Jump to content

feller og fellefangst


tarzan

Recommended Posts

Kjøpte fellene hos en i Trondheim.

Ser også han etterhvert har laget ei lignende kasse som meg, men den er mere innbygget og tyngre å sette opp, heller ikke får han "låst" slagfjærene med pinner som jeg har på mine feller.

Hadde han utelatt topp platen på fella så hadde den vært lettere å sette opp, blir fort trangt å spenne dette.

Det er bare å bruke en eller flere flate steiner som toppdekke, dette stabiliserer fella også.

 

Det med innkassing av feller av Conibear-type er veldig effektivt og enkelt. Man kan bruke den samme fangstplassen og oppsettet år etter år. Spesielt ved mårfangst, men også minkfangst kan dette være praktisk. Men ulfjoh01, jeg ville bygd inn fella litt mer enn det du har gjort. Ved å dra frem taket beskytter man fella for bl.a snø. Dette er ihvertfall viktig for oss som bor i innlandet...

Du trenger ikke å spenne opp fella etter du har satt den på plass, det kan du gjøre hjemme om du ønsker det, og sikre med ståltråd eller sikkerhetskroker.

 

Til dere som sysler litt med fangst og trenger litt råd og tips, så anbefaler jeg boka Fangst og Feller av John S. Opdahl. Den kommer i nytt opplag nå, og er i mine øyne en "bibel" for oss som driver litt med fangst. Her kan man lære mye om både conibearoppsett og annet snacks..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men, det kan være greit å lese litt i forskriftene en gang iblandt. Står mye interessant der... 8)

Visste dere at det ved bruk av gaupebås ikke er lov til å fange rødrev i denne, etter at gaupejakta er over. Men I gaupejakta kan man fange rev i den... :o

Året etter kan man igjen fange rev i den, dersom båsen da ikke er godkjent som gaupe eller jervbås, en godkjenning som må gjøres årlig.

Det skal ikke være enkelt... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistet en dunkertispe på Vestlandet for noen år siden, aner ikke hva som skjedde, mest sannsynlig skled hun utfor et ishufs i de bratte fjellene og slo seg i hjel. Men etterpå ble jeg fortalt at en kar i bygda hadde vært kjent for å sette ut ulovlige feller for å ta rev, og at han hadde måtte erstatte en hund som hadde gått i en av fellene.

Link to comment
Share on other sites

Var nettopp ute og skjekket fellene, hadde ikke skjekket dem på to dager nå, så var litt spendt. Den ene fella var helt uberørt, så flyttet den litt og satte inn ny åte. Den andre fella var det derimot ikke no åte på, så har vell vert noen musejævler å tatt den 8) Så derfor fikk begge ny åte og ny plass! Får bare håpe det blir fangst snart :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver selv fangst men som hunde eier så setter jeg ALDRI en felle på bakken uansett å hundefritt terrenget måtte være!!!!!

 

Hvor dere bor i landet dere som setter reve sakser og lign på bakken vet jeg ikke men her på sørlandet tør jeg påstå at det er UMULIG å sette en revesaks å gjøre den hundesikker!!!

 

Om ingen jakter i terrenget deres med hund så husk på at et losdyr kan reise langt å at en hund kan komme langt innpå deres terreng som følge av dette.

Med dagens peile utstyr til hund så kan du garantere deg at hunde eieren peiler hunden sin rett i fella di å det finnes ikke noe mer forbanna menneske en en jeger som har funnet hunden sin død/skadet...

 

MEN kan det garanteres 100% sikkert at en hund ikke kan gå i så har jeg ikke noen problemer med slik fangst heller :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte fellene hos en i Trondheim.

Ser også han etterhvert har laget ei lignende kasse som meg, men den er mere innbygget og tyngre å sette opp, heller ikke får han "låst" slagfjærene med pinner som jeg har på mine feller.

Hadde han utelatt topp platen på fella så hadde den vært lettere å sette opp, blir fort trangt å spenne dette.

Det er bare å bruke en eller flere flate steiner som toppdekke, dette stabiliserer fella også.

 

Det med innkassing av feller av Conibear-type er veldig effektivt og enkelt. Man kan bruke den samme fangstplassen og oppsettet år etter år. Spesielt ved mårfangst, men også minkfangst kan dette være praktisk. Men ulfjoh01, jeg ville bygd inn fella litt mer enn det du har gjort. Ved å dra frem taket beskytter man fella for bl.a snø. Dette er ihvertfall viktig for oss som bor i innlandet...

Du trenger ikke å spenne opp fella etter du har satt den på plass, det kan du gjøre hjemme om du ønsker det, og sikre med ståltråd eller sikkerhetskroker.

 

Til dere som sysler litt med fangst og trenger litt råd og tips, så anbefaler jeg boka Fangst og Feller av John S. Opdahl. Den kommer i nytt opplag nå, og er i mine øyne en "bibel" for oss som driver litt med fangst. Her kan man lære mye om både conibearoppsett og annet snacks..

 

Tenkte en del over dette, ei felle som er for mye innebygd og igjenspikret gjør det vanskeligere å sette den opp, dvs spenne den opp, samtidig som at den ikke utløses når man drar handa til seg, og særlig på vinterstid, da man fort blir frossen og nummen i fingra.

 

Alternativet er å lage den i 2 deler som jeg synes er bedre en ei godt innebygd felle.

 

Dette kan gjøres ved å lage kassen i 2 deler, en overdel og en underdel.

 

Underdelen setter en opp Conibear,en i, man trer da overdelen ned over underdelen av kassen etter at Conibear er spent opp.

 

Overdel må selvfølgelig tilpasses underdel slik at de passer og låser hverandre av.

 

Men dette blir for mye å dra på for meg, selv de jeg har laget blir i tyngste laget, ( bruker båt og trasker vidt omkring for å finne høvelige plasser ).

Ett alternativ er å få en blikkenslager til å lage kassene, eventuelt å kjøpe blikkplater selv og forme dette til.

 

Mitt alternativ fungerer utmerket, de er såpass åpne at jeg får spent Conibear uten problemer, samtidig legger jeg store og mindre flate steiner over fella.

Under disse steinene har jeg torvmose, så sne har ingen mulighet for å komme inn ovenfra.

 

Jeg sperrer av også i sidene med stein slik at Mink ikke skal smyge seg mellom slagfjæra og kasseveggen, en åpning må det alltid være.

Men jeg bygger opp med stein også foran tildels i vinkel slik at det må være skikkelig snøfokk før fella tettes med sne, og med mye sne så vil den også sne ned, men her er det ikke de store problemene, da det stort sett er snøfritt om vinteren uti øyene.

 

Men setter jeg opp fella slik jeg har fotografert den på kjøkkengulvet så blir den alt for åpen og stormåke og kråke vil gå i den, har faktisk fått en Blåmåke i ei Conibearfelle enda den var noenlunde skjult.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte fellene hos en i Trondheim.

Han hadde 3 varianter da jeg bestilte sist ( 14 stk ), og jeg betalte kr 75,- for Conibear 120.

 

Ser nå han har gått opp til kr 100,- pr stk Conibear 120

Er vist bare den utgaven han har nå.

Men det er uansett veldig rimelig, og frakt blir kr 100,- uansett antall bestilte feller.

 

Ser også han etterhvert har laget ei lignende kasse som meg, men den er mere innbygget og tyngre å sette opp, heller ikke får han "låst" slagfjærene med pinner som jeg har på mine feller.

Hadde han utelatt topp platen på fella så hadde den vært lettere å sette opp, blir fort trangt å spenne dette.

Det er bare å bruke en eller flere flate steiner som toppdekke, dette stabiliserer fella også.

 

Har flere ganger hendt at Oter har endevendt hele sulamiten, også synningfeller selv om de var dekket med tildels store steiner.

 

Link:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

 

Er det Conibear 120 med 2 fjærer ? og 100 kr.stk. ! Det er jaggu billig

 

Ja, det er det, jeg betalte kr 75 pr stk for disse i sommer, og kr 50,- stk for Conibear 110 Magnum mener jeg å huske.

Han hadde også 160 varianten i sommer.

Syntes selv dette var veldig rimelig, har brukt Synningfella med tut ei stund og de fungere utmerket nå først en Mink har gått i fella.

 

Men det blir fort dyrt hvis man skal ha noe større antall med feller.

Link to comment
Share on other sites

Her nylig satt ut en røyskattfelle, og så til den i går og la inn ny mat ettersom det ble fanget en mus i den. Sjekket den nå igjen og da var det fanget enda en mus der, men bare litt av hodet og halen var igjen samt all pelsen. Vet det er en røyskatt som aktivt bruker stammen for å komme seg over bekken, så kan det ha vært den som har spist opp musen? eller kan det være mus?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I dag da ble jeg forbannet, jeg hadde akurat vært på jakt da jeg tenkte jeg skulle sjekke mink fella mi.

så jeg dro til den for og sjekke om det har vært mink der. Men når jeg kommer frem og begyner å lete etter fella så er den borte :evil: Kiket rund om kring om det kansje var noen som hadde flyttet på den men det var det ikke. Det eneste så kain ha skjedd er at det er noen som har tatt fella og kastet den på havet :evil::evil::evil: Og dermed røyk de 600 kr. er så forbanna nå at jeg kunne ha banket livskiten ut av de som gjorde det, men en ting er sikker finner jeg ut av hvem som gjorde dette så blir det politi anmeldt.

Link to comment
Share on other sites

I dag da ble jeg forbannet, jeg hadde akurat vært på jakt da jeg tenkte jeg skulle sjekke mink fella mi.

så jeg dro til den for og sjekke om det har vært mink der. Men når jeg kommer frem og begyner å lete etter fella så er den borte :evil: Kiket rund om kring om det kansje var noen som hadde flyttet på den men det var det ikke. Det eneste så kain ha skjedd er at det er noen som har tatt fella og kastet den på havet :evil::evil::evil: Og dermed røyk de 600 kr. er så forbanna nå at jeg kunne ha banket livskiten ut av de som gjorde det, men en ting er sikker finner jeg ut av hvem som gjorde dette så blir det politi anmeldt.

 

Jeg ble fra stjålet synning fella mi, synn at folk ikke lar være og røre andres eindom. selv skudd neste gang :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Noen som har erfaring med å lage feller av tinder fra høyvender? Kunne har litt tips på utløser mekanismen?

 

Mest trolig vil fellene være ulovlige i bruk så snart ny dyrevernslov er vedtatt. Det virker rimelig spikra at det kommer et sertifiseringskrav av fangstutstyr der. Og når jeg ser tilbake på en del av mine egne kreasjoner fra ungdommen, er jeg kanskje ikke helt overbevist om at det er en dårlig idè, for å si det sånn...

 

Problemet en ofte kommer borti, er at den desidert enkleste måten å lage mårfeller på sjøl i fjøsverkstedet, er å lage feller hvor ei fjær drar en bøyle opp mot lokket på ei felle. Dermed har en ei musum-felle, som har vært forbudt i bruk en del år allerede... De var lovlige når jeg begynte min fangstkarriære, og jeg slo ihjel min første mår i ei sånn...

Link to comment
Share on other sites

Har et bilde som viser at det går an å fange bra på hjemmelagde feller. :)

 

Ikke misforstå. Jeg sier ikke at det ikke er mulig å fange bra med hjemmelagde feller, ei heller at det er mulig å lage feller sjøl som er vel så bra som de en kjøper i butikken. Det jeg sier er at hvis det kommer et sertifiseringssystem for feller - noe alt tyder på at skjer i løpet av rimelig kort tid - vil hjemmelagde feller være ulovlige å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Tror det siste her er en sannhet med modifikasjoner. Det blir vel trolig godkjente felletyper, slik det er Sverige. Lager du fellene etter godkjent tegning bør det gå greit. Skulle jeg laget feller selv nå ville jeg tatt utgangspunkt i de typene som er godkjent i Sverige.

Åtesakser til rev som på bildet over er det allerede ganske detaljerte krav til i Norge.

 

Tegninger til feller godkjent i sverige finner dere her: http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-naturvard/Jakt-och-viltvard/Fallor-for-vilda-djur/

linken finne stidligere i tråden også, men det skader vel ikke å legge den ut en gang til!

 

(lagt til link)

Link to comment
Share on other sites

Her bør alle som driver med fellefangst mobilisere.

 

Alle andre jaktinteresserte også forhåpenligvis

 

Sjekk link:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=27747492&displaypage=TRUE

 

Ved nærmere ettertanke, så syns jeg denne er såpass viktig at jeg flytter den over i en ny tråd.

 

Testen tar ikke lang tid :!:

 

Oppdaget i siste liten at en slik tråd allerede var opprettet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????????????????????????????================???????????????!!!!!!"""""#¤%&/()=?`?

 

Det er en god regel å aldri la bikkja logge seg på nettet, samme hvor mye den maser. Du kan ha så smart bikkje du bare vil, hundelabber og tastatur blir aldri en bra kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Fant jeg endelig en måte å 'enkelt' spenne den opp (tredde en stokk inn i fella når den er nesten helt spent opp, så bruke en hånd på å åpne den siste centimeteren for å hekte på utløserpinnen med den andre hånden. Men må da alltid ha med den stokken..) , så den blir nok satt ut i naturen så fort som mulig.

Hvis det er noen som har en annen enkel teknikk å spenne den opp på, så tar jeg gjerne imot tips!

Link to comment
Share on other sites

qpqz49.jpg

Fant en slik felle i en bekk rett ved huset her for litt siden. Noe overflaterust, med fjæra er fortsatt ganske fin og sterk. Noen som har noe erfaring med denne? Og er den til mår eller mink? Hadde vært lit spennende å prøve den ut :)

 

Etter min mening kanskje den aller beste for tresett for mår. :D

Link to comment
Share on other sites

For en stund siden tittet jeg også på rottefella de selger hos biltema med formål for å fange røyskatt. Men i tillegg til at den slår feil vei så synes jeg det var utrolig dårlig slagkraft i den.

 

Stusset på om den i det hele tatt kunne være lov å selge.

 

På overskottsbolaget i sverige har de i derimot tradisjonelle rottefeller i 3-pakning til under 50 kroner (tror jeg). Jeg har ikke kjøpt eller testet dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...