Jump to content

feller og fellefangst


tarzan

Recommended Posts

Har aldri drevet med fangst før, så derfor grønn:P

 

Kan jeg bruke rottefeller etter røyskatt?

kjøp feller med tramp utløser modefiser litt slik at den blir litt treigere

da ungår du å få mus i fella

 

jeg har kjøpt av de rottefellene som selges på europris men, har bytta fjera og satt på en fjær fra ei rapp rottefelle

dem er MYE stramere og slarkes ikke så lett som den drittn som står på fra før av

 

skal legge ut bilde av fellesettet

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fanger en del røyskatt om vinteren og har god erfaring me hamburgerrygg som åte:)

Har brukt litt fiskekalk også som jeg gnir hamburgerryggen inn med.

 

Bruker boks med rottefeller, setter dem under trestammer og lignende plasser. Kjøper matblod

på butikken og lager spor som fører bort til boksene.. Funker som bare det, oftes ser jeg sporene til røyskatten følger blodet frem til kassa:)

 

Annet jeg har prøvd er å gni inn åpningen til boksene med "ræva" til røyskatten for å sette igjen lokt, og jeg tror det funker bra pga det er de boksene jeg fanger mest i.

 

Har en venn som praktiserer rottefeller hengt opp i trær uten boks, funker bra:)

Har en del bilder jeg kan legge ut vis noen vil se!?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hva nettingen heter som en bruker til disse fellene heter ellehvor en kan få kjøpt slikt?

Holder på og lage meg en felle og skulle hatt fatt i noe for og lage luke osv..

Har googla og googla men ikke funnet hav eg ønsker enda.. he-he

 

John

:mrgreen:

Litt i tvil, men tipper det er minknetting du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

ser dere har sånn plastrør inn på mink fellene deres.

da jeg fikk leveranse på mine syningfeller i går, så var det kun rør til mår fellene?

er jo bare og lage til mindre rør til minkfellene også, men trodde dette satt på både mink og mår fellene jeg.

Link to comment
Share on other sites

ser dere har sånn plastrør inn på mink fellene deres.

da jeg fikk leveranse på mine syningfeller i går, så var det kun rør til mår fellene?

er jo bare og lage til mindre rør til minkfellene også, men trodde dette satt på både mink og mår fellene jeg.

 

ta og ringe til dem du kjøpte fellene oss og spør dem ka som sjer :? hørtes litt rart ut

Link to comment
Share on other sites

Då var mink fella satt ut for andre gang i år, her er noen bilder av der jeg satt den ut:

 

img1670zt6.th.jpg

 

img1671wy4.th.jpg

 

hadde jeg vert deg ville jeg murt fella inn i stein o.l

der den står nå skiller den seg mye ut, minken er jo ikke like vanskelig som måren

men, eldre hannminker er heller ikke dumme.

har opplevd flere ganger at minken har vist tegn til usikkerhet ovenfor feller som ikke er satt opp slik at de glir litt inn i terrenget, har også opplevd at minken har revet fella overende flereganger helt til den small av og deretter hentet åte :evil:

sier ikke at du ikke kan få mink der den står nå, men bare et par tips :wink:

 

håper du kværker alt av denne fanskapen vi har fått til lands...

skitt fangst :D

Link to comment
Share on other sites

hadde jeg vert deg ville jeg murt fella inn i stein o.l

der den står nå skiller den seg mye ut, minken er jo ikke like vanskelig som måren

men, eldre hannminker er heller ikke dumme.

har opplevd flere ganger at minken har vist tegn til usikkerhet ovenfor feller som ikke er satt opp slik at de glir litt inn i terrenget, har også opplevd at minken har revet fella overende flereganger helt til den small av og deretter hentet åte :evil:

sier ikke at du ikke kan få mink der den står nå, men bare et par tips :wink:

 

håper du kværker alt av denne fanskapen vi har fått til lands...

skitt fangst :D

Det er dårlig med små stein der som jeg kan ta og legge rundt den eller mure den inne, den minste steinen så er rundt der er sikkert på Ca 50 kg. litt tung for og bære på.

jeg har også opplevd at fella har blitt revet over men det er på grunn av oter her oss meg.

har fått tre minker tiligere på den måten den står nå, har tru på at det kan bli en eller to nå også :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Silencer :D

Satt ut to feller i dag jeg også! Har aldri prøvd det før, så blir morsomt å se imorgen:)

Men hva bruker du som åte?

 

takker;) bruker hamburgerrygg(pålegg) me fiskekalk som åte..

ørret funker bra det og, koste 16 kr før en "ørret fra peru" på coop obs/mega.. Ska sette ut 5-6 feller selv imorra.. og 2 conibear til minken på søndag.

Link to comment
Share on other sites

Noen som lager felle sjøl? Spessielt fjærene ? Jeg ønsker å kjøpe fjærstål. Se her: viewtopic.php?f=30&t=12047

 

Jeg fikk da bestilt 10 m med 5mm tråd i sommer gjenom en lokal jernvareforhandler her på stedet i sommer men dæven det har blitt dyrt :shock: fra forrige gang jeg laget mårfeller.

 

kor dyrt?

 

Ja det var vel va. 1300.- kr det stod på regninga . :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk da bestilt 10 m med 5mm tråd i sommer gjenom en lokal jernvareforhandler her på stedet i sommer men dæven det har blitt dyrt :shock: fra forrige gang jeg laget mårfeller.

 

kor dyrt?

 

Ja det var vel va. 1300.- kr det stod på regninga . :shock:

 

oj, det hva dyrt. ble det mange feller???

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk da bestilt 10 m med 5mm tråd i sommer gjenom en lokal jernvareforhandler her på stedet i sommer men dæven det har blitt dyrt :shock: fra forrige gang jeg laget mårfeller.

 

kor dyrt?

 

Ja det var vel va. 1300.- kr det stod på regninga . :shock:

 

oj, det hva dyrt. ble det mange feller???

 

Det var tråd så vidt til 6 feller.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har lagd feller selv. Benytter dere vanlig ubehandlet fjærtråd (pianotråd) eller rustbestandig fjærtråd ? Forskjell på stivheten ?

 

Om noen vil dele på 40 meter 4,5mm pianotråd så er det bare å ta kontakt. Ca. 600-800 kr på hver antar jeg (avhengig av materialtype).

Link to comment
Share on other sites

Dere som har lagd feller selv. Benytter dere vanlig ubehandlet fjærtråd (pianotråd) eller rustbestandig fjærtråd ? Forskjell på stivheten ?

 

Om noen vil dele på 40 meter 4,5mm pianotråd så er det bare å ta kontakt. Ca. 600-800 kr på hver antar jeg (avhengig av materialtype).

 

Jeg benytter bare overflatebehandlet /rustbehandlet fjærtråd for de holder bedre på stivheten og fleksibiliteten 'tror' jeg . det virker ialfall slik på mine eldre feller.

Hadde det hvert 5 mm. tråd (behandlet) skule jeg ha kjøpt av deg men jeg bruker de mest til mår og vil ha de kraftigst mulig .

Link to comment
Share on other sites

Dette hjemmelagede oppsettet bruker jeg til Mink, med Conibear.

 

Kassen er dels laget av trykkimpregnert bordkledning og dels annen plank.

Kosteskaft har blitt kuttet i passelig lengde for å låse av fella, disse blir stukket ned i 2" x 4" som har borret hull for dette.

 

Bilde 1 viser kasse med fella i, låspinner for spennfjær er festet med nylontau slik at de er der de skal være og ikke kommer bort.

connibear1kasse.jpg

Bilde 2 viser slisser skåret inn i kassen slik at fella får uhindret slå ut og sammen.

connibear2kasse.jpg

Bilde 3 viser kanskje ett par spiker som er slått gjennom kassebunn og opp, dette "holder" fella på plass.

connibear3kasse.jpg

Enda ett bilde av kasse og felle sett forfra.

connibear4kasse.jpg

 

Legger litt mose og flat stein rundt fella, ikke helt tett, men slik at åte får vitre fritt.

 

Reiser også noen flate steiner i front på fella slik at eventuelt en liten mink ikke skal få lurt seg inn på siden av slagbøyla, dvs mellom kasse og slagbøyle.

 

Lagde 5 stk av disse kasser i sommer på ett øyeblikk, har ferdig oppkuttede materialer til flere slike kasser.

 

Legger kassen også på ett stødig sted, gjerne ved ett steingjerde, med tyngre steiner oppå kassen.

 

Ellers bruker jeg Synningfella, og har det først vært en Mink der så kommer det flere, best resultat er hvis ei tispe har vært i fella.

 

Eller tar jeg vare på biter av hår fra tidligere fanget Mink, disse gnir jeg fella inn med, av og til lar jeg noen hårtuster ligge igjen inni en krok av Synningsfella.

Dette blir veldig innterressant for annen Mink.

Link to comment
Share on other sites

Dette hjemmelagede oppsettet bruker jeg til Mink, med Conibear.

 

Kassen er dels laget av trykkimpregnert bordkledning og dels annen plank.

Kosteskaft har blitt kuttet i passelig lengde for å låse av fella, disse blir stukket ned i 2" x 4" som har borret hull for dette.

 

Bilde 1 viser kasse med fella i, låspinner for spennfjær er festet med nylontau slik at de er der de skal være og ikke kommer bort.

connibear1kasse.jpg

Bilde 2 viser slisser skåret inn i kassen slik at fella får uhindret slå ut og sammen.

connibear2kasse.jpg

Bilde 3 viser kanskje ett par spiker som er slått gjennom kassebunn og opp, dette "holder" fella på plass.

connibear3kasse.jpg

Enda ett bilde av kasse og felle sett forfra.

connibear4kasse.jpg

 

Legger litt mose og flat stein rundt fella, ikke helt tett, men slik at åte får vitre fritt.

 

Reiser også noen flate steiner i front på fella slik at eventuelt en liten mink ikke skal få lurt seg inn på siden av slagbøyla, dvs mellom kasse og slagbøyle.

 

Lagde 5 stk av disse kasser i sommer på ett øyeblikk, har ferdig oppkuttede materialer til flere slike kasser.

 

Legger kassen også på ett stødig sted, gjerne ved ett steingjerde, med tyngre steiner oppå kassen.

 

Ellers bruker jeg Synningfella, og har det først vært en Mink der så kommer det flere, best resultat er hvis ei tispe har vært i fella.

 

Eller tar jeg vare på biter av hår fra tidligere fanget Mink, disse gnir jeg fella inn med, av og til lar jeg noen hårtuster ligge igjen inni en krok av Synningsfella.

Dette blir veldig innterressant for annen Mink.

 

den dær va slettes ikkje dom! trur eg må prøve et sånt oppsett

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte fellene hos en i Trondheim.

Han hadde 3 varianter da jeg bestilte sist ( 14 stk ), og jeg betalte kr 75,- for Conibear 120.

 

Ser nå han har gått opp til kr 100,- pr stk Conibear 120

Er vist bare den utgaven han har nå.

Men det er uansett veldig rimelig, og frakt blir kr 100,- uansett antall bestilte feller.

 

Ser også han etterhvert har laget ei lignende kasse som meg, men den er mere innbygget og tyngre å sette opp, heller ikke får han "låst" slagfjærene med pinner som jeg har på mine feller.

Hadde han utelatt topp platen på fella så hadde den vært lettere å sette opp, blir fort trangt å spenne dette.

Det er bare å bruke en eller flere flate steiner som toppdekke, dette stabiliserer fella også.

 

Har flere ganger hendt at Oter har endevendt hele sulamiten, også synningfeller selv om de var dekket med tildels store steiner.

 

Link:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

Link to comment
Share on other sites

har hatt fella ute i 5 daga å null fangst :evil:

bytt plass, åte eller vent lenger..

husk å skifte åtet hver gang du sjekker fella og plasser den dær du ser spor om du har snø..

sjekk en gang i uka..

 

det har ikke stor virkning og flytte fella her, jeg jakter der minken ferdes mest. (at med en små båthavn og et lakse slakteri). men tror egentlig at det er ganske lite mink her, det er stortsett kunn oter.

 

venter bare på at lakse slakterie skall få godkjening på fangst av oter så jeg kan begynne med det. :twisted: tror det kan bli en del med oter utover vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte fellene hos en i Trondheim.

Han hadde 3 varianter da jeg bestilte sist ( 14 stk ), og jeg betalte kr 75,- for Conibear 120.

 

Ser nå han har gått opp til kr 100,- pr stk Conibear 120

Er vist bare den utgaven han har nå.

Men det er uansett veldig rimelig, og frakt blir kr 100,- uansett antall bestilte feller.

 

Ser også han etterhvert har laget ei lignende kasse som meg, men den er mere innbygget og tyngre å sette opp, heller ikke får han "låst" slagfjærene med pinner som jeg har på mine feller.

Hadde han utelatt topp platen på fella så hadde den vært lettere å sette opp, blir fort trangt å spenne dette.

Det er bare å bruke en eller flere flate steiner som toppdekke, dette stabiliserer fella også.

 

Har flere ganger hendt at Oter har endevendt hele sulamiten, også synningfeller selv om de var dekket med tildels store steiner.

 

Link:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

 

Er det Conibear 120 med 2 fjærer ? og 100 kr.stk. ! Det er jaggu billig

Link to comment
Share on other sites

belisle er i likhet med duke conibearkopier.

 

I samme grad som Ferrari er en kopi av T-forden.

 

Merk det vridde stålet på slag siden, kombinert med den flate doggen har du her full kontakt mellom slagflatene. dette er fella amerikanerene ikke tør å feste før den er satt. Leser historier om trappere som må kjøre bilen hjem til kjerringa med begge tomlene i ei slik da de ikke kommer seg løs.

 

Dessuten har den fjærsikkringer som ikke sklir når du håndterer den. De står i samme posisjon til du vrir dem opp..

 

Fjærene er uten tvil de sterkeste jeg har kjent. (Til sammenligning Duke/BMI/Belisle)

 

120.JPG

 

Edit: Bedre bilde..

Link to comment
Share on other sites

belisle er i likhet med duke conibearkopier.

 

I samme grad som Ferrari er en kopi av T-forden.

 

Merk det vridde stålet på slag siden, kombinert med den flate doggen har du her full kontakt mellom slagflatene. dette er fella amerikanerene ikke tør å feste før den er satt. Leser historier om trappere som må kjøre bilen hjem til kjerringa med begge tomlene i ei slik da de ikke kommer seg løs.

 

Dessuten har den fjærsikkringer som ikke sklir når du håndterer den. De står i samme posisjon til du vrir dem opp..

 

Fjærene er uten tvil de sterkeste jeg har kjent. (Til sammenligning Duke/BMI/Belisle)

 

120.JPG

 

 

 

Ser ut som ei felle jeg kjøpte fra jakt&friluft for et par år siden. Trur jeg ga 200 for en 160. Virkelig gode fjærer på denne ja. De CB jeg kjøpte hos Fangstutstyr virker mye mer slarkete.

 

Edit: Bedre bilde..

Link to comment
Share on other sites

Conibear 330 er mer enn stor nok, du kan fange grevling i C220 dersom oppsettet er rett. Problemet med 330 er at grevlingen kan komme for langt inn i fella og få ryggslag. Husk at han er stutt i trynet...

 

På den annen side om det er lov, så stiller jeg meg tvilende...

 

Loven sier følgende:

"Følgende typer fangstredskaper som avliver viltet er tillatt:

- slagfelle til mårhund, bever, mår, villmink, bisamrotte, beverrotte og røyskatt.

Kommunen kan på nærmere fastsatte vilkår gi tillatelse til bruk av slagfelle til

fangst av rødrev og grevling. Slik tillatelse skal være personlig."

 

De slagfellene som brukes til fangst av rev og grevling er åtesakser. Kommunen kan

etter søknad gi tillatelse til bruk av slagfeller til fangst av rødrev og grevling, jf.

instruks for godkjenning av slagfelle til rødrev og grevling vedlegg A5. Søknaden

må inneholde opplysninger om fangstredskapets konstruksjon, utplassering og

tilsynshyppighet.

 

Det vil si at du må ta en snakk med kommunen der du bor og evt få tillatelse til slik fangst.

Link to comment
Share on other sites

Her er vedlegg 5 fra forskrift om utøvelse av jakt og fangst. Kortversjonen er: glem conibear 330 til rev og grevling.

 

5. Instruks for godkjenning av slagfelle til rødrev og grevling

Fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning (DN) april 2006.

Kommunen kan etter søknad gi tillatelse til bruk av slagfelle til fangst av rødrev og

grevling, jf. forskrift 22. mars 2002 om utøvelse av jakt og fangst § 31.

Kommunen kan gi fangsttillatelse som ledd i planlagte forvaltningstiltak, for høsting

av rødreven som skinnressurs eller for desimering av bestanden i områder smittet

med f.eks reveskabb.

Både rødrev og grevling har yngletidsfredning, men begge artene kan felles i yngletid

hvis de gjør skade, jf. forskrift 1. september 1997 om felling av viltarter som

gjør skade eller som vesentlig reduserer andre viltarters reproduksjon, punkt A. Etter

forskriftens punkt B har også kommunen adgang til å tillate felling av rødrev ved

andre skadetilfeller enn de som fremgår av bestemmelsen i punkt A. Særlig aktuelt

her er å bevare muligheten til å desimere bestanden av rødrev der reven er en alvorlig

skadevolder på lam og småfe, og der fangst er overlegen jakt med skytevåpen.

Åtesaks godkjent til fangst av rødrev og grevling

Åtesaksa skal være konstruert med en liten åteskål for feste av åtet i sentrum av

saksa. Avtrekket skal være slik at saksa bare kan utløses når viltet griper eller drar

i åtet. Avtrekket må være fast (anbefalt minimum 0,5 kg i dragkraft). Bøylehøyden

for saks til rev og grevling skal være 24 27 cm fra saksas sentrum til slagbøylens

topp for å drepe disse artene øyeblikkelig. Saksa bør ha sikring(er) som låser

slagfjæren(e).

Conibear nr. 330/2 er ikke tilstrekkelig kraftig for øyeblikkelig avliving av grevling

og den er helt uegnet for fangst av rødrev.

Utplassering

Utplassering av åtesaks skal kartfestes med UTM- koordinater, slik at fangstredskapet

kan gjenfinnes. Fangstredskapet skal ikke tillates utplassert i områder hvor

alminnelig ferdsel medfører at det kan oppstå fare for mennesker eller husdyr, jf.

forskriftens § 32. Utplasseringen skal være slik at man unngår utilsiktet fangst

av f.eks hunder, ørn, jerv og fjellrev. Jerv er i henhold til nasjonal rødliste 1998

gjenstand

for særlige vernetiltak, mens fjellreven er listet opp som direkte truet i

nasjonal rødliste 1998.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...