Jump to content

Magnum Research BFR


Litago

Recommended Posts

Den fins jo også i 444 Marlin, og den skulle være rimelig kvass.

Også et veldig bra valg

begynner å bli rimelig usikker på hva jeg vil ha i stedet så får vel

bare spørre etter et generelt inntrykk å pris av pistolen! :lol:

(Edit: Tok vekk ammo spørsmålet da jeg ikke vet hvilken ammo type jeg ønsker. Men Vurderer .444 Marlin)

Link to comment
Share on other sites

Hvor står denne begrensningen for erverv?

 

Jeg fant den ikke i forskrift, og den er ikke i loven.

 

I henhold til rundskriv 2009/009 punkt 3.5.1.2 Er det kun referert til forbundenes reglement. kal .505 står i 2009 reglementet, og i følge pod er 2009 reglemnetet. Godkjent som grunnlag for erverv.

 

Så hvilken § er det jeg har misset? :?

Link to comment
Share on other sites

Fra rundskrivet (pkt 3.7)

 

"3.7 Forbud mot erverv av særlige typer skytevåpen – våpenforskriften § 3

Politidirektoratet har tidligere i medhold av lovens tillatelsessystem nedlagt forbud mot

erverv av følgende skytevåpen:

Walther G22 til jakt (videreføring av tidligere forbud gitt ved tidligere rundskriv

2005/004, datert 2. mai 2005)

Rifler i kal. 50 bmg/12,7 x 99 (videreføring av tidligere forbud gitt ved tidligere

rundskriv 2006/009, datert 12. mai 2006)

Pistoler og revolvere med kaliber hvor kulediameteren er større enn .455, med

unntak av svartkruttvåpen (videreføring av tidligere forbud gitt ved tidligere

rundskriv 2008/003, datert 4. mars 2008)"

 

Den som gidder kan selvfølgelig ta kampen og prøve dette rettslig, men det gir neppe annet resultat enn magesår..

Link to comment
Share on other sites

Aha, så det var i 3.7 de hadde gjemt den der. Det forbudet ble i sin tid gitt p.g.a. at NSF sitt feltreglement, hadde .455 som største lovlige kaliber i MAG 2. Pod grunngav da at der ikke fantes skyteprgram for kaliber 50, og forbud det med denne begrunnelse.

 

Jeg antok at denne var fjernet, da begrunnelsen for å innføre den er borte. Ved at reglemetet til NSF som nå tillater bruken av kaliberet er ugodkjent av pod. Med andre ord har de opprettholdt ett ervervs forbud, som var begrunnet i manglende skyteprogram. Selv om de har godkjent skyteprogram for kaliberet i ettertid. Underlig forvaltningspraksis, men annet er vel ikke å vente fra den kanten. :?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en test av BFR i Vapentidningen var ikke 45/70 fabrikkammo noe å skryte av siden fabrikantene måtte ta hensyn til det store antallet gamle våpen i kaliberet som fortsatt brukes, spesielt "over there".

For at ikke de skal bli saksøkt over alle støvleskaft må de holde trykket så lavt at patronene skal kunne avfyres sikkert i gamle rollingblocker osv.

For å få utnyttet potensialet i patronen i moderne våpen, også revolvere, må det lades selv.

Mener å huske at de fikk vel så mye energi ut av 444 Marlin som 45/70 i den nevnte testen.

Link to comment
Share on other sites

Det blir fortsatt solgt rifler i .45-70, .458 Winmag etc, selv om kula er 3/1000 mm større enn hva rundskrivet tillater. De fleste politikamre skjønner at det ikke er disse kalibrene loven er ment å stoppe, men de forskjellige .50/12,7mm-kalibrene. Du søker uansett om .45-70. og ikke .458x2" Rim eller hva nå den nøyaktive angivelsen er...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det blir fortsatt solgt rifler i .45-70, .458 Winmag etc, selv om kula er 3/1000 mm større enn hva rundskrivet tillater. De fleste politikamre skjønner at det ikke er disse kalibrene loven er ment å stoppe, men de forskjellige .50/12,7mm-kalibrene. Du søker uansett om .45-70. og ikke .458x2" Rim eller hva nå den nøyaktive angivelsen er...

 

- Øivind

 

 

Det er kun 12.7x99 / .50 BMG som spesifikt er forbudt når det gjelder rifler. En kan jo erverve rifler over .50 ennå.

 

Forbudet gjelder pistoler..

 

 

Som Chiefen.V-2 refererer til lengre opp i tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Låner denne tråden litt.

 

Er det noen av dere som eier eller kjenner noen som eier en BFR som kan hjelpe meg med å finne ut hvem som er importør for disse til Norge? Jeg har søkt mye rundt på nett og snakket med en del butikker, men blir ikke noe klokere.

ARC Skandinavia svarer ikke, og sidene er vel fra 1999, så jeg regner med det er lite aktivitet der i gården.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
... blir nok å prøve seg med en .444....

 

Har du funnet noen som kan levere en BFR? blir det egenimport?

Hei Beklager at svaret kommer litt vel seint Evert!

men ja Sandes Arms tar inn disse pistolene 8)

 

men er det noen som kan si meg hvordan Bfr i 460S&W

ville vært i forhold til FA mod 83 454Casull

da tenker jeg på kvalitet

treffsikkerhet og kraft

egentlig tenker jeg på alle aspekter

revolveren skal brukes til jakt :D

Link to comment
Share on other sites

.......Det er kun 12.7x99 / .50 BMG som spesifikt er forbudt når det gjelder rifler. En kan jo erverve rifler over .50 ennå....

Får håpe du har rett.

 

Kjenner en som har fått avslag (i første runde) på 505 Gibbs Rifle med henvisning til denne over.

Det er blitt sent inn anke, og siden har ingen hørt noe (Hverken godkjenning eller videre avslag).

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det er kun 12.7x99 / .50 BMG som spesifikt er forbudt når det gjelder rifler.

Plukker frem dette temaet igjen, etter nylig å ha overvært og overhørt ivrig artikulasjon for å oppheve dette forbudet.

 

Tilhengerne av kaliberet og "rifler" for samme har argumentert for at kaliberet kan brukes til jakt.

Til det vil jeg si at ønske om å erverve rifle i .50 BMG til jakt får meg til å tenke på om noen ville skaffe seg en privat stormpanservogn CV90 for transport til og fra jobb. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med en BFR i 45-70. 405grs RCBS kule.

Liker du en utfordring og litt smerte så gå for den :lol:

 

Man skal være litt forsiktig med å bruke de sinteste ladningene i disse revolverene, men siden man skyter med dem relativt sjeldent blir det skitt la gå.

 

De råeste ladningene som et laget for No1 og Marlins blir rene flammekasteren med en rekyl som er på kanten til å lage kul i panna.

 

"It hurts so goooood!" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er kun 12.7x99 / .50 BMG som spesifikt er forbudt når det gjelder rifler.

Plukker frem dette temaet igjen, etter nylig å ha overvært og overhørt ivrig artikulasjon for å oppheve dette forbudet.

 

Tilhengerne av kaliberet og "rifler" for samme har argumentert for at kaliberet kan brukes til jakt.

Til det vil jeg si at ønske om å erverve rifle i .50 BMG til jakt får meg til å tenke på om noen ville skaffe seg en privat stormpanservogn CV90 for transport til og fra jobb. :shock:

Ehhhhhh JA :overrasket: Det hadde jo virkelig gjort dagen perfekt det !

Tenke deg til å dukke opp på jobb og faktisk få plass til alt du trenger! Hadde vært helt perfekt for meg :mrgreen:

Om ikke annet burde .50bmg vært på lista til BR. Selv om den nok feller elgen rimelig lett i skogen kontra en .308

 

Hvor mye koster en slik 444 BFR ??

Noen som har prøvd en slik?

Link to comment
Share on other sites

Til det vil jeg si at ønske om å erverve rifle i .50 BMG til jakt får meg til å tenke på om noen ville skaffe seg en privat stormpanservogn CV90 for transport til og fra jobb.

Dersom noen vil ta med seg en slik i bratte hjortelier på vestlandet, så er følelsene mine mest overbærenhet. Jeg synes heller ikke det er noen grunn til å forby slike våpen til jakt, dersom det er dette jaktvåpenet personen ønsker så la dem for all del prøve det.

Jeg tror nok de fleste viil vokse av seg lysten til å jakte med slike våpen ganske fort.

Sammenligningen med stormpanservogn er vel litt søkt, den fungerer vel, men blir dyr i drift.

Link to comment
Share on other sites

... blir nok å prøve seg med en .444....

 

Har du funnet noen som kan levere en BFR? blir det egenimport?

 

Stenvaag kan vel levere.

 

BFR står omtalt på Walther sine hjemmesider :D

 

Takk for tips, men jeg har konkludert med at BBH'en i 45Colt holder i massevis, spesielt nå som vi har fått amrikanske krutt tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

...privat stormpanservogn CV90 for transport til og fra jobb...
Yatack!!!

Farvel, parkeringsproblematikk!

(Ettert første gallflate "Smart"-en så tenker jeg man hadde latt en plass være ledig...en stor plass...i all fremtid :mrgreen: )

 

Forresten, kan skytset på CV90 lovlig benyttes til avlivning av påkjørt og skadet vilt? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...