Jump to content

Hornady GMX !


shooter 2

Recommended Posts

Har ingen erfaring med den i 30-06, men brukte den i 7mmRM.

Sterk og seig kule som åpner umiddelbart (139grain i 1000m/s), mister ikke fliker!

Som Hornady reklamerer med kan du bruke standard ladedata (det går ikke med Barnes som vi alle vet).

Jeg opplevde god presisjon, og ikke mer mantling en med normale kuler!

Link to comment
Share on other sites

jeg brukte hornady gmx 150gr i 300wm på jakt i afrika tur i år. har skutt zebra, kudu og antiloper med bra resultat.

 

Hei.

Kan du si litt om kjøttødeleggelse, skuddreaksjon og fluktstrekning? Hvilken hastighet har du lagt deg på?

Har du prøvd TSX til sammenligning forøvrig?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det har logiske forklaringer:

 

Få som kjøper fra Midway, grunnet nettopp stivere priser... dermed har Trond gått fri for kuler og kjøpt inn nye, disse har igjen steget i innkjøpspris, derav den litt høyere prisen. (vet de har steget i pris for ikke så lenge siden)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Jeg har brukt 165grs. GMX i 300WM for årets "vårjakt" i Sør-Afrika.

En passe dæsj med MRP, og det klokker 950m/s fra 65cm pipa i dansken.

Gris, blesbuck, lechwe og fallow deer datt i smellen - og gjennomskyting i alle tilfeller.

Til tross for relativt høy hastighet så alle slakta bra ut.

Jeg tok faktisk også en duiker med samme ladning, med et høl som et blyantstikk på vi inn - og femkroning på vei ut.

 

Trur faktisk at dette blir utenlandsladinga fremover :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

I år lader jeg med Hornady GMX. Den eneste homogene kule jeg ikke har prøvd på elg enda. Har skutt elg med de aller fleste komersilelle varianter i cal.30. Frem til nå har Nosler 150gr E-tip vært en soleklar favoritt.

Men tendensene til GMX kan tyde på at den ikke er noe særlig dårligere.

 

Denne oksen ble skutt på skrå inn forfra i bog og ut bak neste, der kulen stoppet ytterst i skinnet. GMX 150grs. Patron: 308 Win. Avstand ca 65-70m. Utgangshastighet 830 m/s. Den gikk rett i bakken.

DSC_0737.jpg

DSC_0740.jpg

DSC_0745.jpg

For tidlig å konkludere noe enda med GMX`n, men vi har 7 dyr til på kvoten.

Link to comment
Share on other sites

Fin sopp det der. :-) Men er den litt lite ekspandert? Hvordan ser slaktet ut, med tanke på om det er blodslått?

 

Skal selv bruke samme kula i samme kaliber og i omtrent samme fart, 819 m/s i følge QL. Akkurat samme ladningen har jeg gjort til en annen på laget og, til alt overmål også maken rifle, X-bolt. Dobbelt så stor mulighet for resultat da. :-) Får rapportere om det blir noe, med bilde av slaktet om jeg husker det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser perfekt ut Sofus!

Hvordan ble blodslag i kjøtt og mellom hinner?

Kjenner en som bruker GMX i 7mm rem magnum. Ladd til 950 m/s sier han at han bare har hatt fine slakt. Han sier også at TTSXèn har gitt en del blodslag i den hastigheten på inngangsiden, men ok på utgangsiden.

GMX er også uten tvil den mest presise kula han har prøvd sier han.

Får bare mer og mer lyst til å gå over til denne kula. Snart tom for IB og TSX uansett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har man, utrolig nok, fått skaffet seg litt erfaring med GMX. To elg på laget har blitt skutt med denne nå, begge patronene ladet av meg, samme ladning og brukt i maken rifle, Browning X-bolt .308. Kula er 150 grs og er ladet til ca 820 m/s i 50 cm løp, med Norma 203B.

 

Jeg skjøt selv en kalv, men her fant jeg aldri igjen noen kuler. Brukte to stk da... Var nok unødvendig, men kalven løp videre uten skuddtegn. Satt litt før jeg fikk beskjed om å gå på losen, for den stod femti meter nedi krattet. Der stod kalven og vinglet. Satte et skudd til i den før den falt for godt. Satt litt langt bak, det første skuddet, så det ble rift i vomma og så gjennom lungen og ut. Klønete skyting, siden det var på 30 meters hold med elg i rusletempo. Den vinklet akkurat i det jeg skulle trekke av, så litt utur der, men heldigvis. Det gikk bra.

 

Det ble forbausende lite blodslag. Kunne spist inntil utgangshullet, rett og slett, så det så greit ut. 65 kg slaktevekt. Det var litt blod mellom hinnene, men da jeg fikk vekk det, var det ikke noe kjøtt jeg trengte å skjære bort, bare hinner.

 

Den andre som ble skutt, ikke av meg, var en piggokse på ca 180 kg. Dette skuddet var heller ikke akkurat optimalt, siden det gikk rett i en ryggvirvel. Oksen stupte rett i bakken, men fikk raskt avlivningsskudd. Kula fant vi igjen i skinnet på andre siden av virvelen. Restvekta var 98 %, 147 grs. Plasttuppen var borte, og det er vel de tre grs'ene det, vil jeg tro. Kula var utrolig maltraktert etter treff. Fullstendig deformert på den ene siden. At den har holdt sammen er nesten et under. Noe blodslag var det, men ikke ille. Jeg så det ikke selv, da jeg måtte i et ærend for jaktlaget.

 

20141009_191350_zpsaa067bc5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Og da har jeg sjekket! Det er IKKE GMX! Tok det for gitt at det var det, siden det var det han skulle bruke, men han har nok tatt feil av den og Oryx av en eller annen grunn. Han hadde med seg det i lomma (180 grs - var det han brukte i fjor) og har nok ladet med den. I følge han var det samme treffpunkt på banen, så han hadde tatt med seg noen i reserve. Det kunne jo vært feil kule i esken og at jeg ikke har sett det, men det er ingen Interbond heller, siden den har lik bakpart som GMX. Kula det er bilde av har ikke samme bunn som GMX'en. Denne bare har "snev" av boat tail, som Oryx. Det er vel mer en flat base enn boat tail.

 

Kula har for øvrig ekspandert såpass dypt at rillene uansett hadde vært usynlige om det hadde vært GMX. Ellers, COL er 71 mm, og ladningen er 44 grs Norma 203B.

 

Så da er det bare å beklage. :oops: Burde sjekket bedre. Tenkte jo i farta litt på at ekspansjonsområdet på kula var lysere enn kobber, men var så sikker på at det var GMX at jeg ikke tenkte mer på det.

 

Men, det er jo bra restvekt da, etter å ha fått slik juling.

Link to comment
Share on other sites

Det er så å si helt garantert en Oryx. Kompisen hadde med seg noen slike i lomma og så ikke hva han ladet med. Trodde det bare var GMX og så ikke etter. Burde selvsagt gjort det, men av og til kan det glippe.

 

Her er bilde av de to ved siden av hverandre. Legg merke til forskjellen i bunn av kulene. Interbond har samme bunn, boat-tail som GMX, ser det ut som på bilder. Disse to her er helt ulike.

 

f5b2d526-9281-4428-93f6-bc85d9a73623_zps5d129a42.jpg

 

For ordens skyld: Diameteren er lik på de to kulene. Da er i hvert fall mulighetene for skadeskutt før i jakta med annet kaliber enn .30 eliminert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruker nå bare denne på storviltjakt siden jeg kom over dem i fjor.

 

Jeg skyter 7mm 139 gr GMX i 7-08 Rem og oppsummerer under;

 

I min rifle hvor jeg lader 45,5 gr med Norma URP og skyter dette i min model seven med standard model seven løp og Hausken 150 demper kan jeg konkludere med følgende.

 

1. Jeg skyter hull i hull presisjon på 100 meter fra benk, spredning på 11mm så den er meget presis

2. Har nå felt 1 stk 130kg hjort, 1 stk 90 kg villsvin, 1 stk 154 kg villsvin og av alle ting en grevling med denne ladningen. I samtlige dyr har den penetrert rett gjennom og dyrene har dødd veldig raskt. Mest imponert var jeg av det største villsvinet. Da gikk kula inn gjennom bogen, smadret et ribbein på vei inn, 2 ribbein på vei ut og det kraftige frembeinet på grisen var klippet tvers av, det var imponerende fra ei 7-08 med 9 grams kule var samtlige som var med på jakta enige i. 90 kg grisen sprang 30 meter, 154 kg grisen 15 meter, hjorten 0 meter den datt hvor den ble truffet etter å ha stått i ro i noen sekunder, og grevlingen bare rulla over steindau. Så kula penetrerer ufattelig bra, og den dreper fort

3. Kulene er billigere enn for eksempel Norma Oryx så til å være premium kuler uten bly er de behagelige mot lommeboka også.

 

Det er et aber, og det er et viktigt et... den ekspanderer ikke under 610 m/s og jeg vil nesten påstå at den ikke bør gå slakkere enn 700 m/s eller der omkring i fart, jo mere fart jo bedre i denne kula da den ikke er kobber men en hardere legering som er samme som mantlingen på Hornady sine kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har brukt GMX et par sesonger nå, til både rådyr, hjort og villrein.

Jeg har ikke ladet selv, men brukt ferdigladet 150grains GMX superformance i kal .308

 

Denne er hardt ladet fra fabrikk, og med 22" løp får jeg 897m/s utgangshastighet. Vet ikke hva slags krutt de har puttet i farbrikkammoen, men den sparker litt mer enn annen ammo jeg har prøvd i 308.

 

Presisjonsmessig har jeg gode erfaringer, og den samler godt både med og uten demper, 12-14mm er ikke uvanlig.

 

MEN, ved skyting med demper skal det ikke mer enn 5-ish skudd til før jeg sliter med å holde presisjonen. Vet ikke, men tror det er pga varmgang. Når pipe/demper blir varm ( og det blir den fort med denne ammoen) begynner den å kaste, og jeg er rundt omkring innenfor 8 verdi på 100m.

Når pipe/demper har fått kjølt seg ned er jeg tilbake på normal presisjon igjen..

 

Til jaktbruk har jeg stort sett fått pene slakt. Noe blodslått blir det innimellom, gjerne på kortere hold, men ikke verre enn jeg har opplevd med TTSX eller andre sammenlignbare kuler.

 

Så oppsumert, mine erfaringer er bra både mtp på presisjon og jaktbruk, med unntak av varmespredning ved flere gjentatte skudd.

 

Andre som har erfart det samme mtp. på varme/ spredning?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Noen som har erfaring med GMX 150gr ladet med n140 i en 308win ?

Ladet noen med 41grs , og syns det var ubehagelig rekyl og smell.

Har relativt kort løp med lyddemper. Patronlengden er 70,93mm.

Fant ingen tegn til overtrykk eller sot på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg lader denne med 57gr n160 iht hornady sin tabell og ligger i overkant av 860ms på min kronograf. 58gr begynner støtbunnen å få avtrykk på enkelte hylser. Legg merke til at Vihtavuori sin tabell med denne kula har max ladning på 53,4gr... Har også testet denne med 59gr. Superperformance og ligger på 890ms, og meget god presisjon. Ser ut som at min rifle liker litt harde ladninger...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/18/2021 at 7:07 PM, Troya2000 said:

Jeg lader denne med 57gr n160 iht hornady sin tabell og ligger i overkant av 860ms på min kronograf. 58gr begynner støtbunnen å få avtrykk på enkelte hylser. Legg merke til at Vihtavuori sin tabell med denne kula har max ladning på 53,4gr... Har også testet denne med 59gr. Superperformance og ligger på 890ms, og meget god presisjon. Ser ut som at min rifle liker litt harde ladninger...

Okei, 

tenker jeg tar utgangspunkt på maks i Hornady sin tabell og 0,3gr nedover i stige :)

har du testa noe ekspansjon på denne?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, fredriko said:

Okei, 

tenker jeg tar utgangspunkt på maks...

 

Hehe, ja har en onkel som hadde kjøpt seg et Lee hagl ladesett for 20 år siden og strategien var at han økte testladingen til han var "svart i øuan" Så reduserte han ladingen med 1 bushing.

Ekspansjonen har vært som de andre kulene vist her i tråden (på den ene kula jeg har funnet). Men har hatt et 450meters ettersøk på en pinnokse med dobbeltsidig lungeskudd litt bak bogen med den kula også, så jeg mistenker at ekspansjonen kan utebli om du har uflaks og den møter lite motstand... Hadde en (annen) onkel som hadde en lignende erfaring med ttsx, så de krever nok litt mer fart og/eller motstand for å fungere optimalt men det er det flere tråder som omtaler her inne.

20210622_193530.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...