Jump to content

God NATOammunisjon?


Gjest2077

Recommended Posts

Er det noen her inne som har erfaring med NATOammunisjon og kan skrive hvilken lotter som kan anbefales, og gjerne hvilke samlinger de har fått? Har noen det står 33RA87 på og en noen det står 66RA90 på. Har hørt at dette er de vanligste, men trodde alle var like vanlige...

 

Er det sånn at NATOammunisjon brenner ut løp fortere enn vanlig ny ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Finnes ingen god Nato ammo, natoammoen er laget for automatvåpen hvor skuddtakt er viktigere en presisjon.

Men ammoen holder de kravene som nato har satt til ammo.det er spek som Nato og dagens forsvarspersonell kjenner til

 

Men den er presis nok til at jeg ved ett par anledninger har skutt 98 av 100 mulige på det militære skarpskyttermerke på 200 meter

Link to comment
Share on other sites

Prøve med AG 3

 

1. Avstand, skive

Vanlig skytebane med 200 m eller 300 m standplass. Skytebukk nyttes.

På 200 m nyttes 1 m internasjonal skive, og på 300 m 1½ m skive.

2. Antrekk

Reglementert militært antrekk.

Ved sivile arrangementer kan annen type antrekk med lang bukse og jakke (f eks turantrekk) nyttes.

3. Skyteprogram

Øvelse 1:

6 skudd prøveskyting. 3 skudd liggende lav dekning. 3 skudd kan skytes fra valgfri stilling (liggende lav dekning eller knestående høy dekning). Ubegrenset tid. Anvisning etter første 3-skudds serie og deretter hvert skudd.

Øvelse 2:

4 skudd i ett magasin. Skytestilling er knestående høy dekning, med anleggsstilling.

Utgangsstilling er dekkstilling, magasin på ladning og sikring.

Tidsbegrensning:

- 10 sekunder mellom "ILD" og "STANS". 1 skudd. "KLAR" 5 sekunder før "ILD".

- 15 sekunder mellom "STANS" og "KLAR". Korrekt dekkstilling med kolben i bakken og

- ansiktet vendt ned skal inntas og gevær sikres mellom hvert skudd for at prøven skal

- godkjennes.

Skudd som ikke er avgitt, regnes som bom. Skudd som avgis etter at "STANS" er slutte regnes som bom og trekkes med beste verdi. Anvisning etter serien.

Øvelse 3:

6 skudd - 2 patroner i magasinet i våpenet og 2 patroner i hver av 2 magasiner i magasintasken (valgfri plassering). Skytestillingen er liggende lav dekning. Utgangsstilling er stående ferdigstilling i bakkant av standplassen (der føttene vil være i liggende anleggsstilling), våpenet ladet (2 patroner) og sikret. På "ILD" gjør skytteren nedsprang, opphever deretter sikringen, inntar liggende alv dekning, og skyter de 2 patronene som er i våpenet. Deretter skiftes magasin, ladegrep tas og 2 skudd skytes. Det samme med et siste magasinet. Skytetid 50 sekunder for hele serien. De tommer magasinene samlet bak dekningen.

4.

Krav

Følgende krav til merket gjelder:

- God skyting 9 treff 52 poeng

- Utmerket skyting 10 treff 72 poeng

Link to comment
Share on other sites

Noen LOT'er er bedre enn andre. Har hatt noen LOT'er som fint holder innertiern i gode våpen.

Jeg har ikke testa de to du nevner og vet ikke no om de. Men generelt vet jeg at NM60 ammo produsert på 80 og begynnelsen av 90 tallet ikke er av de mest presise lotene jeg har brukt.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke nummeret men der er en LOT som de kaller skarpskytter-lott. Presisjonen er god nok til enkelt å gi bare 10ère på 200m med NM-149. Helfigur på 600m er også helt greit å treffe.

Har testet mange forskjellige lottnr og den dårligste spredde kulan med over 30cmm på 100m...

Link to comment
Share on other sites

2ah7jg8.jpg

w13ack.jpg

 

Denne samlinga skjøt jeg fra 230 meter (se bilde to, skutt fra kollen i enden av "sletta") i dag med NATO ammunisjon.

Det fjerde skuddet spredde litt vekk, men ellers er de tre første skuddene 23mm samling (ser unøyaktig ut på bildet).

 

Dette vil jeg si er veldig bra ;)

Link to comment
Share on other sites

Varier nok mye med lot-ene ja. Har sliti med NATO som i gjennomsnitt gav minst en åtter på 200m. Nappa ut kuler og bytta med Sierra match. Dette gav supersamlinger. Jeg testa også å sette tilbake orginalkula. det gav også kjempesamlinger. Merker at det er utrolig stor forskjell fra patron til patron på hvor hardt kulene sitter når jeg tar dem ut. Tror det må være forklaringen på hvor mye treffpunktet varierer.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt flere tusen tato i min Mauser M98 med varierende resultat. Har ikke funnet lotter som er spesielt presise. Du kan oppleve å skyte 3-5 innertierer for så å få en helt uforklarlig 9er...

Har også byttet kuler på natoen og da ble den mere presis. Ser at noen nevner at enkelte kuler sitter mere enn andre, og det er også min erfaring.

Om en kule sitter veldig hardt vil jeg tro at det må ett høyere trykk til før kulen slipper taket i hylsen, og dermed vil en få variasjon i hastigheten som vil gi treffpunktforandringer.

 

Om du vil skyte presist med nato vil jeg råde deg til å bytte kuler og kanskje også krutt.

Link to comment
Share on other sites

her oppe har jeg merka mye rart med forskjellige lot'er . plages med at man sjeldent eller aldri får mer enn noen få hundre skudd i samme lot. (Skyter en god del med AG3 i konkuranser. )

Men som noen her sier. natoammoen er laget mer med funksjoneringen i AG for øye enn å virke hull i hull på 400m. iallefall med AG3.

 

Synd kula ikke er den beste. hadde vært skøy å kunne skutt med beste tilgjengelige ammo ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal skyte presisjon med NATO-ammo er en kulekastmåler det viktigste man kan ha for å luke ut skjeve patroner. Har man ikke kulekastmåler kan man rulle patronene på et speil eller glassplate. Da kan man ofte se at kulespissen ikke er sentrert. En lot som går på 4cm er plutselig 2cm hvis de skjeveste patronene plukkes ut med det blåtte øye. Kaldhamrede piper med choke skyter som regel også mye bedre med NATO enn trekte løp med uniforme mål.

Link to comment
Share on other sites

Har kansje en god rifle(sauer 200str), men de beste natolotene jeg har testa har gått på under 20mm på 100m (5 skudds serier)

Hadde en lot som satte alle serier på 100m banen på godt under 20 mm. Samme lot i AG3 samla innenfor 10ern på 200m banen om skyttern gjore jobben sin.

 

Generelt kan jeg si at NM60 som er nyere enn ca 1996 er som oftest bra. (dette gjelder ikke blyfri, det har jeg dårlige erfaringer med)

Link to comment
Share on other sites

Har opp gjennom årene skutt mye Nato fra forskjellige lotter i mine to .308 rifler.

Noe variasjon mellom lottene er det, men typisk er femskuddssamlinger er rundt 4-5 cm på hundre meter.

Av og til får jeg bedre grupper, men like vanlig er det med en slenger som åpner gruppa til en 7-8 cm.

Selv om jeg har fått justert kammer til Nato mål er treg ekstraksjon vanlig forkommende, spesielt nå våpenet blir varmt.

Har kronografert hastigheten til rundt 845 m/s ved et par anledninger. (55 cm pipe)

Link to comment
Share on other sites

Hva er det dere klager over??! Dere skulle prøvd den nye "miljøvennlige" militære ammo'en. Jernkuler med kobbermantel! :evil:

 

En skulle tro kravene til mil. skarpskyttermerke ville bli justert opp nå som vi har HK416, men ny ammo "kompenserer" vel for bedre våpen og sikteredskap langt på vei. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ganske mye med HK 416 og forsvarets miljøammo. På hundremeter med rødpunkt og rem går 4 skudd ofte på 2 - 3 cm og en slenger åpner til ca 4 - 6 cm samling. Jeg har ikke testa med stjernekikkert og stødigere anlegg. En kjenning av meg prøvde å ladde med sierra match king og fikk samlinger < 1,5 cm "tommelfingernegl".

Har i gode øyeblikk hatt under 2 cm samling på 5 skudd serier på 100m 8) med miljøammo.

Link to comment
Share on other sites

HK416 samler faktisk bra med NM229 (blyfriammoen)

Men den samler bedre med skikkelig ammo (har jeg hørt)

 

Med AG derimot er det variabel presisjon på blyfrien.

 

Jeg kan dementere at HK416 samler BRA med NM229. Men det er jo et spørsmål om hvor lista ligger! :P

Tja, er ikke meninga å være kverulant, men hvor dårlig samler den da?

 

Jeg har da og testet HK416 littegranne og man skyter da 49 eller 50 poeng på 5 ligg på 100m med børsa(flere ganger etterhverandre). Dvs at den da samler ca 5-6 cm eller bedre om man plusser skytter, våpen og ammo sammen som spredningsårsaker(med orginal aimpoint).

Lista mi ligger som militærvåpen om du lurte. Hvor "bra samling" er 5 cm eller bedre.

Men jeg har ingen steder sagt at den har BR presisjon, men jeg har sagt at den har bra presisjon. (vet ikke om du finner mange andre umodifiserte militærvåpen som samler særlig bedre med standard mil ammo?)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Om du vil skyte presist med nato vil jeg råde deg til å bytte kuler og kanskje også krutt.

Da sitter du bare igjen med hylsa og tennhetta fra nato-ammoen. :roll:

Det blir nesten som gamlingen som sa: 'Denne øksa er etter tippoldefar min'. 'Har bare bytta skaft og hode på den et par ganger'.

 

Like bra eller bedre hylser har du fra før, så da blir alt slitet for en skarve tennhette?

Tenker vi lar Forsen ha ammoen sin for seg sjøl, jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skutt i moderne jaktrifle med fislete anslag på tennstempelet?

Gi de til noen med "skikkelig" børse (feks M98, AG3, osv) så går de sikkert av skal du se ;)

 

Forresten, de skudda er ikke helt vanntette, dvs de kan ikke lagres under vann i lang tid feks uten at de kan bli ødelagt. Altså kan dårlig lagring gjøre at de ikke går av. Men jeg har skutt tusenvis, bla ammo som har vært utlevert til HV soldater som beredskapsammo, og noen av de pakkene var tydelig fuktskadd uten av jeg hadde noen større problemer med å få de til å gå av i AG3.

Link to comment
Share on other sites

Jeg konograferte noen nato patroner en gang (alle var av samme lot)

var ikke no nevneverdig forskjell i hastighet på disse.

De er ofte usedvanlig jevnt ladet. Kruttladningen varierer vanligvis lite (kruttet er veldig finkornet slik at det sikkert har vært lett å få jevne kruttladninger.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri fått klikk i min Remington 700, men det kan være vanskelig å kaste ut patronen etter jeg har skutt.

Den kiler seg litt fast i kammeret, men et lite dytt på bolten så løsner den. Jeg tenker dette er vel fordi de er ladet om mange ganger og hylsene utvider seg hver gang på grunn av trykket?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri fått klikk i min Remington 700, men det kan være vanskelig å kaste ut patronen etter jeg har skutt.

Den kiler seg litt fast i kammeret, men et lite dytt på bolten så løsner den. Jeg tenker dette er vel fordi de er ladet om mange ganger og hylsene utvider seg hver gang på grunn av trykket?

NM60 (Raufoss 7,62 nato) er hardt ladd, videre har hylsene en tendens til å "klebe" seg fast i kammeret. Tror dette kommer av stive hylser. Jeg merker det godt på sauern min. Der har jeg skutt tusenvis uten klikk, men med klebing, spesielt i varmt vær.

Klikk i enkelte sivile våpen kan komme av kammerdimensjoner men og av av hettene virker å være noe hardere enn sivile hetter er. Ammunisjonen er primært laget for automatvåpen å derfor må hettene tåle litt før de går av :)

Link to comment
Share on other sites

Skutt/ikke skutt med Tikka T3. Pakken bar tydelig preg av fukt ja.

 

Det er andre her som har samme erfaring som deg, når det gjelder avfyring av Tikka T3 og Nato ammo. Lurer på om det ikke var enten brukerne Steve eller Polardegos som hadde en tråd om dette for ett par år siden.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka litt på denne "skarpskytterlotten. Den har LOT nr: 08RA97. Denne funker meget bra. Bruker kun denne LOT`n i skarpskyttertjeneste med NM-149.

Må nok arrestere dæ på den TRG-22sksk. Vi bruker 01RA98.

 

De senere årene har vi brukt Lapua produsert ammo til skarpskyttertjeneste, både med NM149 / H&K 417 og med MSG 90.

 

Skarpskytterlotter har historisk sett hvert de som Forsyning sa at var skarpskytterlotter, altså ingen spesiell produksjonslott.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...