Jump to content

Akutt nyresvikt etter huggormbitt


Micro

Recommended Posts

Dachsen min på 2.5 år ble søndag bitt av huggorm, han fikk ihvertfall 2 bitt et i hals og et i snute.

Huggormen var en av de største jeg har sett på godt over 60 cm.

 

Han ble bært nesten hele veien hjem og var til dyrlegen iløpet av ca 3 timer.

 

Hos dyrlegen fikk han intravenøst saltvannsløsning i 1 time og 20 minutter samt smertestillende og antibiotika.

 

Han fikk resept på kortison og antibiotika som han har fått hver dag siden.

 

Hjemme har han vært slapp og tatt det veldig med ro.

Han har ikke villet hatt mat, men har drukket vann dette har han kastet opp iløpet av en time.

Pulsen har vært litt høy, mens åndedrettet har vært rolig og stabilt.

Hevelsen har vært stabilt nedadgående og han har til tider virket litt piggere og observant.

Antok dette for positive tegn og etter hva jeg har fått med meg ville det ta 2-4 dager før han ville komme seg igjen etter ormebittet.

 

I går kveld var avføringen hans helt svart og klissete, dette var første avføring siden han ble bitt.

I dag morges var det ingen bedring i formen og jeg valgte å ta han til dyrlege hvor han fikk påvist akutt nyresvikt.

Prognosen er ikke veldig bra og veterinæren sa at hvis ikke han er på bedringens vei til i morgen er det dessverre for sent.

Han ligger nå til intensivbehandling hos veterinær.

 

Har noen vært borte i liknede situasjon? Hva er sjansen for at han kommer seg igjen og om han kommer seg igjen vil han da få varige skader?

 

Krysser fingrene for at alt går bra med lille Boston han er en fantastisk hund både i hus og til skogs.

 

Microtom

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dachsen jeg hadde ble bitt av orm og hadde noe tilsvarende. Det var da snakk om å få han inn på Veterinær høgskolen til behandling. Dette er nok 13-14 år siden, så jeg husker ikke detaljer. Vi så ikke tegn til at han ble bitt, men han ble akkutt dårlig under en tur og hadde livsfarlig høye verdier på noe som var lever, eller nyre relatert.

Han klarte seg uten nevnte opphold, men var ekstremt dårlig. Om du har forsikring, som kan dekke opphold og behandlingen, prøv å få han på Veterinærhøgskolen.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som fikk akutt nyresvikt på sin Finskstøver i vår. Årsaken vet de ikke, men huggormbitt var det ikke, siden vi ikke har sånt her nord. Det var en stund kritisk for tispa, men hun er frisk og rask nå, og det ser ut til at hun er 100% restituert. Hun måtte fôres med spesialfôr til div. blodverdier var normale.

 

Hvis du skulle ønske mer info kan du ta kontakt med "Finsken-Zitha" her på forumet, da det var hannes tispe, og han kan sikkert gi deg mer info.

 

Krysser fingra for at det går bra.

Link to comment
Share on other sites

Leit å høre, håper dette går bra. Et mareritt når dette skjer desverre.

 

Litt seint å tipse nå, men på halsbåndet til dachsen har jeg satt på en beholder med 2 stk tabletter for hunden ved evt bitt av hogorm eller lignende, som gis til hunden før du setter kursen til dyrlegen. Mulig du hadde dette på dacshen, men står ikke noe om det i innlegget ditt.

 

Sako_35

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En av bikkjene våre ble bitt i snuten av en hoggorm da hun var valp. Tror ikke det tok mange timene før hun var hos dyrlegen.

Utrolig nok overlevde bikkja, men hadde en tørr flekk på snuten hele livet. Tror hun ble ni år gammel.

 

Men at en så liten valp overlever er nok heller unntaket enn regelen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle støtteærklæringer.

 

Ikke veldig mye fremskritt i dag. Han kom hjem i 4 tida. Formen er den samme.

Vi syns det var bedre at han var hjemme en å overnatte hos veterinær. Smertestillende og trygge omgivelser.

Han blør fra de fleste indre organer iflg. vetrinæren og er gitt behandling for det.

huggormgift er sterke saker, immunforsvaret går i høygir og det går utover kroppens egne celler.

 

Natten blir utslagsgivende, hvis han kommer igjennom den blir det prøver i morgen tidlig. Er ikke resultatet blitt bedre er det kroken på døra. blir litt tvangsforing fra sprøyte utover kvelden, og et håp gjennom natten.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som fikk akutt nyresvikt på sin Finskstøver i vår. Årsaken vet de ikke, men huggormbitt var det ikke, siden vi ikke har sånt her nord. Det var en stund kritisk for tispa, men hun er frisk og rask nå, og det ser ut til at hun er 100% restituert. Hun måtte fôres med spesialfôr til div. blodverdier var normale.

 

Hvis du skulle ønske mer info kan du ta kontakt med "Finsken-Zitha" her på forumet, da det var hannes tispe, og han kan sikkert gi deg mer info.

 

Krysser fingra for at det går bra.

 

 

Det skal du faktisk ikke være så sikker på, det har blitt funnet noen individer i indre-troms for ca 20 år siden... Så det går an.

Link to comment
Share on other sites

Trasig å høre om hunden din Micro, håper virkelig det ordner seg!

 

Hadde nylig akutt nyresvikt på min Finsk Støver tispe, som heldigvis ser ut til å ha kommet seg veldig bra.

Hadde henne inne hos veterinær og skulle fjerne to kuler hun hadde på siden, og hun måtte legges i narkose for å få di fjernet. Etter operasjonen fikk jeg Zitha med meg hjem mens hun ennå var veldig døsig og slapp. Regnet med hun skulle kvikne fort til, men var ikke engang dagen etter kommet seg etter narkosen. Vi trodde hun hadde fått infeksjon i kroppen, og ble medisinert for det, men etter noen dager forverret d seg og hun tok ikke til seg mat. Og vannet hun drakk spydde hun opp igjen, slik som du beskriver. Det ble da tatt røntgen av henne hvor de så at ene nyren var dobbelt så stor som den andre, og blodprøven etterpå viste at det var nyresvikt.

 

Hun var hos dyrelegen på veskebehandling i flere dager, og hun fikk også kvalmedempende for å klare å holde på vannet hun drakk. Hun kom seg heldigis etter mange dager med veskebehandling, og ser nå ut til å ha d bra.

 

Dyrlegen jeg brukte hadde kontakt med dyrleger fra akuttmedisin i Oslo og veterinærhøyskolen hvis jeg ikke tar feil. De kunne hele tiden si ut fra verdiene i blodet hvordan vi skulle gå frem! Så vil virkelig anbefale deg å kontakte Sortland dyreklinikk og spør etter Rune Mikalsen. Kanskje han ikke kan hjelpe deg, men kan helt sikkert sette deg i kontakt med di rette folkene i landet som er eksperter på akuttmedisin, og spesielt nyresvikt. 76 11 14 50 er tlf nr hvis du vil prøve.

 

Vi tok nettopp en nyrefunksjonstest på Zitha, som er sendt til veterinærhøyskolen, så jeg venter spent på svaret derfra. En sånn prøve kan nok du også få tatt hvis hunden din kommer seg igjen. Der kan di svare på hvor stor % av nyrefunksjonen hunden har. Hvis den er over 30% kan den leve nesten som normalt, men på diettfor for nyresvikt. (lavt protein innhold).

 

Ønsker deg lykke til og håper alt går bra :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar finsken-Zitha.

 

Rune Mikalsen var dessverre ikke tilgjengelig grunnet sykdom. Men en annen dyrlege fra samme kontor skulle ta kontakt forhåpentligvis kan hun evt. gi noen svar.

Skal også opplyser min veterinær om saken og be dem ta kontakt med akuttmedisinsk og veterinærhøyskolen hvis de ser på det som en mulighet.

 

Vi har i dag tatt nye blodprøver som viser en liten bedring i verdier og det ble valgt å fortsette behandlingen.

Han hadde også en positiv endring i væremåte til i dag morges.

 

Tror litt av problemet også ligger i at han blør fra flere indre organer som er en komplikasjon ved huggormgiften.

 

Igjen tusen takk for svar, skal undersøke mulighetene videre.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering på status for vår lille nyrepasient.

 

Han er nå på vesketerapi på 4 døgnet, ligger her hjemme med drypp.

 

Han har kommet seg utrolig de siste dagene, nesten et under, siden jeg for 3 dager siden satt ute på trappa og tok farvel.

Verdiene i nyrene er fortsatt akutte, men generell tilstand, puls, pust og temperatur har stabilisert seg og fått bra verdier.

 

Han tar fortsatt ikke til seg næring selv, så det er vel neste bøyg som må overvinnes men han viser mer og mer interesse for mat og klarer å holde på det han blir tvangsforet med.

 

Det blir nye prøver på mandag, og ny vurdering på hva som skal skje. Tørr ikke helt tro på full tilbakekomst men er veldig veldig positiv.

 

Micro

Link to comment
Share on other sites

Tragisk..nyresvikt er veldig alvorlig for en liten hund..er glad det er lite Hoggorm der jeg bor!Der jeg vokste opp kryr det av dem!Er alltid livredd for at hundan mine skal bli bitt,og unngår typiske Hoggorm plasser.Litt snodig at de få jeg har sett her har jeg gått på mellom 700-950 moh!

Link to comment
Share on other sites

Jo, utrolig nok ser han ut til å ri av stormen. :)

 

Det ble intravenøst veskebehandling i 7 dager.

Det begynte som en siste handling for å gi han en sjanse, det var splid bladt dyrlege der nede om det var noen vits å prøve..

Det var ganske utrolig å se hvordan han fra dag til dag fikk tilbake litt av seg selv. fra å logre litt på halen når jeg kom for å hente han etter dagens veskebehandling til å slikke meg i ansiktet den neste dagen til siste dagen hvor han kom flyende ned en bratt trapp for å si "hei".

 

Verdiene på blodprøvene har vært stigende fra dag 1 med behandling.. litt etter litt etter litt. Var spent på Torsdag hvor han hadde gått sitt første døgn uten intravenøst, men verdiene var fortsatt litt bedre, ikke mye denne gangen, men heller ikke værre.

 

Er helt utrolig at vi de to siste dagene har fått tatt en tur innover skauveiene her, hadde ikke trodd det i slutten av forrige uke.

 

Han er fortsatt ikke veldig lysten på hundemat, men kyllingfilet... det er fortsatt snadder, så han får foreløpig det han vil ha så får vi heller krangle litt senere om hva han skal spise :) Han har spist lite siste 2 ukene så viktig å få litt næring i kroppen før det går ut over musklene.

 

Det blir noen prøver denne uka for å se at alt fortsette å bedre seg, men jeg kan merke det på Boston at ting går rette veien, det begynner snart å sprute ild av bena hans igjen.. slik det har for vane å gjøre av dachseben ;)

 

Blir en litt rar oppladning til jakta, men hvis det felles dyr for han i år så er det nesten ett mirakel, og slikt tror ikke en jordnær kar på :)

 

Tusen takk for alle tanker, lykkeønskninger og såre fingre... tror fingrene kan slappe litt av nå...

 

Tom

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...