Jump to content

Beretta 92FS ?


Federal86

Recommended Posts

Hei igjen.

 

Jeg har en bekjent eller skytter kamerat som skal kjøpe seg en 9mm.

Å han har alltid hat lyst på en slik Beretta 92FS.

Men jeg har ingen erfaringer med denne pistolen så derfor spør jeg dere for han da.

Han er i klassen rekrasjon skytter.

 

Men hvordan er denne pistolen egentlig?

Har hørt at ramma på den ikke er så mye å skryte av?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv in 92FS Inox. Kjøpt på bakrunn av at jeg alltid har sagt at jeg skal ha en slik.

Utsendemessig synest jeg det er få som kan måle seg med. Funksjonsmessig synest jeg den er i øvre sjiktet, men presisjonen er ikke mer enn middels. Men det er ikke alltid at det er presisjonen som teller. Og hvis det kun er rekreasjons skyting, så synest jeg at utseende og funksjon teller mye mer enn presisjon.

Missforstå meg rett, presisjonen er ok, men ikke en innertier(hver gang)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv in 92FS Inox. Kjøpt på bakrunn av at jeg alltid har sagt at jeg skal ha en slik.

Utsendemessig synest jeg det er få som kan måle seg med. Funksjonsmessig synest jeg den er i øvre sjiktet, men presisjonen er ikke mer enn middels. Men det er ikke alltid at det er presisjonen som teller. Og hvis det kun er rekreasjons skyting, så synest jeg at utseende og funksjon teller mye mer enn presisjon.

Missforstå meg rett, presisjonen er ok, men ikke en innertier(hver gang)

 

Takk for svaret det skal jeg forteller videre.

Men jeg har hørt at den kan brytes ned bokstavlig talt vis den blir skutt mye med?

Har også hørt en del om at ramma ikke er helt bra ?

Link to comment
Share on other sites

Beretta rammene er vel i Aluminium...

I de første partiene som US army kjøpte på 80 tallet, ble det etterverdet en del brudd og sprekker i ramma etter langvarig bruk. Dette er forsåvidt noe jeg tror Beretta har fikset litt på i ettertid. Men om kompisen din skal skyte mye og hard ammo kan det være en tanke. (Mil ammo?)

 

Jeg personlig, liker ikke beretta 92, men mest fordi den er unødvendig dyr og ikke passer bra i mine hender. Det er veldig få som brukker beretta i her til lands til konkuranse skyteing, selv på det uformelle nivået. Beretta 92 pistoler taper seg desuten veldig mye i verdi.

 

HVa er det liksom en beretta 92 gjør som en CZ75 ikke gjør bedre? Er det ikke smartere av kompisen din å kjøpe en brukt CZ i 9mm (En av verdens desidert beste tjeneste pistoler :wink: ) og bruke resten av spenna på ammo?

 

Om det er utseende som er viktigst, vil jeg heller valgt en Taurus 92, ser lik ut og har stålramme.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Beretta 96.

Eneste forskjellen fra 92, er at den er i kaliber .40 (måtte det siden jeg hadde to 9mm'ere fra før).

Jeg kjøpte også denne for moro skyld, siden jeg alltid har synes den er en tøff pistol (nest etter 1911).

Som sagt er ikke presisjonen noe å skryte av. Jeg har uvanlig mye spredning i forhold til andre grovvåpen jeg har (kanskje bedre på 9mm?). Men den funksjonerer bra. Min har aldri klikket.

 

Som nevnt har det vært tilfeller hvor ramma har sprukket. Men det har vel vært etter flere titalls tusen skudd?

Man kan jo bruke litt snillere ammunisjon (lade selv?). Dette er vel uansett rettet opp på nyere våpen kanskje....

 

Er han førstegangskjøper? Da ville jeg kanskje ventet litt. Hvis han senere ønsker å skyte litt konkurranser, kan denne pistolen muligens være vanskelig å få solgt. Noen våpenkontorer er ikke så spandable med tillatelser på grove våpen, og da får man jo ikke kjøpt en ny dersom man ønsker det.

Derfor hadde jeg heller satset på et bedre konkurransevåpen i første omgang, og heller kjøpt Berettaen senere. Men det var jo ikke det du spurte om.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er selv Eier av en Beretta 92fs Stainless.

 

La det være sagt først som sist, alle er forskjellige. Noen liker ditt andre liker datt.

Jeg er veldig glad i min Beretta. Nydelig våpen, som støpt til hånden min(les: med Beretta Rubber Finger Groove Grips), jeg har aldri hatt funksjonsgfeil på den, enkel "ADSAM", lett å rengjøre.

Jeg er forsåvidt enig i at Pressisjonen kunne sikkert vært bedre.

Men, jeg lader selv, og har funnet noen meget gode Load til min Beretta, som gir god press.

Testet også forresten kjøpeammo en dag, hvor jeg kjøpte 4 merker, og prøvde alle i mitt våpen.

Resultat i all enkelhet:

1:Sellier & Bellot 115gr FMJ

2:Remington 115gr MC

3:Fiocchi 115gr FMJ

4:Wolf 115gr FMJ

La det være sakt at dette var en veldig uhøytidlig test, så S&B går nødvendigvis ikke like bra i andre Våpentyper.

 

Så, om du ikke skal kjempe på toppnivå(enten i klubben eller landet), så er Beretta ett meget godt våpen du sannsynligvis kommer til å ha lenge :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det har blitt rapportert sprukne rammer for omtrent hver eneste pistol som er noenlunde vanlig i salg. Slike ting skal man ikke ta for høyttidelig. Ingen av Glockene mine har eksplodert fordi "alle som har greie på det på internet" sier at det er slik heller. Det er temmelig mange pistoler som har alu ramme i dag inkludert Sig og diverse 1911 kloner.

 

Et par facts om 92FS:

Svakeste punkt er låseblokken, denne tar ca. 30 sekunder å skifte og koster nesten ingenting. Ted Nugent har en 92FS som hadde gått noe slikt som 90 000 skudd med kun skifte av fjærer og låseblokk.

 

Avtrekket er langt som et vondt år. Det påstås at man kan tune det men det er bare et par børsemakere i statene som kan vise til noenlunde resultater.

 

Bytte av sikter er en stygg sak. Kornet er en del av sleiden og behøver mye jobb for å skiftes ut og standard sikter er ikke mer enn så-så-

 

Den vanligste kilden til dårlig presisjon er for mye toleranse løp/sleide. Dette er visstnok ikke så veldig vanskelig å fikse.

 

Ellers er det en veldig robust pistol som er en velsignelse å holde ren dessuten har den et par interessante særegenheter som at man kan mate patron direkte inn i kammeret på tomt magasin.

 

Og, ja, jeg har en i samlingen min så jeg synser ikke på teoretisk grunnlag 8)

Link to comment
Share on other sites

Takk for informasjonen alle sammen dette er noe som blir satt stor pris på.

 

Både av meg å min gode skytter kammerat.

 

Men han hadde et spørmål her som jeg ikke vet svaret på.

Å det er følgende=

Er det noe forskjell på 92FS som blir solgt her i Norge kontra US of A ?

Link to comment
Share on other sites

Her bare tror jeg:

Men de som blir solgt i Europa blir lagd i Europa.

De som blir solgt i USA blir lagd i USA

 

(min er kjøpt og lagd i USA)

 

 

 

P.s

De som sliter med presisjonen, kan kanskje gå opp til litt tyngre kuler, de funker ihvertfall bedre i min.

Link to comment
Share on other sites

Du har 2 fabrikker som produserer Beretta 92fs Pistoler i verden.

 

1 er Fabbrica d'Armi Pietro Beretta S.p.A i Italia

og den andre er Beretta US Corp, i USA.

 

Jeg er faktisk litt usikker på hvor Berettaene som Schou importerer fra er laget, men det naturlige ville vært Italia, men det kan likesågodt være US produserte våpen.

 

Jeg egenimporterte min Beretta fra US

Link to comment
Share on other sites

OBS: Dette er spekulasjoner, og ikke nødvendigvis fakta.

 

Når jeg i den tid kjøpte min Beretta fra Gunbroker.com, fantes det mange Beretta US Corp Pistoler, men bare ett fåtall Beretta Italian(noe som faktisk er forståerlig når de har egen fabrikk).

Det ble sakt av de som solgte sine Italianmade Pistoler at disse var av bedre, ikke mye, men bedre kvalitet en US Corp.

For meg selv, må jeg nesten si at jeg ser i hvertfall ingen downside med US made Pistolen min, som Italian kunne lagd bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke bekymre meg for mye angående kvaliteten av de US produserte 92ene, nei. Store deler av disse har blitt produsert for US military og de testprosedyrene de har vært igjennom er mer eller mindre perverse. Hver gang de approberer en ny lot M9er tar de stikkprøver for lab sjekk. Jeg regner med at slike forhold er et godt incentiv for å oppretthokde et jevnt høyt kvalitetsnivå.

 

Et velkjent eksempel er beskrevet i http://archive.gao.gov/d15t6/137930.pdf

Dette er sleidene som "slapp" og fløy av rammen.

 

Selv om dette er en usannsynlig feilmodus modifiserte Beretta designet slik at feilmodusen ble totalt umulig.

 

Klarer du å mishandle en 92 mer enn disse gutta tror jeg alle her vil bli veldig imponert.

 

PS.

Amerikanere tror allt som er produsert i Europa er av høyere kvalitet enn amerikanskprodusert. Dette er en slags jappeversjon av janteloven.

Link to comment
Share on other sites

Da tolker jeg det slik at det er en holdbar pistol selv om det har vært en del rykter om den.

Men det er først å fremst en tjenste pistol å derav den type presisjon.

 

Etter det jeg ser på linkene så er det jo tydelig at det er gjort mange forskjellige modifiasjoner på den fra Beretta sine side.

Jeg ser også at den ble modifisert i 2006.

Link to comment
Share on other sites

Jada, det er ett veldig godt våpen.

Og det aller viktigste er at du liker Våpenet du skal kjøpe selv(eller kammeraten din i ditt tilfelle)

Hadde aldri klart å eie ett våpen jeg misslikte å skyte med, selv om med trening, så ville våpenet vært bedre på pressisjon.

 

Takk for linken forresten, selv om jeg aldri blir vant til Svensk, var det fortsatt fin lesning.

 

Off Topic:

 

Thor, ser du er i Statene før øyeblikket;

Vet du om noen Internettbutikker som selger slitedeler til Beretta?

Tenker på Locking Block, Fjær og Guiderod.. Men de må være i SS.

Beretta International kan ikke hjelpe, samt i Norge er det en leveringstid man kan bli gråhåret av å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Thor, ser du er i Statene før øyeblikket;

Vet du om noen Internettbutikker som selger slitedeler til Beretta?

Tenker på Locking Block, Fjær og Guiderod.. Men de må være i SS.

Beretta International kan ikke hjelpe, samt i Norge er det en leveringstid man kan bli gråhåret av å tenke på.

 

Ikke for øyeblikket, for godt 8)

 

Du kan jo prøve Numrich evt Midwest (http://www.midwestgunworks.com/page/mgwi/CTGY/A-3-0001-sperformance)

 

Det du spør om er under $100 så det burde være ok.

 

Til slutt har jo en av mine favorittleverandører begynt med Beretta: https://shop.cylinder-slide.com/ccp51/cgi-bin/cp-app.pl?usr=51F3652038&rnd=8798217&rrc=N&affl=&cip=98.196.64.13&act=&aff=&pg=cat&ref=ber&catstr=HOME:6

 

Håper noe av dette hjelper

Link to comment
Share on other sites

hei.

 

Jeg har en 9mm beretta 92fs. min første pistol, ramma er helt topp, sliden er utmerket, siktene er dritt, mag og slide reliser knapene er meget bra. presison er felt kvalitet. dette er en tjeneste pistol. har aldri opplevd klikk. kan anbefale den for hobby skyting, eller som tjeneste pistol. men til praktisk, må en hogge av stål siktene og få på noe annet.

tøft utsende da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skal ikke være grådig, men Landrø har bydd meg 4800 i innbytte på den, mot at jeg kjøper en aldeles nydelig (og svinedyr :evil: ) Sig Sauer de har. Så du må slå prisen jeg er tilbudt. Er du oppriktig interessert, så bare send meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på denne tråden, da jeg skal ha en 92FS en gang. Har lest litt om en som heter Steel-I på beretta.com. Denne skal vissnok ha stål-ramme og "removable sights":

 

"Front and rear sights are dovetailed into the slide for possible replacement. White 3-dot sight system is designed for quick target acquisition. The popular and easily recognized Novak rear sight also lengthens the sight radius by several millimeters."

 

Vet ikke helt hva det betyr i praksis annet enn at det vel gjør det enklere om man vil bytte ut siktene?

 

Men dersom man skulle komme over en skattekiste full av gullmynter og vil bestille en sånn et sted. Kan det gjøres via Schou? Altså kan de bestille "hva som helst" fra Beretta når de er importør/distributør eller må man nøye seg med de velger å importere selv? Ser at de har INOX modellen på sidene sine, men ikke Steel-I

 

Ellers må jeg bare henge meg på Hollywood-faktoren her. Peneste 9'ern jeg har sett, og den har jo ekstremt høy "må-ha-faktor" :D

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på denne tråden, da jeg skal ha en 92FS en gang. Har lest litt om en som heter Steel-I på beretta.com. Denne skal vissnok ha stål-ramme og "removable sights":

 

"Front and rear sights are dovetailed into the slide for possible replacement. White 3-dot sight system is designed for quick target acquisition. The popular and easily recognized Novak rear sight also lengthens the sight radius by several millimeters."

 

Vet ikke helt hva det betyr i praksis annet enn at det vel gjør det enklere om man vil bytte ut siktene?

 

Men dersom man skulle komme over en skattekiste full av gullmynter og vil bestille en sånn et sted. Kan det gjøres via Schou? Altså kan de bestille "hva som helst" fra Beretta når de er importør/distributør eller må man nøye seg med de velger å importere selv? Ser at de har INOX modellen på sidene sine, men ikke Steel-I

 

Ellers må jeg bare henge meg på Hollywood-faktoren her. Peneste 9'ern jeg har sett, og den har jo ekstremt høy "må-ha-faktor" :D

 

GG

 

Vanlig 92FS har alu ramme. Om det betyr saa veldig mye i praksis at versjonen du nevner kommer i staal tviler jeg paa, bortsett i fra at den blir tyngre.

 

Vanlig 92FS har kornet som en del av sleiden, det gjoer det til en komplisert sak aa bytte korn. Med baade skur og korn i svalehalespor er det en enkel sak aa bytte til hva man har lyst paa. Ett par milimeter mer viserlengde tviler jeg foroevrig paa har saa veldig stort utslag i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke en Taurus 92?

 

Samme våpen, stålramme...

(litt bedre og litt billigere 8) )

 

Taurus har også aluminiumsramme. Taurus blir laget på en fabrikk Beretta bygde i Brasil for å fremstille 40.000,- pistoler til den Brasilianske hæren. Da ordren var ferdigstilt solgte Beretta fabrikken til Forjas Taurus.

 

En Taurus er en mildt modifisert tidlig Beretta 92.

 

Les forøvrig hele historien her, hvor også ramma omtales som "alloy", og selv om dette direkte oversatt betyr "legering" og således kunne vært legert stål, så er "alloy" den amerikanske våpenbransjens generiske betegnelse på aluminiumslegering("aluminum alloy"):

http://www.taurususa.com/newsreviews/HG2004_000.cfm

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke en Taurus 92?

 

Samme våpen, stålramme...

(litt bedre og litt billigere 8) )

 

Det er ikke alltid fornuften kommer seirende ut av sånne vurderinger :mrgreen:

Dessuten har jo Steel-I stålramme da, hvis jeg skal finne på et fornuftsargument :wink:

Vil man ha en Beretta så er ikke Taurus det samme....

Link to comment
Share on other sites

Les forøvrig hele historien her, hvor også ramma omtales som "alloy", og selv om dette direkte oversatt betyr "legering" og således kunne vært legert stål, så er "alloy" den amerikanske våpenbransjens generiske betegnelse på aluminiumslegering("aluminum alloy"):

http://www.taurususa.com/newsreviews/HG2004_000.cfm

 

- Øivind

Ikke bare våpenindustrien. "Alloy wheels" er lettmetallfelger.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...
  • 3 years later...

Det finnes dog en beretta som heter 92 Stock, får du fatt på en slik så anbefaler jeg løp å kjøp. Den er bygget spesielt for IPSC og står også på production listen. Avtrekket er like godt som på andre dyre Sig pistoler jeg har skutt med og presisjonen er toppers. Den har nemlig fått en konisk hylse framme på løpet som låser løpet framme i sleiden.

 

Er ganske mange +'er med 92 Stock framfor en 92 FS. Den er ut av esken en pang du garantert kan vinne stevner i både praktisk og felt.

 

Tror jeg er en av ganske så få i norge som har en slik, og den er over hode ikke til salgs... :) Jeg og var sykelig betatt av berettaen og ville ha en slik, helst i rustfritt. Men når jeg ble klar over Stock'en så ble det den.

Link to comment
Share on other sites

002.jpg

Min 92FS Brigadier,kan du bytte sikter på ,der sitter de i normale svalehalespor. Jeg har byttet til tritium. Pistolen har fin presisjon,og som de andre og sier,aldri tulla med ammo. Bare å lade og skyte. Den er faktisk for salg,pga ,eg har 1911 hender og 45acp kollik :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det finnes dog en beretta som heter 92 Stock, får du fatt på en slik så anbefaler jeg løp å kjøp.

Beretta 92S er den anbefalte modellen da? Eller enda bedre, har du SKU nummeret? Finner ingen våpen på beretta.com som passer med 92 Stock navnet :( Finnes det en norsk importør? Har hørt med pvas.no, de skulle ha ca. 10.000 for FS eller 11.000 for 92F A1. Syntes det var litt i overkant, men kan forstå det ettersom det ikke var et våpen de førte til vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det du trenger er noe som du kan treffe en helfigur med på 10 meter avstand og som smeller hver gang, er B92 en av de tjenestevåpen du kan vurdere. Personlig ville jeg mye heller hatt en Glock 17.

Hvis du derimot bryr det om poeng i feltløypa, hører den ikke med til våpen du skal vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...