Jump to content

God kikkert til maks. 5000,-


Erik B. Hoksvold

Recommended Posts

Skal koste maks 5000,- , ha god nok lysgjennomgang ved nattjakt om vinteren, være brukervennlig, god å holde, og holde knappene i riktig stilling. Andre jaktsituasjoner vil også komme senere.

 

Har sett på Nikon Monarch 8x42DCF og synes den virker bra. Ikke sett gjennom den, men lest litt omtale ++. Er 8x forstørrelse nok? 40mm linse tror jeg er bra nok, da den ikke må være for tung eller upraktisk.

 

Kom med innspill og anbefalinger.

 

E

 

DETTE GJELDER HÅNDKIKKERT! DUMT Å IKKE SKRIVE DET. BEKLAGER.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Leopold 3-9x50 ? Mange som har gode erfaringer med den, inkludert meg. (bare at jeg har x42).

 

 

Beklager, leste for fort og så ikke at det var håndkikkert du var ute etter, og ikke kikkertsikte!

 

fant ikke ut hvordan man sletter sitt eget innlegg.. :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Opticron Countryman 8x42 BGA T PC Oasis er i følge kikkertspesialisten mye for penga:

 

"Glimrende i motlys (slører nesten ikke). Fra 2010 nedskrubare okularkapper i robust metall med to klikkstops å velge mellom. Fullt synsfelt også for brillebærere. Presis mekanikk og robust konstruksjon. Gummiarmering uvanlig god gripeevne. Gummiert fokushjul godt å bruke også med votter. Sentralt diopter med lås. Kompakt, lett kikkert med god optikk. Som skreddersydd for hard jaktbruk."

 

Prisen hos www.flue.no er 3 695,-.

 

Ref: http://www.kontoret.no/Customers/ks/documents/Tester/test8x40.pdf

 

Ser ut som om alle Opticronkikkertene får veldig bra skussmål i testen der, også de billigste, og siden de kaller seg kikkertspesialister bør en kanskje ha en viss lit til hva de sier?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå sett på Opticron Imagic 7x42 BGA SE, og lurer på om dette er et godt kjøp? 7x forstørrelse er vel nok? Iflg. butikk skal også dette være den mest lyssterke kikkerten i Imagic-serien.

 

Forøvrig var den Countryman-kikkerten grei, men jeg vet ikke hvordan den sammenligner med Imagic i f.eks. dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Har opticron imagic BGA SE 8x42, fantastisk god kikkert :mrgreen: Kjempefornøyd 8)

 

Anbefales... Løp og kjøp, trur du neppe vil angre! :D

 

6495 ,- for 8x42 og 5195,- for 7x42

 

Men vis du er usikker på om du skal velge 8x42 eller 7x42 vill eg valgt 8x42.

Du burde prøvd begge deler, det hadde vore det beste men kan vere vanskeli å få te :wink:

 

http://kikkert.no/default.asp?VS=detalj&ID=113051

Link to comment
Share on other sites

Er en del tyskere som selges for tida, vet ikke om utstyrsfreakene begynner å oppgrader til utgavene med avstandsmåler. Bør kunne finne noe på finn nedi den prisen der.

 

Selv bruker jeg en Svarowski SLC 10x42 og er evig fornøyd med den. Er egentlig pappa sin, men jeg har "lånt" den inntil jeg har råa til skikkelig optikk selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da gjenopptar jeg denne tråden, og stiller et spørsmål:

 

Valget står nå mellom Zeiss Conquest og Opticron Imagic. Swarovski utgår siden jeg ikke finner "billigmodellen" med magnesiumhus som ligner på de dyre utgavene noe sted, og den tradisjonelle modellen ikke faller i smak grunnet designet. Hvis noen vet om noe slikt, kom med det!

 

Siden jeg nå har jobbet noe i sommer, har jeg litt bedre økonomi, og kan kjøpe en skikkelig kikkert=)

Link to comment
Share on other sites

Hei

På kikkert.no finnes disse

 

Opticron Imagic 8x42 BGA SE kr 6495,- synsfelt 122 - vekt 698 - garanti 30 år

Carl Zeiss Conquest 8x40 T* kr 8890,- Synsfelt 120 - vekt 810 - garanti 10 år

Swarovski SLC 8x30 WB kr 8790,- Synsfelt 136 - vekt 590 - garant 30 år

 

Viss det er de to øverste du vurderer, så har jeg tatt med Swarovski til samme pris som Zeiss men med en helt annen kvalitet. Når det gjelder pris og garanti utpeker Opticron seg som første valg samt att denne kom best ut i sin prisklasse i Villmarksliv 2009.

Dersom Zeiss er med fordi det er mer penger og rutte med blir førstevalget Swarovski SLC, har hatt min i 13 år og er veldig godt fornøyd, ingen opptisk forvrenging så du kan sitte timesvis å titt uten og bli helt surrete i hode, bruker den til fuglejakt, reinsjakt, hortejakt, elg samt skumringsjakt på rådyr og elg.

Link to comment
Share on other sites

Har selv conquest 8x40 og er godt fornøyd. Hadde egentlig bestemt meg for nikon monarch, men etter å ha sammenlignet disse i dagslys var det liten tvil om at conquesten var verd den litt høyere prisen (fikk den for 6000).

 

Ser slc 8x30 ble foreslått her. Har ikke erfaring med denne, men siden kikkerten skal brukes i mørke, ville jeg generelt vært skeptisk til 8x30. Min jaktkompis og jeg har begge conquest, jeg 8x40, han 8x30. På hjortejakt i fjor satt vi i kanten på bøen tidlig på morgenen mens det fortsatt var mørkt. Etter en stund med speiding i kikkerten, konkluderer han med at det ikke er dyr der. Gjennom min kikkert så jeg tydelig fem hjort som beitet 200 meter foran oss..

Link to comment
Share on other sites

Har opticron imagic BGA SE 8x42, fantastisk god kikkert :mrgreen: Kjempefornøyd 8)

 

Anbefales... Løp og kjøp, trur du neppe vil angre! :D

 

6495 ,- for 8x42 og 5195,- for 7x42

 

Men vis du er usikker på om du skal velge 8x42 eller 7x42 vill eg valgt 8x42.

Du burde prøvd begge deler, det hadde vore det beste men kan vere vanskeli å få te :wink:

 

http://kikkert.no/default.asp?VS=detalj&ID=113051

 

Opticron Imagic 8x42 er det du MÅ kjøpe, ikke noe annet. Bare les testene.

8x er perfekt og kikkerten holder godt i skumringen.

 

4000,- i danmark, importer så får du den til 4000 + moms + frakt (optikk er tollfritt)

 

5400,- på flue.no

Link to comment
Share on other sites

Nikon Monarch X 8,5x45, Eller Weaver GS i samme størrelse. Den kikkerten får du i 4 utgaver jeg vet om fra forskjellige merker.

Monarch 8x42 er meget bra til prisen, Monarch X er merkbart bedre og den er BRA. Faktisk så bra at det skal være veldig vanskelig forhold før Swaro/Zeiss skal være merkbart bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...