastrering av dachs. har fått et problem med den yngste hannhunden min( har en på 11 og en på 4 år) han har begynt å skvette inne hver dag. Han markerer seg også mot dattera mi på 2 år,halen står rett til værs når hun kommer inn i rommet. Så en kan si at jeg ikke stoler på han lenger :( .

Har vel kommet til et punkt hvor jeg må gjøre noe, kan kastrering være det ? Hva kan jeg forvente av bikkja etterpå ? jaktmessig ?

Takknemlig for svar

Link to comment
Share on other sites

Hei Kjetil:

MAT: Når det gjelder fòr før jakt og jaktprøver gir jeg han litt næring ca 2 timer før jakt/prøver. Du hadde vel ikke orket å løpe terrengløp med full mage :D , men heller ikke med tom mage. Helt enig med jevnt inntak av næring som er sagt av andre her. I skogen blander jeg litt hundefor med rått egg som er krønsja. Rått egg er energibombe som han får maten midtveis på dagen. Etter en lang los får han litt mat for så å vente 2-3 timer før han får hovedmåltidet.Vann er viktig og vil han ikke drikke har jeg en flaske med tut som jeg klemmer/gir han inn i munnviken slik at han må drikke (viktig hvis det er varm i været).

 

Haretrening: Jeg preger alltid hundene mine på hare i begynnelsen 8unghund) Har en liten øy som han jager på. Kan ikke se at det er noe i veien for å trene i harehegn. Jeg personlig ser ingen vits i dette midt i en jaktsesong, men fin trening før jakta begynner. Ville kanskje trent bare noen få ganger i hegn. Syns det er viktigere å trene i skogen , både søk, samarbeid og innkalling.

 

I natt kl 03.00 pakker jeg sakene og reiser til Birkeland på jakt/drevprøve. Meldt dritvær (sludd) så jeg er spent.

 

Raymond.

Link to comment
Share on other sites

Er det lov til å skryte litt :?::?::?::D Jaktprøvdrevprøve

 

Har vært på prøve lørdag og igår/onsdag. Ordinær prøve i Telemark og Aust Agder.

 

Lørdag 53 poeng og drevcert :D:D:D

Onsdag(igår) 52 poeng og drevcert :D:D:D

 

Stolt hunde"far" til min kjære jaktkamerat. Raymond

 

 

 

Da er er NM 20 oktober.

Link to comment
Share on other sites

For 3 år siden var jeg på hjort/rådyrjakt sammen med ett par kompiser. Han ene hadde med dachsen som ble slept løs. Etter en stund gikk losen. Fra der vi satt hadde vi god oversikt over terrenget der bikkja for, men vi så ikke dyret den hadde los på. Det gikk en stund og bikkja kom losende mot postene. Først kom en trost flygende i lav høyde og 10 m bak kom bikkja med fullt fokus på trosten. Fulgte etter hvert eneste krumspring trosten gjorde. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

NM gikk "nesten" :cry:

 

Etter ca 50 minutter tar Knerten opp dyr. Losen går jevnt og trutt innenfor hørehold " I vind og regn" . Både meg, kjentmann og dommer sitter på samme plassen og hører losen ringe gang på gang. 50 minutter passeres og dommer ber meg om ca 3 minutter å blåse inn hunden. Da skjer det , I NM, losdyret har løpt ned til et jorde ved en gård og losen slutter brått. Knerten kommer tilbake og jeg står der målløs. Hva har skjedd????? Han som aldri loser under 1 1/2 time.

Hunden går raskt ut i nytt søk og tar opp dyr bak oss som støkkes av oss og drar ut på langtur og med regn og vind i ryggen får vi aldri god kontakt for dømming selv om full tid på andre los.

 

Er det mulig????

 

Når jeg og dommer kjører tilbake passerer vi der hunden måtte slippe losdyret. Midt på jordet var det grøftet slik at det var umulig for hunden å passere :twisted:

 

Slik kan det gå......

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter forsatt med å få dachsen min til å søke vekk i fra meg.

 

Jeg fikk jo henne når hun var 2,5 år gammel og har hatt henne i et års tid nå. Problemet er at hun kan fint spore på blodferske spor hvor dyret er kort unna, men på spor som ikke er like ferske (noen timer gamle kanskje) så hopper hun glatt over dem. Og viser jeg henne sporet så sporer hun i ca 10-15 meter, snur seg og ser på meg og virker meget usikker. Og så kommer hun tilbake igjen. Jeg har hatt en kort los på henne i høst, men det er det. Avogtil så løper hun ut 100-150 meter, men de siste gangene jeg har vært ute har hun nesten løpt ned beina mine.

 

Så er det da et par ting jeg lurer på og som kanskje dere kan svare meg på.

1. Gjør jeg noe galt?

2. Er jeg ikke tålmodig nok?

3. Er det ingen håp for å få henne til som en dugenes jaktbikkje?

 

Jeg vurderer derfor å kjøpe meg en dachs til som kanskje kan være en mer jaktbikkje i større grad enn hun jeg har nå. Hva tenker dere om det?

Link to comment
Share on other sites

1. Gjør jeg noe galt?

2. Er jeg ikke tålmodig nok?

3. Er det ingen håp for å få henne til som en dugenes jaktbikkje?

 

1. nei du gjør neppe noe galt. Det er isåfall gjort før du fikk henne.

2. Vet ikke?

3. Hvorfor fikk du henne? Hadde tidligere eiere gitt henne opp?

Å trene opp hunder som allerede har gått en runde med dårlig resultat, er ofte rimleig utfordrene.

Hvis hundens adfers skyldes manglende erfaring med jakt kan den sikkeret bli litt bedre.

Hvis hundne har har dårlig erfaring fra før så er jobben værre.

NB jeg har sett noen dachser som er slik som du beskriver, (skopusserer ). Det er ikke et uvanlig fenomen. Skyldes ofte manglende jaktlyst, kan dog bli fine familiehunder.

 

4. Jeg vurderer derfor å kjøpe meg en dachs til som kanskje kan være en mer jaktbikkje i større grad enn hun jeg har nå. Hva tenker dere om det?

I så fall vær nøye med valg av valp. Legg inn bestilling på en som garanterer stor jaktlyst hos både mor og far.

Tenk og igjennom kjønn. Hvis du har tispe så er det lettere å ha en til av samme kjønn. Da slipper du parringer i løpetiden.

PÅ den andre siden så er hanhunder ofte lettere å få til, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen spørsmål angående dachser... Dette er hva jeg kan oppfatte det nærmeste man kommer en langbeint rovviltdriver, som fortsatt er liten nok for å gå nedi et hi? Hvor kalde spor tar dem vanligvis? Er de så hjelpesløse som det er lett å tro på snø?

 

Holder på å bygge en ekvipasje for mårhund, og har allerede en laika som funker greit. Men den har jo sine begrensninger hva angår søk på kalde spor og ikke minst under bakken. Har tilgang på american foxhound-valp etter gode linjer, og over bakken ville dette klart vært mer ideelt, men da er man avhengig av en terrier i tillegg... Men den har jo da ei drevfart som bedre matcher laikaen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen spørsmål angående dachser... Dette er hva jeg kan oppfatte det nærmeste man kommer en langbeint rovviltdriver, som fortsatt er liten nok for å gå nedi et hi? Hvor kalde spor tar dem vanligvis? Er de så hjelpesløse som det er lett å tro på snø?

 

Holder på å bygge en ekvipasje for mårhund, og har allerede en laika som funker greit. Men den har jo sine begrensninger hva angår søk på kalde spor og ikke minst under bakken. Har tilgang på american foxhound-valp etter gode linjer, og over bakken ville dette klart vært mer ideelt, men da er man avhengig av en terrier i tillegg... Men den har jo da ei drevfart som bedre matcher laikaen.

 

 

Hva var egentlig spörsmålet? Om dachser har rovviltskarphet? Da er svaret at det er best bevart i korthårene sånn generellt, men det er mest ulike linjer som betyr noe og ikke hårlaget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er det glede i heimen.

Hismovallens Bianca skal bli Sunnmøring.

Er ikkje den mest ideelle årstida å ha kvalp på, men må du så må du :wink:

Både voksne og barn gleder seg til å få starte på nytt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det glede i heimen.

Hismovallens Bianca skal bli Sunnmøring.

Er ikkje den mest ideelle årstida å ha kvalp på, men må du så må du :wink:

Både voksne og barn gleder seg til å få starte på nytt igjen.

 

Gratulerer med valp :D du har en artig, men utfordrende tid forran deg.

 

Selv sitter jeg med søster av moren til din hund og kan garantere en meget frisk og stabil avlslinje med plenty jaktlyst.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det glede i heimen.

Hismovallens Bianca skal bli Sunnmøring.

Er ikkje den mest ideelle årstida å ha kvalp på, men må du så må du :wink:

Både voksne og barn gleder seg til å få starte på nytt igjen.

 

Gratulerer med valpen . Det er nå vel ei grei tid å få valpen i hus på . Du har jo våren og sommeren foran deg til trening og rasen er nå kjent for å være tidlig moden . Skal ikke forundre meg om du har den klar til høstjakta .

Det er bare å ta kontakt om du vil ha et treningsspor utpå våren/sommeren.

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det glede i heimen.

Hismovallens Bianca skal bli Sunnmøring.

Er ikkje den mest ideelle årstida å ha kvalp på, men må du så må du :wink:

Både voksne og barn gleder seg til å få starte på nytt igjen.

 

Gratulerer med valpen . Det er nå vel ei grei tid å få valpen i hus på . Du har jo våren og sommeren foran deg til trening og rasen er nå kjent for å være tidlig moden . Skal ikke forundre meg om du har den klar til høstjakta .

Det er bare å ta kontakt om du vil ha et treningsspor utpå våren/sommeren.

Lykke til :wink:

 

Den forrige var godkjennt før året var gått.

Satser på å få trent litt spor iløpet av sommeren.

Men ikkje noe must å få henne klar til jakta, bare evt bonus.

Du får ha klart ett spor 7 August :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da må vi gratulere Tico med ny strihåret dachs. "Bianca" er en svensk frøken, og av de aller beste aner. Ikke lett å komme til den iskalde steinrøysa her i disse vinterdager, men Bianca ser da ut til å ta det hele med stor ro.

Grattis Tico! :D

 

normal_Bianca_049.JPG

 

normal_Bianca_045.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tico Gratulerer:):)

 

Har bestillt hund selv... håper på og få den i mai.. siden den ble parret nå for litt siden...

Mor er Daksgårdens Bliss og far til valpene er Kvilestads Fibbe.

 

Så håper det blir valper... så blir det en sunnmøring til:):):)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Bianca har ei voldsom matlyst, ho er fora etter tabellen på kvalpeforet.

Gir oppbløtt Royal Canin.

55-60 Gram tørrt.

Blir fordelt på 3 måltider med 0,5dl kulturmelk som lunsj midt på dagen...

Ho har gått fra 2500gram til 2725gram på ei veke.

Bruker mellom 10 og 15 sekund på ett måltid, ser seg rundt etter meir strakst ho er ferdig.

Men virker egentlig tilfreds når ho får roa seg ned..

Har sjølvsagt blitt familiens midtpunkt.

Og jakter på føtter med og uten strømper :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Jeg er ny her inne på forumet, og fant meg godt til rette her inne i hundegården.

Her kommer mitt bidrag til dachs tråden.

 

Mia er en 4 år gammel livsglad strihårs dachs norm.str.

Hun har 6 rådyr på samvittigheten samt at hun og jeg er godkjent ettersøksekvipasje.

 

Her er noen få bilder av hunden.

 

Etter ett fall

Miaharfttrdyrinesa.jpg

 

Morer seg hjemme

_MG_7037.jpg

 

På fult jag mot elghunden Kompis ( hunden til Lynvingen her inne.)

CIMG0165.jpg

 

Ønsker og ha noen og dele senga med i disse triste ikkejakt dager.

IMG_5580.jpg

Link to comment
Share on other sites

Valpeshow i regi av Follo Brukshundklubb i går.

86 valper påmeldt totalt. "Småtassene", Pablo og Juni, nå vel 7 mnd gamle hadde sin utstillingsdebut.

Långsjöns Pablo ble BIR og endte som BIG2.

Kolmilans Juni og Steinar brakdebuterte sammen, BIR og BIG1. Etter ytterligere timer med venting, så var det klart for Best In Show. Den ene gruppevinneren etter den andre forsvant, og til slutt stod det mellom en Rottweiler og Dachshund korthåret. Rottisen ble BIS, og Juni BIS2! Bare valpeshow. men likevel kjempemoro!

juni230110.jpg

Steinar og Kolmilans Juni

 

 

Dårlige lysforhold i hallen gjorde fotografering til en utfordring.

Tok maaaaange bilder, men kun en håndfall ble i beste fall brukbare.

 

pablo320110.jpg

Långsjöns Pablo

 

 

 

 

 

valpeshow230110.jpg

" Her var det mye hunder..."

Link to comment
Share on other sites

Fine bilder Raymond.:)

 

Var på utstilling med Sako i går, hos Oppland Dachshund klubb.

 

Ble en 2. premie på Sako, samme fikk han forrige gang samme dommer dømte han.

Dommeren skal få ros for stablitet i dømminga si på Sako, da det var stort sett samme han fikk ros og ris for i bedømningen. :)

 

Hadde ikke med nye kamera mitt opp der, burde nok hatt det med, så ingen bilder derfra fra min side.

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min dachs er fra hilinjer og det var min forrige også.

Han jager vanligvis 30-60 min på rådyr, litt avhengi av hvordan rådyra turer.

Men rev henger han lengre på 1,5-2,5 time er ikke unormalt.

 

Den forrige loste ikke på drev, kun standlos på mink, katt osv. Men kullbroren som en kompis hadde loste akkurat som vanlige "drev" dachser gjør.

 

Gemyttet ha vært meget bra på begge to.

 

Dachser fra hilinjer er ikke så vanlig lengre, men det finnes da noen rundt om.

Hør med valpeformidlingen evt ta kontakt med.

 

Jeg vet kennel Ovnsrøret hadde rene hilinjer før, han kjenner sikkert til noe.

http://www.jaktdachs.net/

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :P er det noen her som bruker dachs i hi? Ser på nett at det er mange som bruker dachsen i kunst hi, hvordan fungerer dachsen i vanlig hi jakt sammenheng? Er det noe og gidde å prøve på? Kommer til og bli brukt mest på rådyr og blodspor, men kunne tenkt meg og bruke den på hi og..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...