Jump to content

Freding av rype i statsallmeninger


202 outback

Recommended Posts

Jeg var inne på Eidfjord fjellstyre sine sider i går

http://www.eidfjord.kommune.no/Artikkel.aspx?AId=3780&back=1&MId1=486&MId2=&MId3=&

Der kunne jeg lese at rypa var fredet grunnet bestandsmålet om over 8 ryper per kvadrat kilometer ikke ble dokumentert under takseringen i år.

Er dette fornuftig forvaltning som viser at fjellstyret er mer opptatt av bestanden en profitt :?:

Eller er dette et skudd i natten som ikke betyr noe som helst for bestanden :?: .

Jeg ser at Finnmark har baglimmit på 5 ryper per dag, på en dårligere taksering en på eidfjord (Hardangervidda)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er positivt at en gjør dette.

Men det hjelper ikke mye. Skal vi få bestanden opp, må det gjøres noe med predator trykket. Kjører en bil over Hardanger vidden så er det observasjoner av Kråkefugl og Måker enorm. Disse må desimeres, det samme må gjøres med Reve bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Det er positivt at en gjør dette.

Men det hjelper ikke mye. Skal vi få bestanden opp, må det gjøres noe med predator trykket. Kjører en bil over Hardanger vidden så er det observasjoner av Kråkefugl og Måker enorm. Disse må desimeres, det samme må gjøres med Reve bestanden.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare flere almenninger tørt å gjøre det samme!..Nå om dagen jubles det over at det i mange terreng på østlandet,er mye Mus og Lemen!Som om det da skal koke med Rype i terrenget!Slik er dessverre ikke virkeligheten..Mye egg går tapt til Ravn,Røyskatt og Rev likevel.Og en skal huske at fjoråret var det dårligste Rypeåret noensinne mange steder!Det blir ikke plutselig fullt av Rype året etter da,selv om det er smågnager år!Mange har sett store kull ja,men det er ikke mange kull!Selvsagt er det ikke det,når det omtrent ikke var stamfugl i fjor!Døde høner legger som kjent ikke egg..Vil be jegere om å ta det rolig i år,og la det bli no fugl igjen til neste år også,ellers blir den utryddningstrua!Husk at i smågnagerår,vil også flere Revevalper vokse opp,og forsyne seg neste år,og mange flere rovfugler velger å hekke når det er smågnagere!Har sett kollosalt mye Ravn og Rovfugler i fjellet nå siste uka..Selv lar jeg Rypa i snaufjellet i fred og jakter heller i skogen:

Link to comment
Share on other sites

Finnmark har jo "evige" arealer, så skal godt gjøres å fjerne alle rypene.

Selv on en sender 10 000 jegere opp dit er tettheten av våpen langt mindre enn steder sørpå med færre jegere.

eidsfjord er også "stort" men betraktelig mindre enn finnmark.

 

Personlig så mener jeg de kan innføre skuddpremie på rov-vilt eller sette opp en ordning hvor enten lokale eller utenbygdinger får lov å jakte mot at de kan dokumentere felt rovvilt i området.

Ravn, Rev, Mår og røyskatt stopper ikke sin jakt, og om det er få smågnagere, så tar de rypa selv om det er få av dem.

Bare tenk på reven: går sulten i fjella pga ingen mat der, da er det bare gå ned til veien og spise "roadkill", rotter, eller "søppel". Så når det er bedre tider i fjellet bare å virre opp igjen.

 

Rypa er ikke like tilpassnings dyktig som rovdyrene, så den lider i alle retninger.

Link to comment
Share on other sites

Finnmark har jo "evige" arealer, så skal godt gjøres å fjerne alle rypene.

Selv on en sender 10 000 jegere opp dit er tettheten av våpen langt mindre enn steder sørpå med færre jegere.

eidsfjord er også "stort" men betraktelig mindre enn finnmark.

 

Finnmark har allikevell fått en lavere bestandstetthet av ryper i følge takseringer i år, en det er på Hardangervidda vest.

Dette sier vell litt om at det er jaktpress i disse store ommrådene også :!:

Jaktpresset er heller ikke veldig stort på Eidfjord sin allmening som er den største allmeningen på Hardangervidda, om jeg ikke husker helt feil. Kortene som blir(har blitt) solgt i Eidfjord er begrenset i anntall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Finnmark har alikkevell fått en lavere bestandstetthet av ryper i følge takseringer i år, en det er på Hardangervidda vest.

Dette sier vell litt om at det er jaktpress i disse store ommrådene også :!:

Jaktpresset er heller ikke veldig stort på Eidfjord sin allmening som er den største allmeningen på Hardangervidda, om jeg ikke husker helt feil. Kortene som blir(har blitt) solgt i Eidfjord er begrenset i anntall.

 

 

Det er noe jaktpress, det er sikkert. Kan med hånden på hjertet si at der vi jaktet i finnmark de 2 siste sesongene så var vi de eneste jegerne vi så i mils omkrets =/

Vi så derimot flere ravn enn ryper begge sesongene. (fikk skutt 1)

Link to comment
Share on other sites

La dem som jakter predatorer få en kvote på rype som "skuddpremie". Da slipper man kanskje alle dem som bare skal jakte rype noen uker i året og driter i viltstellet. Folk må SE at viltstell kaster av seg og på denne måten blir dem tvunget til å åpne øyene :roll:

 

Det Tailgunner skriver her oppsumerer vel det meste av det jeg også mener. Mener dette er den eneste måten å drive fornuftig forvaltning på.

Link to comment
Share on other sites

Vi er sannsynlig vis ved roten til noe av problemet. Alle vil jakte edelt vilt. Ingen vil drive viltstell eller predator jakt, den jobben er det de andre som skal gjøre.

Har tatt dette opp utallige ganger, med fugl og hare jegere. Og de har de mest fantastiske forklaringen på hvorfor de ikke skyter predatorer. Inntil vi alle innser at det må taes tak i dette vil vi ikke få opp bestandene. Vi som primært jakter storvilt har nok og noe av skylden, vi legger slakteavfallet åpent til for predatorene og hjelper derved kraftig til med foringen.

Link to comment
Share on other sites

Vi er sannsynlig vis ved roten til noe av problemet. Alle vil jakte edelt vilt. Ingen vil drive viltstell eller predator jakt, den jobben er det de andre som skal gjøre.

Har tatt dette opp utallige ganger, med fugl og hare jegere. Og de har de mest fantastiske forklaringen på hvorfor de ikke skyter predatorer. Inntil vi alle innser at det må taes tak i dette vil vi ikke få opp bestandene. Vi som primært jakter storvilt har nok og noe av skylden, vi legger slakteavfallet åpent til for predatorene og hjelper derved kraftig til med foringen.

 

 

Da har jeg et par spørsmål. Tenkte meg på rypejakt på hardangervidda nå i høst. Har ingen problem med å samtidig skyte predatorer hvis det kan bidra til viltstellet. Men hva skal man skyte, og hvor gjør man av skrotten? Graves det ned? Er ikke interessert i å drasse rundt på kilovis med måker rundt på vidden. Regner med det ravn/kråke og måker man skyter. Noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Det snakkes om at storviltjegere bidrar til høgere rovdyrbestand.

Hva med reinstammen på Hadangervidda som har vært på et historisk lavmål de siste ti år :!:

Der hvor det ble felt mellom 5-10 000 rein med tilhørende slakteavfall, blir det nå felt rett i overkant av 1000 dyr.

I tillegg var reinen fredet i en årekke, som vil i praksis si null slakteavfall.

Det er i denne perioden at rypebestanden har kolapset :roll:

Jeg tror vi må stikke fingen i jorda og innse at vi menesker er den værste predatoren :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enig med tailgunner i at det kunne blit git kvoter til de som feller predatorer og dokumenterer det, hadde

vært en fin skuddpremie det. Nå tror jeg ikke at predatorer er eneste årsak til at det er lite rype, tror også

parasiter har en del av skylda. Her vor jeg jakter åpner mange områder ikke før i oktober og noen åpner ikke

før november, samtidig er det forbudt med hund, syns forsåvidt det er greit.

Link to comment
Share on other sites

Viltforvaltning er menneskets målretta innsats for å bevare, øke, høste eller begrense viltbestander.

I de fleste tilfeller utøves den av kommunal eller fylkeskommunal myndighet gjennom viltnemnd eller ved delegert vedtak.

I noen tilfeller ligger myndigheten hos Direktoratet for naturforvaltning.

 

Denne saken handler om å bevare og øke rypebestanden til et sunt jaktbart nivå.

Spørsmålet er først og fremst om instansene med ansvaret for viltforvaltning har et ønske, vilje, kunskap, og handlingsrom som kan munne ut i en plan med aksjoner.

Hittil har jeg ikke hørt eller sett noe til en slik plan. Det begrenser seg til tiltak som fredning/baglimit på allerede svake bestander, samt frasen "det oppfordres til å felle små-rovvilt".

I årevis har det blitt forsket på ryper, og det en ofte hører er at en ikke forstår nok til å gjøre noe tiltak, naturen går sin gang, svake bestander bør fredes.

 

Hvis vi tenker oss at forvaltningen mener det er gunstig for rypebestanden at jakt på vilt som måker, kråker, ravn, rødrev og mår i fjellet skal intensiveres, så vil en plan kunne medføre:

 

 

- utlån av hytter og transport til jegere som vil delta

- tolerere jegere som jakter skadefugl så snart de viser seg i fjellet, og før den ordinære jaktiden

- tolerere jegere som målrettet jakter/fangster på rev/mår hele året minus yngletiden

- insintament i form av skuddpremier (fra kortsalg kassen), eller feks jaktkort på rype

- kostnad i form av reduserte inntekter til forvalteren

 

Tror jeg på at dette vil skje? Nei dessverre. Profesjonsstrid, mistillit, jaktmotstand, miljø og distriktpolitikk og generell revirhevding går foran aktive steg på dette feltet.

Link to comment
Share on other sites

Legger inn samme innlegg som i en annen rypejakttråd. Kanskje litt utenfor tema, men relevant nok, da det ser ut til å være flere faktorer enn jakt og predatorer som styrer bestanden.

 

Her er det en som har forsket på svigninger i rypebestanden.

http://www.nordlys.no/nyheter/article1162623.ece

 

Noen interresante moment her:

 

Sitat:

Mens jakttrykket økte, kunne bestanden ta seg kraftig opp

 

Sitat:

Forklaringen er enkel og henger sammen med parasittene. Tidlig vår og varm sommer gir gunstige klimatiske forhold og bra tilgang på mat for rypekylllingene. Men det samme godværet gir også maksimale forhold for parasittene. I varme somrer fødes rypekyllingene på en måte inn i et parasitt-mareritt.

 

Sitat:

Katastrofesommeren i nord i 1995, da det var bare et par dager sol i juli og august, utryddet nærmest parasittene. Resultatet ble en stor økning i rypebestanden på Kvaløya og andre steder i Troms.

 

 

Her i Nord-Trøndelag hadde vi en spreng-kald vinter nå sist. Det minte meg om vintrene på 80-tallet. Bra med snø i fjellet, som lå lenger enn vanlig. Mye drittvær på forsommeren. Fikk egentlig ikke noe særlig varme før midt ut i juli.

 

Tror den kalde, snørike(på fjellet) vinteren var bra for smågnagerne, og ikke så bra for predatorene. Drittværet i vår og tidlig sommer var ikke bra for parasittene. Og nå rapporteres det om store kull fra alle som har sett ryper.

 

Personlig så håper jeg på flere slike vintrer og kalde vårer.

Og det er håp: http://www.aftenbladet.no/energi/klima/ ... vente.html

Link to comment
Share on other sites

Alle er vel enig i at det er mange faktorer som regulerer rypebestanden :!: .

Spørsmålet er allikevel om det er fornuftig å jakte på bestander som er på et historisk lavmål :?:

Det meldes om store kull i Eidfjord statsallmening med en kyllingproduksjon på 7.5 kylling per høne.

Allikevel er den totale rypetettheten for lav, til at de tillater jakt i allmeningen.

Jeg tror at hvis rypa hadde blitt fredet i fjor og kansje for noen år tilbake også, hadde vi i år hatt et brukbart rypeår i år.

Problemet er at vi har skutt stamfugl bestanden alt for langt ned mangen plasser, dette fører til dårlige år selv om forholdene til høg kyllingproduksjon er til stede som i år. I tillegg kommer selfølgelig alle andre faktorer som ikke er like lett og styre, men jaktpresset er det vi som styrer.

Link to comment
Share on other sites

Alle er vel enig i at det er mange faktorer som regulerer rypebestanden :!: .

Spørsmålet er allikevel om det er fornuftig å jakte på bestander som er på et historisk lavmål :?:

Det meldes om store kull i Eidfjord statsallmening med en kyllingproduksjon på 7.5 kylling per høne.

Allikevel er den totale rypetettheten for lav, til at de tillater jakt i allmeningen.

Jeg tror at hvis rypa hadde blitt fredet i fjor og kansje for noen år tilbake også, hadde vi i år hatt et brukbart rypeår i år.

Problemet er at vi har skutt stamfugl bestanden alt for langt ned mangen plasser, dette fører til dårlige år selv om forholdene til høg kyllingproduksjon er til stede som i år. I tillegg kommer selfølgelig alle andre faktorer som ikke er like lett og styre, men jaktpresset er det vi som styrer.

 

vi har rypetaksering, det er bra.

har du sett noen predator taksering?

Selv om du stanser hele jeger skaren 1 år, 2 år osv, hvis du har en unnaturlig høy predator bestand så vil de spise det som jegerne kanskje ville skutt. (?) De jakter tross alt for å overleve.

Link to comment
Share on other sites

Syns det kunne blit stilt strengere krav til de som selger kort som feks fjellstyrer osv, for eks åpne opp

for predatorjakt på sine områder, ikke bare i jaktiden for rype men i helle perioden det er jaktid på

predatorer. Skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å få til, det ville ha gagnet både de og

oss rypejegere.

Link to comment
Share on other sites

Enig med fosningen. Jeg spurte fjellstyret om det ikke gikk an å få seg et kort som gjaldt hele året, slik at man kune jakte predatorer når man var på hytta. Svaret var at det var bare å skyte predatorer innenfor gitte rammer mht. jakttid osv.

Men det er jo ikke lov å jakte uten grunneierens tillatelse, som i dette tilfellet er jaktkort.

"Bærre sei at du har snakka me mæ" var kommentaren til det.

 

Hadde føltes bedre å gå bevæpnet om jeg hadde en skriftlig tillatelse i lomma.

Link to comment
Share on other sites

vi har rypetaksering, det er bra.

har du sett noen predator taksering?

Selv om du stanser hele jeger skaren 1 år, 2 år osv, hvis du har en unnaturlig høy predator bestand så vil de spise det som jegerne kanskje ville skutt. (?) De jakter tross alt for å overleve.

 

Det burde faktisk la seg gjøre og registrere predatorer på samme rutene som på rypetakseringen.

Link to comment
Share on other sites

Er det så sikkert at det er mer predatorer nå en tidligere :?:

Jeg mener ikke jegere, de er det flere av overalt i fjellet :!:

Kan det være at vi synes det er greit å ha noe annent å skylde på en jakttrykk :?:

 

Har du vært ute og sett selv ? Det er ikke sikkert det er tilfelle i dine terreng, men jeg kan love deg at i de terrengene jeg har vært, som har dårlige bestander, så er det enorme mengder predatorer. I de gode områdene jeg har vært, så har jeg knapt nok sett en eneste rovfugl...

Link to comment
Share on other sites

Bra at Eidfjordingene freder rypa en sesong, så bestanden får ta seg opp igjen litt. De vet i allefall hvor mye rype det er i fjellet i år, mange fjellvante folk der i Eidjord.

 

Det var en kar som skjøt et tosifret antall rev hver vinter i på en fjellgård i utkanten av området der for noen år siden. Hadde gjort det i mange år. Det var alltid mye hare i det området. Om han driver på enda vet jeg ikke. Sto om han i Jakt og Fiske for noen år siden. Tror han brukte 17 Rem.

 

På vidda er det få men store kull i år. Tyder nok på bra matforhold men lite stamfugl. Håper det tar seg opp igjen litt til neste sesong. Et år går fort, spar rypa litt i år så blir det mer moro neste år. Blir lange turer om man skal få noe særlig denne sesongen tror jeg.

Tror ravnen tar en del også som andre her også antyder. Den holder seg i området sitt i en mannsalder og vet nok om hvert bidige rypereir der og venter bare på den rette anledningen til å plyndre de. Skyter alltid ravn om jeg får muligheten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått gratis predatorkort i Hurdal og i Eidsvoll.. Men dette er faen meg eneste stedene jeg har fått det..

 

Har sendt epost til ALLE områdene rundt Oslo. Dvs. Nesodden, Frogn, Ås, Drøbak, Asker, Bærum osv osv... Har fått samme svar av omtrent alle:

Vi har ikke kort for rovvilt, så skal du jakte det, må du snakke med de aktuelle grunneierne.

Er omtrent dette svaret har gått i, i samtlige eposter jeg har fått i retur.

 

Gidder ikke sensurere noe her, da dette er noe som må på dagsorden snarest, min mening i allefall. Her er svaret jeg fikk fra Gjerdrum:

Hei

 

Det er mulig å jakte på rovvilt, småviltkort kjøpes på Inatur eller ved å kontakte *********** på : mob ********* eller **********

 

Mvh

Gjerdrum Fjellstyre

(Ok, måtte sensurere litt)

 

Kjente jeg ble irritert, og svarte følgende:

Hei igjen

Takk for info. Så man må kjøpe småviltkort for å jakte rovvilt?

 

Praksisen jeg er vant til er at man omtrent får betalt for å jakte rovvilt.. Er jo slik jeg har skjønt ting, i deres interesse å få redusert bestanden av predatorer. Eller?

 

Får tenke litt på det.

 

Mvh

Fredrik Sjølie

Oslo

 

Denne eposten fikk jeg ikke svar på.. Sier sitt..

Link to comment
Share on other sites

Må forresten legge til noe som er litt mer ON-topic:

Jeg er absolutt for fredning i de områdene hvor forholdene tilsier det. I det området jeg jakter i Lofoten har jeg blitt forespurt om jeg kan la rypa gå i år, og det vil jeg med glede gjøre. Så i år blir det ikke en eneste rype skutt i mitt terreng i allefall, og det syns jeg er helt greit! Men kråker og denslags skal skytes. :)

Link to comment
Share on other sites

Omtrent samme svar jeg har fådt fra alle fjellstyrer og slikt som jeg har sport her i Trondheim og omegn.

Måtte krangle litt med gutta i TJFF for å få jakte predatorer gratis i områdene dem selger jaktkort for.

Men er i orden nå. Eneste var vell at det kun var lov til å skyte kråke og rev... Så ravn, skjære og andre rovvilt var bare å la gå :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...