Jump to content

feller og fellefangst


tarzan

Recommended Posts

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk det siste nr av Jakt og fangstmann, direkte dårlig og lite matnyttige artikler. Igjen mange ulovlige sett og bilde av gaupe i fotsaks, forstår rett og slett ikke poenget.

 

Jeg var medlem og fikk bladet for mange år siden. Ut fra det du skriver har det ikke forandret seg noe særlig. Var akkurat slike ting som fikk meg til å melde meg ut. I tillegg til utrolig mye reklame (kamuflert som artikler) for produktene til en viss fyr.

Link to comment
Share on other sites

Der bare rapp og viktor rottefeller som slår hardt nok på røysekatten.De billige fellene er alt for bløte. :)

 

Enig der. Jeg har fanget endel røyskatt med Victor rottefeller, og de har levert drepende slag hver gang. Knust kraniet eller knekt nakken, og dermed avlivet røyskatten momentant. Litt viktig at åtet ikke er for stort, da kan slaget komme for langt fram.

 

Har ei felle fra en viss billigbutikk, og der løsnet bøylen som holder fjæra før jeg fikk spent den skikkelig...

Link to comment
Share on other sites

Når du nevner den gaupa i fotsaks kom jeg til å tenke på noe :)

 

Jeg personlig hadde heller sett at det var lovlig med fotsakser en de svanehalsene eller hva de heter som slår over hodet å dreper reven, ikke noen tvil om hvilken jeg ville fått hunden min i hvis jeg først skulle være så uheldig å få ho i ei felle :shock:

 

Mye av det negative som sies om fotsakser er bare vås å gammal fakta, finnes soft catch modeller å modeller med snare i steden for jernkjeft med tenner nå, de er humane å fine så lenge de sjekkes 2 ganger om dagen..

 

Dyreforskere verden over bruker fotsakser for å radiomerke å sammle blodprøver av alle mulige pelsdyr, hadde det vært dyrplageri tror jeg neppe de hadde brukt dem....

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk enig i det du sier 'h11te ' og en annen ting som jeg vet brukes mye i Sverige og mange andre steder i verden er fotsnarer som er veldig humant men klart det må følges opp etter forskriften . Dette burde være en jobb for NJFF og jobbe med syns jeg :!:

At de gamle fotsaksene er borte og ulovlig er meget bra .

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at soft catch feller er humane, men de er ikke lovlige og har ingenting på ett omslag på ett seriøst jaktblad(?) og gjøre. Ellers så kan jeg nevne artikler i bladet som: drapshaner, Sildesluk (om prisen på agn i 1915) Livbergingspatroner: om å ha patroner til bjørn hvis den skulle gå til angrep. Skutt blir den som...(tillater at rotter spiser hundemat i russland 1903) Ulovlige fisketeknikker. En skikkelig sværing ( fallos fra Namdalseid ) OSV Gir meg lite må jeg innrømme. Blir det ikke bedre så er jeg ikke medlem neste år, og det er da heldigvis frivillig.

Link to comment
Share on other sites

Tror den snaren de bruker i sverige heter lulesnaren eller no lign.. En human å fin måte å fange rev på :)

 

Tør påstå at ingen av dagens fangsmetoder som bås å slikt er noe særlig effektivt, ikke nok til å fange så veldig mye mer en en årsunge eller to hvertfall...

 

Hadde vært gøy å få snarene til norge på prøve hvertfall :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Til alle brukere av conibear: Bruk sikkerhetskrok! Var uheldig i stad å få ei cb160 over tommelen, det tok 10 min å få den av. :oops: Det var ildt :?:!:

 

Fikk selv ei Conibear 110 Magnum over magen i fjor sommer da jeg satt og fiklet med denne i sofaen.

Har sikkerhetskrok og den fungerer greit.

Heldigvis var det ikke noe stort spen da 110M klemte til over en eller flere av "bilringene".

Jeg skulle slippe den ned avspenne den", og så kom magen imellom slagbøylene.

 

Hold på noen minutter før jeg kom meg løs, og hadde en fin rødfarge der fella hadde klemt til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ville ha valgt syningfella, for der har du mulighet til å bruke hva som helst som åte, f.eks honning som er veldig effektivt på mår. Haugenfella har åteavtrekker, med de ulemper og begrensninger det medfører. Du kan selvsagt kline honning inni ei strømpe eller noe sånt og ha på åteavtrekkeren også, men da er det vanskelig å sikre at slaget treffer der det skal - størrelsen på åtet vil nemlig bestemme hvor langt inn i fella måren er når avtrekkeren løser ut. Med skyve-avtrekker som i Syningfella er størrelsen på åtet ikke bestemmende for når den løses it.

Link to comment
Share on other sites

Men det som er dumt med syning er at det er berre eit hol på 7cm som måren kommer inn medan haugen er meir "open". :? Har dette noe innvirkning?? :roll:

 

Ja, i syningfella har ikke måren mulighet (innenfor rimelighetens grenser) til å trekke av fella uten å ha hodet i gunstig posisjon. Med Haugenfella og lignende konstruksjoner kan dette skje, i allefall om en ikke tar en del hensyn til det. Måren har ofte dagleie i små berghuler og hakkespett-høl, så et høl med diameter 7 cm er ikke noe avskrekkende på måren. Så lenge det ikke oser "bragisen95" av hele sulamitten da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei alle fangstmenn !!

er det flere som mener det er på sin plass med et eget Kammer for fangst og feller??

jeg mener det og har lagt ut en tråd med dette som spørsmål...

 

ønsker dere et eget kammer for oss fangstmenn.....finn tråden og publiser ditt ønske

 

viewtopic.php?f=20&t=26345

 

nå er det ikke lenge til Mårfellene skal spennes......:)

Link to comment
Share on other sites

Ålen er totlafredet :!:

 

 

Stemmer, fra 1 juni i år ble den fredet for fritidsfiskere og yrkesfiskerene fikk en kvote ut året.

 

Værste med hele historien om ålen er at det finnes konsensus i Europa om nedgang i ålebestanden, men forbudet gjelder kun i Norge. De store åle-landene i europa med Frankrike i tet fisker åleyngel for oppdrett, såkalt glassål i stort omfang fortsetter.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har erfart fra tidligere at revebås i tre fanger bedre enn burfelle av metall. Hvis det er levende fangst som gjelder for deg så har John S hos Norsk Fangstmann tegninger på slike trebåser !

Revesaks/svanehals har jeg ikke til dags dato montert aleine. Det jeg veit er at du event må hente inn tillatelse (som all annen fangst) fra grunneier med nøyaktig plassering av saksa. Den SKAL ligge i vann, så ett oppkom som ikke fryser om vinteren er bra. Husk at det ofte er andre jegere med jakthunder, så vær uhyre forsiktig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Under følger noen aktuelle regler for revefangst. Verdt å merke seg er at det ikke holder med grunneiers tillatelse for revesaks. Kommunen må også gi tillatelse. Hva som fungere best av nettingfeller og bås er irrelevant ettersom det bare er sistnevnte som er tillatt. (innvendig dekt av heldekkende solid materiale) Kommunen må dessuten varsles minst 10 dager i forveien.

 

Hele forskriften finnes her:

http://www.dirnat.no/jakt/

 

a) Følgende typer fangstredskaper er tillatt til levendefangst av vilt:

- bås til grevling, rødrev og mårhund av typene Värmlandsk tunnelfelle,

Smålandsk revefelle, Nyåkersfellen og Øster-Malmafellen, eller som er

konstruert og virker på tilsvarende måte. Slike båser skal innvendig i

fellens

fangstrom inklusiv fallemmer være dekt av et heldekkende solid

materiale.

 

b) Følgende typer fangstredskaper som avliver viltet er tillatt:

- slagfelle til mårhund, bever, mår, villmink, bisamrotte, beverrotte og

røyskatt.

Kommunen kan på nærmere fastsatte vilkår gi tillatelse til bruk

av slagfelle til fangst av rødrev og grevling. Slik tillatelse skal være

personlig.

 

Bruker av slagfelle til fangst av rødrev, grevling og mårhund plikter, i umiddelbar

nærhet av fangststedet, å sette opp plakat som varsler om den fangst som

foregår, slik at fare for skade på mennesker og husdyr unngås.

 

For bruk av bås skal melding om type fangstinnretning, nøyaktig stedsangivelse,

og navn på ansvarlig jeger/fangstmann meldes til kommunen innen ti dager før

fangsten starter.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Ferskt medlem av forum fra idag, og enda ferskere felle & fangstmann.

 

Har lest endel på forumet en stund, og igår endte jeg opp med å bestille 5 stk Belisle 160 fra nwtrappers. Jeg som aldri har tatt på en felle engang :oops: Men det får bli learning by doing.

 

Jeg leste om en som bare kokte fellene sine i en granbarsuppe i 30 min. Har også hørt om en annen som heller granbarsuppe over fellene når de er ferdig montert. Er det nok, eller er dye nærmest "påkrevd"?

 

Hva ville vært deres beste nybegynnerråd når jeg får fellene i hus? Har kun kjøpt fellene hittil. Bor på boligfelt, men er et område rett bak her som lukter mår terreng (hvis jeg har lest meg opp riktig) så fellene skal ut rimelig kjapt.

Link to comment
Share on other sites

Siden du har litt dårlig tid vil jeg foreslå følgende:

Rens fellene når du får de. Bruk f.eks. kaustisk soda. Da får du bort det meste av uønsket guffe og lukt. Sett de så ut.

Til jul tar du de inn og renser de på nytt før du dyer dem. I løpet av disse ukene har de antagelig fått litt rust som skaper struktur i overflaten som gjør at dyen fester seg.

Så setter du ut fellene igjen på nyåret. Kassa eller åtebeholder lar du selvsagt henge ute i jula

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt CB feller på mink med godt resultat, har tilogmed fått kjenne trøkken i fella over fingrene :) Har alltid brukt fersk fisk som agn.

Men jeg foretrekker levende fangs med burfelle, litt mer spennende for min del.

 

Er det ikke mer humant å bruke feller som dreper momentant hvis man likevel skal ta livet av minken? For meg er burfeller kun et alternativ der drepende feller er utelukket. Dette både pga at minken da slipper unødig stress og fordi det er noe stress ( for meg) å måtte sjekke fellene 2 ganger om dagen.

 

Hvorfor burfeller er mer spennende skjønner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur nok dette spørsmålet mye kan måle seg med andre spørsmål knutis,- mann bruker det mann har best tro på !

Selv bruker jeg kun CB feller til bever og ikke noe annet. Har opplevd feilslåing av cb-felle 2 ganger og aldri mer. Riktig nok var viltet dødt, men jeg så at det hadde tatt tid :cry: Skjønner egentlig ikke hva som gikk galt de 2 gangene for jeg hadde tatt flere før dette skjedde som alle satt der de skulle.

 

Jeg legger heller litt mere penger på bordet og bærer litt tyngre når jeg fangster. Syningfella og Hovdenfella er gode, og de har jeg aldri hatt noe tull med. Trur ikke viltet har rørt ett hår engang etter slaget kom ! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...