Jump to content

Tråden for dachs


Raymond

Recommended Posts

Tja... viser i hvert fall at unghunden har jaktlyst, og ikke minst tæl. Positivt i så måte, spør du meg.

Prøv å fokusere på ferske rådyrspor, så skal du se at bikkja vil prioritere dette etter hvert.

 

Dachsen er en allrounder, men det finnes linjer som er avlet henholdsvis mot drev eller hi.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har en korthåret dachs som straks er 1 år, det er en han hund. Har jobbet mye med å jage han inn i hele høst, men det går ikke så bra. Hunden jager rådyr noen hundre meter før den gir seg og rusler tilbake, forsåvidt greit jeg regner med at lengre drev kommer. Lengste drev alene 15-20 min, mens han hadde et drev sammen med en annen hund som varte i en drøy time. Derimot så er jeg mer bekymret over at det ikke er noen los, helt stilt hele tiden mens han jager. Det er godt mål i hunden, noe vi merker hvis han blir stående litt lenge i hundegården på ettermiddagen. Men som sagt stilt som i graven når han jager.

 

Han har vært med mye på jakt i hele høst, jaget sammen med andre hunder, jaget frem til fall, gjennomført vellykkede ettersøk og ragget flere dyr. Men dette ser ikke ut til å hjelpe, det er fortsatt ingen lyd når han jager.

 

Er det noen her som har vært borte i noe lignende? Har dere noen tro på at det blir noen lyd i han?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Tenkte og blåse liv i denne tråden igjen!

dere med strihåret dachs, hvordan er hundens deres og jakte med i over noen dager? Jeg pleier som regel og jakte lørdag og søndag i det siste har det begynt og løsne litt for hunden min som blir 3 år i november og i år har hun pleid og legge bak seg ca 15km i løpet av lørdagen, terrenget er et tungt terreng for dachs med høy lyng og ulendt terreng. Pleier deres dachser og fungere like bra dagen etter en dag på skogen eller merker dere at hunden er sliten etter gårsdagen jakt?. Min hund har mye dårlige søk dagen etter en full jakt dag og har ikke så mye futt i seg dagen etter. Har jeg ikke trent hunden sin kondisjon nok eller er dette normalt? Hvordan pleier dere og trene hunden eventuelt?  

Link to comment
Share on other sites

Den 26.9.2021 kl. 19:02 sa starhagle:

Tenkte og blåse liv i denne tråden igjen!

 

Bra tenkt. Vært død alt for lenge!

 

Den 26.9.2021 kl. 19:02 sa starhagle:

 

Pleier deres dachser og fungere like bra dagen etter en dag på skogen eller merker dere at hunden er sliten etter gårsdagen jakt? 

 

Dachser, som alle andre hunder, vil ikke fungere optimalt hvis de ikke har fått tilstrekkelig tid til å ta seg inn igjen etter store anstrengelser. For å få mest mulig ut av bikkja på dag nummer 2, er det vi som hundeførere som må prøve å ta grep. Avslutte innen rimelighetens grenser på dag 1 er nok mye av nøkkelen. Det samme med å få gitt hunden riktig og rikelig med for. En varm og god "ladestasjon" for krabaten er heller ikke å forakte. Henting med bil vil naturligvis hjelpe, men det er ikke noe å anbefale. Langt bedre hvis en post kan koble hunden når man aner at det ligger an til en skikkelig langtur ut av terrenget.

Jaktinstinktet hos dachsen kan ofte være i overkant. Er det skutt dyr for bikkja etter los på 3 timer, blir det vanskeligere å få en hund som vil fungere topp på dag 2. Dachsen kjenner ofte ikke sin egen begrensning. 

 

Den 26.9.2021 kl. 19:02 sa starhagle:

Hvordan pleier dere og trene hunden eventuelt?  

 

Har aldri sjøl fått til noe virkninger trening av dachsen. Den er alt for sær og egen til å bli med på noe som den ikke finner morsomt. Beste rådet mitt er en god gammeldachs kattelos. Blir aldri feil. Dog litt rufsete forhold til nabo og katteeier kan forekomme;)

Edited by uncas
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/26/2021 at 7:02 PM, starhagle said:

Min hund har mye dårlige søk dagen etter en full jakt dag 

Hva er egentlig godt søk for en dachs? Har en følelse av at de vi bruker trenger et eller annet vagt spor å gå på, feks grevling, så bringer det sporet han ut på en liten runde på et par hundre meter om man er heldig. Men noen strukturerte «sløyfer» er det ikke snakk om. Så er jeg nysgjerrig på hvordan de beste dachsene søker 

Link to comment
Share on other sites

Dachsen har ett generelt stusselig søk. I hvert fall dersom man sammenligner med større raser der overværssøk er gjeldene. Mener man er heldig dersom den søker 150-250 meter ut. Tingen er å finne et spor den kan nøste opp og fote fram til uttak. Ei litt løs bikkje som foter godt, gir rådyr som turer bra.

 

Opplever det som individuelle forskjeller i hvor systematisk søkingen er. Min første dachs søkte rimelig systematisk. Han søkte også ut i ønsket retning på kommando. Mulig at dette hang sammen med at han var jaget inn i et rådyrfattig terreng.

 

Søket til dachsen kan helt sikkert trådstarter si mye om. Han har dømt mange hunder på prøver.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har jaktet hjort og rådyr med andres hunder i over 20 år, men i kveld fikk jeg endelig tillatelse i hjemmet til å skaffe oss et nytt familiemedlem 😃

Så nå håper jeg virkelig det er noen som planlegger valpekull til sommeren, for vi ønsker oss veldig en strihåret tispe valp etter foreldre med gode jakt-stamtavler. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Torf skrev (På 10.4.2024 den 23.21):

Dachs som rase ligger an til å bli forbudt i Tyskland på grunn av dyrevelferd.

 

https://www.nytimes.com/2024/03/28/world/europe/dachshund-dog-breeding-ban-germany.html

 

Det bestrides av tysklands landbruksministerium : 

Sausage dogs are here to stay! Germany denies it's planning to ban dachshunds

  • Spokesperson from Germany's agriculture ministry says the ban won't happen

 

Denne artikkelen er ikke bak betalingsmur 

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-13252203/Germany-denies-ban-dachshunds-sausage-dog.html

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...