Jump to content

Garanti ved import?


Fozzy357

Recommended Posts

ja

Hvorfor skulle ikke det gå?

 

Har hørt fra veldig mange at det er en høst personlig og profitt basert agenda, her i kongeriket, som gjelder.

 

Alså: "hvis dere ikke kjøper fra meg(importør) til en pris som er bra for meg, så kan dere ha det så godt"

 

Men logikken er vel innlysende: kan en spare 3-5000 på et våpen, så kommer mengden av skytere til å kjøpe i utlandet til å øke.

Jeg hadde gjerne sett at mine hardt tjente penger ble i landet, men å betale overpris til en profitt sulten monopolist, som til nød invilger 10%....ja det er rett og slett for dumt :!:

Sparte selv nesten 5000,- på en eneste pistol :mrgreen:

 

Når da en importør som melker et monoplol for det han kan,og nekter garanti reperasjoner, så kommer fabrikken til å vurdere å dele/frata monopolen til en slik importør.

 

En seriøs importør som sier at han er genuint interresert i skyting, bør vel se det store bilde og ikke bare ned i lommeboka?

 

Synd.

Link to comment
Share on other sites

Fozzy Blir kanskje en noe rar argumentasjon fra din side. Du skal altså kunne gå utenom den som eventuelt har lagt inn garanti kostander i sitt regnestykket og skal i etterkant påberope deg godvilje i form av garantiansvar på en vare vedkommende importør aldri har tatt i ??? For å trekke det litt lenger skal du kunne få nærmeste snekker til å ta kostnaden med bytte av de nye isolerglass H-Vinduene dine som ble byttet av snekkeren fra Polen fordi de begge bruker og er H-Vindu kunder :shock: Det blir jo for å si det forsiktig ganske søkt...

 

Om produsent har gitt en garanti på varen er det derimot en annen sak og du kan gå direkte på produsent som har det ansvaret ovenfor deg som kunde, men som egentlig kun kan henvise deg deg til selger og kreve garantiansvar derfra. Norsk importør av varen er hverken forpliktet eller pålagt å hjelpe deg med noe som helst da du ikke har noe som helst kundeforhold til det aktuelle firma. Om de derimot hjelper deg er det som stor ekstraservice til deg som i første omgang har valgt å ikke ha noe kundeforhold til dem. Det skulle når alt kommer til alt ikke forundre meg om du ikke har vært hos importør og tatt, kjent og kanskje til og med fått prøve varen , før du bestilte den fra utlandet. Om det er tilfellet vil jeg faktisk være så frekk at jeg ikke bare forstår, men faktisk er tilbøyelig til å støtte importørs mangel på hjelpsomhet. Dette trenger definitivt ikke være tilfellet, men slike tilfeller ser en nesten daglig fra vår side av disken og det er jo liten tvil om at en da blir ganske drittlei til tider.

 

Jeg prøver å ikke være overbærende eller nedlatende på noen måte, men om du ikke ser forskjellene mellom de som har kjøpt varen her hjemme og du som har kjøpt den utenfra er det du og ikke importør som er problemet i akkurat dette tilfellet.

 

Som selger og i mange tilfeller importør er det av og til godt å se det kommer tråder som dette der ikke alt er bare "kjempekonge jeg sparte 5000 fordi jeg gikk utenom gribb X eller" og bare ring http://www.cheaperthandirthuntingaccessories.com så sparer du 30% osv osv. Dette blir jo sikkert av de mindre reflekterte brukerne på forumet tolket som at du(i dette tilfellet jeg) prøver bare å beskytte deg og dine etc - joda det er litt av det også, men de som selger varen gjør faktisk en jobb og yter en tjeneste for deg som kunde. Og som alt annet her i landet koster varer og tjenester faktisk noe mer enn det gjør i de fleste andre land i verden.

 

Når dette er sagt håper jeg virkelig det ordner seg for deg og at dere blir enige, men juridisk sett har du svært lite å slå i bordet med. Noe produsent høyst sannsynlig også vil informere deg om.

Link to comment
Share on other sites

"Rar argumentasjon"..

Fakta er at all garanti rep hos f.eks.Toyota blir fakutrert HK i Japan. Det gjelder alle biler kjøpt, uannsett opprinnelse. Vi vanlige mennesker kaller slikt service.

Føl deg fri til å kontrolere dette :!:

Da er det ingen vits for meg å kommentere resten av et inlegg som er skremmende ensidig.

 

Når det gjelder din frykt for PM:

Personlig melding sendes bare til mennesker som jeg synes er reflektert og kan bidra med noe positivt, og kan føre en hyggelig tone her på Kammeret, så du behøver garantert ikke frykte en PM fra meg :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke det jeg vet om.

 

Greit å sjekke andres profil først er det ikke ??? Hverken selger,bruker eller har andre interesser i Pardini pistoler i hverken den ene eller andre retning. Er bare din måte å utrykke deg på i tillegg til beskrivelser av andre som strøk meg litt mot hårene.

 

Uten at jeg kjenner deg på noen måte og du kan for alt jeg vet være en kjernekar og vi kunne sikkert vært godkompiser, men du er om mulig enda skarpere og mer ufordragelig enn meg i det skrevne ord. Og det kan jeg love deg på forumfronten skal litt til :wink::lol:

 

Når du i tillegg skriver en hel masse bastante påstander om ting du åpenbart kjenner lite til blir det hele litt ja hva skal en si uten å være ufin, litt infantilt kanskje?

 

Jeg personlig mener du får heller ta det som en mann i din alder burde og faktisk avfinne deg med at nå har jeg tatt en risiko som i dette tilfellet gikk litt dritt og heller vært litt ydmyk. Da skal du ikke se bort fra at det også hadde vært litt lettere å få hjelp av dem du har tatt i baken også.

Link to comment
Share on other sites

ja

Hvorfor skulle ikke det gå?

Tjaa...

Bilforhandlerne kan det ikke.

 

Bilforhandlere er som regel pålagt av fabrikken å utføre garantirep. etter fabrikkens takster.

De har også ett garantisystem som fungerer som regel.. :)

 

Det er vanlig å reklamere mot importør av gjenstanden, har du selv bestilt den fra utlandet må du reklamere til? Ja, riktig - deg selv.. virker ikke dette må du reklamere mot selger i utlandet - regner jo med du la inn eventuelle reklamasjonskostnader i beløpet du sparte på å importere selv.. :wink:

 

Man kan ikke forvente at importør tar garantikostnader på en gjenstand han ikke er importør av, dette må i så fall være ren goodwill - vil tro det beste man kan få til er at du må betale for rep. og deretter søker importøren fabrikk om garanti -når dette er godkjent og fabrikk har dekket rep. kan du få refundert dine utgifter.

Vil fortsatt være goodwill fra importør/forhandler - dette er ting som tar tid - og denne tiden kunne han brukt på kunder som handler hos ham for å gjøre dem mest mulig fornøyde :)

Link to comment
Share on other sites

Fozzy da, nå må du oppføre deg pent her på forumet.. Kommer du på trening i morra, vi skal ha felttrening for å "varme opp" litt før klubbmesterskapet i spesialfelt neste uke. Du må jo trene om du skal slå meg vettu :lol:

Link to comment
Share on other sites

En smule OFFTOPIC.

Men siden det er en del diskusjon her så våger jeg meg frampå.

 

Jeg personlig sett har ikke noe problem med å betale de kr det koster ekstra for å kjøpe et våpen av en norsk forhandler, med garanti, hjelp osv.............

Dessuten gjennom å kjøpe gjennom en norsk forhandler så hjelper jeg faktisk norsk våpen industri/salg osv..

Vis alle skulle kjøpt våpen utenlands så hadde vi jo ikke hat noen våpenforhandlere her å det jo hadde vært veldig synd.

 

Jeg synes det faktisk er verdt betale det ekstra det koster for å kjøpe våpen av en norsk forhandler, dessuten så synes det er ganske greit. Iallefal vis man skulle få noe problemer med produktet.

 

Dessuten hvordan skulle det blitt med rekruttering til de ulike skytter grenene da.

 

 

Men deler kan jeg skjønne at man bestiller utenlands, siden det er vel MIDWAY som har monopol i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det jeg vet om.

 

Greit å sjekke andres profil først er det ikke ??? Hverken selger,bruker eller har andre interesser i Pardini pistoler i hverken den ene eller andre retning. Er bare din måte å utrykke deg på i tillegg til beskrivelser av andre som strøk meg litt mot hårene.

 

Uten at jeg kjenner deg på noen måte og du kan for alt jeg vet være en kjernekar og vi kunne sikkert vært godkompiser, men du er om mulig enda skarpere og mer ufordragelig enn meg i det skrevne ord. Og det kan jeg love deg på forumfronten skal litt til :wink::lol:

 

Når du i tillegg skriver en hel masse bastante påstander om ting du åpenbart kjenner lite til blir det hele litt ja hva skal en si uten å være ufin, litt infantilt kanskje?

 

Jeg personlig mener du får heller ta det som en mann i din alder burde og faktisk avfinne deg med at nå har jeg tatt en risiko som i dette tilfellet gikk litt dritt og heller vært litt ydmyk. Da skal du ikke se bort fra at det også hadde vært litt lettere å få hjelp av dem du har tatt i baken også.

 

 

Nei så sinna og sur...suttre x3 Dust!!!

 

 

Akkurat denne der kommentaren der synes jeg du kunne spart deg for mr357?

Sauer150 gir deg jo bare et svar å et tips eller 2.

 

Å det skjønner jeg virkelig ikke hvordan du kan finne fornærmende?

Link to comment
Share on other sites

Børselars :?:

Siden du kanskje har litt tungt for forsiktige antydninger: Nei. Sauer 150 er ikke Børselars. Hvis du hadde fulgt med litt, ville du visst hvilket annet firma han driver, og at han aldri har lagt skjul på det.

Nei så sinna og sur...suttre x3 Dust!!!

Oj, nå ble jeg imponert over hvor flink du er til å formulere deg!

 

Alvorlig talt: Hvis jeg handler hos en norsk butikk, betaler jeg for og forventer service og oppfølging. Hvis jeg privatimporterer, slipper jeg å betale for service og oppfølging og får tingene billigere. Men da kan jeg ikke komme til den norske importøren og forlange noe jeg aldri har betalt for. Derfor handler jeg kapitalvarer i Norge. Som en ekstrabonus bidrar jeg til at det finnes en butikk med kompetente folk som kan hjelpe og råde meg om ting jeg ikke kan. Hvis du er så opptatt av å spare ei krone eller to, kunne det hende du burde finne deg en annen hobby. Sist jeg sjekket, var det gratis å nappe løken.

Link to comment
Share on other sites

Sauer150 skrev stort sett det jeg hadde tenkt å skrive. For min egen del handler jeg konsekvent mine Glock-deler fra USA. Under halve prisen og minst like kjapp levering. Fas-deler handler jeg innenlands, der jeg er så heldig å finne dem.

 

Jeg har to ganger handlet brukte pistoler fra engelske forhandlere (i gamle dager) men nye våpen handler jeg innenlands. Garanti/reklamasjon er en viktig grunn til dette. Og på lang sikt er det nok i vår interesse å støtte opp om norske forhandlere. Ingen tror vel at ikke 5 års reklamasjonsrett ved forbrukerkjøp er gratis for importørene?

 

Ellers blir man vel stadig minnet om at det ikke er noen entydig sammenheng mellom fysisk alder og modenhet...

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man kan kjøpe f.eks en kikkert fra statene til halv pris så hva er krisen om den skulle ryke. Mens man sender den tilbake til statene for å bruke garantien kan man i mellomtida kjøpe seg en til, og så ende opp på samme prisen som en kikkert ville ha kostet her. Når man får den reparerte kikerten hjem fra USA kan man selge den ene som lite brukt.

 

Et annet alternativ er å kaste den som ryker og kjøpe maken fra USA og fortsatt ende opp på samme summen som en koster her på berget.

 

Ser at reperasjon/reklamasjon av våpen blir vanskeligere i praksis, men mine argumenter gjelder for mange andre ting kjøpt fra utlandet.

 

Skjønner poenget med at vi må være lojale mot våre egne importører osv, men for min del har jeg ikke råd til å være det for en hver pris. Betale det dobbelte for samme vare er ikke aktuelt. Husk også at importørene tjener ekstremt mye penger på at eks. dollarkursen er lav. De setter jo ikke ned prisene til butikkene her i landet så pga. lav dollarkurs er det de importøren som tjener ekstremt grovt på. Hadde de ikke vært så grådige kunne jeg og sikkert mange fler betalt noen kroner mer for en vare her i landet pga. bla. garantien og å støtte opp om norsk næringsliv, men ikke med den grådigheten som norske våpenimportører har i dag.

Link to comment
Share on other sites

Klart det kan være fristende å importere litt selv en gang i blant, men da får man også ta med seg ulempene; enten i form av å sende varene tilbake til selger for service, og/eller å egenforsikre seg - du tjener så mye på å importere, la oss si 9 produkter, at du har råd til å betale en reparasjon på produkt nr. 10 om nødvendig. Her på berget har vi tross alt svært omfattende forbrukerrettigheter, og det må koste en del. Produkter som er dyre og/eller med antatt høy sansynlighet for garantifeil kjøper ihvertfall jeg i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Grådighet eller ei hos importører, skal jeg ikke komentere på annet vis enn at det er forskjelligt der og.

 

Når det gjelder Sauer 150 sine inlegg, synes jeg det var rydige og gode svar til trådstarter (som nok ikke ble satt like mye pris som de burde ha blitt, noe som sikkert har sammenheng med at svaret ikke var det trådstarter ønsket seg tenker jeg. :wink: ).

 

Jeg vil heller komme med noe som jeg ser andre her inne også har forstått, og det er at når man handler en vare fra utlandet, så er man sin egen importør. Og må slik selv sette av penger for mulige reperasjonskostnader i sitt regnestykke.

 

Ett eksempel er det siste Bushnell 3200 Elite 10x40 mildot kikkertsiktet jeg kjøpte fra USA, røft regnet sparte jeg ca 2000-2500kr medregnet frakter etc.

Her sideimporterte jeg altså selv, og etter å ha vurdert regnestykket. Kom jeg til at om siktet går i stykker, har jeg spart så mye at jeg bare bestiller ett nytt fra samme sted. Og fremdeles ha penger til overs. Å gå til en norsk butikk for å å kreve fabrikk garanti ville jeg ikke drømme om. Spesielt siden Produsenten spsefikt krever at siktet skal innleveres der jeg har kjøpt det. Konker siktet ut før det er ett år, så sender jeg det til USA for garanti reperasjon. Etter ett år så blir det blink.

 

Jeg handler egentlig mest i norge, men lar ikke gode muligheter utenlands gå fra meg.

Men det er en ting vi som messer om handel utenfra må bli flinkere til å ta med i trådene våre, og det er at man må regne med at en selv står som garantist. Og at i utgangspunktet vil ingen hjelpe en her hjemme med å fikse slikt (i hvertfall ikke for annet enn full timelønn).

Handel over dammen er en risiko sport, og når en blander inn Ebay o.l. Stiger risikoen enormt, der må man regne med å gå på en skrell i ny og ne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handler nesten utelukkende fra USA for tiden. Har handlet alt fra ladeutstyr til ryggsekk derfra. Det er klart jeg hadde handlet kun fra Norge hvis prisene var lavere, men slik er det nå ikke. Hvorfor det er sånn, vil jeg ikke diskutere. Det er bare sånn. Men skulle ønske enkelte importører ville justert prisene sine ned etter som dollarkursen faller da de sparer penger pga det, tenker spesielt på en som begynner på M og slutter på Y og får varene sine direkte fra statene ved bestilling :mrgreen: Fattig ungdom som jeg er :P har jeg desverre ikke råd til alt øyet begjærer. Må begrense meg litt. Men hvis jeg skulle handlet disse tingene kun igjennom norske forhandlere, ville jeg nok måtte legge våpnene på hylla for godt. Det ville blitt for dyrt for meg å drive med skyting. Å importere selv ser jeg ikke på som en risiko i det hele tatt. Har ikke en eneste gang gått på en smell, etter å ha lagt igjen et fem-sifret beløp der. Det gjelder bare å være bevisst på hvor/hvem man handler fra. Krever ikke mye innsats å sende f.eks en kikkert tilbake til butikken/fabrikken i utlandet for reperasjon heller. Bare å fylle ut de rette papirene, betale ett par hundre kroner for porto og sette seg ned og tvinne tommeltotter i noen uker til den kommer på døra igjen.

En annen, og veldig viktig ting er utvalget! Jeg liker at man igjennom amerikanske nettbutikker kan finne AKKURAT det man er ute etter, ikke "tilsvarende" vare fra en annen produsent. Vil ikke at forhandler skal kunne diktere hvilket merke jeg skal kjøpe, bare fordi vedkommende ikke gidder å få tak i akkurat den modellen jeg er på jakt etter til tross for at han er forhandler av det merket. Dette har jeg opplevd, uten at jeg vil gå videre inn på hva eller hvem det gjelder. Løsningen blir da USA. Jeg er svært glad for at det finnes et magisk land hvor alt koster halvparten av hva det koster her, og utvalget er mye bedre :P

Link to comment
Share on other sites

Men du er fortsatt tydligvis meget klar over at det er ditt ansvar som importør å sende varene frem og tilbake over dammen, samt fylle ut papirene. Samt å holde deg oppdatert på hvem som er noenlunde til å stole på etc etc. Du ville vel heller ikke "syte" over manglende hjelp fra norsk importør, ikke sant? :wink:

 

Jeg er ikke uenig, vil kun presisere at garanti regler o.l. er ett helt annet kapittel "over there". Og så lenge man er klar over dette og tar det med i regnestykkene sine, går det stort sett greit.

Link to comment
Share on other sites

Kommer definitivt ikke til å syte til importør nei, all syting vil gå til butikken i utlandet eller produsenten.

Så fremt garantien ennå gjelder da selvfølgelig :!:

 

Godt poeng, det er andre garantier som gjelder der borte. Det er selvsagt viktig å være klar over det. Men som det har blitt nevnt vil du noen ganger kunne kjøpe ny vare når noe går i stykker og fremdeles ha betalt det samme som i Norge. Det er jo selvsagt mye mer betryggende og tilfredsstillende å ha med en norsk forhandler å gjøre, men det er en trygghet jeg ikke har råd til. Søvn er derimot noe jeg har mye av, så litt av den kan jeg ofre. Ligger heller og vrir meg i bekymring om natta enn å leve kun på nudler fordi jeg bruker alle pengene på hobbyen min :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må også si meg enig i Sauer 150`s innlegg her. Men ang. det med dollarkursen.. Jeg ser for meg at når dollaren er svak, må de amerikanske produsentene betale mer $ for de "råvarer" som trengs i produksjonen av div. deler og produkter. Som fører til at de må ta en litt høyere pris for det. Men siden dollaren igjen er svak blir denne forskjellen visket ut fordi krona er sterk... Og det er derfor norske levrandører ikke setter ned prisene... Eller er jeg helt ute på jordet å synser nå...?

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Jeg må også si meg enig i Sauer 150`s innlegg her. Men ang. det med dollarkursen.. Jeg ser for meg at når dollaren er svak, må de amerikanske produsentene betale mer $ for de "råvarer" som trengs i produksjonen av div. deler og produkter. Som fører til at de må ta en litt høyere pris for det. Men siden dollaren igjen er svak blir denne forskjellen visket ut fordi krona er sterk... Og det er derfor norske levrandører ikke setter ned prisene... Eller er jeg helt ute på jordet å synser nå...?

 

-Pedern

 

Det går vel også litt på når norske importører bestiller og betaler. De fleste som importerer tar ikke inn bare ett våpen nå og da, er vel gjerne større forsendelser ett par ganger i året.

Men nå har jo kursen vært stabilt lav en stund, og fortsetter den med det så vil vel noe gå ned. Men det er jo ingen garanti for at noe man bestiller i dag, som det er lang produksjonstid/leveringstid på, kan gå både opp og ned i pris når det til slutt kommer til Norge.

Personlig så tror jeg ivertfall dollaren vil holde seg lav til etter presidentvalget, kanskje også lengre pga USA's skakkjørte økonomi. Hadde de vært ett firma, så hadde de vel vært i skifteretten for lenge siden :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om produsenter innen elktronikk som har garanti som gjelder over hele europa. Dvs. man kjøper en mp3 spiller i tyskland, og garantien gjelder i norge. Dette er noe en pistolprodusent må sørge for i så fall.

 

Ikke for å være kritisk, men hvor mye sparer man egentlig? Man må jo betale avgift for toll, norsk mva legges til og utenlandsk mva trekkes fra. I tillegg er det kanskje enda mere utgifter i forb. med våpenkjøp i utlandet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sparte i hvertfall rundt 4500 på mitt Beretta(92fs) kjøp, alle Gebyrer og Toll innlagt.

Du skal bare regne 25%mva og jeg tror det er 1% særavgift på Importerte våpen.

Fikk forresten en Versjon av pistolen som ikke den Norske importøren fikk tak i, så det ble ett bra kjøp.

 

Og er forresten helt inneforstått med at Garantirep kan bli vansklig, men jeg tar "risken".

 

Vet ikke om mitt svar hjalp noe jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke toll eller annen avgift enn moms ved egenimport. Momsen regnes ut fra kjøpesum og fraktkostnad. Jeg sparte ca 6000 på import av en Sig 210 fra Danmark. Fordi jeg kjøpte kvalitet fra øverste hylle 8) regnet jeg sjansen for reklamasjon som liten. Jeg ville i såfall selvfølgelig ikke forsøkt meg på Landrø som jeg nettopp hadde snytt for en pen sum, :mrgreen: men gått direkte på forhandleren i Danmark.

 

Jeg har forresten forsøkt meg på å reklamere til en s.k. seriøs forhandler i Norge etter kjøp av ny GSP der. Det endte med at jeg ga opp kranglinga og bekostet reparasjonen sjøl. Heretter kjøper jeg derfor konsekvent ikke produkter av Pardiniimportøren. Tryggheten ved innenlands kjøp er etter min mening ikke verdt alle de ekstra kronene som forlanges her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

En Walther P22 får man til 2300 kr her i norge. I usa får man kjøpt denne til 150$ noe som tilsvarer 750 kr. Hvis man skal se på alt utenom frakt vil regnestykket bli slik?:

 

750 kr minus mva i usa (ca 10%?) = 682 kr

682 kr pluss norsk mva (25%) = 852 kr

 

Pluss frakt til norge så kommer det ingen andre avgifter i tillegg, eller??

 

I så fall vil man spare ca 1500 kr på dette. La oss si at det er frakt på ca 300 kr så er det fortsatt under halv pris vs norsk pris ferdig importert.

Link to comment
Share on other sites

En Walther P22 får man til 2300 kr her i norge. I usa får man kjøpt denne til 150$ noe som tilsvarer 750 kr. Hvis man skal se på alt utenom frakt vil regnestykket bli slik?:

 

750 kr minus mva i usa (ca 10%?) = 682 kr

682 kr pluss norsk mva (25%) = 852 kr

 

Pluss frakt til norge så kommer det ingen andre avgifter i tillegg, eller??

 

I så fall vil man spare ca 1500 kr på dette. La oss si at det er frakt på ca 300 kr så er det fortsatt under halv pris vs norsk pris ferdig importert.

 

De som skal eksportere den vil sikkert også ha noen penger for jobben

Link to comment
Share on other sites

750 kr minus mva i usa (ca 10%?) = 682 kr

I USA oppgis sjelden pris inkl. VAT. Siden VAT varierer fra stat til stat, oppgir amerikanske (nett)butikker pris uten VAT. Det er dermed ingenting å trekke fra.

 

Britiske butikker, derimot, kan komme til å oppgi pris inkl. VAT.

Link to comment
Share on other sites

Dere glemmer utgiftene til eksportløyve om det er fra USA, + tiden en bruker på å skaffe den nødvendige dokumentasjon, selve bestillingen etc. Når en skal gjøre dette på jobb, og slik sett heve timelønn (og arbeidsgiveravgift), så sier det seg selv at den fete nettoen "Vi" ser. Ikke blir så stor til syvende og sist.

At det blir fet fortjeneste på enkelt ting, må man bare regne med. I den forbindelse kan jeg nevne at det meste som er rimligt (under 20000) har en somregel liten margin på (ikke medregenet småtterier en kan ta 1000% på fordi folk ikke vet bedre, eller fordi de ikke er lett tilgjenglige for vanlige personer i større kvanta.

 

Dyrere ting koster ofte bare litt mere å produsere, men har voldsomme påslag p.g.a merkenavn, populeritet etc. Der er det ofte store avslag å hente om man handler litt.

Link to comment
Share on other sites

Dere glemmer utgiftene til eksportløyve om det er fra USA, + tiden en bruker på å skaffe den nødvendige dokumentasjon, selve bestillingen etc. Når en skal gjøre dette på jobb, og slik sett heve timelønn (og arbeidsgiveravgift), så sier det seg selv at den fete nettoen "Vi" ser. Ikke blir så stor til syvende og sist.

At det blir fet fortjeneste på enkelt ting, må man bare regne med. I den forbindelse kan jeg nevne at det meste som er rimligt (under 20000) har en somregel liten margin på (ikke medregenet småtterier en kan ta 1000% på fordi folk ikke vet bedre, eller fordi de ikke er lett tilgjenglige for vanlige personer i større kvanta.

 

Dyrere ting koster ofte bare litt mere å produsere, men har voldsomme påslag p.g.a merkenavn, populeritet etc. Der er det ofte store avslag å hente om man handler litt.

 

Regnet ut at man taper 400 kr på ett våpen som koster 5000 kr her i Norge, og som koster 2200 kr (omregnet til norsk valuta) i USA. Da skal alt være medregnet (frakt, mva, pappirarbeid og ev.andre avgifter). På ett våpen til 10-15k så vil man utvilsomt spare en del tusen. Jo dyrere våpen man kjøper, desto værre er det hvis det skal oppstå garanti problemer spør du meg. Da må pistolen kanskje sendes tilbake til USA, og det er nok ikke så billig i lengden.. I tillegg er det mye lettere å bare gå til nærmeste leverandør i Norge enn å gå til USA så jeg tviler på at jeg kommer til å sjekke opp dette enda nærmere. Man sparer rett og slett for lite i forhold til hva man får igjen for mitt bruk av våpen (maks 4-5k).

Link to comment
Share on other sites

Fozzy da, nå må du oppføre deg pent her på forumet.. Kommer du på trening i morra, vi skal ha felttrening for å "varme opp" litt før klubbmesterskapet i spesialfelt neste uke. Du må jo trene om du skal slå meg vettu :lol:

 

Biter meg litt i tunga :!: Spør OK.

Bomma på 96 skudd med 3 :mrgreen: Og det var med 4stk 6 sek. serier

Kjempe bra mat i dag! Skal på banen i morra ca. 1500.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handler nesten utelukkende fra USA for tiden. Har handlet alt fra ladeutstyr til ryggsekk derfra. Det er klart jeg hadde handlet kun fra Norge hvis prisene var lavere, men slik er det nå ikke. Hvorfor det er sånn, vil jeg ikke diskutere. Det er bare sånn. Men skulle ønske enkelte importører ville justert prisene sine ned etter som dollarkursen faller da de sparer penger pga det, tenker spesielt på en som begynner på M og slutter på Y og får varene sine direkte fra statene ved bestilling :mrgreen: Fattig ungdom som jeg er :P har jeg desverre ikke råd til alt øyet begjærer. Må begrense meg litt. Men hvis jeg skulle handlet disse tingene kun igjennom norske forhandlere, ville jeg nok måtte legge våpnene på hylla for godt. Det ville blitt for dyrt for meg å drive med skyting. Å importere selv ser jeg ikke på som en risiko i det hele tatt. Har ikke en eneste gang gått på en smell, etter å ha lagt igjen et fem-sifret beløp der. Det gjelder bare å være bevisst på hvor/hvem man handler fra. Krever ikke mye innsats å sende f.eks en kikkert tilbake til butikken/fabrikken i utlandet for reperasjon heller. Bare å fylle ut de rette papirene, betale ett par hundre kroner for porto og sette seg ned og tvinne tommeltotter i noen uker til den kommer på døra igjen.

En annen, og veldig viktig ting er utvalget! Jeg liker at man igjennom amerikanske nettbutikker kan finne AKKURAT det man er ute etter, ikke "tilsvarende" vare fra en annen produsent. Vil ikke at forhandler skal kunne diktere hvilket merke jeg skal kjøpe, bare fordi vedkommende ikke gidder å få tak i akkurat den modellen jeg er på jakt etter til tross for at han er forhandler av det merket. Dette har jeg opplevd, uten at jeg vil gå videre inn på hva eller hvem det gjelder. Løsningen blir da USA. Jeg er svært glad for at det finnes et magisk land hvor alt koster halvparten av hva det koster her, og utvalget er mye bedre :P

 

 

Now we are talking!!!

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke alt du sparer penger på å importere fra utlandet, spessielt ikke den prisklassen du nevnte for meg.

Er som vingemutter skriver, eksportløyven er også "dyr"..

Det er særdeles få som er godkjent for eksport av våpen i USA(som jeg har forstått), siden denne lisensen koster mye penger.

Derfor tar firmaet som eksporterer våpenet endel for å subsidere dette, samt skal de jo tjene litt på driften.

 

Ta ETSS f.eks; We charge a per-gun Permit and Processing Fee of 15% of the purchase price for per-gun-values of up to $3,000. The minimum charge is $125 and maximum charge is $300.

 

Her blir det minimum $125 for eksportpapirer, og i tilleg kommer jo Shipping&Handling fra dem til Norge, som varierer noe, men ender ihvertfall med en $100 til.

 

Så da blir det røffly(fornorskning :P) regnet: Våpenpris + FFL/Shipping fra Selger + Eksportpapirer + S&H + Særavgift + MVA, så har du ca pris på hva det vil koste.

Eksl De andre sakene som vil koste.

 

Hvor mye "Tid" man bruker på dette, er jeg uenig i er mye.

Tok meg vel rundt 3-4t "brukt tid" på og få ordnet papirene og sendt de til USA.

Da er medregnet Reise til Oslo(bor ikke langt unna), samt tur til Tinghuset/Fylkesmannen innregnet.

VENTEtid derimot er det mye av.

Påberegn 1mnd behandling i USA for papirer, 2dager for oversettelse, 2uker(!) for å få ett vanlig brev med papirer frem til USA(mulig jeg kunne valgt en raskere leveringsform)

 

Konklusjon her er at, Nei, ikke alt lønner seg å importere, absolutt ikke.

Er prisen nære det totalen for import ville bli, ville jeg mye heller legge igjen pengene hos en "Lokal" våpenbutikk enn å kaste de ut av landet.. Ikke bare for å ha Garantigreiene iorden, men også for å sikre slike butikkers levetid.

Link to comment
Share on other sites

Har selv importert flere våpen fra karlslunde men ingen Pardinier. Hatt flere og kunne spart mye på å ta de inn. Nettopp dette med garantien har vært avgjørende når jeg har valgt å kjøpe de her. Hatt noe tull med fire av pardiniene jeg har hatt som har medført reperasjoner.

 

Nettopp dette gjør at jeg nok komme til å kjøpe min neste Pardini også i Norge selv om jeg taper på selve kjøpet så kan det hende jeg tjener det inn i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Mega stor jesp :!::!:

Så lite info å få og så mye surmuling... Det er bare så typisk Norsk :!::mrgreen:

Utlendinger: Les Jante loven :!:

 

På samme måte som feilskriving og dårlig settningsbygning er typisk norsk hva?

 

Hvorfor fremstår du som så sur og bitter at du må angripe alle andre som ikke er enig med din oppfattelse av hvordan ting burde være?

Denne tråden startet med et spørsmål om den Norske importøren av en vare burde stille med garanti for en vare som er parallell importert (Piratimportert som det het i gamledager.) Ettervert som folk har sagt seg uenig har du blandt annet begynt å "angripe" og anklage / forsøkt å latterliggjøre de som er uenige. For en som har lest "en flyktning krysser sitt spor" av sandemose, så fremstår ikke dette som spesielt typisk Janteloven. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Siden tid ble nevnt (kun som en påminnelse av faktiske kostnader for butikker uavhengigt av hva som skal importeres).

som nevnt en 3-4 timer. Hva koster disse for en forrettning? om man går utifra ca 150kr timen så snakker vi om ca 600kr + arbeidsgiveravgift (25%?) pensjon, feriepenger. La oss bare ta det enkelt og gang med to (de som vet nøyaktigt kan sikkert korigere tallene). Altså 1200kr kun i tid for å bestille en vare/vareparti (mistenker dette fort tar litt lenger tid innkludert oppfølgning og forberedelser men det får nå være).

 

 

Noe som kansje er mere intresangt, er hilke varer det store pengene er å hente på. Hvilke butikker over there som kan regnes som noenlunde pålitlige, og ikke minst faktisk eksporterer det man vil ha (kikkertsikter og andre sperrede varer).

Selv har jeg handlet med suksess hos Sinclar international (tar litt tid), DnRSports uten nevnverdige problemer. Eric Brooks skylder meg enda over 100$ (fra da dollaren var dyrere enn nå).

 

Det virker som om enkelte ikke setter pris på at man prøver å dele egne erfaringer med privatimport (triste greier), samt forsøk på å vise kostnader butikker har som en privatperson ofte ikke "ser".

Dette for at andre skal ha best mulige forutsettninger for å sette opp regnestykker som gir ett mest muligt virkligt bilde av ens egne og andres kostnader. Kort sagt, når det lønner seg å importere, hva og hvorfor.

 

Og så slipper en kansje suttring fra de som ikke skjønner spillet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne, noe jeg sikkert har gjort før at ETSS Inc er en veldig seriøst "Småbutikk", som har veldig hyggelig kundebehandlere, og er veldig raske med tanke på forespørsler etc.

 

Jeg oppfatter også Gunbroker.com for å være ett veldig seriøst sted for Våpen og Utstyr, der man får raiting(som Ebay) på seg, etterhvert som man selger/kjøper.

Min selger hadde +350, og var ratet som A+ selger, så da stolte jeg på det.

Det som er flott med ETSS er at de også for en liten sum ekstra ordner all kommunikasjon mellom deg og selgeren, FFL, Shipping etc, så er det noe "Muffens", så betaler de ikke personen.

Link to comment
Share on other sites

En smule OFFTOPIC.

Men siden det er en del diskusjon her så våger jeg meg frampå.

 

Jeg personlig sett har ikke noe problem med å betale de kr det koster ekstra for å kjøpe et våpen av en norsk forhandler, med garanti, hjelp osv.............

Dessuten gjennom å kjøpe gjennom en norsk forhandler så hjelper jeg faktisk norsk våpen industri/salg osv..

Vis alle skulle kjøpt våpen utenlands så hadde vi jo ikke hat noen våpenforhandlere her å det jo hadde vært veldig synd.

 

Jeg synes det faktisk er verdt betale det ekstra det koster for å kjøpe våpen av en norsk forhandler, dessuten så synes det er ganske greit. Iallefal vis man skulle få noe problemer med produktet.

 

Dessuten hvordan skulle det blitt med rekruttering til de ulike skytter grenene da.

 

 

Men deler kan jeg skjønne at man bestiller utenlands, siden det er vel MIDWAY som har monopol i Norge.

 

Er veldig enig med ovenstående sitat, men den modellen jeg ønsket meg ,nektet importøren å ta inn til landet pga. lager beholdning.

Han var kjempe ærlig og sa det rett ut. Og det skal han roses for!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...