Jump to content

Østsibirsk laika, Jakthunden!


Egil

Recommended Posts

Hei Granleggen, flott hund Ajla, hilser tilbake og takk for sist.

Er på jobbing hele uka uten tilgang på nett og data, derfor litt sein i avtrekker'n her!

 

Fikk komme i parken torsdag, å Rago skuffa såvisst ikke, han fikk full klaff og fikk veldig skryt.

Rago fikk kryss i alle de grønne rutene på skjemaet, og det er vist full score.

Dommeren sa han var beste hund der i år, så jeg er overveldet og en smule "kry" :lol:

Vi hadde definitivt dagen da.... :D

 

Fikk dessverre ikke anledning til å fotografere prøven, da hunden skulle greie seg uten "hjelp fra meg", synd det men... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tøft Egil :D Og gratulerer så mye til deg og Rago :D Synd du ikke fikk tatt bilder. Hadde vært morro å sett Rago "in action" :D Hvordan reagerte Rago under tillvenningen da han fikk første kontakten med bjørnene? Husker Ajla reiste bust fra øra til haletippen når hun fikk første kontakten med bjørnene da vi var til Namsskogan ifjor :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg har store planer om å gå til anskaffelse av Østsibirsk Laika iløpet av et års tid. Jeg sjønner det er mange erfarne hundefolk her på forumet og lurer på om det er noen som kan tipse meg om god litteratur på temaer som dressur og jakttrening og slike ting. Har aldri eid hund før og hatt ansvar med oppdragelse og trening, har bare høstet av det gode forarbeidet andre har gjort tidligere. Vil jo prøve å stå så godt rustet som mulig når tiden er inne og valpen kommer i hus både for min egen del, men ikke minst for hundens del....

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dressur har jeg aldri lest ei bok, dette er det så mange meninger om. Det viktige er åssen du selv vil ha hunden. For meg er det viktig at hunden skjønner et nei. Og at han kan sitte når jeg vil det. Bruker da bare komandoen "sitt" om han da setter seg eller legger seg spiller ingen rolle for meg. Hunden lærer da at den skal holde seg ro i gitte situasjoner. Innkalling er viktig å kunne for enhver jakthund, dette trener jeg mye på fra hunden er valp og oppover. Ros og leverposteiboks i lomma er stikkord her. Du sier du har høstet godt av andres gode forarbeid, da har du sannsynligvis flinke hundefolk i bekjentskapskretsen som kan hjelpe deg underveis.

Når det gjelder jakt og innjaging burde du lese godt på forumet til laikaklubben både i norge og sverige, og også på hjemmesida til krogstad, der står alt du trenger å vite samt at du blir kjent med rasen.

At du har tid, god tilgang på jakt og terreng til å bruke hunden i er kjempeviktig, ellers er det ingen vits i å kjøpe en laika.

Mange mener at laika ikke er den ideelle rasen og starte med, dette er jeg til stor grad enig i. Det er en stor og tøff hund med mye jakt i. Det følger med mye ansvar i å eie en slik hund.

Og ikke kjøp hund av useriøse oppdrettere som mangler jaktdokumentasjon og mye annet. Kjøp valp av kull godkjent av laikaklubb-norge eller klubben i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

I dag ble det gaupefall med laikalos her ute, fat_dog86 og jeg spora med Shara og Rago.

Begge hundene ble sluppet på ferske spor like ved et rådyr gaupa hadde tatt, etter noen minutter med los fra begge hundene fikk Rago fysisk kontakt med dyret, var ikke vanskelig å høre da losen gikk over til hyl og skrik.

 

Heldigvis ble det ikke skader jeg kan se på hunden, men det hørtes ut som det ble det dyrlegebesøket ei stund.. :shock:

 

Etter ei stund fikk hundene tap, gaupa dro opp i bratta og inn i ei kløft, vi fant spor inn i ei hule i kløfta og måtte ringe rundt.

Mens vi holdt på med dette dukka dyret opp på en av postene som fikk skutt.

 

Hanngaupe på 22 kg ble felt på få meter's hold.

 

Vi gikk opp med hundene og spora oss inn på fallet her.

 

image12.jpg

 

Her er den heldige skytter, glad mann i dag :D

 

image20.jpg

 

Glad gjeng med uttelling for slitet..

 

image19.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei! De fleste laikatispene har løpetid kunn en gang i året, og da som oftest på høsten. Så det trenger ikke bli så enkelt å finne kull nå til våren.

 

Et godt tips er å ta kontakt med enten avelskontaktene i Laikaklubb Norge: http://www.laikaklubben.no/

eller avelskontaktene i Svenska Laikaklubben: http://laikaklubben.se/

 

De har også god greie på hvilke oppdrettere som driver seriøst, og motsatt.

 

Uansett: Lykke til med laika-valpen når den tid kommer :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som vet om kull som er planlagt utover våren?

Er et kull på gang i Steinkjer: http://ltkennel.com/ som ventes i april. Begge hundene har gode utstillingsresultater (1. AKK og CK), og faren til kullet hadde 2 x 1. premie på jaktprøve elg høsten 2010.

Har truffet begge hundene og det er to kjempetrivelige hunder med topp gemytt!

 

Samme mor som min laika, som har en enorm jaktlyst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er jaktlysten kun på enkelte dyr, eller går den på hele spektret til rasen?

Min laika - Molinja, har hatt stor jaktlyst på det meste helt fra starten. Men jeg har etter hvert fått jobbet fram elgen som 1. prioritet. Ekorn f.eks viser hun minimal interesse for nå.

I tillegg til elg har hun har stilt både storfugl, mår og rev, og har også stor interesse for gaupe og bjørnespor. Har ikke fått passende mulighet for slipp på de to sistnevnte enda, men det blir.

Fugleinteressen er også noe jeg prøver å luke bort selv om jeg har hatt flere fine situasjoner. Måtte faktisk sparke i treet med en tiur i fjor høst for å få den på vingene :D (drømmesituasjon for mange :wink: )

 

Her finner du mye informasjon om min hund (som altså har samme mor som kommende kull): http://www.viltkamera.no/?category_name=hund

Flere bilder av faren til de kommende kullet finner du her (fra steinkjerutstillinga): http://www.viltkamera.no/?p=2010 (midt i røytinga, derav litt ujevn i pelsen) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det ligger an til mange fine jaktopplevelser med en slik hund :)

Tar jeg ikke helt feil, så har jeg sett noen filmsnutter av Molinja på youtube i senere tid, hvor hun har hatt los på elg.

Får håpe hun fungerer like godt på bjørn og gaupe når anledningen byr seg også.

Link to comment
Share on other sites

Leser mye i denne tråden, men hvordan er rasen til å dra pulk? kløv ser jeg de bærer, det gjør jo de fleste hunder :P

Men ikke alle raser som er like glade i å trekke, har feks hørt at Jamthunden kan være vanskelig å få til å dra pulk, om det stemmer aner jeg ikke.

Men den Østsibirske hvordan er den som trekk hund?

 

Er sykt fasinert av allsidigheten i denne hunden på vilt, og får mer og mer lyst på en selv.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd hundene mine med pulk, men det er jeg helt sikker på hadde gått bra, har aldri vert problem å få dem til å dra sykkel og spark.

Eneste jeg kan tenke meg er at en må passe på når en krysser spor, jaktlysta og utforskertrangen til spor er formidabel. :wink:

 

En kjenning som var ute på sykkel med laikatispa si fikk en ubehagelig overraskelse, da han krysset ett ferskt elgspor i bra fart etter skogsvegen...

Plutselig lå han i veggrøfta med brukket kravebein.. :shock:

Han kjøpte springerfjær etterpå, he he.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har springer, og det hjelper ikke så alt for mye når beveren sitter og trykker under ei gran på andre siden av grøfta...

Jeg har heller ikke brukt mi med pulk, men trekker både på sykkel spark og snørekjøring på ski. Har ikke den ekstreme trekkgleden som en husky når det går virkelig tungt, men trives godt med litt belastning når farta kommer opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Hei, må bare si tusen takk for en fantastisk tråd! Jeg ble tipset for 2/3år siden om rasen Østsibirsk Laika og kom over denne tråden da. Jeg hadde aldri hørt om rasen og planen var opprinnelig Jämthund men endret mening mye takket være denne tråden. Nå sitter jeg her med min første hund, min egen Øst Laika og kunne ikke hvert mer fornøyd! "Koda" er nå 8 månder gammel og kjenner han mye igjen slik du beskriver Rago her. Gledes til jakthøsten som nærmer seg nå! 

Legger ved et bilde av Koda med Pilfjellet i bakgrunn.

 

299800996_1076471583255139_2561655804224865459_n.jpg.20f4e497e4eff10ce4e706cdd887c62f.jpg

Edited by Fiplingdal123
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Flott tråd, om enn litt gammel, med masse fine bilder av flotte hunder! Med fasit i hånd, hvordan ble høsten for Koda? Har en tispe på 9mnd nå, så høsten hennes ble i hovedsak å være med på fuglejakt med de andre hundene. Skal preges på elg i første omgang, men har også litt gaupe, grevling og mår i nabolaget som vi skal prøve å komme på hils med etter hvert :)

Link to comment
Share on other sites

M88 skrev (På 27.1.2023 den 16.01):

Flott tråd, om enn litt gammel, med masse fine bilder av flotte hunder! Med fasit i hånd, hvordan ble høsten for Koda? Har en tispe på 9mnd nå, så høsten hennes ble i hovedsak å være med på fuglejakt med de andre hundene. Skal preges på elg i første omgang, men har også litt gaupe, grevling og mår i nabolaget som vi skal prøve å komme på hils med etter hvert :)

Hei! Høsten til Koda kan beskrives med mange fine stunder og en del godt arbeid, men den kan også beskrives med mye hodebry og frustrerende stunder fremfor bålet. 😅 

Koda søker bedre og bedre utover høsten og stiller flere elger men loser ikke enda... Han jager ca 2mil på det meste også kommer han tilbake til meg. Han jager selfølgelig også mus, ekorn, storfugl, sau og rype. 😂 Han er fortsatt ung så hadde ingen store forhåpninger til høsten. Ble ingen elgfall for Koda, men han var med på en del elgfall og viser mere interesse for hver gang. :)

 

Ellers så er Koda en fantastisk turkamerat og familiemedlem. Litt valperampestreker og trassig enda men det tåler jeg.395211350_20221023_125451(1).jpg.8cb684fac5cdb85367a464a1311bb319.jpg20221211_164930.jpg.4d6f9c2b7f0e56db9f6b397891e39731.jpg

Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (19 minutter siden):

Er på min 3 vest-laika. Har litt lyst og prøve ut øst-laika til fordel for jämt.. er ikke helt fornøyd med at de siste ung jämtene mine jager lengre en gråhundene.... noen som vet av noen bra Øst-Laika kull?

Anbefaler deg å sjekke Facebook gruppen "Østsibirsk laika". Vet det er et par kull på gang.

Link to comment
Share on other sites

Fiplingdal123 skrev (På 30.1.2023 den 18.27):

Høsten til Koda kan beskrives med mange fine stunder og en del godt arbeid, men den kan også beskrives med mye hodebry og frustrerende stunder fremfor bålet.

En helt perfekt første høst med innjaging med andre ord? ;-) Om du har oppdaget noen konkrete do's and don'ts før og under første høst tar jeg gjerne i mot noen tips :D Eller har jeg tro på at timer ute betaler seg, så lenge man greier å legge noenlunde til rette for at hunden skal få mulighet til å gjøre riktig.

 

Musejakt er en stor hit, også her. Hadde noen musebol langs muren ute i hagen som fikk gjennomgå i sommer, og det har satt seg litt for å si det sånn.. Sau har hun aldri sett på nærme hold, og der skal første møte få bli under aversjonsdressur i vår. Har lyst å reise på reinaversjon også, men har litt dårlig erfaring med en vorsteh som ble veldig skeptisk på elg etter reinaversjon. Planen er å bruke tiden framover nå til å bande på elg, og kanskje nå noen korte slipp om alt klaffer, slik at det finnes gode erfaringer i bakhodet på henne. 

 

Ellers må jeg si at jeg er veldig imponert over lynne og lydnivå. Hadde vel egentlig sett for meg en del lyd med spisshund, men foreløpig er det kun elg og rådyr i hagen som framprovoserer lyd. Folk og biler får passere uten at det varsles, om ikke en av de andre hundene greier å dra henne i gang. Slik var også inntrykket mitt av tispen (mor) da vi var og så på valpene. Om det er rasetypisk eller ikke tør jeg ikke uttale meg om, men behagelig er det i alle fall! :D

 

Om du planlegger å løpe noen runder mot klokka enten i Korgen eller Hattfjelldal i vår, kanskje vi ses der?

Link to comment
Share on other sites

Ja skal ikke klage så mye på høsten her! Timene med spekulering er vell en viktig del av det å ha hund. Høres ut som du har lik tankegang som meg så håper det er riktig tankegang. Mange timer ute sammen slik at tilliten til hverandre blir bra. ;)

 

Har vell ingen konkrete tips å komme med enda da jeg ikke aner hvordan Koda blir enda, men tipset om god tolmodighet er et godt tips. Selv om det er vanskelig å følge.😅

 

Når det kommer til lydnivå så er jeg også overrasket hvor stille han er. Koda bor ute og lager kun lyd når rådyr og elg passerer. Ser bare på forbigående personer og hunder uten en lyd. 

 

Planen så langt er utstilling i Mosjøen og Hattfjelldal til våren. Skal gå jaktprøve etter hvert men usikker på om det blir i år. Satser på å ta en Laika prat hvis vi møtes! 😁

20221119_121000.jpg.87a39a27abef571932a0012e231071cb.jpg

Legger ved et bilde som jeg mener burde være obligatorisk. ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...