Jump to content

Østsibirsk laika, Jakthunden!


Egil

Recommended Posts

I kveld bare måtte vi en tur oppi vatnet å sjekke om det var isfritt, lenge sia sist vi var der oppe og nå var det ingenting å se etter kong vinter.

Hundene liker seg så godt der oppe, og jeg kan ikke si jeg vantrives der jeg heller... :wink:

Selvsagt er sekken, fiskestanga og svartkjelen med på disse turene, og bål er obligatorisk, ingen thermos tur dette nei.

 

Her henger svarten der den skal.

 

image2.jpg

 

Å etter at vannet koker og en har hatt kaffen på, ja da skal det røres med glopinnen, det er meget viktig!

 

image4.jpg

 

Så gutter, dere får passe duppen mens sjefen henter mere ved til bålet, nå er det ikke lenge før kaffen er trekt.

 

image9.jpg

 

Skal si de er lydige, men ingen fisk å få i kveld...

 

image19.jpg

 

Hvem trenger fiskelykke når en kan kose seg med kaffe og bål... Livet er hærlig om våren...

 

image25.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Været har variert en del her i det siste, fra smak av sommer og sol til mere vinterlige temperaturer og nedbør i fast form, vel... det er jo vår.

I forrige uke var det så varmt at unga gikk i shorts, mens denne er preget av den ensifra delen på graderstokken.

For et par kvelder sia hadde vi besøk av Tor med hammer'n, og han sendte ned ei skikkelig skur med noe som minnet om bordtennisballer, skikkelige buchshot haggel spratt nede på jordet, men det var over på et par minutter..

 

image0.jpg

 

I går kveld blei utfartstrangen påtagende, og tre pelskledte energibunter stod mer enn superklar når sjefen fant fram tursekk og fiskestang,

Odin, Elvis og Rago er ikke tungbedt å få med ut uansett om det regner eller snør.

Vi måtte opp en tur i vatnet for å sjekke om ørreten har lyst på mark, ja i vertfall skal vi ha bål og kaffe.

 

Her er Rago i full sving for å sjekke om badetemperaturen er ålreit.

 

image2.jpg

 

Og Elvis driver med revirmærking av området sitt...

 

image5.jpg

 

Her har vi fått opp presenningen og kaffen er nesten klar, Odin er nokså avslappet og rolig, gidder ikke stresse seg opp unødig.

 

image7.jpg

 

Hei sjef! Jeg hørte ett vak, det er jeg helt sikker på... Kom!

 

image8.jpg

 

Stemmer det Rago, jaggu beit det på en fin liten småørret til tross for laber aktivitet i overflata, hiva andersduppen midt i vaket og den tok agnet tvert.

 

image9.jpg

 

Se Rago for en fin og rød småørret vi fikk, nå skal det smake med en kopp god og svart bålkaffe.

 

image11.jpg

 

I kveld fikk vi jammen kaffebesøk også, Jens kom en tur med fiskestanga og han hadde med sjokoladekake, mmmm :D .

 

image14.jpg

 

Her får også Jens opp en fin liten småfisk, he he...

 

image12.jpg

 

Blei ganske mørkt utover kvelden, å her ligger Elvis å varmer seg på kaffebålet.

Det blei en trivelig kveldstur til vatnet dette.

 

image17.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har Rago og jeg kommet hjem fra reingjeting langs jernbanen ved majavatnet, vi har hatt fine dager med variert vær og temperatur.

Blei tatt noen bilder fra turen, å her kommer en liten kavalkade.

 

Det første vi måtte gjøre var å lage til en leirplass med utsikt til der hvor reinen kunne komme ned på jernbanelinja.

Det hadde blitt påkjørt en del dyr i dette området så her var det gunstig å holde øye med åsen bak linja.

Da er det mest praktisk å droppe telt, til fordel for en gapahukduk, en har oversikt mens en er i ro i leiren.

 

image0.jpg

 

Når en jobber som reingjeter må man passe på å få i seg næringsrik og riktig kost, det er viktig for å greie å holde seg våken...

Hva er vel bedre da enn joikakaker... :mrgreen:

 

image1.jpg

 

Men huffda, var uheldig å rive hull i taket med en kvass furukvist, og i mangel på lappesaker får en improvisere med det en har for hånden,

og i dette tilfellet ble det compeed gnagsårplaster.

Det holdt faktisk hele turen!

 

image2.jpg

 

Her har vi fått god dreis på stormkjøkkenet, da er det bare å svi joikaene litt.

 

image4.jpg

 

Jaggu har vi ikke fått besøk av myggen også her, tror de har lyst på litt middagsmat de og...

 

image6.jpg

 

Etter en liten cowboystrekk er det på tide å patruljere jernbanen, vi pakker litt i sekken å tar turen nordover linja.

Rago synes det er noen mærkelige spor dette.

 

image7.jpg

 

Etter en liten km langs jernbanen ser vi fort at toget tar liv, vi så stadig gamle beinrester av både elg og rein, men så finner vi grunnen til all ravnen som fløy opp da vi nerma oss.

Trist dette her, på denne plassen ligger det 4 simler og 2 små kalver påkjørt for få dager siden, det er derfor vi er her nå Rago.

 

image9.jpg

 

image12.jpg

 

image13.jpg

 

image14.jpg

 

Ikke noe morro dette med tog og reinsdyr på linja, men sån er livet, noen ganger er det hardt og brutalt.

Vel vi må videre, og etter litt mere trasking i jernbanesporet går vi opp på øversia av det, her går vi forbi ei fin lita tømmerhytte.

 

image18.jpg

 

image19.jpg

 

På trappa der stod noen sko som Sako 3006 skulle hatt, han falt av en eller annen grunn i tankene da jeg så disse.

 

image20.jpg

 

Når en er ute på tur er det bestandig morro å prøve fiskelykken i vann man kommer forbi, og da vi så det vaka i ei tjønn vi kom til bare måtte vi stoppe litt.

Det var skikkelig livlig fisk i tjønna, den var sikkert 10 ganger oppe å hoppa før den var trygt i land.

 

image21.jpg

 

Tre stykker fikk vi opp i løpet av noen få minutter, men flere greide å slå seg av før vi fortsatte turen videre.

 

image22.jpg

 

Sjekk den fargen da :D Spiller ingen rolle om det er småfisk når de ser sån ut.

 

image23.jpg

 

Oi, nå må vi passe oss for her kommer det et arbeidstog, Rago har ikke sett tog før men det går greit selv om det bråker fælt.

 

image24.jpg

 

Her står vi ved et avstandsmærke på linja, 340 står for km fra trondheim, og tallet 5 under er hundremeter, det er altså mærket hver hundremeter hele linja.

Rago er mest intressert i lukter som vinden fører med seg fra øst...

 

image26.jpg

 

Etter et par km til langs sporet ser vi klare spor på hva som har hendt, her ligger hår, blod og innvoller strødd.

På denne plassen finner vi 5 påkjørte rein, to store bukker og tre simler.

Det ante meg at det var noe her da vi så ravn som forsvant.

 

image27.jpg

 

image28.jpg

 

image30.jpg

 

image32.jpg

 

Oi oi Rago, nå må vi passe oss for toget som kommer, vi har sett at det ikke er lurt å være på linja når det kommer...

 

image34.jpg

 

På tilbaketuren fiska vi litt til og fikk middagen i boks, eh... nei boksmaten spiste vi jo i går.

Nå skal det smake med fersk ørret og tilbehør, hele 6 stykker ble det, og da blir vi mett.

 

image36.jpg

 

På med steikepanna og kryddra i melblanding...

 

image37.jpg

 

Nå har den stekt færdig straks...

 

image38.jpg

 

Potetstappe og stekt nytrukket ørret, kan det bli bedre?

 

image39.jpg

 

Jada Rago, du skal få din porsjon du også.

Har du lyst på fisk altså???

 

image40.jpg

 

Litt varmt, men du kan jo bare vente litt!

 

image41.jpg

 

Ehh, neivel ja... var det godt?

 

image42.jpg

 

Og etter så god middag må en jo kose seg litt ekstra, kaffe med en liiiten cognac attåt passer akkurat helt perfekt til kveldsøkta på post.

 

image43.jpg

 

Etter et par tre dager på samme leirplass flytta vi litt på oss, vi lagde ny leir oppe på taket til Knutsen og Ludvigsen, men grevlingen så vi ikke noe til.

Her har vi tilgang til vann rett ved leiren, og utsikten er enda bedre enn forrige plass.

Det blir mange timer med kikkertbruk på gjeterjobbing, en må følge med så ikke dyra kommer ned mot toglinja.

Rago stortrives med friluftslivet i fjellet.

 

image47.jpg

 

Etter noen dager blir det behov for påfyll med matvarer, her har vi vert en snartur å proviantert på butikk.

Middagen består av egg, bacon og frukt til desert.

 

image48.jpg

 

Vi tar daglige turer for å se etter hvor reinen befinner seg, og her er ei lita tjønn med småfiskvak vi skal prøve lykken i når vi passerer.

Men det ble ikke noe fangst, ett par napp var alt som blei å notere her.

 

image49.jpg

 

Her ser vi over dalen mot Majavatnet og Børgefjell.

 

image51.jpg

 

Oppe fra tunelltaket har vi god utsikt til togene som farer forbi, her kommer ett susende med godsvogner.

 

image52.jpg

 

Det er viktig å holde øye med åsene på natta også, da er det godt å ha et skikkelig bål å varme seg på.

Siste natta var det ganske kjølig med nordavind, og da var bålet en viktig gesjeft for å trives.

 

image55.jpg

 

Før vi dro hjem etter utført oppdrag dro vi innom Reinert en tur, han er en skikkelig tam tamrein, Rago ble en smule overaska over at han ikke var redd tror jeg, for reinert gikk rett bort å lukta på Rago da vi kom dit.

 

image57.jpg

 

image58.jpg

 

image59.jpg

 

image62.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott historie. Må si jeg ble misunnelig her jeg sitter på kontoret dag ut og dag inn.

Men jeg ble også fascinert av kniven din, som var kjempefin. Lagd den selv? Inntil det motsatte evt. er bevist, tør jeg nesten vedde på at det er en halvhornskniv med renhorn også i slira. Kan man få se bilde av kniv + slire?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at dere morer dere med bildene, jeg kan hilse å si at det er meget fornøyelig å være produsent.. :D

 

Må desverre skuffe deg litt Dagl, har lagd en del kniver selv, men den som jeg bruker her er faktisk en gave fra kona mi.

En samisk håndtverker på Snåsa skal ha laget den, men selvsagt kan du få se bilde av den med slire, skulle bare mangle.

Skaftet er av bjørk og horn, mens slira er bjørk og lær.

Denne ble jeg meget glad for å den brukes flittig på alt av turer, faktisk går jeg nesten alltid med kniven på meg da jeg mest er å se i jaktklær.

 

Her har jeg et bilde av den sammen med slakteknivene som jeg bruker til jakt og slakting ellers.

 

image0-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du er i (gamle) gode østlaika-trakter når du er i Grane, jeg skal lure på om ikke Norges første østlaika var Jon Simskards "Buinak Ruff". Denne var etter Svanbergs "Buinak", som måtte være en av Sveriges første. Jeg hadde selv en hanne etter "Buinak Ruff's" første kull.

Link to comment
Share on other sites

Du er i (gamle) gode østlaika-trakter når du er i Grane, jeg skal lure på om ikke Norges første østlaika var Jon Simskards "Buinak Ruff". Denne var etter Svanbergs "Buinak", som måtte være en av Sveriges første. Jeg hadde selv en hanne etter "Buinak Ruff's" første kull.

Svanberg ja, de gutta var de første til å ta inn laikaen til norden etter det jeg har hørt.

Foresten så er Rago sønn av Lars S. sin Tarras.

 

Ranger! Takker og bukker, fjellet er lett å trives i når man har værgudene på parti, på denne turen var dem det i fullt mon. :wink:

Link to comment
Share on other sites

...jeg skal lure på om ikke Norges første østlaika var Jon Simskards "Buinak Ruff". Denne var etter Svanbergs "Buinak", som måtte være en av Sveriges første.

 

Så interessant! Og hvilket årtier prater vi da, både for sverige og norge?

 

Mvh nysgjerrig :)

Trur Svanbergene i strømsund fikk første laikaen i 1978, men skal ikke banne på det.

Ikke lett å gå rundt å huske årstall når en ikke har klisterhjærne.

Men hør med Echo, han tror jeg går rundt å har sånne detaljer fastspikra i hodet... :mrgreen:

 

Edit: Jaggu huska jeg rett gitt... http://no.wikipedia.org/wiki/Laikahunder Lars Svanberg var først i Sverige med laikaen som det står om i linken .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men hør med Echo, han tror jeg går rundt å har sånne detaljer fastspikra i hodet...

 

He he. Ok, da.

Men må jo snart finne noen nye å mase på, han kan jo bli lei av meg.. :shock:

Men veldig gøy å følge laikatrådene her inne, klarte å svi noe hjemmebakst her forleden da jeg fulgte bjørnetråden til Metso :lol:

Link to comment
Share on other sites

...jeg skal lure på om ikke Norges første østlaika var Jon Simskards "Buinak Ruff". Denne var etter Svanbergs "Buinak", som måtte være en av Sveriges første.

 

Så interessant! Og hvilket årtier prater vi da, både for sverige og norge?

 

Mvh nysgjerrig :)

 

"Buinak" ble svenskregistrert i 1978, "Buinaks Ruff" svenskregistrert i 1982. Min "Burak" ble født 1/11-87 i Hattfjelldal, dette måtte være et av norges første kull. Buinak tror jeg Svanberg-brødrene importerte direkte fra Russland, sveriges første? Buinaks Ruff Norges første? Mora til min Burak var Aljo Nora, omportert fra Finland. Østlaika-losene gjallet altså tidlig i skogene i Grane, før di fleste visste at rasen fantes.. Senere fulgte det flere østlaikaer, jeg min bror og min far hadde tilsammen 9 stykker fra 87 og utover 90-tallet. Hunder vi fikk importert fra Outaman-kannelen var nok de beste, den siste Outaman Penna fra 2000.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :D

Takk for info ole johan og egil, trudde de hadde innvandra lenge før, men det var nok vesten det, da..

 

Utrolig bra bildeserier her, Egil! Lengter til skogs når man titter innom her - og du har vel sånn omtrentlig nok overnattinger ute til å tilfredsstille en laika? :wink:

 

General Custer: he he, vi går nå rundt her som noen vandrende kuriositeter, selv i dag - herregud for en håndfull bikkje. Mange som har spurt om det er en ulvehybrid jeg har, lenge slapp jeg ham bare nattestid..

Vakre hunder, men som sagt, en håndfull :lol:

Link to comment
Share on other sites

Overnatter egentlig ikke mye ute jeg, blir alt for få langturer, men fikk fem netter/døgn nå sist på tur i Grane, men det var jo jobb da... :wink:

Akkurat nå for tia er det ganske travelt her med rundballing og slått, vi er 3 stk som gjør dette sammen, og jeg kjører presse.

Blir mindre tid til hunder da, men skal ta det igjen etterpå, tipper vi er færdige i god tid før helga nå og da blir det fjelltur etter ørret...

 

Var så fint her i dag å måtte bare ta et bilde av utsikten fra der jeg holdt på i traktoren, kom en seilbåt ute på fjorden og det var varmt og skyfritt, nesten synd å måtte bruke sånne dager inne på traktorsetet, men bedre enn å sitte på kontor som andre er nødt til...

Det er øya Leka som titter opp av horisonten bak her.

 

image6-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Edit: Jaggu huska jeg rett gitt... http://no.wikipedia.org/wiki/Laikahunder Lars Svanberg var først i Sverige med laikaen som det står om i linken .

 

Artig lesestoff!!

"...det nære slektskapet med urhunden gjør at mange laikaer ikke bjeffer på ordinær måte, men heller har et lydmønster som minner om ulvelignede hyling."

Hmm, så der har vi det!

 

Men er fermdeles overrasket over hvor nyinnflytta de er!

Gid popularitet ikke blir deres bane!

 

Legger ved et bilde av ulvefakter med en vest sibirsk venninne :D

2h6yhyv.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vert en tur oppi vatnet å fiska, Rago var med som vanlig og nå elsker han å være med i båt.

 

image30.jpg

 

Her traff vi Jens som akkurat fikk opp en liten småfisk.

 

image36.jpg

 

Vi må jobbe litt i passasjertrafikk også, her får guttungen til Jens skyss over til holmen i vatnet.

 

image31.jpg

 

Rago følger med på fiskinga, han liker å være med der det skjer ting..

 

image34.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har vi hatt elgjakt her hjemme ei stund, og nå har Rago virkelig fått grepet på dette med los.

Det er nå skutt fire elg i stålos for hunden, og han har virkelig fått "dilla" på å "plage elg".

 

Har ikke mange bilder av gutten "på jobb" men nå sist lørdag var været bra og kamera i beredskap.

 

Vi hadde en del vind denne dagen da vi dro opp i fjellskogen, på jaktradioen fikk jeg melding om at en av postene så hunden i fullt firsprang innover fjellkanten med noe i nesa, for deretter å forsvinne utfor kanten og ned i brattlia med granskog.

På grunn av vinden hørte ingen at hunden tok ut elg, men etter ca en time fikk jeg ei melding på radioen at hunden var lokalisert av en turgåer, "hunden gjør som fan nede i lia her" han hadde vert oppe på fjellet og var nå en km unna meg, losen stod i det området jeg hadde gått gjennom tidligere, og turgåer'n skulle vente på meg.

 

Da vi kom ned til losen hadde Rago stått om lag halvannen time å holdt elgen, men det var ikke bare lett å få øye på, og enda mindre skutt gjennom den tette granskauen, men det gikk da greit til slutt.

 

Her er jeg på tur ned i tettskogen, øks og motorsag er ukjendte ting i dette området. Skikkelig urskog, umulig å se noe neddi der losen går enda.

 

image4.jpg

 

Jeg sitter lenge å ser på losen som står fast nede i tetta gjennom kikkerten, hunden er meget ivrig hører jeg og det er ikke mer enn 30 meter mellom meg og elgen, det er en oksekalv, og den slår med framfotene etter hunden, jeg hører godt at det dunker i bakken når den prøver å "banke" hunden.

 

image6.jpg

 

Prøver å få noen bilder her før det smeller, men det var vrient å få det til i granveggen...

 

image8.jpg

 

image9.jpg

 

image10.jpg

 

Måtte snike meg enda nærmere før jeg tok sjangsen på å få skutt, men etter noen minutter smalt det fra ildrøret og stillheten senka seg over området, Her melder jeg fra på radioen om fallet og vi skal samles til kaffebål.

 

image15.jpg

 

image20.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ei stund siden tråden her har vert aktiv, så jeg limer inn et par bilder fra i dag.

Har vert ute å strødd på isen i dag, og hundene er selvsagt med på lasset.

De storkoser seg og har ingen motforestillinger for å være med bakpå.

 

Rago er forøvrig med hver dag på jobb i skogen, så han er vant til all værdens kjøretøy, men Elvis har heller ingen problem her.

image0s.jpg

 

Skulle kanskje hatt et hundehus bakpå i tillegg.

image2s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker Ranger, vi hadde los en times tid i dag å, Rago fant en elg like ved der vi rydder skog.

Jeg så elgen og hunden på andre siden av et tjærn, og det bar avgårde en bit etter jeg ropte på han.

Etter ca 20 min kom Rago tilbake, tipper elgkua tok ut skikkelig og da slapp losen heldigvis.

Jaggu fin trim for hunden dette, mangler ikke jaktlyst akkurat... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rago har fått mye trim i vinter, han er med på jobb hver dag og stortrives i skogen.

I dag har været vert supert og jeg tok med fotoapparatet i sekken for litt oppdatering på tråden.

Når en jobber ute er det ting som må til for å skape litt ekstra trivsel, bål er selvsagt obligatorisk.

Her er kompisen i ferd med å tenne opp med bare "en" fyrstikk. (var det ikke Monsen som hadde den?)

 

Rago følger med på alt.

 

image0-1.jpg

 

image1.jpg

 

Sagrasp og samenever er fine saker som er greit å få fyr med.

OJ! ble det kansje i meste laget dette... :lol:

 

image2.jpg

 

Her er linja som vi snart er ferdig med å rydde, på sånne dager som dette glemmer en fort regnværet som ga seg i går.

Rago ser etter om Jostein snart er klar til å ta lunsjpausen, han får bestandig en liten godbit som ligger på lur i Jostein's matboks..

 

image3.jpg

 

Rago tror han er arbeidsformann, å her kontrollerer han om Jostein jobber skikkelig.

 

image4.jpg

 

Ikke mye ro i ræva på Ragogutten i skogen, eneste han mangler nå er vel ett ferskt spor å rekke etter, "kan du ikke ta med børsa istedenfor den dumme saga da"!

 

image7.jpg

 

Best å holde seg unna når trærne detter..."Tiiiimbeeer"! :wink:

 

image10.jpg

 

Noen som sier att hunder ikke kan kjøre scooter? Tullprat!

 

image15.jpg

 

Endelig er det lunsj, Rago passer på at Jostein ikke spiser all maten alene... :lol:

 

image19.jpg

 

Hei Jostein, jeg kan godt vaske matboksen din jeg! :mrgreen:

 

image23.jpg

 

Godt og varmt under presenningen når en har skikkelig bål.

Noen på kontoret som har lyst å bytte!? Ha ha...

 

image21.jpg

 

Da er kjelken pakka og enda en arbeidsdag forbi, godvær og kaldt hele uka nå og nye leirbål venter...

Jostein! har du sovna?

 

image26.jpg

Link to comment
Share on other sites

Joda Custer, scooter'n funker som snus!

Kjøpte den i fjor å har kjørt noen turer me'n, funker meget godt på snø men også på vann.

Tok laus i vannkanten på en kulp, stod helt stille og ga full gass, det resulterte i skiløft over hele kulpen.

Var egentlig litt ufrivillig test dette, jeg hadde en reinskokk som prøvde å stikke av, og da var det bare en utvei, jeg måtte over!

Ingen touringmaskin, men bra i dårlig land og til klatring, halvlangt belte med høykam.

Dette er ikke scooter for å kjøre opp skiløype med! :mrgreen:

 

Foresten! har en kompis som skal selge polarisen sin, en rmk 600 med langt og grovt belte, tror den heter shift, eh den er hvertfall svart 09 modell.

Link to comment
Share on other sites

Fankern, jeg gjør den samme tabben gang på gang - åpner denne tråden når den dukker opp på toppen av indeksen. Og hver gang skjer det samme, jeg blir grønn av misunnelse :mrgreen:

Hvis du velger uvenn knappen slipper du å se denne tråden når den dukker opp! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har vel sagt det før Egil, du lever det gode liv :D

Fine bilder av ei fin bikkje, så må jeg få si at jeg er jævlig misunnelig på deg å den scootern :mrgreen: Fungerer den bra, tror jeg kjøper en sånn ( nå når jeg har byggelån å greier :lol: )

 

Pingleskuter!!! Har montert juksejul på min, ala kappfjell Egil:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blei full klaff for oss på fredag i gaupeskogen, jeg fikk æren av å felle gaupe nr 5 i vårt område her i år.

Vi har hatt utrolig mye dyr denne vinteren, og da vi fikk tillegsdyr utdelt på fredag hadde vi ferskspor.

Gaupa kom springende på meg på ca 100 meters hold, hangaupe på 16,5 kg.

 

Her ligger dyret etter jeg kom ned fra posten min.

 

image0.jpg

 

Pent dyr med markerte prikker.

 

image1.jpg

 

Rago fikk ikke være med før det var over, men viste stor interesse for pusen når han fikk se etterpå.

 

image9.jpg

 

image10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker Ranger, og selvsagt skal jeg jakte mere rådyr, nå når vi har fått mindre gaupe blir det nok mere loser på dachsen.

Får en unna noen rever i tillegg kan en jakte rådyr med god samvittighet til høsten.

Det har gått veldig bra for oss i år med gaupejakta, gode sporingsforhold og plenty dyr, bare synd jeg ikke har fått skutt for Rago.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Egil :D

 

Ikke mange som har kunnet glede seg over bra hundearbeid under gaupejakta i år pga horrible snøforhold.

 

Jakta gaupe på svenskesia den 1 mars, men på vei til post vassa vi med løssnø til livet. Hadde den ene laikaen og ei støvertispe i bilen min, men kunne bare glemme å slippe dem :cry:

Tar bort det meste av gleden med jakta da, og det ble med den ene dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Laber aktivitet på forumet for meg nå, men tar ett lite skippertak med bilder nå i vårstemninga.

Er i skauen på jobb hele uka nå, men i helgene titter jeg innom når jeg er hjemme.

 

I kveld gikk første fisketur til vatnet av stabelen, til tross for vindrettninga (nordlig), og det ble beskjeden fangst som ventet.

Heldigvis gir hundene "katta" i om det blir en, to, eller femten fisk, de stortrives uansett å er like blid... :D

 

Her står Rago og Elvis å sjekker om sjefen har full kontroll på utstyret...

 

image3.jpg

 

Joda! Duppen er i vatnet og kroken omhyggelig omsluttet med en feit og fin meitemark.

 

image7.jpg

 

Det lakker og lir, tålmodigheten settes på prøve, men etter nitidig leiting med stanga greier jeg å putte agnet i gapet på småørreten.

Det ble bare med en eneste fisk i dag, så den fikk gå lenge på snøret før den ble landa.

Her er det bevegelse i vannskorpa under duppen.

 

image9.jpg

 

image13.jpg

 

Ingen sværing akkurat, men det ble da fisk.

 

image20.jpg

 

Elvis og Rago holder øye med noen ender som bader utpå vatnet.

 

image23.jpg

 

Odin viser ingen interesse for de fjærkledde, han er mere spendt på når vi skal hjem å spise...

 

image29.jpg

 

Vel, det var alt for denne gang, lite fisk men fin tur likevel...

Link to comment
Share on other sites

He he... Elvis har nok fått noen ekstra hekto å dra på ja, så det er nok ikke bare deg som kan legge på seg. :wink:

Han ble sånn etter at dyrlegen tok bjellene hans i forbindelse med ett inngrep i sommer.

Elvis begynner å dra litt på åra å nå, og da vet jeg av erfaring at kiloene kommer opp som troll av eske.

Må vel innrømme å ha mye av skylda for dette selv egentlig, jeg er mye borte på jobbing nå å har mindre tid til han, Rago har fått være med på jobb, men Elvis er ikke akkurat rasen å ha med ute hele året.

 

Men Gullars! Ta deg en fisketur i ny og ne, du skal se det hjelper... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag har vi vert på Snåsadagene å testet Rago på "fjernstyrt brølende bjørn".

Nord-trøndelag elghundklubb stod som arrangør og hadde hyret inn en utstoppet bamse brakar på rullestol.

Jeg gikk inn på området med hunden som skulle slippes etter den fikk teften av bjørnen i buskaset midt inne på plenen.

Rago sprang nå forbi bjørnen i buskene, men ble var den på tur tilbake mot meg, han ble en smule skeptisk i starten, holdt litt avstand til den, men ble fort ivrig og loste som bare det.

Han fikk god kritikk fra dommeren etter fullført oppdrag, og han kom til og med raskt inn på innkalling til meg...(nesten) :wink:

 

Her er en del bilder jeg fikk knipsa under dagens utrolig moro begivenhet.

 

image2.jpg

 

image4.jpg

 

image7.jpg

 

image14.jpg

 

image16.jpg

 

image20.jpg

 

image22.jpg

 

image23.jpg

 

image24.jpg

 

image25.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal høre om jeg får komme på torsdag kveld å teste Rago i parken, vi er på jobb bare et par mil unna nå denne uka, så det ville vert perfekt.

 

Her er bilde av ei østlaikatispe som var meget god på bjørnetesten, en fra Tydal som eier hunden og denne var best av alle. (mens jeg var til stede)

Gratulerer til hund og eier.

(denne tispa er tanta til Rago)

 

image28.jpg

 

Edit: Retta opp en feil i slektsdata, ifl Granleggen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Egil, og takk for det :D

Det var hyggelig å treffe deg i Snåsa. Fikk inntrykk av at du er en ideell laika-eier, som benytter dine hunder til det meste. :D Det er altid fint å treffe noen som vet å ta vare på, og bruke allroundegenskapene til laikarasene. :D

 

PS: Skal hilse fra Ajla :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...