Jump to content

Duejakt 2008. 2009


tarzan

Recommended Posts

Jeg driver å tester ut innforing av duer...noen som har prøvd det før?

Jeg har kjøpt inn 30kg erter og har spredd ca. 5 kg på et ca 20mx20m stort område, skal ha på litt hver dag frem til neste uke, så skal det prøvejaktes! Stedet jeg har valgt er et naturlig tilholdssted for duene....

 

Prøvde noe liknede ifjord. Nå gjorde ikke jeg dette noe seriøst, bare la ut noe korn i en haug på jordet. Kan ikke si at jeg så en eneste fugl der.

Har mere trua på opplegget du beskriver, du får si ifra hvordan resultatet blir!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etter en elendig bukkejakt i år. Så bestemte jeg meg for prøve duene i dag. Kom sent i gang. Måtte kjøre guttungen på skolen først. Men fikk nå lokkeduene ut i ni tiden. Det første som kom inn var noen kråker. Så en hønshauk som klaska ned på plasten. Den følte seg nok smart når den satt der med ei plast due. Mye elendige skudd med mye fjør i lufta. Elendige patroner (stål). det ble 19 duer og 6 kråker. Får prøve igjen i morgen tidlig. Nå står batteriet til duemagneten til ladning. Noen som har noe erfaring med magneten. isåfall hvor plasserer dere denne i forhold til duene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den duejakta kan være en kilde til frustrasjon!

 

Stod opp kl 5 i dag tidlig. var på jordet kl 6. Ut med 15 duer, rigget fin kamuflasje nærmest inni noen trær og ventet. Halv sju kokte det med duer overalt! Herlig tenkte jeg! På de to og en halv timene jeg var på post så jeg sikkert tusen duer! Aldri sett maken. Fløy blant annet tre flokker med noe sånn som ca 300 duer over jordet. I tillegg var det mange flokker på fra tre til tjue duer. MEN, INGEN ville ned på duene mine! Var ute og justerte i ulike retning og form på hvordan duene lå, men ingenting virket. Et par enslige bremset litt i lufta, men nei. Kun èn due holdt på å landet. Perfekt hold på ca ti meter. Men da var det visst en som satt og skrev tekstmelding i stedet for å holde hagla... :oops:

 

Ga meg i halv nitida, uten due. Sendte av gårde noen skudd, men holdet ble for langt på overflygerne, også er de jX¤#% så raske! Satt hæren fløtte meg midt i trekkruta og, så hadde masse due over meg. Merkelig at ingen viste interesse.

 

Mistenker at det er noe med lokkeduene som gjør dem skeptisk. Sjøl satt jeg til slutt innunder kamonettet. Skulle jeg gjemt meg mer måtte jeg ha gravd meg ned og brukt periskop!

 

Noen tips til hva jeg kan gjøre feil? Leser jo noen steder at man bør bruke 4 - 7 duer, andre steder 20 - 30 duer. Brukte sjøl ca 15 duer (har bare 20 for hånda pr i dag, men kan låne 20 til av en kompis - stakkarn må jobbe i helga, så får ikke blitt med. Ble helt på gråten da jeg ringte og rapporterte om hvor mye duer jeg så :twisted: ). Har bare skallduer. Mulig de ikke er bra nok?

 

Frustrert, men har håpet oppe enda! Synd ingen har funnet opp sniperhagle for hold over 50 meter... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Satt på post fra 05.30 i dag... første duene (et par) kom ned klokka 07.15, de fløy vidre med noen halefjær mindre (note to self, hold forran). Neste due kom flygende inn, og jeg tenkte nå skal jeg la den sette seg, men den sveipa over, og før jeg fikk sukk for meg, eller tenkt at jeg kan skyte den i flukt, så satt den seg i et tre 125m unna. Opp med salongen Holde laaangt over... *pfffffft* innslag 10 cm under fru due :(

 

Hønsehauk i kraftlinja.. opp og veive med arma... hønsehauken ga F. fyrte av et skudd mot skogen (langt unna mr hauk) Den så sitt snitt til å sluntre avgårde... I den grad en fugl kan gjøre det :)

 

neste situasjon, dua kom ned bakfra. I det den skulle lande, så hadde den ingen bekymringer igjen i denne verden.

 

siste situasjon, fulgte med på en nøtteskrike (de skriker noe jævlig) og fikk ikke opp hagla før dua var utenfor hold..

 

til slutt kom det en skogsørn, må ha vært det.. den var større enn en kråke og nesten helt sort (mørke brun)

Den gjorde to utfall mot lokkeduene, og når den gikk mot min skutte due. Måtte jeg reise meg opp og vifte med hagla og kjefte på den.

 

alt i alt en fin dag på min duefattige post :)

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig de første fuglene i hus. Var en tur på jordet til fruens onkel og rigget meg til i et kratt. Ut med lokkeduer, deretter kjøre frue og unger hjem. Tilbake en time senere og støkket opp et par duer som koste seg blant lokkeduene. Lovet godt i grunn, men det gikk enda en halvtime (ca kl 1700) før jeg så flere. Da kom til gjengjeld omtrent 200 i flokk og følge! Fæl diger flokk som passerte høyt rett over meg. Artig syn. De delte seg i alle retninger utover jordet, men ingen kom til meg så klart... Etter dette var det sporadiske engslige, par og et par flokker på 8-9 som viste interesse. Samtlige siktet seg ned på duene mine. Nesten samtlige fløy vettskremte videre etter at en tulling i et kratt i nærheten panget så fælt (og du verden så mye bomskudd)! Tre ble skremt til døde, så bryststykkene ligger nå i frysern!

 

Nevnte i et innlegg rett over at duene ikke ville ned. Pussig nok ville mange ned i dag. Samme oppsett, men tjue duer (altså alle jeg har). Forskjellen var at jeg nå satte dem på pinner som fulgte med. Da kommer de litt over bakken. Mulig det hjalp?

 

Dua imponerer meg kraftig i grunn. Lynrask, temposkifte og retningsskifte så en blir drevet til krampegråt og galskap! Men det er jo nettopp derfor det er så moro! :D

 

I morgen skal jeg tilbake. Får med en kompis som har trippet som en unge foran juletreet før nissen kommer etter å ha hørt om hundrevis av duer når han sjøl ikke kunne jakte! (Helgejobbing kan være kjett!) Da skal vi også ta opp krepseteiner fra vannet til onkelen. Han har grunneierrett på et fint lite tjern to hundre meter nedenfor gården. Satte ut 19 teiner i efta. Vet ikke helt om det er kreps der lenger men... Det gjenstår å se!

Link to comment
Share on other sites

Fin dag på åkern, sol, vind og brukbart med due. Skytinga satt også som den skulle. Åpna dagen med en dobbel etter bare 2 min =)

 

Etter dette kom det jamt med duer med rundtom ett kvarters mellomrom. Var lette å få ned på duene i begynnelsen men nå utover på kveldingen var dem mye mer skeptiske og fløy bare over i stor hastighet. Fangsten ble til slutt 15 duer, 5 kråker og 1 skjære så alt kort oppsumeret så var det en flott dag i sola =)

Link to comment
Share on other sites

Merkelige dyr de duene. de to første gangene jeg var ute så jeg hundrevis av duer. I forigårs (dagen etter forrige tur) så jeg knapt en eneste en. Tror muligens det kan være pga en hønsehauk som kretset rundt en stund. Skjøt flere skudd i lufta de to timene jeg satt, men det var nesten ingen å se. Den eneste som fikk vondt var meg sjøl... Skjøt et skudd mot en granbusk og bare holdt så vidt i hagla. Dumme dyret fulgte ikke med på hvordan jeg holdt, så kolba traff meg og ga meg en skikkelig lårhøne med rekylen! Nå, to dager etterpå har jeg fremdeles vondt for å gå i trapper! :oops::oops::oops: Så lærte man at haglerekyl også kan gjøre vondt... :lol:

 

Ga opp og tok opp krepseteinene i stedet. I vannet jeg trodde knapt fantes kreps, fikk jeg faktisk noen. Så i går ble det luksus kveldsmat. Fersk kreps og hvitvin på en tirsdag. Ikke dårlig! Namme! :)

Link to comment
Share on other sites

Har merket mindre aktivitet på de jordene jeg har hatt tilgang på, så nå er lokkeduene gjemt i den mørke delen av kjelleren. forhåpentligvis husker jeg at jeg la dem der i august neste år... Nå oljer jeg hagla for harde livet for å få den klar til tiuren i stedet! "Heldigvis" får jeg ikke jaktet før til lørdag... :? Når verdens største pappskalle (les: jeg) absolutt MÅ begynne å skru i filler bilmotoren, så får man pent holde seg hjemme til den er i orden... :evil:

 

Takk for enda en artig start på jakthøsten småduene! Har stor respekt for dem. Maken til fartsfantomer og akrobater skal en lete litt etter! Med vinger og fart som jagerfly er de ikke lette å få ned, og det skal det stå respekt av! :)

 

Ble bare tre stk på meg i år, men det gjør ingenting! Artig lell! :D

Link to comment
Share on other sites

Bare to -2- duer så langt på meg... Har ikke vært så mange turer, men de to som kom på hold datt. Litt ergelig å kjøre forbi et jorde i nærheten der det har vært kjempeflokker i flere uker. Det ligger dessverre sånn til at det er umulig å jakte der på grunn av veier og bebyggelse. Smart av duene!

Link to comment
Share on other sites

Etter alle bommingen og feiltagelsene fra i år gleder jeg meg til neste års jakt meg en god del bredere erfaring :)

 

Mange har vel heller tatt seg en tur i skogen i stedet for å jakte due nå, men for de som heller vil prøve dua litt til så er det håp. Så flere store kull nå i det siste (som trekker sørover) så du bør nok oppholde deg sør i norge...

Link to comment
Share on other sites

Ser faktisk ikke ut til at det er helt håpløst her på hedemarken enda. Er fremdeles gårdbrukere som ikke har fått inn alt kornet, så det er stadig ferske jorder å se, og duer ser en stadig vekk. Nesten så det frister å prøve igjen og få opp humøret. Skogsfugljakta er jo temmelig traurig for min del hittil...

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke det er færre duer i år, men tipper det er færre som har tid til å jakte, særlig nå når jakt på andre ting har startet for fullt.

 

Nå er det vel skogsfugl og rype som er i fokus hos de fleste. For mange, meg inkludert, er duejakta noe mer som en forberedelse til det store som begynner 10. september. Duejakta blir på en måte noe man gjør for å redusere for store abstinenser kanskje, sjøl om det er noe helt ulikt fra skogsfugl og rype.

 

Ser stadig endel duer rundtom her jeg holder til, men jeg velger å bruke tiden i skogen og se etter fugler der når jeg først får tid til jakt. Hadde jeg vært ung, singel og uten forpliktelser hadde jeg nok fortsatt med duejakt mye lenger. Det er jo knallartig! God mat er det og.

Link to comment
Share on other sites

var ute å jogga i går forbi et jorde der jeg har håp om å få jakte neste år. skremte opp en flokk på 300-500 fugler (vanskelig å telle). så jeg vil ikke si det er et dårlig dueår :P

 

 

På jordet der jeg jakter er det et elendig dueår. I fjord satt vi ikke lenge mellom duene, i år derimot er vi heldige hvis vi får reist oss opp i det hele tatt...skjønner ikke hva som har skjedd. Halve jordet har til og med blitt erteåker i år! skulle tro det skulle lokke til seg duer, ikke skremme dem :?

Link to comment
Share on other sites

var ute å jogga i går forbi et jorde der jeg har håp om å få jakte neste år. skremte opp en flokk på 300-500 fugler (vanskelig å telle). så jeg vil ikke si det er et dårlig dueår :P

 

Hvor i kongeriket er dette?

 

 

Dette er kongerikets navle. På jordet til Kronprinsen på Skaugum i Asker

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha brukt en del penger i det siste på lette løsninger, tenkte jeg det var greit å prøve å se om jeg har en litt kreativ og kunstnerisk side. :D

Var ute fra morgenen i dag, for å se om det var noe vil på kråkefronten. Var ikke all verden, så det var rom til litt tenking på litt av hvert.

Det var da jeg kom på å lage lokke duer!

Har aldri sett en lokkedue før eller prøvd duejakt i det hele tatt, men tenkte det kunne være et alternativ nå som folk fraråder at vi skyter for mye rype. :(

 

Etter at formiddagsmaten var slukt og halvt fordøyd, satte jeg igang med prosjektet.

kan vel ikke skryte av for mye ustyr, men jeg fikk da rotet fram noe.

Jeg tok sjansen på å lage duene av isopor, noe som er ganske greit å forme.

Hjelpemidlene var ei sag og en kniv, så det blir jo selvsagt ikke all verden, men håper det fungerer.

 

 

Her er noen bilder:

 

DSC03385.jpg?t=1222876105

 

 

DSC03386.jpg?t=1222876135

 

 

Vet ikke om det er rette fargen, men håper jeg traff sånn nogenlunde.

Planen er da å stikke inn noen pinner, så de kommer litt opp fra bakken, og har en naturlig stilling imot vinden.

 

Dere her som bruker lokkeduer, kan jo bedømme om det er noe vits å prøve disse? Vil det fungere?

 

Mvh

 

Wurzman

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg for første gang vært på duejakt. :D

Prøvde de "moderne" lokkeduene jeg lagde i går, bilde lengre opp i tråden.

 

Det regnet og det var dårlig med due å se. Men etter at en pose ostepopp og en termos med te var godt nedi magesekken, tenkte jeg det var på tide å gå. (hadde bare sett 1 due). Akkurat i det jeg reiste meg, så kom det 8 duer susende rett over meg. Jeg kaster meg ned, og har trua på at duene ikke rakk å se meg.

De tar en stor sirkel, og plutselig stuper de ned for landing rett ved siden av de 11 duene jeg hadde lagt ut.

Jeg hiver opp børsa og sikter. Venter venter og venter, klarer liksom ikke bestemme meg for å skyte.. :?

Når duene hadde fått studert nøye de lokkeduene mine, ble de nok skeptiske til hva dette kunne være. Dumme meg ventet for lenge, og plutselig letter de. Jeg skyter 2 skudd.... BOM! BOM!.

Er det mulig? Etter en så opplagt sjanse, så klarer jeg virkelig å bomme!! Holde var på 30 meter, helt åpent. :cry:

Er fortsatt litt bitter på at det ikke ble med 2 eller hvertfall 1 due hjem, men får håpe på bedre utelling neste gang. Det var hvertfall morro å få det til!

 

Når er det duene tar til vingene sørover?

Håper det er noen uker til, så jeg får jaktet! Dette ga mersmak! :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke slutt på duejakta enda! Tok en tur i dag, så vel 100-200stk. Merkelig nok fikk jeg ikke skutt en eneste due :oops: Tenker å prøve igjen i ettermiddag :wink: Men det er ikke så lett å få til noe duejakt nå som elg og rådyrjakta har begynt.

Link to comment
Share on other sites

Det er absoulutt store muligheter til å jakte due fremover, men duene flokker seg noe fryktelig så er klin umulig å dem ned til lokkeduene uten å bruke rundt 50-75 duer. Jakte duer som lander i eiketrærne nå fremover er tingen har jeg hørt, noen erfaringer rundt dette ?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke slutt på duejakta enda! Tok en tur i dag, så vel 100-200stk. Merkelig nok fikk jeg ikke skutt en eneste due :oops: Tenker å prøve igjen i ettermiddag :wink: Men det er ikke så lett å få til noe duejakt nå som elg og rådyrjakta har begynt.

 

-

Jakta du med lokkeduer ? Hvis ja, fikk du noen ned til lokkenduene ?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke slutt på duejakta enda! Tok en tur i dag, så vel 100-200stk. Merkelig nok fikk jeg ikke skutt en eneste due :oops: Tenker å prøve igjen i ettermiddag :wink: Men det er ikke så lett å få til noe duejakt nå som elg og rådyrjakta har begynt.

 

-

Jakta du med lokkeduer ? Hvis ja, fikk du noen ned til lokkenduene ?

 

 

jeg jakta med lokkeduer ja, men de var ikke interisert i det hele tatt. Så jeg flyttet meg opp i skauen, og der skal jeg love deg det var liv :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis du tenker på de skalla, så kjøpte jeg det for en stund siden.

Fikk også prøvd de noen ganger på duejakt, funka veldig bra det, duene kom ned på lokkeduene også :D

Trur vel ikke duene legger så veldig godt merke til om det er en lokkedue til 10 kroner stykket enn en til 100 før den er på forsvarlig skuddhold. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med duene som de selger hos xxl?

 

Har kjøpt to pakker med 12 i hver hos xxl. De er veldig naturtroe og de anbefales av fks Kristoffer Clausen.

Mener de kosta 249,- for 12 stk.

 

Men etter noe bruk ser jeg at fargen på duene har blitt slitt veldig og det er ikke bra. Duene har et godt syn og når det har blitt en lang ripe på fks nebbet så er den vel så og si ubrukelig.

 

 

Men, har stoppet jakta for leeenge siden. Noen som fortsatt jakter nå ? Har sett duer her i Akershus som flokker seg, men finner ikke ut hvor de holder til. tips ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jakta due får første gang i høst, men hadde problemer med en impåsliten hønsehauk. Første dagen jeg prøvde ble det endel bom før jeg endelig fikk skutt min første due. Duen lå død på bakken 15 meter fra meg, ca 10 sekunder etter smellen hørte jeg en suselyd, en hønsehauk kom dalende ned og sette klørne i dua og fløy avgårde med den. Må si jeg ble svært overasket og litt iritert over å ikke engang få sett på sin første felte due! Men var jo litt spennede og da. Ble litt i tvil om det var vits til å nemne det til noen, høres jo bare ut som ei dårlig skrøne, men neste dag var en kamerat med meg og det samme skjedde, skjøt ei due og 10 sek etter var hønsehauken der, da ropte jeg og hønsehauken slapp dua og fløy.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Duer overalt!

Bor i Østfold og her er allerede utrolig mange duer! Kan ikke huske det har vært så ekstremt om våren før. Noen fler som har lagt merke til det?!

 

Har gode forutsetninger for 09 jakta, vi får bare krysse fingrene og håpe de ikke drar før høsten kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...