Jump to content

.308win eller en .223rem til dette bruket?


Oslo1234

Recommended Posts

Hei!

Er på randen til å kjøpe ei ny rifle, og legger vekt på disse tingene ved kjøpet:

 

- Skal brukes på banen i hovedsak.

- Noe jakt, men da ikke på spisbart vilt (morrojakt på måke, kråke etc).

- Billig ammo. (Fant nettopp ut at pappa har en kasse med 3000 patroner i 7,62x51 NATO) dette er da .308win?

- Regner med at jeg skal kjøpe en Remington 700 Varmint, og kanskje bedde denne. (Muligens irrelevant, hehe)

- Lader ikke selv.

- Må duge på 3-400m

 

Grunnen til at det står mellom .223 og .308 er fordi jeg har tatt utgangspunktet i at .223 er det beste for meg, siden det er billig ammo, og jeg har lest mye bra om dette kaliberet her på forumet.

Men! Så besøkte jeg en våpenforhandler og han anbefalte meg en .308win. pga tyngre kuler og han sa ammo var billig i dette kaliberet også.

 

Btw; jeg vil ikke høre "Ta en 6,5x55 du!" eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg eide en kort stund en 700 Varmint i 308, og den var presis som få andre børser i den prisklassen.

Ville kjøpt i 308 og "lånt" din fars NM60 (NATO-ammoen. Ja, de passer).

 

Senere finner du kanskje ut at du vil jakte noe matnyttig vilt, eller kanskje du blir invitert med på storviltjakt. Hvem vet?

Da ville jeg heller hatt en .308 i skapet jeg er godt kjent med, enn en .223 og da måtte låne meg en annen rifle i passende kaliber som jeg da ikke er godt kjent med.

 

308 gjør mye som 223 ikke kan, og skal du da først kjøpe et av kalibrene ville jeg først valgt det kaliberet som dekker flest bruksområder. Altså 308.

Link to comment
Share on other sites

Avhenger veldig av lot'en på ammoen. Det er helt umulig å spå hvilken presisjon du kommer til å få i din børse.

Hvis du kikker på eskene så står det et lot-nr på dem. Hvis du poster det nr'et her kan sikkert noen (Høggern, kom inn, over) komme med erfaringer om hvorvidt ammoen er god eller mindre god.

 

Uansett er 3000 skudd med gratis øvingsammunisjon en fantastisk fordel å begynne med!

Link to comment
Share on other sites

Med den mengden ammo i kjelleren så kjøp .308!

 

Jeg kommer ikke på noe som .223 kan gjøre som du ikke får gjort med en .308, men motsatt er det optil flere ting. :wink:

 

I forhold til salg av .308 ammoen så er det vel ikke mange på dette formet som vil betale tilstrekkelig til at du kan kjøpe samme mengde ammo! :roll:

 

Er loten så god så for all del bruk den selv! :wink:

Link to comment
Share on other sites

.308 og 7.61x55 NATO ikke helt det samme..

 

Min erfaring er at ikke alle rifler har kraft nok bak tenn-nåla for Nato tennhetter. Da blir det klikk.

Vær nøye med test og valg av rifle for å unngå funksjonsproblemer.

Klikk, selv på banen, er ikke tålbart.

Link to comment
Share on other sites

Til Remington er det masser av fjører og tennstempel å få kjøpt så om det blir en klikk inimellom med NATO så er dette noe som lett kan fikses. Ei mutter eller skive rundt tennåla gjør også susen. Da blir fjæra strammere og det er sansynligvis alt som skal til, om dette i det hele tatt blir ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en rem 700 sps tactical og er veldig fornøyd. Den har spist alt av ammo jeg har gitt den og samlet innenfor 10'ern på 100 m. Det jeg har lest om rem 700 og NM60 er at man kan oppleve funksjonsfeil i kaldt vær. Da er det nok lurt å passe på at det er rent og pent inni sluttstykket. Eventuelt kan man bestille seg et nytt et for eksempel herfra: http://www.pacifictoolandgauge.com/products/parts/remington.htm

 

Det du eventuelt må tenke på med remington 700 er at det koster en del penger å få underbeslag som tar løse magasin, men det finnes mange muligheter. Det er også bare topunkts-sikring, og jeg er usikker på hvordan det er å modifisere denne til trepunkts med det nye x-mark avtrekket.

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en rem 700 sps tactical og er veldig fornøyd. Den har spist alt av ammo jeg har gitt den og samlet innenfor 10'ern på 100 m. Det jeg har lest om rem 700 og NM60 er at man kan oppleve funksjonsfeil i kaldt vær. Da er det nok lurt å passe på at det er rent og pent inni sluttstykket. Eventuelt kan man bestille seg et nytt et for eksempel herfra: http://www.pacifictoolandgauge.com/products/parts/remington.htm

 

Det du eventuelt må tenke på med remington 700 er at det koster en del penger å få underbeslag som tar løse magasin, men det finnes mange muligheter. Det er også bare topunkts-sikring, og jeg er usikker på hvordan det er å modifisere denne til trepunkts med det nye x-mark avtrekket.

 

Mads

Hva er prisen på Remington 700 SPS? Hvem selger de i Norge? Hva er forskjell på 700SPS og varmint?

Link to comment
Share on other sites

Jakt og friluft i arendal (http://www.jaktogfriluft.no) handlet jeg fra. Hvis du er på jakt etter en vanlig sps tror jeg XXL også fører disse. SPS er basis (den kjipeste/billigste) rem 700, SPS varmint har en litt annen stokk og et tykkere løp, sps tactical har tykt, kort (20") løp og en annen stokk. Alle har så vidt jeg vet samme låsekasse og avtrekker og kan selvfølgelig modifiseres med alt som finnes av rem 700 deler.

 

J&F tar 7580 for en sps, men du får sikkert et bedre tilbud på telefon eller som pakke. Det er nok og mulig å finne mange brukte rem 700.

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Til bruken du oppgir er begge kalibre fint brukelige.

.223 har mindre rekyl, men det er også det hele.

.308 er ikke slem i rekyeln, den bare har litt mer..

 

Som nevnt så har militær 7,62 x 51 hardere tennhetter enn sivil ammo.

Dette er for å sikre seg mot ufrivillig avfyring når automatvåpen kamrer skuddet.

 

Sivil ammo har ofte mykere hetter for å sikre avfyring i boltrifler med lettest mulig avtrekk og raskest mulig slagtid (lett tennstempel)

 

Tilsammen betyr dette at noen (mange?) sivile våpen får klikk i varierende grad med militær ammo.

Løses enkelt og greit med en hardere slagfjær. Hør med nærmeste våpenhandel.

 

Et mulig større problem er at det er bittelitt forskjell på hylene i .308 og 7,62x51

Det kan gi problemer med å kamre patorner eller trekke ut avfyrte hylser, litt avhengig av toleransene i kammeret.

Det må prøves i hvert enkelt våpen.

Skal ikke overdrive disse ulempene, det er bare noe du må være oppmerksom på når du skal velge.

Har selv en .308 som stort sett får NATOvarianten, og det går helt fint.

Lykke til! og kos deg med skytingen..

Link to comment
Share on other sites

Til bruken du oppgir er begge kalibre fint brukelige.

.223 har mindre rekyl, men det er også det hele.

.308 er ikke slem i rekyeln, den bare har litt mer..

 

Som nevnt så har militær 7,62 x 51 hardere tennhetter enn sivil ammo....

 

I tillegg til å være hardere, så sitter som regel tennhettene dypere på nato ammo, som igjen medfører at man får klikk fordi tennstiften er for kort.

Link to comment
Share on other sites

ut på 500 meter vil jeg nok holde en knapp på .308en. Tyngre kule kan gi noe mindre vindfølsomhet, selv om dette er et langt mer innviklet tema enn som så.

Igjen, begge kalibre egner seg egentlig.

Ingen av dem er "verdens beste langholdspatron" men det gjør faktisk ingenting. De duger helt fint når du gjør ditt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...