Jump to content

Hva slags klær bruker dere til skytetrening?


ko-stens

Recommended Posts

Merkelig spørsmål, kanskje, men opplevde en "pussig" ting på skytebanen i går.

 

Der var det ei dame som lå og skjøt obligatoriske treningsskudd før jakta. Vet ikke om hun skjøt prøva, men uansett, hun hadde på seg skytejakke for banebruk.

 

Dette synes jeg egentlig ikke burde vært lov, siden man tross alt neppe bruker skytejakke beregnet for baneskyting på jakt. Det var en og annen halveis hørbar kommentar som gikk på akkurat dette.

 

Vet ikke helt hva jeg skal si selv. Synes vel det er litt rart at skyteleder godtok det eller sa noe, men det finnes vel ingen gitte kleskoder til trening?

 

La for øvrig merke til at andre skjøt bare i t-skjorta. De burde vel holde munn! Er neppe mange som kun har på seg t-skjorta i oktober - desember heller!

 

Selv skyter jeg med enten feltskjorte og/eller jaktjakke. Dette er da i det minste klær en bruker på jakt.

Link to comment
Share on other sites

:shock:

 

Så du mener at vi trenger _flere_ regler? - Skal man kanskje få serienummer på jaktklær og rubrikker for å føre de opp i jegeravgiftskortet?

Slik at man må ta prøven med nøyaktig de klærne man skal bruke på jakt..? - Må skyte opp 20 ganger fordi du har lyst til å bytte undertøy inn i mellom

selv under jakta...

 

Greit nok å henge seg opp i akkurat dfs-klær, men å begynne å foreslå at skyteledere skal henge seg opp i klesstilen til folk som ligger på banen blir en smule for idiotisk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder ihvertfall ikke å skyte opp i begynnelsen av juni iført oktoberklær, det kan neppe gi meg en god nok konsentrasjon, for ikke å snakke om at det kommer til å bli ekstremt varmt. Men å skyte opp til prøva iført DFS-klær er vel for spesielt interesserte :)

 

Men er helt enig i at det ihvertfall ikke skal være "kles-kode" på skytebanen, det er på grensen. Og hadde skytelederen fortalt meg at jeg ikke skal skyte i tshirt, hadde jeg mest sannsynligvis ikke blitt helt fornøyd med han, for å si det mildt. :)

Link to comment
Share on other sites

Klærene er en ting... de færreste har vel muligheten til å skyte fem skudd mot et tverrstilt stillestående dyr mens de ligger paddeflat på tørt underlag på jakt. Kanskje hun kom i t-skjorte? Skal ikke mange skuddene til før små albuer begynner å grave litt i underlaget :?

Eier hun en DFS jakke betyr det mest sansynlig at hun har mange skudd på samvittigheten,- det er det som teller her. Trening og atter trening...

Link to comment
Share on other sites

Synes vel det er litt rart at skyteleder godtok det eller sa noe, men det finnes vel ingen gitte kleskoder til trening?

 

Du hadde syntes det var OK at skyteleder lagde seg noen regler sånn helt på egen hånd?

 

 

Tenk om nordmenn kunne gitt f.. i å skulle regulere alt og alles adferd til detalj-kunne jo blitt beint fram trivelig.......

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på denne. Hva folk har på seg når de trener eller skyter opp er da knekkende likegyldig!

Nei ko-stens, det bør da slettes ikke være noen kleskode for trening og prøve for jakt!

 

La meg gjette; hun skjøt bedre enn de tullingene som slengte kommentarer?

 

PS: Hva er det neste - påbud om jaktklærgarderobe synkronisert med våpengarderoben..? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Måtte trekke ned buksene når jeg satt på bukkepost på søndag. Satt riktignok i jakttårnet mitt så ingen dyr eller mennesker ble skremt. Grunnen var at det var så syykt varmt og ja jeg beholdt trusene på. Skal for å skåne dere ikke legge ut bilde av dette men lurer på reaksjonen på skytebanen hvis jeg hadde gjort det der. Beklager OT.

Jeg skyter i det jeg går i og hiver av og til på meg en litt tykk genser eller ei jakke hvis jeg skal skyte mye. La oss slippe mer regler nå. La folk få skyte i det de vil.

Link to comment
Share on other sites

Støtter de som mener at man ikke skal henge seg opp i "kleskoder" på banen.

 

Min oppfatning er, at kommer det folk i skytterklær, er dette mest sannsynlig folk som prioriterer og driver med en del trening og vil derfor ikke ha problemer med prøven hverken med eller uten skytterklær.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tråkket på noen nerver nå skjønner jeg!

 

Stusset bare litt over det selv, siden jeg ikke har sett det før. Passet liksom ikke inn i jakttrening, men hørte andre kommenterte at slik ikke burde vært lov, siden slike jakker gjør folk i stand til å skyte bedre enn uten, og man bruker neppe slike på jakt. Var jo for så vidt enig i det jeg da i utgangspunktet, men nå er jo ikke treningsskytingen så mye mer jaktrelatert ellers, annet enn at man skyter på en blink som ligner på et dyr i stedet for å være rund. Så folk får nå bruke det de finner det for godt å bruke! Lot meg vel egentlig bare rive litt med i meningen der, men ser jo nå at det er litt meningsløst... :oops:

 

Nå kan det jo hende hun kommer til å bruke jakka på jakt og da! :wink: Og, som nevnt over, hun kunne sikkert skyte siden hun tross alt har en slik jakke, og da har hun sikkert skutt mer i løpet av året enn de gamle gretne gubbene som skyter sine 30 + 5...

 

Ellers, mener selvsagt at vi må ha flere regler. Det er jo så mange som feks sitter i jakttårn! Disse må jo så klart tas med og brukes under trening og oppskyting! 8)

 

Folk som jakter i skumring bør selvsagt ta skyteprøva om natta...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt opp for noen uker siden i t-skjorte, shorts og våtdraktsko med ullstrømper over ettersom jeg skulle rett i terrenget og se meg omkring etterpå. Blir veldig varm når jeg går ute, så jeg har vært mye i terrenget i shorts og t-skjorte med en X3M1 dress over.

 

Bukken jeg skjøt fredag ble forøvrig skutt ikledd korte shorts og våtdraktsko den med. Bra at jeg har trent med denne påkledningen....

Link to comment
Share on other sites

Måtte trekke ned buksene når jeg satt på bukkepost på søndag. Satt riktignok i jakttårnet mitt så ingen dyr eller mennesker ble skremt. Grunnen var at det var så syykt varmt og ja jeg beholdt trusene på. Skal for å skåne dere ikke legge ut bilde av dette men lurer på reaksjonen på skytebanen hvis jeg hadde gjort det der. Beklager OT.

Jeg skyter i det jeg går i og hiver av og til på meg en litt tykk genser eller ei jakke hvis jeg skal skyte mye. La oss slippe mer regler nå. La folk få skyte i det de vil.

 

Sikkert artigt for resten av laget å observere deg igjennom kikkerten, sittende i tårnet i bare underbuksen... Formoder at det var en boxer og ikke av den feminine typen med strek i ræven og leopard mønster. Foresten så hadde det vært artigt med ett slikt bilde på MMS avdelingen på portalen

Link to comment
Share on other sites

... safariantrekket mitt mener du :mrgreen: Joda. Komplett garderobe åff kååårs.

Helt korrekt, sånt glemmes ikke fort.

 

Selv synes jeg skyting er et såpass høytidelig gjøremål at jeg velger "å kjøre litt stil" når jeg skal skyte varmt røret...

Antrekket var da greit for formelskyting i varme strøk, men skytebagen var en aning femi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...