Jump to content

Østsibirsk laika, Jakthunden!


Egil

Recommended Posts

Gaupe klatrer opp berg eller trær, i berget er ho best, men i trær blir hunden under å loser.

Jerv blir som med gaupa.

 

Har du testet dette i praksis å? Etter hva jeg har blitt fortalt, så har jerven en tendens til å vil dra ut, og kanskje heller oppføre seg mer som bjørn. Den er ikke den sprinteren som gaupa, men til gjengjeld mye mer utholden, slik at det drar langt før det eventuelt stopper opp?

Link to comment
Share on other sites

visst dere har sett filmen "elgjakt i jervens rike" ser dere at ved to tilfeller går jerven i tre, men det er jo for gråhund, ikke sikkert disse laikane klarer den kunsten 8)

Siden det siste der var en spøk skal jeg se gjennom fingra på det, men tørr var den ja... :mrgreen:

Forøvrig har jeg ingenting imot gråhunder :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute med Elvis i dag, å los blei det.

Han tok ut en liten bukk (kji) og det stod ikke mer enn 100 meter fra meg inni tetta når hunden fant det...

Så det gikk vel fort egentlig, fikk det på ca 70 meter og det datt momentant.

 

Elvismedlitenbukkekji.jpg

 

Da jeg skulle vomme dyret rant det ut minst et par liter med klar væske fra bukhula, lurer på om noen har vert borti noe lignende før!???

Det kunne ikke komme av skuddet, for dyret ble truffet i nakken...

Skal høre med han som fikk dyret hvordan det ser ut når det er flådd.

Link to comment
Share on other sites

I ettermidag kom det et par tre cm ny sporsnø, og gjett 1 gang hva slags dyr som dukka opp i kveldinga her... Gaupe med unge.

Var ute å sjekka litt å prøvde hunden (Rago) på det ca 1 time gamle sporet, han virka veldig intresert.

Fikk tatt noen bilder av sporet å.

 

Her er et av mora, og en kan se at klørne vises så vidt.

 

Spormedklomerker.jpg

 

Her er et av ungen, det er betydelig midre enn mora.

 

Sporavgaupeunge.jpg

 

Her har gaupa sittet å muligens venta på ungen, de har gått over ei bru, men mora har vert over først, så har ho gått tilbake etter ungen.

 

Sittesporavgaupe.jpg

 

Her har gaupemora og ungen gått ut fra hverandre, ungen til venstre.

 

Sporsettavmormedunge.jpg

 

Etterpå har de gått samme sporet med ungen bakerst, ikke mye stress her nei.

 

Sporavtoilag.jpg

 

Rago var temmelig ivrig og sporet var jo helt nytt, skal se hvordan det går i morra...

Da er det ut å bruke kikkert for å se om de ligger på "plassen sin".

 

Ragosporer.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute i dag å prøvde å finne hvor gaupene hadde tatt veien, og det ble ikke helt enkelt for de hadde rett og slett tatt riksvegen, etterpå hadde de gått fjæra.

I går kveld var det jo ypperlige sporforhold, men utpå natta blei det mildvær og regn, seinere ble det kaldere og snø, så sporet fra i går var nesten usynlig.

Jeg starta med sporsøk etter vegen i bil, fant ut at dyra muligens var i et område gaupa vanligvis går i dagleie når den er her.

 

Gaupelandetpkvernan.jpg

 

Tok med Rago å gikk opp på åskammen for å søke etter sporet, her oppe har gaupene brukt å stoppe for å hvile, men ikke denne gangen.

Dyra hadde rett å slett gått i retur nede på fjæra, og sporet var nesten borte så vi kasta vekk masse tid på turen oppe i lia.

Det var stor forsjell på snøforholda oppe å nede, oppe i lia gikk snøen til kneet, og med et skarelag som "nesten" bar meg var det ett jævla slit å komme fram, hunden fløt oppå.

Nede ved sjøen var det bare litt snø igjen, og i tetta var det helt bart.

 

Her i sånne fjellsider trives gaupa, og vi finner ofte spor som går opp hit... Gaupland!

 

Rasetvedkvrnan.jpg

 

Da vi gikk ned bratta fant vi ei bjørk med fine koppemner på, limer inn bildet sån at Vidar får sett den... :D

 

Ragonedkvernahatten.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk Rago det pluttselig travelt på morran, var ute på runden sin på gården her da "noe" blei lokalisert nede på jordet.

Det var ikke noe å si på farten da han forsvant, og etter noen sekunder hørtes det los over hele bygda...

 

Mærkelig fenomen dette med hund å katt.... :mrgreen:

 

image0.jpg

 

Høyt henger dem å sure er de 8)

 

image3.jpg

 

image4.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er det ei stund sia jeg har vert innom tråden her, men nå er det på tide med en liten oppdatering.

 

Rago pleier å være med meg i traktoren, han elsker å få være med på alt som er gøy, og når vi ikke får tid til turer i marka blir det gjerne en løpetur bak doningen på kvelden.

Nå virker det faktisk som om han har lyst å lære å kjøre traktor selv, for her forleden kveld når jeg kom tilbake etter en tur i fjøset, og han hadde ligget i luftsetet mitt å kost seg, ja da fikk jeg fornemmelsen for at han hadde prøvd å ta en tur på egen hånd.

Nå har jo hunder ikke særlig teknisk innsikt på maskiner, å han hadde øyensynlig ikke fått start på traktoren, dette kan jo muligens skyldes at klutchen fungerer som startspærre, denne må være helt i bånn for å få strøm til starteren når en vrir nøkkelen rundt.

I tillegg hadde han hatt trøbbel med gearstangen, den ville rett å slett ikke gå i gear uansett hvor mye han jobba med saken.... Er det rart egentlig at hunder kan bli frustrert :evil:

 

Skalert.jpg

 

Huff, da er ny gearstangknopp bestilt, med elektronikk og bryter. (den var heldigvis litt dårlig fra før)

 

Men ellers er han en grei og snill krabat, her ligger han sammen med Elvis å koser seg i hundemøblemanget. :mrgreen:

 

image1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Å, bikkja har langt igjen før han når opp til den kar´n som på søttitallet åt opp et Cessna småfly nedi Caracaz, Venezuela. Står i Guinnes rekordbok. HAN har puntlærsmage og syre som svir han! :shock:

 

Off-topic, men villa bare still bikkja di i et litt bedre lys Egil! :wink:

Link to comment
Share on other sites

He he, ja han e grådig i matfatet Rago, håpe æ bærge kjærring å unga vess æ må reis bort nå... :D

Neida, han e grei egentlig, men det blei kjedelig te'n den dagen, han måtte vente leeenge i traktorn, å da var vel gearspaken lagelig til, for avreagering... :mrgreen:

Tar selvkritikk, det va jo min feil...

Link to comment
Share on other sites

Velkommen på forumet bindalingen, hvor i Bindal holder du til da?

 

Takker for det. Jeg holder til på Bangstad.

 

Hvordan fungerer laikaen som familiehund? Har planer om å skaffe oss hund, men har utgangspkt tenkt på jemt.

Men jeg ser at laika kanskje er et alternativ.

 

Andreas

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja laikaer er greie hunder å ha, men er vel litt enmannshund muligens, og ganske aktive må jeg påstå.

 

Her i dag når jeg kom heim var det pannekaker til middag, dette er noe hundene også setter pris på, bare se!

 

Odin er umåtelig glad i sorten, og han er veldig lydig og til tider...

 

image2.jpg

 

Han sitter helt til jeg har tellt til ti...

 

image0.jpg

 

Mmmmmmmm nammis, "SLURP"

 

image6.jpg

 

HEEEEI!, jeg er også her! se så flink jeg er å vente da!

 

image5.jpg

 

Jada Rago, alle får men Odin er eldst, så han er først...

Nå skal vi se om du er like flink...

Eeen-tooo-tr...ti!

 

image3.jpg

 

Elvis....! en...tooo...treee...filler'n...

 

image4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke misforstå Egil, jeg er syk av beundring og lurer på hvor du henter inspirasjon til galskapen! :mrgreen:

Hmmm! vet ikke egentlig..... bare er sån.. :D Hvorfor være normal når en er lykkelig som gal... :lol:

 

Nei du sjønner... Odin, han hører så steike dårlig at han må jo ha øyekontakt for å lystre, hadde jeg bare hiva pannekake over huet på han uten å lage kikkehull, ja da hadde han sittet der enda.... :wink:

Når jeg skal tilkalle han for å få han hit, da må jeg vinke på han, tegnspråk altså.... du kan tro det er slitsomt å få han til å slippe på los... he he... rene treningsøkta for meg... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Melvin!

Raneren under pannefinlandshettekaka er egentlig fra nabolaget ditt, han kommer fra Birkeland, så det må være der han har det fra... :mrgreen:

 

Vi får håpe han ikke skal hjem på besøk. Da kan det bli liv. Bare synd han ikke rekker opp til disken. Hvis han sammarbeider med de to andre kan han jo stå på ryggen deres. Så kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Dere får bare spekulere så mye dere vil, men det får dere ALDRI vite... he he. :lol:

 

Pokker, glemte nesten å si at det er to valper igjen fra kullet til østlaika oppdretteren jeg kjenner i Beiarn, han som er opphavet for Odin.

En hann og ei tispevalp, lovte jo å skrible det ut i laikakretser... gjort!

 

Forestn, neste gang vi skal ha spagetti skal jeg lage flere sprell, for det kan man ha myyyye morro med når en har hund... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så reven i kveldinga i halv ett tia, men å komme fram på åta nei... men et par timer senere følte han seg tryggere tydeligvis.

Den måtte bite i det sure torskehodet en gang for mye, ikke noe akkodering når oryxen er ute å rusler, den skjønna alvoret med det samme, med dobbeltsidig lungekolaps la han seg rett ned...

 

Her er vi på tur å skal sjekke ut byttet.

 

image1.jpg

 

Ingen tvil... ingen seigpining her nei.

 

image3.jpg

 

Har jaggu fiskehodet i kjeften enda reven, vekta stoppa faktisk på 10,5 kg

 

image9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute å spora i dag på gaupa, det var 2 dyr men de hadde gått ut av området vi først trodde dem var i.

Rago var ivrig på sporet, han dro noe jævlig ned den siste bratta før vi kom ned til dalbunnen, men der var det også færske elgspor... :wink:

Gaupene hadde gått der i natt, deretter over fjellet og ned mot sjøen på andre sia av (halv)øya.

 

Det er så lite snø her at det er veldig vanskelig å spore, noen plasser er det helt bart og da er det veldig tidkrevende.

Tok bare et bilde i dag, og sporet er til høyre for hunden her.

 

image0.jpg

 

Det er nesten umulig å jakte med så lite snø, men vi skal prøve på nytt i morra, vi må jo ha trua... :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har vi endelig fått sporsnø nok her ute i havgapet, rikelig også faktisk, i så store mengder at det er vrient å forflytte seg.

Vi prøver etter beste evne å jakte pusekatt, men foreløbig har vi hatt uflaks med selve fellinga, til tross for at flere stykker her har fått se gaupa, ikke enkelt å komme opp tykjebratta med snø til livet...

Vi har mye gaupespor i området nå, å vi har tatt laus katta flere ganger fra dagleie, så vi får håpe det blir pang snart.

 

Her har gaupefoten satt spor etter seg.

 

image2.jpg

 

Her er ei sporrekke.

 

image2-2.jpg

 

Rago er ivrig på spor men i snøkavet blir han alt for sein, det går helt ned til bunns i bare løssnø.

 

image30.jpg

 

image31.jpg

 

Her er fra et av favorittområdene til pus, bratt og tettskogt.

 

image17.jpg

 

Men en kan ikke klage på utsikta da, he he.

 

image19.jpg

 

Her er et som sørhelgelenninger muligens kan kjenne seg igjen på... Vega og Torghatten skimtes i bakgrunnen.

 

image2-1.jpg

 

Godt å komme inn i ei varm koie i fjellskogen å vame seg, her er en jeger og hans gamle våpen fra yngre dager.. :lol:

 

image21.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...