Jump to content

feller og fellefangst


tarzan

Recommended Posts

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har fått tips om å dele analkjertlene i 4 å legge en bit i fella.. Har ikke prøvd det selv, lurer på om andre har prøvd dette?

 

Av vilket dyr? De hørtes bare merkeli ut :shock:

 

Sjekka fellene mine i går. En stk røyskatt.

Bruker 4 språtefeller med rypeving å honning og en søyningsfelle med honning.

Eg annbefaler feller som også tar røyskatt og ikke bare mår. Røyskatter er noen fantastiske jegere å stjeler garanter egg fra diverse reir. Er det noen så ka finne ett lite reier under en busk eller sten så er det jaffal noe røysekatten kan!!!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har fått tips om å dele analkjertlene i 4 å legge en bit i fella.. Har ikke prøvd det selv, lurer på om andre har prøvd dette?

 

Av vilket dyr? De hørtes bare merkeli ut :shock:

 

Sjekka fellene mine i går. En stk røyskatt.

Bruker 4 språtefeller med rypeving å honning og en søyningsfelle med honning.

Eg annbefaler feller som også tar røyskatt og ikke bare mår. Røyskatter er noen fantastiske jegere å stjeler garanter egg fra diverse reir. Er det noen så ka finne ett lite reier under en busk eller sten så er det jaffal noe røysekatten kan!!!! :evil:

 

Hvis du flår en mink og er litt uforsiktig når du skjærer rundt rumpa får du kjenne en straaaaaam lukt! Da har du vært borti analkjertlene :wink: Hvis det er det de heter da? Men det stinker som fy, og vil tro denne lukta bærer langt. Mener å ha lest om dette i en tråd her i fjor. Jeg skal iallfall prøve dette i noen feller når jeg får flådd minkene jeg har i frysern.

Link to comment
Share on other sites

kor er plasser du eventuelt finner røyskatten?? har litt lyst og prøve og fange ein sånn :D ganske så flotte dyr

 

Jeg har plassert fellene i ei steinrøys med masse vegetasjon rundt. Herhar røyskatten mange steder å hjemme seg. Røyskatten er også veldig glad i uthus og andre steder hvor det er mus !

Link to comment
Share on other sites

Trudde den lukta var får å skremme bort andre rovdyr :oops:

Det er de jaffal på røyskatten som har loktkjertler rundt rompa og halen. Kan se at pelsen på røyskatten har små gule flekker bak med halen detter er ofte sån loktkjertlar. Dette lokter fy.... vis den slepper den ut.

vett ikke om det er slike loktkjertlar på mink som skall skremme andre rovdyr eller at det er en tiltrekkene lokt for andre rovdyr :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke heller dette helt sikkert, derfor jeg spør :wink:

Men i teorien ville vel en hannmink bli tiltrukket av lukt fra hunnmink og vice versa. Og kanskje de blir tiltrukket til dette området lukten kommer fra.. Hmm, kanskje jeg skal prøve dette ved sjøen istedetfor ved elva :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

*

Den øverste ser ut til å være for levendefangst med tramputløsning (?). Veldig kjekke feller nært folk, fanger man nabokatta er det bare å slippe den ut igjen! Ikke kan unger skade seg på dem heller. Ulempen er vel at man må se til de hver morgen og kveld. Tar mer tid enn jeg vanligvis har i alle fall!

 

Flott at du kommer med bilder når fellene er satt opp! Mye inspirasjon i å se bilder av hvordan andre plasserer feller! Og ikke minst nyttig for nybegynnere som vil prøve.

ja jeg fanget akkurat en katt levende heldigvis

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hallo!conibear 120 er KUN beregnet til ming!!skal du fangste mår så er det anbefalt at du bruker minimum cb 160!!brukte selv cb 220 til mår og hadde aldrig ett feilslag!! cb 120 er for svak for en voksen mår :wink:

 

 

Eg hørte om nokon som hadde brukt cb 120 på mår og måren hadde gått 50 meter bort frå der dei hang opp fella :oops:

=== ikkje stor nok til mår :)

Link to comment
Share on other sites

120 fungerer som bare det til mår hvis den brukes med vett. Man bør blant annet være obs på at fjærene svekkes etterhvert og bør byttes ut jevnlig. Billigutgaver som f.eks. duke er knapt sterke nok i utgangspunktet. Mens en 120 belisle kjennes ut til å ha fjærer minst på nivå med en 160 duke. I alle fall er de tyngre å spenne.

Min erfaring er at 120 fella er mye enklere å få gode slag med. 160 krever mer av fangstmannen for å få gode slag.

Link to comment
Share on other sites

hei har lurt på om jeg skal prøve meg på mår fangst så jeg har noen spørsmål,

hvor for jeg kjøpt feller?

hva er greit å brukke som åte?

hor ofte må jeg se til fellene?

hvor mye koster ei felle?

kan katter gå i fellene?

hva jør man med måren vist man får noen er det noen som kjøper disse?

hvilken type felle burde jeg kjøpe?

 

mvh

Even

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
120 fungerer som bare det til mår hvis den brukes med vett. Man bør blant annet være obs på at fjærene svekkes etterhvert og bør byttes ut jevnlig. Billigutgaver som f.eks. duke er knapt sterke nok i utgangspunktet. Mens en 120 belisle kjennes ut til å ha fjærer minst på nivå med en 160 duke. I alle fall er de tyngre å spenne.

Min erfaring er at 120 fella er mye enklere å få gode slag med. 160 krever mer av fangstmannen for å få gode slag.

 

Du har heeilt sikkert rett :D den fella som dei hadde brukt var heilt sikkert duke og var full av rust :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke så sikkert, det finnes andre billigutgaver også! Men for å være seriøs. Conibearfellene er ikke de enkleste å bruke. Man bør sette seg godt inn i bruken av dem før man benytter disse fellene. Og være obs på at mange eksemplarer faktisk trenger å justeres på før de fungerer godt nok. Spesielt billigutgaver, men de dyrere må også sjekkes. Vedlikehold er også viktig. Samt oppbevaring. Det er nok en del feller som oppbevares med spente fjærer for at de skl bli lett å spenne til høsten igjen! Og disse tinga gjelder ikke bare 120, men også 160!

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke kaniafella på lik linje som f.eks Syningfella og Haugenfella. Bilder og info finnes i trådene her på forumet. :wink:

 

Det eneste som jeg mener er litt minus med denne fella er størrelsen på åtekammeret !! Til gjengjeld så er kammeret musesikkert...

Noen mener at denne fella er den beste av "blikkfellene" når mann lader med honning :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har hørt at det går ann å fange rev på denne måten at du får tak i en 200mm pvc rør som er 1-1,5m lang og graver den skrått ned i bakken og legger noe åte til reven der og da den går nedi så vil den ikkke klare å klatre oppigjen fordi den får ikke noe grep til å komme seg opp igjen. er det lovlig og gjøre slik?

Link to comment
Share on other sites

har hørt at det går ann å fange rev på denne måten at du får tak i en 200mm pvc rør som er 1-1,5m lang og graver den skrått ned i bakken og legger noe åte til reven der og da den går nedi så vil den ikkke klare å klatre oppigjen fordi den får ikke noe grep til å komme seg opp igjen. er det lovlig og gjøre slik?

 

 

NEI! Dyreplageri!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...