Jump to content

feller og fellefangst


tarzan

Recommended Posts

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei

 

Lurte bare på om noen ville forklare meg eller legge ut teikning/bilde av hvordan dere "bygger inn" Conybear feller til mink og mår jakt. Om dere veit om det står noko om detter på nettet så set eg pris på ein link.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Hallo!conibear 120 er KUN beregnet til ming!!skal du fangste mår så er det anbefalt at du bruker minimum cb 160!!brukte selv cb 220 til mår og hadde aldrig ett feilslag!! cb 120 er for svak for en voksen mår :wink:

Helt enig med Donner, bruk 160 eller 220 på mår.

 

Arrne Vegard! du kan jo ta kontakt med jakt og fangstbua på Steinkjer, John Sivert vet det som er verdt å vite om fellefangst, han har mange typer feller. http://www.langvind.no/

Link to comment
Share on other sites

Gå inn på http://www.fangstutstyr.no/ Der finner du mye fine feller. :)

Og JEG mener forresten at cb120 er godt nok til mår!

Var inne på fangstutstyr.no å sjekka, der står faktisk cb 120 fella lista opp som første felle over mårfeller.

Fant forøvrig ingen "minkfeller" :?:

Det er vel ganske kjent for fangstmenn at cb120 brukes til mink, og ikke til mår.

Så det er vel tydelig at disse folka har mest peiling på salg, og ikke bruk.

Cb 120 er ikke en mårfelle etter min mening, tror heller ikke den er godkjennt på mår (med alle forbehold) :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Har aldri drevet med feller, bortsett fra noen 4 -tallsfeller i min spede barndom, derfor lurte jeg. :D

Da blir det 160 til mår og 120 til mink.

Bra, stå på med fangsten, og kikk gjerne innom på http://www.langvind.no/ Jeg kan anbefale bladet hans, der får du masse tips og råd om feller og div. Har vert medlem der i mange år selv.

Link to comment
Share on other sites

Fisk generelt og gjerne fersk er super agn til mink men honning på sommeren har jeg aldrig prøvd da den jo gjerne smelter i varmen!bruk luktestoff da trenger du ofte ikke agn engang da minken er utrolig nyskjerrig av seg og gjerne vil inn i alle kasser og rør den ser og en godt oppsatt cb eller syning vil da være riktig medisin! :wink: de beste luktestoffene jeg har brukt er pros choice og mink odor kjøpt fra john s oppdahl i steinkjær!lykke till glem ikke at når hunn minkene nå får unger så fangster vi ikke slik at ungene ikke sulter og tørster i hjel i hiet pga at moren er tatt av dage!!!dette har med god fangst moral å gjøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

er det noen med mink lukt erfaring... til fellene

 

Jeg synes at fellene mine fungerer bedre etter at jeg har fanget en mink eller to i dem. Det er helt klart at lukt har innvirkning på fangsten så jeg har brukt analsekretet fra minken til å "Markere" fellene mine med. Ta tak med hånden på (Den døde) minkens bakpart med tommel og pekefinger på hver side under halen og klem til på analkjertlene (Bruk gummihanske) til du ser (Lukter) at sekretet kommer. Jeg bruker minken som pensel og kliner bakparten av den mot fellene jeg vil luktmarkere.

Du kan også lage deg et enkelt luktestoff ved hjelp av en blanding av råtten fisk og tran. Skjær opp usløyd fisk i biter og legg disse i vann i en krukke sammen med et par bokser sardiner, sånn ca en kg fisk til 1/2- 3/4 liter vann. Putt gjerne i ekstra med lever og sett dette på en plass det ikke sjenerer eller dyr kommer til. Du må tette krukka for fluer, men ikke så tett at ikke gjæringsgassen kan unslippe. Rør i blandingen av og til de første to tre ukene til til det begynner å se ut som en skikkelig gugge, tilsett en flaske tran og rør en uke til, og la det deretter få stå i ro en uke eller to til al tran og fett har lagt seg på toppen. Sil av tranen og oppbevar på tett flaske. En plastflaske med sprutkork er ideelt, men den må kunne tettes helt igjen for å unngå søl i lomma eller sekken. Resten av gugga kan du kaste.

Du har nå et brukbart (Og billig) luktestoff til mink som du kan markere feller og omgivelsene med.

 

brennecke

Link to comment
Share on other sites

Neida det er ikke så avansert. Det tar bare litt tid, og selvsagt lukter det....det er liksom hele vitsen :)

Den største utfordringen er ofte å finne en plass som er usjenert nok til at du ikke plager andre med lukta. Selv bruker jeg naustet til slikt "Hobbyarbeid"

 

Brennecke

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Er nok ikke bare du som driver med den slags. Det finnes bl.a. en egen tråd om mårfangst 08 og det nevnes også en del om feller i en tråd om minkjakt.

 

Når det gjelder spørsmålet om str på feller. Conibear 120 er 120mm, 160 er 160mm osv. Den største er 330 og brukes til bever. Så vidt jeg husker er den kun tillatt til sett under vann, dvs ikke tillatt til grevling eller rev.

120 er fin til mink, noen bruker den også til mår. 160 brukes til mår. Det samme med 220. Er fellene gamle er det en god ide å kjøpe nye fjærer. Fjærene svekkes etterhvert. Tror du finner løse fjærer her: http://www.nwtrappers.com/

 

Det kan også være en god ide å fjerne rust, samt behandle fellene med f.eks. dye.

 

Vil ellers anbefale å lese rundskrivet fra april 2008 om forskriftene for utøvelse av jakt felling og fangst, kap 9: http://www.dirnat.no/jaktogfangst/

Link to comment
Share on other sites

Cb størrelser, varierer noe fra merke til merke:

 

55: 3,5x4,5' (en fjær)

60: 3,5x4,5' (to fjærer)

110: 4,5x4,5/4x4'(en fjær)

120: 4,5x4,5/4x4'(to fjærer)

150: 5x5'(En fjær)

155: 5x5'(to fjærer)

160: 6x6'(to fjærer)

210: 7x7'(En fjær)

220: 7x7'(to fjærer)

280: 8x8'(to fjærer)

330: 10x10'(to fjærer)

660: 10x26'(to fjærer)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg får ikke mink i fellene mine, sjøl om jeg veit det er mink i området.

Har to syningfeller og ei vippefelle som jeg har lagd sjøl.

Har brukt gjeddekjøtt som åte ei stønn uten hell, så nå har jeg gått over til reker som jeg kjøpte på rimi ;-)

 

Har noen mink i fryseren, lønner det seg å la dom ligga litt i fellene så jeg får minklukt i dom???

Link to comment
Share on other sites

Bruk kun fersk fisk, bruker selv laks ikke nødvendig med mye fisk. Jeg setter feller kun der jeg har sett mink å felletypen jeg bruker er Åsebø slagfeller. Har brukt Vippefeller og Lodin mink med bra resultat. Tror nok du vudere hvor fellene står å ikke minst åte, for minken er vell den som er lettest å fange uten sælige forberedelser. Prøv også 4 tals felle som jo er gratis og veldig god!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg får ikke mink i fellene mine, sjøl om jeg veit det er mink i området.

Har to syningfeller og ei vippefelle som jeg har lagd sjøl.

Har brukt gjeddekjøtt som åte ei stønn uten hell, så nå har jeg gått over til reker som jeg kjøpte på rimi ;-)

 

Har noen mink i fryseren, lønner det seg å la dom ligga litt i fellene så jeg får minklukt i dom???

 

 

Det som er viktig er å sette syningsfella som at den ikke vipper. (når minken går i)

bak i ræva på minken er det lukte kjertler, ta på deg hanske å prøv å klem litt duft på en stein i nærheten av fella. du kan å prøve å legge en liten fiske bit i åpningen av røret. når minken får tak i den vil den ha mer. ål er et kjempe agn... holder seg veldig godt. hvis du er plaget av at fisken er borte å fella ikke har slåt seg i gjenn så er det mus.... da kan du pakke inn fisken i finmasket hønsenetting.

Link to comment
Share on other sites

har fanget 21 mink i synings felle siden aug

 

Og jeg kjemper på med mine to CB120 feller. Har hatt dem ute i en mnd tid nå. fersk fisk hver 3 dag men ikke en j.... mink ennå. Har forsøk dem forskjellige steder. Vet det er mink der. Får bare fortsette å prøve. Uansett så er det spenning hvergang jeg skal ut å sjekke.. Jeg pleier å bruke nyfisket fisk som jeg tar liv av på en human dyrevernsaktivistisk måte. skjærer noen kutt i den og gnikker den ut i området rundt fellen. før jeg legger den i kassen som fellen står i. Skal prøve å huske å ta noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

har fanget 21 mink i synings felle siden aug

 

Og jeg kjemper på med mine to CB120 feller. Har hatt dem ute i en mnd tid nå. fersk fisk hver 3 dag men ikke en j.... mink ennå. Har forsøk dem forskjellige steder. Vet det er mink der. Får bare fortsette å prøve. Uansett så er det spenning hvergang jeg skal ut å sjekke.. Jeg pleier å bruke nyfisket fisk som jeg tar liv av på en human dyrevernsaktivistisk måte. skjærer noen kutt i den og gnikker den ut i området rundt fellen. før jeg legger den i kassen som fellen står i. Skal prøve å huske å ta noen bilder.

 

Plasseringa er veldig viktig. Sett fellene der det er naturlig for minken å ferdes. Det kan også være en ide å sette fella som trafikkfelle i stedet for å bruke åte. Evnt. å kombinere. Hvis minken f.eks krysser en bekk på en stokk er det en god plass. Passerer den en smal åpning mellom noen steiner er det også bra. Slike gjennomganger kan du også lage ved hjelp av stokker, stein o.l.. Bare viktig å sette fellene slik at nabokatta ikke går i eller unger finner dem...

Link to comment
Share on other sites

hør med alle hytte eiere i omfådet, havet.. de fleste er hissige på å få fjernet minken. den graver seg inn i vegger å tak, der hvor den lagrer fisk, egg, m.m så setter du fellene under hyttene. husk minken trenger ikke store plassen. så du finner den på de mest utenklige steder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satte opp en conibear i dag og tok noen bilder underveis:

 

Her er fella sett rett forfra. Den grå "tingen" inne i kassa er en dypfryst abbor dekt av rim.

66732_s.jpg

 

Her er fella sett skrått forfra slik at slissene på sidene er godt synlige. Det er viktig at disse er så dype at fjærene ikke når bunnen og fører til at fella hopper framover. Det kan føre til kroppslag.

66733_s.jpg

 

Her er fella ferdig kamuflert slik at den ikke blir lagt merke til fra avstand. Plasseringen er på ei grusrøys midt i ei elv, utilgjengelig for unger og den av eieren meget vel avholdte nabokatta.

66734_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

den ene pinnen må du rette ut.... minken kan komme godt inn i fella før den slår
¨

 

Eller så utløser den fella når den bakker ut.

Dessuten står den cb'en feil vei etter min mening. Triggeren bør stå ut dersom nakkeslag er målet.

 

 

det er ikke at den ikke vil utløse. det er at den kan utløse over hofte partie, halen, m.m

Link to comment
Share on other sites

Enig i at fella står feil vei! Slurv fra min side. Ikke bra..

 

Når det gjelder stillingen på pinnen er jeg mer usikker. Min erfaring er forøvrig hovedsaklig fra mårfangst med 160. Der har jeg erfart at denne stillingen på pinnen er bedre enn den originale. Med original stilling har jeg opplevd at måren har klart å smyge seg forbi pinnen og utløst fella over bakparten. Ikke morsomt å oppleve...

 

En annen ting som er viktig for å unngå feilslag er å sjekke at fella utløses lett. Noen av mine conibearfeller har trengt justeringer på utløseren. Det har vært mulig å bevege den flere cm uten at fella har blitt utløst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...