Jump to content

Pumpe eller O/U


kabar

Recommended Posts

Jeg skal straks kjøpe min første hagle, og har lyst på en Remington 870. Jeg lurer derfor på om det er dumt å kjøpe en pumpehagle til jaktformål? Burde jeg heller kjøpe en O/U?

Grunnen til at jeg heller mot en 870 er at den er forholdsvis rimelig, solid, gjennomprøvd, tøff.

Link to comment
Share on other sites

Definer dumt....

 

Jeg for min del ville valgt en o/u. Pumpe synes jeg er no rakkleverk. Skjelden tøft :P

Men for all del kjøp en å se om det passer deg ;)

Men jeg har vel ikke til dags dato sett noen som skyter like godt med en pumpe som med en o/u uten om på skjerm.

 

Å skyte best mulig er vel litt av morroa? :)

Link to comment
Share on other sites

Høres sikkert dumt ut, men jeg endte opp med pumpe (870 Express) etter at jeg hadde jaktet i flere år med en gammel enkel-løper og en o/u Star Baikal. Skyter rett og slett bedre med enkelt løp, spør ikke hvorfor. Valgte da pumpe når jeg gikk til innkjøp av ny hagle for å ha mulighet for et andre-skudd med en enkel-løper. Smak og behag, håper du har mulighet å teste litt ut før du bestemmer deg. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke vært i tvil. Har du lyst på pumpe, så kjøp det. Det ville være dumt å kjøpe noe du ikke vil ha.

 

Argument du kan bruke for pumpe:

+ Morrofaktor

+ Mye fin leamikk som kan gi timer med artig våpenpuss

+ Pga låskasse får du et lengre våpen som gjør fluktskudd til en lek

+ Kan kjøpes billig, kanskje brukt av noen som ikke har skjønt hvor morro det er

 

Argument for O/U

- Enklere med trygg våpenbehandling, signaliserer bedre tomt våpen

- Færre deler du må pusse og olje?

- Kortere enn pumpe med lik løpslengde

- Godt utvalg i alle prisklasser

 

Hvis du ikke visste hva du ville ha burde valget vært en o/u. Jeg skyter bedre med pumpe enn o/u, mye pga morrofaktor.

Link to comment
Share on other sites

Eg skyter best med Pumpehagle.

 

Det er det våpene som eg liker best (viktigst), og med god trening skyter eg bedre enn de fleste med o/u og s/s.

Har tre pumper, og en enkeltløper baikal.

 

Kjøp deg en Remington 870 Super Mag 12/89, det er en evighetsmaskin.

Har skutt over 15 000 skudd med min, går som hakka møkk enda.

Rem 870 er vel hagleenes svar på AK 47.

 

Den eneste negative eg ser på en Pumpe i forhol de de mer klassiske hagelne, er at du få litt mer vekt å drasse på, hvis du skal på langtur. hvis du bærer litt tømmer og pumper litt jern går det helt bra :wink::wink:

 

MADMADS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Første kameraten min sa når han holdt i o/u hagla mi: "Å f..n!!"

Og han har ei Remington 870... Den er vel ikke så mye tyngre tror jeg, men dårligere balanse.

I tillegg ødelegges litt av svingen på hagla når man følger på, under lading av 2. skuddet føler jeg. Sikkert bare en vanesak som alt annet men.

Jeg kommer uansett til å holde meg til o/u, da jeg skyter klart best med den. Og hvor fort jeg skyter avhenger bare av pekefingeren! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skyter raskere? Hvor raskt skal man skyte egentlig? 2 skudd på ett sekund? Kan ikke komme på en situasjon jeg trengte å skyte så raskt at det millisekundet jeg bruker på å pumpe ikke var nok.

 

Og hvordan er svingen din mens du pumper? Neppe like smooth som med en o/u eller 1/2 auto, uansett hvor mye du trener.

 

At noen mener å skyte "bedre" med slike hagler kommer nok av den forholdsvis "nøytrale" stokken, får en derimot en o/u hagle med en stokk som passer tviler jeg på at så er tilfelle.

 

Også en kommentar om det å skyte raskt, jeg jakter en hel del rugde og for dem som har vært borti det, vet hvor fort det går...

 

Ikke akkurat en situasjon der det er optimalt å måtte pumpe for å få i vei skudd nr. 2, da vil en som regel bli for sen, uansett hvor kjapp du måtte tro å være..

 

Jeg ser endel pumper på banen og har også prøvd min del, morro for all del men jeg har det minst like morro med min 1/2 auto selv om den bare er backup for o/u hagla på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan er svingen din mens du pumper? Neppe like smooth som med en o/u eller 1/2 auto, uansett hvor mye du trener.

Ikke sikker på om jeg er helt enig her. Med pumpe legger man seg gjerne til å utnytte rekylbevegelsen i pumpingen, og det kan fungere svært bra.

Det sagt, jeg har hatt i min besittelse en pumpe, en automat, en enkeltløper og en o/u. Alle har vært brukt en god del, og jeg har gjort meg erfaringer med samtlige. Nå sitter jeg igjen med en hagle, en o/u i kaliber 20.

Pumpen jeg hadde var en Remington 870, og jeg skjøt svært bra med den og hadde ingen dårlige erfaringer. Bruksmessig synes jeg dog at den ble lang, tidvis uhåndterlig og tung. Den ble etter hvert byttet ut til en Browning auto, men den hadde i grunnen mye de samme egenskapene. Enkeltløperen var på siden av dette og tiltenkt sjøfugl. Men så fikk jeg en Beretta 685 i huset, og da ble både autoen og enkeltløperen stående i skapet inntil jeg solgte dem unna for å finansiere en .223-rifle som bl.a. har erstattet enkeltløperen på sjøfugljakten.

Link to comment
Share on other sites

Du kan faktisk lukke en pumpe med mindre lyd enn en automat. Jeg har begge deler. (Jeg har s/s og o/u også)

Og dette med at pumpingen skulle forstyrre et skudd nr 2, er ikke en reell problemstilling i mine øyne. Hvis vi snakker om skeetskyting, så kan jeg være med, men ikke til trap, leirduesti og jakt. Man er ferdigladd før man har fått roet hagla etter munningsvipp/rekyl.

 

Gjør som meg. Kjøp en Remington pumpe først. Senere kjøper du noe annet du får lyst på. Du har vel ikke tenkt å ha bare en hagle i løpet av livet? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Du har vel ikke tenkt å ha bare en hagle i løpet av livet? :shock:

 

This is my 870. There are many like it but this one is mine :P

 

Jeg startet med o/u og brukte det i flere år, skiftet så (nedgraderte vil noen si) til 870 og er meget fornøyd med det da den passer meg svært bra. Men det var en del puss jeg måtte gjøre (fjerne skarpe kanter) etter som finishen fra fabrikken var heller laber (men det var jeg klar over før jeg kjøpte den) før hagla ble god å bruke.

 

Har dessverre ikke fått testet en semi enda, men har mine fantasier.

Link to comment
Share on other sites

Argumentet mitt for at o/u er bedre en pumpe, er at jeg skyter et bedre 2-skudd med o/u enn med pumpe.

Blir litt "vingling" med pumpa... (og ja, jeg har begge deler)

 

må si meg enig her.. har prøvd litt av hvert men jeg havnet på en S\S, har en Frankonia Star 12\76 å denne er jeg STORfornøyd med... billig å helt kurant hagle dette

Link to comment
Share on other sites

Mitt valg hadde nok blitt o/u, men jakter stort sett i liene og på fjellet med hagle.. For sjøfugl så ville eg nok kanskje havna på ei pumpehagle. Rangeringen min er, s/s, o/u, pumpehagle og halvauto til slutt ..

Har hatt alt utenom halvauto, og i dag har eg ei s/s og ei o/u..

Link to comment
Share on other sites

Hadde spørsmålet vært: Pumpe eller Auto så hadde jeg sagt pumpe.

 

Siden jeg skyter best med O&U (som jeg ikke har lenger) elendig med pumpe (som jeg har) og middels dårlig med sideligger så ville jeg sagt O&U.

Men så er det smak og behag, helt klart høyere "Rambo-faktor" på en pumpe enn en dobbeltløper stablet i høyden, men for å ta en hypotetisk problemstilling: Du er på jakt og brekker en tennstift.

 

Med en O&U eller SxS så har du en litt tung enkeltløper.

Med en pumpe eller automat har du en ubrukelig enkeltløper.

 

 

 

Neida, jeg har aldri vært offer for brukket tennstift, men har faktisk sett det skje på jakt.

Hender sikkert ikke deg og meg, men på en annen side, Titanic kunne ikke synke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både enkeltløpere, s/s, o/u, pumper og halvautomater i ymse løpslenger. For min del så er det kun snakk om litt trening for å kunne beherske dem på samme måte. Halvautomater er mye brukt av konkurranseskyttere så balansen i magasinvåpen er ikke gitt å være dårligere enn brekkvåpen sånn uten videre.

 

Det som er et par umtvistelige fakta for jaktbruk i Norge er at du får ikke utnyttet magasinkapasiteten i pumpe eller auto. Du har også bare en choke tilgjengelig. En s/s eller o/u med utbyttbare choker kan du sette opp til den jaktformen du utøver på en mer fleksibel måte.

 

Andre momenter er kan være at brekkvåpen er noe klumsete å lade fra andre stillinger enn stående og at puss av automathagler er en smule mer omstendelig enn brekk- og pumpehagler. Til slutt så er (gassdrevne i alle fall) automater noe snillere rekylmessig. Prismessig så ligger automater en god del over pumpehagler av tilsvarende kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Syns trådstarter ramser opp mer enn nok gode argumenter får å handle pumpe selv :)

Nå er jo ikke en 870 særlig kostbar heller, i allefall ikke sammenlignet med mye annet og det evt. økonomiske tapet om du seinere bestemmer deg for å selge den og kjøpe noe annet er ikke allverdens. Med andre ord syns jeg du skal følge magefølelsen.

Link to comment
Share on other sites

Skyter raskere? Hvor raskt skal man skyte egentlig? 2 skudd på ett sekund? Kan ikke komme på en situasjon jeg trengte å skyte så raskt at det millisekundet jeg bruker på å pumpe ikke var nok.

 

Og hvordan er svingen din mens du pumper? Neppe like smooth som med en o/u eller 1/2 auto, uansett hvor mye du trener.

 

At noen mener å skyte "bedre" med slike hagler kommer nok av den forholdsvis "nøytrale" stokken, får en derimot en o/u hagle med en stokk som passer tviler jeg på at så er tilfelle.

 

Også en kommentar om det å skyte raskt, jeg jakter en hel del rugde og for dem som har vært borti det, vet hvor fort det går...

 

Ikke akkurat en situasjon der det er optimalt å måtte pumpe for å få i vei skudd nr. 2, da vil en som regel bli for sen, uansett hvor kjapp du måtte tro å være..

 

Jeg ser endel pumper på banen og har også prøvd min del, morro for all del men jeg har det minst like morro med min 1/2 auto selv om den bare er backup for o/u hagla på jakt.

 

Poenget mitt var vel at jeg har rukket å pumpe innen rekylbevegelsene i våpenet etter 1. skuddet har lagt seg. Har aldri sett på pumpebevegelsen som et handikapp når det kommer til "smooth sving" som du omtaler det.

 

Hvis jeg skyter 20/22 av 25 duer på skytebanen med en pumpehagle, pluss at jeg treffer det jeg sikter på på jakt, så ser ihvertfall ikke jeg poenget med å skifte til en annen hagle med tilpasset stokk.

 

Jeg har to hagler, den ene er en s&s med tilpasset stokk, og den andre èn 870, tilfellet er at jeg skyter fortsatt bedre med 870`n. Dette går ikke an ifølge deg, eller er det kanskje at det ikke finnes en regel uten unntak?

Link to comment
Share on other sites

Sier da ingen plass at det ikke går an men det er også mulig at den tilpassede stokken ikke passer?

Vanens makt er også en faktor, jeg regner med at siden du selv treffer best med pumpa, at det også er den du bruker mest.

Så religiøse enkelte er til 870'n sin synes jeg det er rart vi ikke ser fler av sorten på stevner :)

 

Klart den er slitesterk og duger, det er ikke dermed sagt det ikke finnes bedre alternativ til både bane og jakt men det er jo ingen grunn til å bytte den ut når du først har en stående i skapet.

 

Derimot skal man kjøpe sin første hagle får du meg ikke med på at en ikke kan finne et bedre alternativ..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest alle innleggene i tråden. De fleste skryter vel av sin egen dritt, noe jeg også skal gjøre nå.

 

Jeg har både o/u og benelli pumpehagle og bruker o/u mest.

O/u er stille helt til du skal skyte, på benelli`n bråker forskjeftet. Det beveger seg et par millimeter når sluttstykket er i framre stilling. Vet ikke om det er et problem på 870`n.

 

I en o/u kan du gå med to forskjellige patroner/haglstørrelser og trangborringer, og velge hvilken du vil skyte raskt og lydløst. Greit viss du ikke vet om hunden jager hare eller rådyr.

 

Sikringen er jo en vanesak, men jeg synes pumpehagla er mye lettere å avsikre med tjukke hansker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøp pumpe for pokker, det som gjelder er å være rambo! :wink:

 

Mer seriøst: Det er en fordel med en 870 som ingen har nevnt direkte. Det er at du har bare en, plan anleggsflate mellom kolbe og kasse. Med andre ord kan du justere en god del på kolben med rasp og fil. Med andre hagletyper er man stort sett avhengig av å lete etter noe som passer, da custom tilpassing jo koster noen kroner. Jeg har gjort små justeringer på min 3-4 ganger, og har nå noe som passer rimelig bra.

 

En annen liten ting jeg liker er sikringen. Plasseringen gjør avsikring/sikring veldig naturlig når man hever og senker våpenet ( tenk deg en utgangsstilling med våpenet på tvers av kroppen, slik jeg gjerne går når jeg jakter alene.) Joda, det meste føles naturlig om man trener/driller nok, så jeg tviler ikke på at dere med O/U og S/S føler det samme.

 

Det at 870'en er en slarkete sak har aldri vært noe problem, da jeg driver lite stalking med den. På post er det jo bare å stå i ro :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...