Jump to content

Dumt å overnatte i hjorteterrenget?


Kriegh

Recommended Posts

Skjøt min første (og hittil eneste) hjort etter å ha overnattet i terrenget. Leide meg inn i et hjorteterreng der jaktlaget hadde satt opp ei lita bu på 3X2m av finèrplater i nerkant av en bratt åpning i terrenget. Når jeg kom dit etter åtte timers kjøring i ti-tida på kvelden dagen før jakta starta silregna det, jeg fikk anvist retning av en pekefinger i skumringa og tusla dit, og fant en bekk som rant gjennom hytta. Skumgummimadrassen som nesten dekte hele golvet var gjennomtrekt, men jeg fikk vridd den opp og drenert såpass at jeg kom meg til "køys", og ti minutter etter jeg våkna morgenen etter lå ei kolle på rygg med et .35-kalibra høl gjennom bogen 100m oppafor bua.

 

Det verste er at det kom to dyr i skumringa, og jeg skjøt det jeg trodde var kalven. Kolla var 60 kg...

 

:wink:

 

Kom hjort dagen etter også, men jeg var for TREIG på avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

En venn av meg satt opp et lite telt i området der han skulle jakte, tidlig på sommeren. Han var ute og sjekka teltet med jevne mellomrom slik at det ikke ble ødelagt av vær og vind. Første dagen i jakta felte han hele kvoten sin på 5 dyr fra telt åpninga, dyra var vandt til dette blå teltet, og hadde ikke registrert at det var kommet en gjest inni det natta før. Helt genialt.

 

Så om du har muligheter for noe slikt, hadde jeg ville ha gjort ett forsøk på det. Billige telt finnes overalt. :)

Link to comment
Share on other sites

Som du sjøl sier, to each his own, men jeg reagerer litt på kommentaren din.

 

Hva er egentlig den store forskjellen på å gå ut i terrenget om kvelden og legge seg til på posten i sovepose, og å gå ut i terrenget om morran og sette seg til på en stubbe eller en stolsekk? Hvorfor er det ene "mere slakt enn jakt", mens det andre er 100% legitim æljjaktpraksis? Å legge seg til om kvelden kan virke finfint på morratrekket eller måneskinnsbeitinga til hjorten, jeg har brukt dette flere ganger (med et visst hell). Det er også noe spesielt ved å ligge ute under åpen himmel om høsten og høre bukken brøle oppe i lia.

Link to comment
Share on other sites

Tja - som jeg skriver og blir parafrasert på, "to each his own"...

 

Jakt slik som du beskriver, Sako synes jeg høres ut som en god ide og en opplevelsesforsterker.

 

Det jeg i utgangspunktet reagerer på er kompisen til "Gal Mann"s pregning av viltet gjennom å ha teltet oppe i flere mnd, for deretter å poppe frem og kneppe kvoten på en morgen. Dette synes jeg ligner mer på slakt enn jakt og kommenterer det således, men for all del, det kan godt være gode personlige, grunner for å gjøre det på den måten. Det er ihvertfall en rasjonell måte å skaffe seg kjøtt på.

 

Sånn rent personlig skal jeg nok ikke si at jeg ikke kunne approbert metodikken, viltkjøtt er for mange grunneiere* en kjærkommen biinntekt og hvorfor skal ikke det kunne høstes rasjonellt ? men jeg hadde nok ikke trukket det frem som "den ultimate" jaktopplevelsen etterpå (uten at jeg tillegger det til en navnløs kompis av ett Nick her inne, det heller).

 

*jeg er ikke i den kategorien...

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke telt-ideen var særlig umoralsk. Hvor går grensen for å legge til rette for god jakt? Er treestands juks? Er kamuflasjeduk juks? Er det juks å lade rifla før du er på post? Er det juks å bruke kikkert for å oppdage dyrene på avstand? Og hva med de frekke jævlene som henger ut/i fjøset jaktklærne før jakta da? Sikkert en del andre ting vi jegere jukser med også. Velger å stoppe her.

 

Vil gjerne ha gode svar på disse spørsmålene, selv om det er med på å skli tråden ut....

Link to comment
Share on other sites

Er det feil å rydde elgposten på sommeren og da?

Sette opp jakttårn?

Fore rådyr om vinteren?

Er det feigt å bruke hund?

Alt er forbredelser til jakta, om man sitter i en revebu, og venter ihjel reven, er det umoralsk, fordi bua står der hele året?

 

Hva som oppleves som "moralsk" riktig jakt vil variere fra jeger til jeger, og er vanskelig å veie den ene jaktformen opp mot den andre i forhold til hva som er "riktig" jakt, og hva som er en god jaktopplevelse

 

Er ihvertfall sikkert at om alle skulle liste seg rundt som hjortefot, så hadde vi hatt et betydelig viltproblem, og kvotene hadde aldri blitt fyllt

Link to comment
Share on other sites

Les og forstå hva jeg skriver før du kommer trekkende med billig retorikk... :wink:

 

Hva som oppleves som "moralsk" riktig jakt vil variere fra jeger til jeger, og er vanskelig å veie den ene jaktformen opp mot den andre i forhold til hva som er "riktig" jakt, og hva som er en god jaktopplevelse

 

Aha, my point exactly... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ett siste innlegg fra meg i denne tråden.

 

Det har seg slik at det ikke er alle som kan jakte hver dag hele jakta, pga jobb og familie. Så når hele kvota ble tatt den ene morgenen, var det jo selvfølgelig flaks, og hvorfor la dyrene passere, for så kanskje ikke å få sjangs igjen på flere uker? Selv er jeg heldig og jakter hele sesongen, og bruker jaktbuer jevnlig som står ute hele året. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er dumt å overnatte i hjorteterrenget, hvis du bruker vett.

Hvis du gjør deg litt kjent vil du raskt finne ut hvor trekkene går samt hvor en del av hjorten har sitt dagleie.

Ikke sett teltet opp mitt i pølsegryta, men gjerne på et platå med utsikt over der dyrene trekker forbi om morgenen når de skal på dagleie.

Jeg har skutt mangen dyr på denne måten, men da har jeg gått ut om natten og ventet til det lysner.

Prinsippet blir det samme hvis du kommer deg inn i teltet uten og lage for mye styr.

Link to comment
Share on other sites

Før jeg ble "komfortabel anlagt" :roll: - har jeg hatt mange netter i sovepose etter hjorten.

 

Å vindlegge - gjør man uansett hvilken måte man skal komme til posten.

 

Jeg la meg et stykke fra morgenposten - slik at jeg slapp å gå et par km i stupmørket - og kan ikke huske at det var noen dårligere løsning - enn hva jeg gjør i dag - vedr. det å støkke dyr.

Heller tvert i mot :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er dumt å overnatte i de fleste terrenger. Jeg har tenkt å gjøre det hver høst men så blir det liksom ikke. Min hellige overbevisning er at man om mulig bør ligge høyt i terrenget fordi man da normalt ikke værsetter for mye. Nå er der ofte er kulderas fra høyereliggende områder og nedover om morgenen som man må ta hensyn til.

Selv posterer jeg alltid høyt med god utsikt hvis mulig og stiller heller inn på dyr jeg ønsker å skyte. Prøver alltid å gå minimalt der hvor hjorten ferdes spesielt i terrenger med lite hjort. I sældeles gode terrenger kan man nærmest gjøre hva man man vil og enhver tulling kan lykkes jevnlig.

Link to comment
Share on other sites

et lite spørsmål.... er det tillatt å ha et telt stående på en plass i utmarke så lenge? arrester meg om æ tar feil, men e det ikkje maks 3 dager på samme plassen i utmarka?

 

 

Om du har rett til å jakte der så må man vel også ha mulighet til å sette opp telt, grunneieren må jo helt klart bestemme. Regelen du nevner er hvis man er på tur uten å vite hvem det er som eier marka, altså en begrensning i allemannsretten i utmark. Jeg mener der er noen regler på Hardangervidda mot å sette opp telt på reinsdyrjakt (??)

Link to comment
Share on other sites

Om du har rett til å jakte der så må man vel også ha mulighet til å sette opp telt, grunneieren må jo helt klart bestemme. Regelen du nevner er hvis man er på tur uten å vite hvem det er som eier marka, altså en begrensning i allemannsretten i utmark. Jeg mener der er noen regler på Hardangervidda mot å sette opp telt på reinsdyrjakt (??)

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19570628-016-001.html#9

 

"Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe."

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg C.E.A!

 

Å ligge høyt med god oversikt er utvilsomt det smarteste man kan gjøre! Da går det også fint å ligge ute.

 

Hver høst de siste 5 åra har jeg og 2-3 mann tatt med oss Lavvo på septemberjakta og lagt oss til høyt i terrenget, omtrent ved skogrensa. Hver gang har vi sett flere dyr og ofte har vi hatt tunge sekker med oss hjem. Likevel er det en del faktorer som vi vurderer før vi finner en egnet plass.

 

- Vi går alltid over fjellet i stedet for å gå inn dalen hvor jakta skal foregå. Ved å ta denne omveien legger vi ikke igjen lukt nede i terrenget og dyra som ligger høyt på dagligleie har ikkje mulighet til å oppdage oss.

 

- Vindretninga MÅ være noenlunde stabil. Vi pleier å legge oss innerst i dalen og oppå et av platåa på en av sidene i U-dalen. Da gjør det ingenting om vinden går i retning fjorden så lenge den ikke "faller" nedover i dalen hvor dyra kommer fram sent på dag for å beite. Altså vindretninga går i samme høgde som vi har campa. Likevel setter vi opp lavvoen på en plass som dyra ikke har mulighet til å se oss, bare viss de kommer nært nok. Fra lavvoen til utsiktposten hvor det blir bratt ned mot dalen er ca 200 meter. Der sitter vi til vi finner dyr i kikkerten. Vi går aldri ned i terrenget før vi går oss inn på dyr.

 

Er ganske overbevist om at siden vi er veldig forsiktige med dette, kommer dyra oftere innover dalen og opp mot skoggrensa fordi dei sjeldent blir urolige av lukter. Kommer de dit er det mye lettere å observere dem enn når de beiter i tetteste skogen. Når vinden går nedover langs dalen har hjorten dessuten full kontroll når han beiter seg innover dalen, helt uvitende om at dei blir obervert ovenfra :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi har nok meget sammenfallende erfaringer Hjortetrekk.

Jeg jakter i terrenger hvor det sjelden er mer enn en halvtime til bilen selvom man er helt innerst, derfor blir det ikke overnatting. Ellers så prøver jeg også etter beste evne og mulighet å gå der man ikke forventer at hjorten ferdes. Utifra det og det jeg skrev tidligere idag angående postering så bruker jeg å si : På den måten kan man jakte hver dag morgen og kveld i samme terrenget hele jakta uten å skremme ett eneste dyr unødig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er rett som C.E.A skriver vedrørende Hardangervidda.

Når jeg jaktet rein på ullensvang allmening var det annviste teltplasser på kartet. dette er stort sett i nærheten av eksisterende hytter, eller plasser ved vann som det er lov og lande på med sjøfly.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...