Jump to content

Rovdyrangrep på hunder


Griffen

Recommended Posts

Tenkte å få i gang en tråd der dere kan skrive inn deres erfaringer og eventuelle nyheter rundt dette lite hyggelige tema. Selv jakter jeg i Østfold og der har som kjent både antallet Gaupe og Ulv etterhvert har økt kraftig og vil derfor gjerne prøve å holde meg oppdatert på hva som skjer i området.

 

Kom over en filmsnutt på nettet, her gikk det veldig bra

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article7691677.ab

Link to comment
Share on other sites

Under gaupejakt skjer det ganske ofte at gaupa setter seg i respekt mot ei bikkje på en eller annen måte. Her var det litt spesiellt at gaupa angrep hele 4 ganger så gaupa hadde noe annet i tankene her. Mat?

Skal ikke si at slike utras som gaupa gjør mot ei bikkje ikke er ufarlige,men i de fleste tilfeller går det veldig bra. Gaupa er selv redd for å bli skadet så hun "krøller og biter" hunden og slipper, hunder med litt hjerne mellom øra lærer å holde avstand neste gang de møtes....

 

Noen hunder lærer aldri, liten digresjon: En kjenning hadde terriermiks av noe slag som var rimelig stutt i hodet, røk på et piggsvin så det holdt, så ikke ut i tryne. Pigger gjennom kjaker og tannkjøtt, eieren og kompisen brukte en halv time på å trekke ut disse piggene. Eieren tenkte at NÅ hadde den LÆRT! og slapp løs hunden, det gikk ikke mer enn 30 sek så røk han på nytt i det piggsvinet? Slike hunder vil nok aldri lære.....

Link to comment
Share on other sites

Fant et "hundespor", som det passer en colaboks nedi.

Stor hund? Noen som har formening?

 

Såfremt du ikke la colaboksen på langs i sporet, ville jeg holdt heller en knapp på stor hund/stor rev.

 

La den ved siden av.

Poteavtrykket er like bredt som boksen, og noe kortere.

I "mørte'n" fant jeg bare det ene sporstemplet, ser at det er tråkket i et annet sporstempel av samme størrelse.

 

Stor rev er det nok ikke, holder en knapp på hund selv.

Et latterlig dårlig mobilbilde, i lommelyktlys:

41206_439907671712_627371712_5482073_485267_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hva loven sier om å skyte i nødverge for og redde hunden?

 

Mener at det ikke er lov, men det har vært snakk om endringer av noen slag der mener jeg og huske...

 

Må bare legge til at jeg hadde ikke nølt et sekund hvis jeg hadde kommet over at hunden min ble spist levende!!! :evil:

 

For ordens skyld: NEI TIL ULV!!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Stort nok til at du ikke kan utelukke ulv. Tydelig avlang form, som også stemmer, men det som du selv antyder, fortsatt flere store bikkjer enn ulver her i landet. Skal du skille, så må du finne mer av løypa. På barmark er du nok avhengig av andre sportegn i tillegg.

Men dette hundedyret har vel ikke angrepet noen annen hund så vidt vi vet, så vi lar tråden gå tilbake til topic!

 

Hva angår nødverge, så har du ikke lov å skyte på vegne av hunden. Lov i Sverige, etter å ha vært en prøveperiode der, men ikke kommet noe sånt i Norge. Skyter du ulv på ryggen av bikkja, risikerer du fire år bak lås og slå... Ikke la dette bli en for/imot ulv tråd, da dette ikke er topic det heller. De fleste sånne produserer bare krangel, og trådne ender opp med stenging.

Link to comment
Share on other sites

Er vel på sin plass med litt mere info om hendelsen

 

Kortversjon:

Slipper spetsen og den springer over ei myr og opp i åsen på andre sida. Den kommer tilbake etter 5 minutter og har kurs rett mot oss. Da kommer det to gråbein ut fra skogen ca 75m til høyre for oss som springer rett på spetsen. Vi springer utover og skriker og skråler, ulvetispa slipper da og trekker seg unna. Hannen rister fortsatt spetsen og står og ser på at vi springer mot den. På ca 20m skyter jeg et hagleskudd over dritten og da slipper den endelig taket.

 

Spetsen greide seg og vi jakter fortsatt. En del trangere i søkene og markerer tydelig uvilje dersom det lukter gråbein på terrenget (og da går jeg seff hjem!).

Link to comment
Share on other sites

Ulvefanatikerne (som også gjennomsyrer forvaltningen [les: DN]) har fått det for seg at jegere og ulvemotstandere vil bruke hunden som ulvewobbler for så å få skyte ulv, eventuelt som en mulighet til å kvitte seg med dårlige jakthunder. Derfor blir det nok ikke lov å ta ut ulver som tar hunder med det første.

Link to comment
Share on other sites

Fikk akkurat sms om at 3 grå er sett ikke langt fra der jeg hadde tenkt å slippe i morgen tidlig, må si det gikk kaldt nedover ryggen. Ikke ofte de blir sett i dette området så regner det som trygt å slippe hunden i, men trur det blir et par dager pause nå :shock:

 

 

Var det N/S/Ø/V for Trømborgfjella (eller kanskje i)? Vurderer noen turer dit utover høsten.

 

4 mnd spets vs ulv = kjedelig utfall for å si det sånn :evil:

Link to comment
Share on other sites

Om man observerer ulv, er det fint om det deles med andre her inne sånn at folk kan bli advart mot å slippe hundene sine der. Det er vel ingen grunn til å holde tett om det?

 

Mine hunder har vært i nærkontakt av tredje grad med gaupe ved flere anledninger. Den eneste gangen det har vært noe skader å snakke om, ble den ene revet opp litt i brystet og i trynet, i tillegg til at den fikk hull i øret på størrelse med en tiøring.

Link to comment
Share on other sites

Fikk pokker ikke med meg bikkja inn i et område i dag. Han stoppa opp og viste tydelig motvilje mot å gå videre. Øra la seg godt bakover og kroppsspråket var tydelig.

Har ikke sett noe, og ikke fått noen rapporter om ulv, men det er det eneste viltet bikkjene mine skyr som pesten om de får ferten av den.

Har hørt en god del skudd i dag, så det har vært mye folk i skogen. Er de observert så tikker det vel inn på sms her i løpet av kvelden.

 

Sjeleglad bikkjene mine har denne egenskapen når vi har så mye ulv her. :D

Link to comment
Share on other sites

Link? finnes det noe mer info om dette?

Vet ikke. Fikk en mail i fra en kompis som bor der oppe.

 

Sjekk nettsidene til Østlendingen. Kommer det, så kommer det nok der.

 

...ulvene i Østfold er jo ikke merket, så da hjelper det lite.

Det der er en stort problem for mange. Her hadde vi merkede ulver, men så kutta senderne ut og da ble det slutt på den "luksusen".

Var en bra hjelpemiddel, da man kunne se om ulvene var på svenskesiden eller norskesiden.

 

Men for all del...vi hadde en helg her inne på Finnskogen med en del laikafolk, og da var ulvene på betryggende avstand. Fikk litt hakaslepp da vi sjekka posisjonen på morran og kostanterte at de var milevis unna, men like jævlig fant vi ferske spor av 3 stykker som hadde kommet inn i terrenget bare timer før vi kom.

 

Ustabile GSM forhold mange steder i grensetraktene gjør det vanskelig, og det kan gå dagevis mellom hver oppdatering, så plutselig er de på dørstokken din.

 

Men det er bedre enn ingenting. Ikke tvil om det. Skulle bare ønske det kunne bevilges midler til merking av samtlige flokker også i Norge. Svenskene er flinkere enn oss der, selv om de også savner merking av mer ulv.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke følt så mye på problemet som takes opp i tråden, siden jeg bor i Nord Trøndelag. Jeg føler veldig sterkt med dere som jakter i utsatte områder, men min "heldige" plassering, har medført at jeg ikke har satt meg veldig detaljert inn i saken.

 

Her om dagen fikk jeg spørsmål om jeg kunne tenke meg å komme til Ytre Enebakk å drive litt kombinert elg/rådyrjakt til en grunneier som ikke jakter selv.

- Er det uaktuelt å jakte med hund løs i dette området?(Mulig at begrensningen av det geografiske området ikke er nøyaktig nok..)

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noe vi bør gjøre i NORGE også?? :Dhttp://www.abcnyheter.no/nyheter/miljo/ ... -skyte-ulv

 

klipp ifra abc nyheter:Hensyn til sauer og gjetere

Vedtaket i Bern skjedde til beste ikke bare for sauebøndene, men også for jegerne.

 

Debatten i Sveits om hensynet til beitende rovdyr er identisk med de harde frontene i Norge. Her kan ulv og andre rovdyr bare skytes etter søknad innen visse regioner dersom de gjør stor skade på beitedyr.

 

Det sveitsiske parlamentet har vedtatt at avliving av rovdyr også skal kunne skje dersom de tar så mye av rådyr og annet vilt, at det går utover jegernes interesser.

:D:D

Link to comment
Share on other sites

Det vedtaket der likte jeg. Om grunneierne selv fikk bestemme om de vil ha ulv i skogen sin eller ikke, ville det vel ikke blitt så mye ulv igjen i Norge. Jeg vil i hvert fall ikke ha ulv i min skog. Ganske tragisk at jeg ikke kan jakte med løshund i egen skog pga. ulven.

 

Snart elgjakt i Kynnareviret nå, men de jævla rovdyrromantikerne driver og surrer rundt oppi der og passer på ulvene sine så en skal være ganske kald for å ta ut noen av dem. Tror ikke jeg tør.

Link to comment
Share on other sites

Sendt PM til de som har spurt. Ser ingen grunn til å informere alle som googler disse innleggene om det.

 

Så vidt jeg leste ba du om opplevelser av andre som har møtt ulv, også begynner du å sende Pmer til ett utvalg, hva faen er du egentlig ute etter, enten så opererer du åpent eller holder kjeft, kan vel ikke være så vanskelig, eller driver du på kanten av hva som tåler dagens lys.

 

Enig med Truls i at det burde være av almenn interesse hvor det er observert ulv, det burde være i alle hundeeieres interesse, ser jeg en ulv eller flere i LØten, vil jeg selvsagt informere alle ja ALLE om dette, slik at de ikke skal gå i ulvefella og miste hunden sin.

Jeg oppfordrer alle som jakter i og i nærheten av der det finnes ulv om å lage en tråd her på forumet om sine observasjoner, dette vil da være ett tillegg til Vargobs webben, og kan kanskje bidra til at man ikke mister noen hunder under jakta.

 

Ikke sant Griffon, tror du bare er ute etter en diskusjon for å støye. skjerpings Griffon, hvis du ikke har noe å bidra med i allmennhetens interesse, bør du heller holde deg avlogget, du provoserte meg..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...