Jump to content

Kva er beste bok om lading?


Mauser68

Recommended Posts

Lurer på kva den beste boka til å lese og få seg litt grundig innføring i lading er ?

 

Har lada litt 30-06 sammen med andre som har som regel hatt styringa. Men skal lade litt på eigen hånd og til både rifle og pistol. So hadde vært kjekt med litt god dokumentasjon på dette.

Hadde vært fint med litt info om foskjellige kruttyper og kva dei er egna til osv.

 

Kva slags ladebok skal eg gå for då ?

Link to comment
Share on other sites

Det er den som er kongen blandt ladebøker? Har hørt om den og fleire som har skrytt av den.

Men det var ein som i tillegg meinte at det var ein Amerikansk ladebok, som var råbra, men den husker eg ikkje navnet på i farten.

Men då får eg nok få tak i meg ein slik ein til vinteren. For då skal det lades og testes.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er den som er kongen blandt ladebøker? Har hørt om den og fleire som har skrytt av den.

Jeg er fersk bak ladepressa og slutter meg til hallelujakoret om Ladeboken. Leser man den, kan man forstå litt av det man driver med. Det jeg som nybegynner savnet i den boka, var et "for dummies"-kapittel. Omtrent som første delen av Dag Sundseths "Ammunisjon til jakt: patroner, hjemmelading, utstyr", der han går gjennom prosessen skritt for skritt om skriver litt om utstyret. Men etter å ha rulla de første par patronene, er det Ladeboken jeg kommer tilbake til. Gang etter gang. Særlig siden de gutta har utviklet og trykktestet alle ladedataene sjøl...

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken til LEE er faktisk ganske bra, og koster maks et par hundrelapper..

Den er jo skrevet på engelsk, men til under halve prisen av tilsvarende norske bøker så er det fint å få frisket opp engelsken litt.. :mrgreen:

 

Passer fint til pressen gjør den også.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel, det blei ganske så einstemmig dette ja. :D

 

Takker for svar folkens !

 

Edit : US M1 skreiv :

Passer fint til pressen gjør den også..

 

Ja det gjer den jo. Men har ei RCBS presse som står stort sett å støver ned, så den må jo brukes litt den også. :D

Link to comment
Share on other sites

Som ihuga Ladeboken-tilhenger, jeg eier bare én, ser jeg at Ladeboken i 2. og 5./6. utgave anbefales. Hvorfor? Hva er så unikt med disse?

 

Han som anbefalte nr 2 begrunna jo sin anbefaling med mye artig stoff om villkatter. Min grunn til å anbefale 5 eller 6 er at jeg har opplevd at det er vanskelig å få tak i de eldre utgavene til en fornuftig pris. I tilleg regner jeg med at de nyeste utgavene er bedre oppdatert på kuletyper og krutt.

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken er bra den, ingen tvil om det. Jeg har utgave 2 og 5, og begge er bra. Som forfatterne skriver, er mye ladedata oppdatert i de nyere utgavene, og i de nyere utgavene er det også benyttet mer avansert utstyr for trykkmåling. Så for rene data, mener jeg at de nyere utgavene er bedre. For å lære selve prinsippene vedrørende ladning fungerer begge utgavene helt utmerket etter min mening. En vesentlig fordel med en norsk bok, er at innholdet er tilpasset det norske markedet; utvalget av krutt er for eksempel ganske forskjellig i Norge kontra USA.

 

Ellers er jeg en stor tilhenger av å ha mer enn en kilde, så kjøp gjerne en amerikansk ladebok også. Folk er forskjellig både når det gjelder å gi fra seg såvel som å ta til seg lærdom, så en alternativ fremstilling av samme tema kan være svært nyttig. Men at Ladeboken bør være første/viktigste bok for oss her på berget er etter min mening helt klart. Ellers er det jo mye bra å finne på nettet også, som for eksempel ladetabeller fra Vihtavuori.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på her og anbefaler Ladeboken. Har alle utgavene stående i hylla og der er mye kunnskap samlet mellom permene. Imponerende arbeid av de gutta som har utformet og trykktestet ladninger til disse bøkene og fått dem publisert. De skal ha en stor applaus. Ellers så er jeg og av den mening at flere kilder er greit å ha og derfor står også Dag Sundseth sin bok Ammunisjon til jakt i min hylle. Samme gjør norma sin ladebok og et par amerikanske ladebøker.

 

Men føler at for min del så er Ladeboken standardverket for hjemmelading i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken er skrevet for å lære prosessen grundigere enn du finner i andre ladebøker og for et nordisk marked. Den utenlandske ladeboken jeg selv bruker mest er Hornady sin. Den er ganske komplett på kalibre og bruker også noe Viht krutt. Den stemmer også ganske greit med hva jeg finner ut selv. Dessuten er det også artig at de har 5 stk Ladeboken på sin egen helpdesk.. Så hender det jeg bruker Norma sin, Barnes og tabeller fra Viht. Lee synes jeg faktisk er mye skryt av egne produkter og er hyllevarmer hos meg. Speer og Nosler sine hender blir brukt. RWS Wiederladen og Any shot you want (A-Square) er greie for den har en del kalibre jeg ikke finner andre steder. For lading til ekstrem presisjon er Sinclair et sted å lete. Hos meg er det en besettelse å samle på ladebøker.Stort sett finner jeg noe til nytte alle steder i større eller mindre grad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner litt den "Ladebøker for entusiaster" - tråden vi hadde på SL, Eirik.

 

Har menge "snodige" ladebøker jeg kan skrive om ennå. Må bare ha den rette stemingen for å få det ut 8)

 

Jeg lærte og lade med den første Ladeboken og ble siden en del av den. En bok som blir revidert flere ganger over tid vil alltid endre seg. Jeg savner litt av det personlig harselering med språk som fantes i Våpenjournalen. Svein er borte, Jørund og Erik er blitt eldere og jeg har vokst opp. Klart det blir et anderledes produkt etterhvert. Jeg hadde en tråd på sluttsykket hvor jeg spurte om hva folk ville ha med i ladeboken. Nesten alt gikk på ladedata/kalibre og å få med villkatter igjen. Slik som Ladeboken har blitt er det en del som ikke får bli med og da må man ta et valg. Dere som er her inne hører med til de aller ivrigste, men dere er desverre en liten andel av de som kjøper boken. Men kom gjerne med innspill. Jeg har tenkt å ta for meg mere lading i Vapetidingen fremover.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med å vise svenskene at 9,3x62 kan lades til friske hastigheter? Er jo en populær patron i sverige om dagen. F.eks lade 250 gr. Accubond til 800ms. Virker som det er mange som tror at 9,3'n er ei skikkelig sinke på de litt lengre holda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...