Jump to content

Resize en ferdig ladet patron


MorganKane

Recommended Posts

Hmpf..

Har klart å produsere ca 200 patroner i 30-30win med feilinnstillt presse. Det mangler noen mm på å få dem helt inn i kammer.. Frykter for at utdrager vil ryke dersom de presses inn med makt.

 

Fristelsen er stor for å bare smøre de ferdige patronene, skru ut deprimeren fra resize dia og forme dem riktig. Men er det trygt?

 

(Har forøvrig testet èn patron, og kan bekrefte at det lar seg gjøre. Så det er altså ikke spørsmålet her..)

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått det riktig, er det "expanderen som definerer størrelsen på halsen. Dvs at man først presser halsen for liten, for så å utvide den med å trekke igjennom doren.

 

Så jeg tror den vil sette seg fast i dia, om du prøver å presse en hylse med kule i.

Link to comment
Share on other sites

Som amatør skriver ber du om århundrets krymp om du kjører disse i sizeren!

Wilson har vel noen trimmedier som kunne være til hjelp (utformet etter kammerkrav, med åpning foran og en lengde som gjør at du kan trimme halsen med en fil).

Tror du er tryggest om du trekker kuler og resizer :cry: Bruker du smøremidler bør du vel gjøre alt fra børjan, men om du bruker mica kan du kanskje komme unna tennhettebytte ved å fjerne utstøterpinnen...

Link to comment
Share on other sites

redding (mener jeg det er) har en "body die" som bare presser kroppen, ikke halsen.

Den kunne kansje vært brukt?

 

Har selv vurdert borre opp en billigdie siden jeg bytter løp innimellom å da sitter med ammo sized til det forrige kammeret og ganske ofte kamrer disse trangt i det nye løpet.....

Link to comment
Share on other sites

Det du trenger er som Bamrud skriver, en Redding Bodydie. Jeg kjøpte nylig en slik til 6,5x55 og den funker flott.

 

Hør med hjemmelading.no om ikke han kan skaffe en til en fornuftig pris. (Midway har, men ikke til fornuftig pris.)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar:)

 

Tolker det dithen at det er den ekstra "krympingen" rundt kula som er det største problemet.

Jeg har ladet disse patronene med blykuler, vil det føre til for stor trykk økning også med bly?

 

Har tenkt å svinge kulehammeren bare for å sjekke hvor godt kula sitter i den patronen jeg resizet på nytt, normalt løsner kula på det andre eller tredje slaget.. det kan vel gi en indikasjon på hvor tight krympen er, eller?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at i en vanlig die, så kommer du til å krympe kula.

 

Vanlige dier krymper utvendig halsdiameter til 4-5/100" (tommer ja) under det som er vanlig halsdiameter for ferdig ladet patron i kaliberet, så drar expanderen indre halsdiameter opp til ca 2/100" under kulediameter, og kula trykker den videre ut når du setter den, til kulediameter..

 

Dersom du trøkker en ladd patron i en slik die, så vil du kalibrere ned halsen til utvendig 4-5/100" under vanlig patrondiameter med kula i... Kula vil bli kalibrert ned, hvor godt den vil sitte og trykk som følge av det blir gjetning, men kula blir iallefall kalibrert ned. Ei 6.71-6.72mm kule vil bli 6.66-6.67, og om denhar god hold i bommene fremdeles så kan det ikke være bra for hverken presisjon eller hastighet,

Blykuler vil stukes opp av trykket og likevel tette i løpet, men (igjen) det vil kun skje bakerst, og kula VIL få dårligere styring...

Det største problemet er antakelig kraften som må brukes. Det er tungt å kalibrere kuler og spm. henger i lufta om hylsa vil ta skade av det, eller om du vil få den ut av dia (vanlig die).

 

JEg tror ikke det er en god ide. Men (enda en gang) det er såpass enkelt å prøve, at hvorfor ikke? Kanskje fordi jeg ikke umiddelbart vet hvordan jeg ville fjerne ei fastsatt ladd patron fra ei die...?

EDIT: ser du har prøvd, da er det jo bare å size ivei, smøre godt og kanskje ikk epresisjonen blir helt på topp.

 

Ei Body die er løsninga, eller ei type S Bushing FL die. Men de fleste som har type S dier har jo NK dia, og så en "bumper", altså ei slags "body die". Det vil virke som smør, og være 100% safe, men jeg hr aldri hørt om bushing dier i 30-30, de er geniale i boltrifler uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker nok en gang for tips.

Heldigvis er det ikke sååå mange patroner, så blir nok så jeg prøver meg litt fram.

 

Viser det seg det må hamres ørtifire slag for å få ut kula etter å ha resizet patronen, så tolker jeg det dithen at det er nødvendig med en body die. Skulle derimot kula være grei å få ut, vil jeg resize noen patroner for å se om de finner veien til blinken.

flat tuppet blykule, micro groove løp, varierende crimp og dårlig kontakt med bommene.. er vel best å legge seg på banen lengst til venstre og vinkle skjermen godt imot meg;)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg banket meg fram til noen forskningsresultater, poster det i tilfelle det er av interesse..

Den ferdige patronen som jeg resizet krevde 6 kraftige slag før kula løsnet, en feilprodusert (men med vanlig krymp) løsnet som vanlig etter to. Kula blir altså utvilsomt sittende hardt fast, men ser ikke så mye at den ikke lar seg fjerne..

Når jeg så sammenlignet de to kulene med skyvlær, klarte jeg ikke måle noen forskjell. Det er nok noe, men ikke som øyet mitt kan se i allefall.

Link to comment
Share on other sites

? sammenlignet med skyvelær.. Hva målte de før sizing av halsen .309? og etter? Om kula feks er sizet ned til .305, vil du mest sansynlig få brennende gas forbi kulebasen og smelting av bæreflata som følge. Etter noen skudd da, lykke til med en del timers arbeide for å få blyet ut av løpet :(

Link to comment
Share on other sites

? sammenlignet med skyvelær.. Hva målte de før sizing av halsen .309? og etter? Om kula feks er sizet ned til .305, vil du mest sansynlig få brennende gas forbi kulebasen og smelting av bæreflata som følge. Etter noen skudd da, lykke til med en del timers arbeide for å få blyet ut av løpet :(

Husker ikke helt, men det digitale skyvlæret stoppet på samme verdi..

 

Det ble så jeg resizet alle patronene, med litt smøring var det fort gjort. Så over til det interessante, jeg var på skytebanen i dag for å prøve dem.. aiaiai.. har opplevd dårlig presisjon, men dette tok kaka! Skuddene gikk i jordvollen over og under skiva, samt over tre banefelt i vertikal retning. Altså flere meter spredning på 100m! Prøvde både i Winchester og Marlin før jeg innså hvor ille det virkelig var. Nå blir det utpussing av bly og skroting av ammunisjon :oops:

Link to comment
Share on other sites

Neste gang du er så uhelig å krympe patronene dine for lite,ville jeg nå heller brukt tida det tar å få ut kulene dine.Setter du ett ferig lader skudd i dia di og klemmer til,så sitter du jo nesten med en hånd granat 40 cm fra nesen din.Det hadde ikke jeg gjort.Tenk også på at det finnest kansje folk i etasjen over deg,ei kule kar jo store krefter om det smeller.

BRUK INNSIDA I HODET DITT OG JOBB DER ETTER. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Skattebo,

 

Pust Rolig, det er neppe noe større risiko å kjøre patronen opp i ei kalibreringsdie enn å kjøre den opp i kuleisetteren, kanskje tom. med krymp - snakk om håndgranat... Heldigvis går den ikke av av seg selv.

 

JEg synes det var et interessant eksperiment, det skjedde igrunnen det som kunne forventes, bortsett fra at det ble verre enn antatt.

Noe betenkelig synes jeg det var at trådstarter, hjemmelader som han er og avhengig av å måle trykkringer og lignende, ikke kan måle forskjell på ukalibrert og kalibrert kule. :wink: Men alt i alt veldig interessant, og nå slipper vi å synse og tro.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tok en ny måling av kulene

og knipset noen bilder, men får denne meldingen når jeg klikker på galleri.

"Coppermine critical error:

Unable to connect to database !

MySQL said: Access denied for user 'kammeret_no'@'10.20.200.34' (using password: YES)

 

Dette er diameter målinger tatt ved basen av kula, fram mot tuppen er de uendret og vil ha ett stykke der det skulle være god kontakt med bommene.

-"Ny" kule: 0.309,5in

-Fra ferdig produsert men patron (men med feilinstillt presse i.f.m resize): 0.309in

-Fra resizet ferdig produsert patron: 0.308,5in (forrige gang jeg målte fikk jeg like verdier, vet ikke hvorfor.. mulig fordi den sto på millimeter..)

 

Det ble altså en 0.000,5in reduksjon av kula ved å resize patronen og 0,001in sammenlignet med 'ny kule'. Konkluderer med at dette er nok til at ei blykule kan suse gjennom løpet uten å spinne for å så vobble avgårde mot målet, microgroove eller ei. Må vel nesten også konkludere med at jeg er er idiot som prøvde dette.. men nå har jeg i allefall gjort det, så nå trenger ikke dere falle for fristelsen om dere lader feil.

 

Forresten.. de av dere som har pusset håndvåpen og opplevd at bly kommer ut som strenger. Resultatet her ble tilsvarende, bare mye ..mye mer :roll:

Link to comment
Share on other sites

Lærdom fra egne erfaringer husker man.

Microgrooves er ofte svært kilen på kulediameter. Kulen bør være litt større enn groove dia for å gi best presisjon. Faktisk blyer kulen mindre om den er for stor enn når den er for liten. 0,001 tomme over groove dia er et godt utgangspunkt.

Har du målt groove dia på løpet?

Link to comment
Share on other sites

Har du målt groove dia på løpet?

Nei, kan alltids prøve med skyvlær, men tror ikke jeg har riktig verktøy for jobben. Det står vel opplyst i noe datablad vil jeg tro.. Både Marlin og Winchester rifla har løp med god rifling, likevel sendte de kulene med ca 3m spredning på 100m. Mest fasinerende synes jeg, er de kulene som gikk i vollen over skivene. Skulle tro de bare gikk under og til sidene.. Noen som har forklaring på det?

(Forøvrig; 165grain kulevekt og 29grain med Norma 201)

Link to comment
Share on other sites

For å måle løpsdiameter må du banke en blyplugg gjennom løpet. Ved å måle denne får du nøyaktig riflingsdiameter på løpet.

Det som er oppgitt fra fabrikken er nominelle mål, og de er ofte flere tusendels tomme feil.

Når kulen blir for liten slenger den rundt i løpet som en konfirmant i for stor dress, og den kan havne hvor som helst.

Årsaken er mest at kulen blir slått skjev når den er for liten, tyngdepunktet ligger da ikke i rotasjonssentrum, og kulen tar av i en retning som er tangent til tyngdepunktets spiralbevegelse i løpet.

Link to comment
Share on other sites

...slenger den rundt i løpet som en konfirmant i for stor dress...

...kulen tar av i en retning som er tangent til tyngdepunktets spiralbevegelse i løpet.

Du har ikke vurdert å skrive ei bok om lading, skyting, ballistikk og alt som er interessant Per-S? :P I så fall, Sign me up!

Har god tro på at den kunne bli utrolig lærerik og med teknisk tyngde, uten å fungere som sovemedisin grunnet spennende fakta og billedlige verbale krumspring.

Jeg hadde ikke vært medlem på Kammeret så lenge før jeg oppdaget the hard way at Per-S ord var lov. En øy av fakta i den gemene sjø av synsing som vi pelagiske lekfolk svømmer rundt i!

Link to comment
Share on other sites

Det beste med denne tråden er jo at trådstarter både forklarer hva som er gjort, masse meninger, tips og advarseler midt i tråden, og hva som skjedde i hans tilfelle når han valgte å trosse "advarslene". Læring fant sted, både hos trådstarter og hos meg... :)

Link to comment
Share on other sites

I slike tilfeller har jeg for f.eks 30-06, skrudd ut utstøteren i 35 Wheelen sizern smurt og presset(270 i 30-06, 25-06 i 270), fungerer glimrende. Derfor kan det la seg gjøre med en 32win special, eller hva den heter, de ser i hvert fall veldig like ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...