Jump to content

Uregistrerte hagler


McIver

Recommended Posts

Det er ingen problemer med å ha en lovlig, uregistret hagle idag - så lenge du lovlig kunne ha den når registreringsplikten kom i begynnelsen på 90 tallet- dvs var over 18 år den gang.

 

Skal den derimot selges videre, eller overdras på arv etcetera, må den registreres på vanlig måte...

Link to comment
Share on other sites

Det holder vell at han var 16 for å kjøpe hagle.....

Nei, 18 år. 16 år for haglekjøp er enda fler år tilbake.

Og til trådstarter, det du spør om går nok greit slik som nevnt tidligere, med mindre feks serienummeret viser seg å være meldt tyvet.

Link to comment
Share on other sites

I 1990 var aldersgrensen for kjøp av hagle 16 år.
Det høres veldig merkelig ut, for allerede i 1980 var det innført 18-årsgrense på luftgevær og dermed også -- til min store irritasjon og ulempe -- på blypotter. Jeg har -- mildt sagt -- visse problemer med å tro at det ble 18-årsgrense på luftvåpen ti år før det ble 18-årsgrense på hagle.

 

Imidlertid ble det innført registreringsplikt på alle hagler 1. oktober 1990. Før dette hadde det vært reg.plikt på bare magasinhagler (pumper og halvautomater). Er du helt sikker på at du ikke blander kortene her?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Trenger litt hjelp her, er født i 1976 og tok jegerprøven allerede som 15 åring.

Fikk en sideligger av min bestefar den gangen og har stått i "skapet" i all tid.

Har brukt den litt til fugl og revejakt men kun i Norge.

 

I mellomtiden har jeg gått til innkjøp av 9 andre våpen, 7 av de er i dag registrert på mitt navn.

Måtte "kvitte" meg med 2 våpen for å få den siste haglen og den siste riflen, mye om og men og det gikk til slutt.

 

Men så prøvde jeg å registrer den gamle sideliggeren som jeg fikk av bestefar, det ble blankt av slag.

Fikk tilbud om å avhendige den til destruksjon hos politiet, eller selge en av haglene jeg har registrert i dag slik at den gamle sideliggeren kunne registreres på mitt navn.

 

Fikk også tilbud om at den kunne registreres men da med en "A" i etterkant for affeksjonsverdi, men da var den ikke lov å bruke på jakt.

Dette er noe jeg ikke vil da våpnet er av et bra merke og jeg bruker den av og til.

 

Har klaget på avslaget, fått nytt avslag på klagen og klaget til siste instans men ikke fått svar.

Tror ikke jeg vinner frem her heller......

 

Noen som har tips og som kjenner reglene, jeg trenger hjelp her.

Fint om de som svarer vet hva de snakker om eller kjenner "jussen" rundt dette punktet.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

I 1990 var aldersgrensen for kjøp av hagle 16 år.

 

Det har nok vært en aldersgrense på 18 år for haglekjøp i mange år nå, så jeg lurer bittelitt på hvor du har vært alle disse årene? ;)

 

Faktisk så ble det endret fra 16 til 18 år allerede i mars 1980 om jeg ikke husker feil?

Link to comment
Share on other sites

LRS 2@ Er de våpen du har fra før registrerte som jaktvåpen alle sammen? Forskriften sier vel 6 jaktvåpen?

 

Er du medlem i klubb som driver leirdueskyting / skytterlag? d kan du ved å påvise aktivitet "omregistrere" et våpen til trening/konkurranse bruk. og på den måten "rydde" plass i jaktvåpengarderoben. Det finnes rundskriv på at utøvere i enkelte skytegrener kan ha et antall identiske våpen. Disse inngår ikke i en jaktvåpen garderobe.

 

Dersom du omdefinerer formålet med våpenet kan du ikke bruke dette på jakt om en følger reglene til punkt og prikk.

Link to comment
Share on other sites

Hei LRS2

 

Tror du etter loven kan registrere den som A (affeksjon/arv) og legge til at den kan/skal brukes til jakt og da kunne få den ut over de 6 våpen. Men alle politihusene oppererer noe forskjellig, selv om de ikke skal det. Er det jeg har fått ut av de siste reglene hvertfall. Er jegerprøveinstruktør og sitter en del med dette.

Link to comment
Share on other sites

frivillig registrering av tidligere ikkeregistreringspliktige våpen(f eks hagler ervervet før 1990) teller ikke i jaktgarderoben.

 

Har lest dette i et av rundskrivene, men husker ikke hvor.

Dette kalles "å sukre pillen". Følgelig er det helt uten interesse etter at pillen er svelget... :shock:
Link to comment
Share on other sites

det vil med andre ord si at; du har lov og jakte med andre si hagle alene fra fylte 16 år,men ikke lov og kjøpe egen og bruke?

 

Man kan få disp. til å kjøpe hagle og rifle før fyllte 18 år.

 

Lett OT:

 

Når jeg leser enkelte av bidragene i denne tråden, gjør jeg meg noen høyst private tanker om hvem jeg skulle nominert i en Darwin Awards-lignende konkurranse for norske jegere og skyttere.

 

Darwin awards krever vel fortsatt at man dør, og jeg håper da at det ikke er så mange døde som sitter og skriver i denne tråden? :shock:

 

http://www.darwinawards.com/darwin/

Link to comment
Share on other sites

hva hvis tidligere eier ikke lever lenger?

 

Drar opp igjen denne avsporede tråden. Det var ingen som svarte Tommen på spøsrmålet over.

 

tenkt scenario:

 

Du er født på midten av 80-tallet. og har ei nyere hagle kal 12 o/u.

En onkel som ikke jakter finner ei hagle eid av din morfar "på loftet" (også kal 12 men annen trangboring og mye lengre løp). Morfaren døde på 80-tallet.

Onkel lurer på om du vil ha haglen, siden du er den eneste i slekta med jegerprøven.

 

Hvordan skal man gå frem i en slik situasjon?

- må man late som onkelen arvet hagla før morfaren døde og nå selger den videre til deg?

 

Vil det by på problemer å søke om å eie to hagler i likt kaliber?

 

Og hvordan ser dette scenarioet ut dersom du er fylt 18 før 1990?

Link to comment
Share on other sites

Onkel lurer på om du vil ha haglen, siden du er den eneste i slekta med jegerprøven.

 

Hvordan skal man gå frem i en slik situasjon?

- må man late som onkelen arvet hagla før morfaren døde og nå selger den videre til deg?

Ja. Eller noen andre som teoretisk kan ha eid hagla siden før 1990

 

Vil det by på problemer å søke om å eie to hagler i likt kaliber?

Nei

 

Og hvordan ser dette scenarioet ut dersom du er fylt 18 før 1990?
Hvis ikke jaktgarderoben din er full, så gjør du som i spørsmål 1. Derimot hvis den allerede er full. Da blir du nødt til å bryte loven for å kunne beholde hagla og bruke den på jakt. Hvis du overtar hagla uregistrert, og påstår at den har vært din siden før 1990, så vil du kunne eie den, men du har da gjort noe ulovlig. Det er sørgelig når det lages regler som oppfordrer til lovbrudd. Jaktgarderoben var ikke min ide. Hva jeg ville gjort i dette tilfelle velger jeg ikke å kommentere ytterligere.
Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal man gå frem i en slik situasjon?

- må man late som onkelen arvet hagla før morfaren døde og nå selger den videre til deg?

 

Onkelen må jo kunne gå til sin kollega (onkel politi ...) og si "Jeg fant denne i min fars etterlatenskaper og som arving vil jeg registrere den på meg". Eventuelt kanskje han får godkjent å registrere den direkte på sin nevø.

Link to comment
Share on other sites

Følg reglene. Dersom uregistrert hagle skifter eier etter 1990 (var det vel det ble enighet om?) skal den registreres på ny eier. Det er satt begrensning på 6 jaktvåpen pr pers. I tillegg kommer bane/konkurranse. Så får en like eller ikke like disse reglene, men følg de nå uansett, og tenk over konsekvense ved å prøve lure løsninger. Ulovlig besittelse og uriktige opplysninger kan fort føre til at en har lov til å eie null våpen en periode. I tillegg er det miljøer og foreninger som kjemper en utrettelig kamp mot jakt og mot våpen i privat eie. Kjennskap til slike saker er som høns for reven for disse. Forøvrig mener jeg å huske at det er mulig å søke om mer enn de 6 jaktvåpnene dersom en kan påvise et særlig behov. Sikkert verdt å forsøke seg med affeksjonsargument

Link to comment
Share on other sites

M76

Så får en like eller ikke like disse reglene, men følg de nå uansett
Dette er jeg enig i. Det er viktig å følge lover og regler. Men det er vel så viktig å lage lover og regler etter sunn fornuft, slik at det ikke oppfordres til lovbrudd. Her er fornuften blitt borte fra regelverket.

 

Sikkert verdt å forsøke seg med affeksjonsargument
Da får du ikke lov til å bruke våpenet til jakt. Enda et eksempel på mangel på fornuft.

 

Jaktgarderoben er negativ for jegere som er over gjennomsnittet glad i jaktvåpen, og skyting(trening)/ jakting med disse.

 

Den er negativ for næringen, som driver med salg og import av jaktvåpen. Da den bremser omsetningen for disse bedriftene.

 

Og den er utrolig nok negativ for politiet. Jaktgarderoben hindrer mange i å etterregistrere de gamle haglen sine. Dermed fortsetter de å eksistere som uregistrerte våpen. Noe politiet har gitt klart utrykk for at de ikke liker. Jeg ville gjerne stemt for en løsning der alle hagler ble pålagt registrering, mot at garderoben ble fjærnet for all fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...