Jump to content

feller og fellefangst


tarzan

Recommended Posts

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hei

er det noen som har en beskrivelse om hvordan man spenner en conibear felle? gjerne med illustrasjon.

takkernemmlig for svar :)

 

her har du ett bilde.. jeg hvet ikke hva du får ut av det... men siden du ikke veit hvordan du skal spennen så bør du nokk ikke bruke den....

1zqwprb.gif

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Må si dette nesten var litt pinlig. Var akkurat ute å sjekka minkfella. I dag tok jeg bryet med å vade ut til øya for å sjekke åte. De to siste gangene har jeg bare sjekka fra land. Åte var borte! Minken har altså greid å smyge seg forbi utløseren, tatt tak i abboråte og dratt det ut gjennom fella.

Men jeg regner med at den kommer tilbake nå som den har funnet snadder der en gang. Løsningen jeg nå har endt opp med er utløser i original stilling. Jeg vil imidlertid tro at minken kan klare å smyge seg forbi utløseren på sidene, derfor har jeg gjort hullet mindre ved hjelp av noen pinner. For ordens skyld: Etter at bildet ble tatt kamuflerte jeg fella med stein og laget en innganstunnel av stein.

 

67119_s.jpg

 

En helt annen ting. En egen tråd om minkfangst kan kanskje være en god ide. Fangst og feller er jo et rimelig stort tema som kan bli vanskelig i finne fram i...

Link to comment
Share on other sites

Krabbe her i Hurdal ville vært en sensasjon! Er vel ca 8 mil til saltvann! Mus er heller ikke sannsynlig. Fella står på ei steinrøys midt i ei elv så musa vil ha problemer med å komme seg dit. Må i så fall være vannspissmus, men tviler på om den greier å sette til livs en abbor på drøyt 200g i løpet noen få dager. Alt tyder på mink og jeg tipper på en liten mink.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Må si dette nesten var litt pinlig. Var akkurat ute å sjekka minkfella. I dag tok jeg bryet med å vade ut til øya for å sjekke åte. De to siste gangene har jeg bare sjekka fra land. Åte var borte! Minken har altså greid å smyge seg forbi utløseren, tatt tak i abboråte og dratt det ut gjennom fella.

Men jeg regner med at den kommer tilbake nå som den har funnet snadder der en gang. Løsningen jeg nå har endt opp med er utløser i original stilling. Jeg vil imidlertid tro at minken kan klare å smyge seg forbi utløseren på sidene, derfor har jeg gjort hullet mindre ved hjelp av noen pinner. For ordens skyld: Etter at bildet ble tatt kamuflerte jeg fella med stein og laget en innganstunnel av stein.

 

67119_s.jpg

 

En helt annen ting. En egen tråd om minkfangst kan kanskje være en god ide. Fangst og feller er jo et rimelig stort tema som kan bli vanskelig i finne fram i...

 

 

Det kan jo være røyskatta som har tatt åta, hvis det er røyskatt der.

Link to comment
Share on other sites

Mistenker og røyskatt der ja, har vært plaget med at de klarer å snike seg inn i syningene, får opp åta fra "spikern", og på mirakuløst vis kommer seg ut igjen uskadd. Fikk en som hadde prøvd seg, den hadde fått åta nesten helt ut av buret.. men jeg hadde lagt et større stykke den her gangen, så den måtte nok presse litt mer, vips slag rett over ryggen :? så ut som den hadde dødd i slaget.

Link to comment
Share on other sites

Mistenker og røyskatt der ja, har vært plaget med at de klarer å snike seg inn i syningene, får opp åta fra "spikern", og på mirakuløst vis kommer seg ut igjen uskadd. Fikk en som hadde prøvd seg, den hadde fått åta nesten helt ut av buret.. men jeg hadde lagt et større stykke den her gangen, så den måtte nok presse litt mer, vips slag rett over ryggen :? så ut som den hadde dødd i slaget.

 

tviler nu litt på at den døde momentant, siden den fikk slage over ryggen. har selv fått mink i fella som har fått slag ikke så langt i fra nakken å den levde når jeg kom å sjekka fella. men det kunne ikke ha hvore så lenge siden den gikk i fella.

Link to comment
Share on other sites

Et kjapt googlesøk på kråkefelle ga mange treff. Dette er kanskje det mest aktuelle:

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=26778

 

du kan ikke finne ei sån side til mink feller også?

hvet at det skal være ei svensk side, men husker ikke hva den heter

 

Her er ei svensk side med et rikt utvalg av forskjellige felletyper!

 

http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-naturvard/Jakt-och-viltvard/Fallor-for-vilda-djur/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hmm...

Må si dette nesten var litt pinlig. Var akkurat ute å sjekka minkfella. I dag tok jeg bryet med å vade ut til øya for å sjekke åte. De to siste gangene har jeg bare sjekka fra land. Åte var borte! Minken har altså greid å smyge seg forbi utløseren, tatt tak i abboråte og dratt det ut gjennom fella.

Men jeg regner med at den kommer tilbake nå som den har funnet snadder der en gang. Løsningen jeg nå har endt opp med er utløser i original stilling. Jeg vil imidlertid tro at minken kan klare å smyge seg forbi utløseren på sidene, derfor har jeg gjort hullet mindre ved hjelp av noen pinner. For ordens skyld: Etter at bildet ble tatt kamuflerte jeg fella med stein og laget en innganstunnel av stein.

 

67119_s.jpg

 

En helt annen ting. En egen tråd om minkfangst kan kanskje være en god ide. Fangst og feller er jo et rimelig stort tema som kan bli vanskelig i finne fram i...

 

Da var åtetyven avslørt. Det viste seg å være en liten mink. Den hadde forøvrig fått slaget perfekt i bakhodet/nakke.

Link to comment
Share on other sites

Den øverste ser ut til å være for levendefangst med tramputløsning (?). Veldig kjekke feller nært folk, fanger man nabokatta er det bare å slippe den ut igjen! Ikke kan unger skade seg på dem heller. Ulempen er vel at man må se til de hver morgen og kveld. Tar mer tid enn jeg vanligvis har i alle fall!

 

Flott at du kommer med bilder når fellene er satt opp! Mye inspirasjon i å se bilder av hvordan andre plasserer feller! Og ikke minst nyttig for nybegynnere som vil prøve.

Link to comment
Share on other sites

Den øverste ser ut til å være for levendefangst med tramputløsning (?). Veldig kjekke feller nært folk, fanger man nabokatta er det bare å slippe den ut igjen! Ikke kan unger skade seg på dem heller. Ulempen er vel at man må se til de hver morgen og kveld. Tar mer tid enn jeg vanligvis har i alle fall!

 

Flott at du kommer med bilder når fellene er satt opp! Mye inspirasjon i å se bilder av hvordan andre plasserer feller! Og ikke minst nyttig for nybegynnere som vil prøve.

 

dein e bra dein øverste fella, det hvar faktis en unge en gang som tok en måse unge å stappa den inni fella :x men faren tok dein ut og spente opp fella etter på. men har ikke fått mink i den enda :cry:

Link to comment
Share on other sites

er det noen som hvet hvor jeg kan få fatt i et tak til syningsfella? har klart å mista det som følte med fella :oops:

 

Snakker du med en blikkenslager eller snekker har de som regel noe blikk liggende. Det kan du bare klippe til i passende str. og knekke kantene på slik at det blir akkurat som det gamle lokket :D

Link to comment
Share on other sites

jeg holder for tiden på å lage en liten kråkefelle. har lyst å teste den i hagen,er det lov? vis jeg får kråke i den har jeg lov til å avlive den ?

takk for svar.

 

ja så lenge du har lov oss grunneier å du er fylt 14 å har jegerprøven så kan du vel gjøre det. bære sett den opp og avlive de

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg har stusset litt over. Sikkert ikke så mange som tenker over det, men tenk om det kommer en unge eller noe som stikker armen oppi en mårfelle! (CB f.eks)

Fikk meg en smekk i helga selv, og hadde jeg ikke hatt hjelpemidler, hadde jeg ikke hatt en sjanse til å få løsnet hånda.

Tenk på hav som ville skjedd med ungen! Er litt redd hver gang jeg sjekker fellene :P

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg har stusset litt over. Sikkert ikke så mange som tenker over det, men tenk om det kommer en unge eller noe som stikker armen oppi en mårfelle! (CB f.eks)

Fikk meg en smekk i helga selv, og hadde jeg ikke hatt hjelpemidler, hadde jeg ikke hatt en sjanse til å få løsnet hånda.

Tenk på hav som ville skjedd med ungen! Er litt redd hver gang jeg sjekker fellene :P

 

Hilsen TikkaReven

 

ja det er skumelt, derfor bør man prøve og gjemme fella så godt så mulig

Link to comment
Share on other sites

Det greieste er å rett å slett plassere fellene på steder hvor det ikke er unger. I tillegg til unger kan vi vel også føye til hunder og katter blant det som det er gunstig å unngå i fellene. Ei villkatt ville forøvrig vært fint å bli kvitt, men det er litt vanskelig å få fellene til å skille mellom ville og tamme...

Link to comment
Share on other sites

Loven er vel ganske klar på dette punktet:

 

§ 32. Utplassering av fangstredskaper

 

Fangstredskaper skal ikke utplasseres i områder hvor alminnelig ferdsel medfører at det kan oppstå fare for mennesker eller husdyr. Det er ikke tillatt å bruke levende lokkedyr i fangstredskaper. Slagfelle til fangst av bever, bisamrotte og beverrotte skal alltid plasseres under vann.

 

Den som utøver fangst plikter å innrette fangsten slik at den bare retter seg mot de viltarter som redskapet er tillatt for, jf. § 31.

 

 

Link til loven

Link to comment
Share on other sites

jeg holder for tiden på å lage en liten kråkefelle. har lyst å teste den i hagen,er det lov? vis jeg får kråke i den har jeg lov til å avlive den ?

takk for svar.

 

ja så lenge du har lov oss grunneier å du er fylt 14 å har jegerprøven så kan du vel gjøre det. bære sett den opp og avlive de

 

Det har vel litt med kvar den hagen er plassert. er den i eit byggefelt så har du litt begrensingar på kva som kan gjerast. Undersøk kva den komunale forskrifta seier om dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja det kan du men sikkre de som under.

Skal gi en verbal beskrivelse av rottefelle brukt røyskattfelle.

Jeg har lagd kasser (lokket kan taes av) som passer til fellen.

Husk slag radien på bøylen. Der bores et hull i inngangs veggen ca 7cm i diameter. I dette hullet plasserer jeg en plast slange, 10-15cm lang.

Dette gjøres for at katter, hunder og andre dyr ikke skal utløse fellen med poten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...