Jump to content

bål i perioden 15. april - 15. september


cdabel

Recommended Posts

Jeg har et par spørsmål angående bruk av ild utendørs. Familien har skaffet telt, og vi ønsker oss en liten overnatting i nærheten av Bergen, kanskje opp i byfjellet. Vi må jo spise, og så er det en naturlig tankegang at vi skulle grille noe. I hvertfall lage noe varm mat på et eller annet vis. Men jeg er litt usikker på reglene.

 

I Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn, § 8-2 heter det at, "i tidsrommet 15. april - 15. september er det forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen", jfr. Brann- og eksplosjonsvernloven § 5.

 

Norsk er ikke mitt morsmål, så jeg trenger litt hjelp her. Jeg tror jeg vet hva en skog er (treer), og hva mark er (ingen treer), men hva er "skogmark", og hvor nær er "i nærheten av" et slikt området.

 

Når det gjelder uttrykket "ild" forstår jeg at dette innbefatter ikke bare bål, men også grill (og egentlig også en Primus). Stemmer dette? Jeg kunne tenke meg en kopp med kaffe om morgen.

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Skal innrømmes at jeg ikke har studert juss, og ikke engang denne loven, men er ingeniør med en praktisk tilnærming til det meste.

Som jeg tolker loven:

 

Er du på tur så er det ikke lov å fyre bål.

 

Så enkelt mener jeg loven kan tolkes. :D

 

Hensikten med loven er å hindre brann. Bål er da helt klart ute, og for min del engangsgriller rett på bakken. Egentlig synes jeg engangsgriller er djevelens verk. Det ser så ille ut ute i naturen med disse forlatte og utbrent engangsgrillene som folk lar ligge igjen.

 

Vanlige griller ville jeg tippe er ok og primus/stormkjøkken er helt klart ok. Det viktigste er å være forsiktig så du ikke starter brann (selvfølgelig :roll: ).

Nå er vel heller ikke skogbrannfaren overhengende i Bergen, der regner det jo hver dag :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg kunne tenke meg en kopp med kaffe om morgen.

Ring den lokale brannstasjonen (IKKE 110, men "vanlige telefunnummeret" (8-siffer)) og hør. Hvis du skal telte innenfor området som dekkes av Bergen brannvesen står det masse nyttig her.

 

Generelt sett pleier det å være mulig å få lov å lage ett lite "kaffebål" om det ikke er alt for tørrt i bakken.

Link to comment
Share on other sites

Å fyre opp en grill eller primus ,kommer klart under begrepet "gjøre opp ild". Det er utrykket "skogmark" som er viktig her.

Noen har tolket det til skog&mark, men det er feil. Det er lov å gjøre opp ild i denne perioden i områder som helt klart ikke er "skogmark". Foreks i fjæra til ett vann. På snaufjell (der det ikke er ved :? ) eller andre trygge områder som ikke er "skogmark".

Men noen kommuner har innført kommunale forskrifter for enkelte områder. I Sandnes kommune er det foreks. ikke lov å gjøre opp noe som helst ild i noen av de populære turområdene nær byen. Og det dekker primus og griller også.

Link to comment
Share on other sites

Mener du tar feil Robinson; alle typer grill er tillatt hvis ikke lokale bestemmelser sier noe annet, men ikke bål direkte på marka i denne perioden. Det er imidlertig lov å bruke sunn fornuft med grillen.

 

En kommune kan også godkjenne bålplass, og har ofte flere godkjente bålplasser etablert.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en lov som ikke håndheves uten at det er behov for den. Det betyr at det er ditt eget ansvar å forsikre deg om at din bålfyring ikke utgjør noen fare for å starte en større skogbrann. Dersom du fyrer bålet på en sikker måte med sand eller stein som underlag slik at det ikke er fare for å antenne jordsmonnet og at bakken er tilstrekkelig fuktig vil ingen straffe deg for det. Sørg også for å slukke bålet etterpå med rikelig mengde vann.

Riset bak speilet er at dersom det tar fyr i skogen på grunn av at du har fyrt opp i tørt vær og ikke slukket skikkelig etterpå vil du alene sitte med hele ansvaret for det og kan straffes for uaktsomhet. Du kan også bli erstatningspliktig. Med andre ord vil de da ta i bruk loven som sier at bålfyring er forbudt.

Det er helt vanlig å fyre bål i naturen sommerstid her i landet, men som du skjønner må man bruke hodet når det gjelder værforhold. Har det vært tørke en stund er det ikke tilrådelig å fyre opp, men er det fuktig i bakken kan du fyre under kontrollerte forhold.

Link to comment
Share on other sites

Mener du tar feil Robinson; alle typer grill er tillatt hvis ikke lokale bestemmelser sier noe annet, men ikke bål direkte på marka i denne perioden. Det er imidlertig lov å bruke sunn fornuft med grillen.

 

En kommune kan også godkjenne bålplass, og har ofte flere godkjente bålplasser etablert.

Jeg tar høyde for at jeg kan ta feil med hensyn til grillingen, men i Rogalandsaboreet er det foreks.ikke lov å fyre opp en spritkoker en gang. Det ble presisert etter en ulykke der da ett Trangiakjøkken hadde en ledende rolle. Og engangsgriller er like brannfarlige som ett bål etter min mening. Og har startet noen branner også ...

Link to comment
Share on other sites

TNår det er ekstra tørt har brannvesenet anledning til å forby all bruk av åpen ild. Det generelle forbudet mot bål gjelder direkte på bakken. Du må gjerne ha bål i grillen eller et fyrfat så lenge du viser vanlig aktsomhet. Friluftsliv er høyt verdsatt her i landet, og varm kaffe likeså. Fyr opp med ved som ikke gir mye gnister, pass på vind, og slukk etter deg så går alt helt fint.

 

God tur, og kos deg med bålkaffen :)

Link to comment
Share on other sites

Ta med deg en engangsgrill eller primus. Det er like koselig, og du slipper å tenke på at du blir den neste som starter en skogbrann på vestlandet. :)

 

Spør en brannmann om hva han syns om engangsgriller når det gjelder brannsikkerhet i skog og mark. Det ble nevnt av en her at engangsgriller er "djevelens verk", og de aller fleste brannmenn er nok enig i den beskrivelsen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

En engangsgrill spruter ikke gnister og er letter å kontrollere enn et bål.

Spør den samme brannmannen om hva han foretrekker, et åpent bål eller en engangsgrill. Om det er djevelens verk, eller paradis på jord får andre mene hva de vil om. Det beste er vel å holde seg hjemme, da er det minst fare for skogsbrann. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Avhengig av underlaget, er det ikke ukjent at engangsgriller kan foråsake jordbrann, hvilket ofte ikke synes med det første, og som kan være svært vanskelig å slukke.

 

Det beste er vel å bruke hodet, og ikke grille uti skogen når det er tørt, passe på underlaget osv. Uavhengig av hva slags grill/flamme/bål man tenner på.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, en kan også starte brann ved å kaste fra seg en sigarettsneip. Det er ikke ulovlig det heller.

 

Engangsgrill brukt med fornuft er etter min mening, et enkelt og godt alternativ for å diske opp litt mat i naturen når det er bålforbud.

Link to comment
Share on other sites

Et kort og enkelt svar:

 

Det er ikke lov til å fyre opp bål i perioden. Det er lov å fyre opp grill (evt. bålpanne) eller primus. Men en må da våre aktpågivende og forvisse seg om at man ikke skaper situasjoner som kan skape skog- / lyngbrann. Slik jeg tolker det gjelder forbudet i skog og utmark.

 

Det finnes to unntak for hvem som kan fyre opp bål i perioden, det er flyttsamer og manuelle skogsarbeidere.

Link to comment
Share on other sites

Ring den lokale brannstasjonen (IKKE 110, men "vanlige telefunnummeret" (8-siffer)) og hør.

Til opplysning så vil det i mange tilfeller være samme kroppen som tar den samme telefonen om du ringer det ene eller det andre nummeret. Det er ikke farlig å ringe og spørre om brannrelaterte spørsmål.

 

Når det kommer til bål/ild på tur i nevnt periode så har jeg aldri hatt noe problemer med det. Jeg fyrer opp, lager mat og koser meg, gjerne med en konjakk til. Dette kan du gjøre så lenge man bruker fornuft og kanskje til en viss grad er turvant og vet hvordan man lager til en forsvarlig bålplass.

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning så vil det i mange tilfeller være samme kroppen som tar den samme telefonen om du ringer det ene eller det andre nummeret. Det er ikke farlig å ringe og spørre om brannrelaterte spørsmål.

 

Dette medfører ikke riktighet. Ringer du til 110 kommer du til alarmsentralen. De blir neppe begeistret over at du ringer alarmsentralen for å spør om reglement for bålfyring.

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

Det er det du lærer i barnehagen ja, og uten videre kan jeg forstå at ikke alle vet hvordan 110 sentralen fungerer. Poenget var at 110 sentralen også kan fungere som et sentralbord, og det kommer inn mange rare spørsmål på det ene og det andre nummeret uten at man nødvendigvis bryr seg så mye om det.

Link to comment
Share on other sites

@njetnjet: Det er mulig det på enkelte små steder er slik at det er samme person som svarer uansett hvilket nummer du ringer til en offentlig institusjon, men det er en grunn til at det ved foran 110 på f.eks Oslo Brann- og Redningsetat sine sider står: "for brann og større ulykker".

Hvis det er vanskelig å forstå at man ikke skal bruke 110/112/113 til ringe inn alskens banale spørsmål til etatene bør man kanskje gå den barnehagen om igjen?

Dette har blant annet med prioritering av anrop å gjøre og man skal vær ganske bevisstløs for å gå glipp av stadig tilbakevendene saker i pressen om hvordan de forskjellige alarmsentralene får kapasitetsproblemer på grunn av tanketomme mennesker som f.eks. ringer 112 når de ikke får start på bilen, eller 113 for å spørre om de kan fyre bål i skogen etter en lang tørkeperiode i juli.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Tar opp igjen denne tråden. De fleste vet sikkert at det er kommet ny forskrift, som angår "bålforbudet" på sommerhalvåret. Den heter "Forskrift om brannforebygging". Og det er noen viktige endringer, både skjerpende og oppmykende. Samtidig er det utgitt en god veiledning til forskriften. Legger ut dette for at flest mulig skal få med seg endringene.

 

Det er da i første rekke kap.3 i forskriften (og veiledningen), som har betydning. Og i veiledningen er det pkt. 7, 11 og 12 som jeg mener er viktig.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... =Forskrift om brannforebygging

 

http://www.dsb.no/Global/Veiledning%20t ... 202015.pdf

Link to comment
Share on other sites

Takk for linkene Geco! dette var nytt for meg, og nyttig å vite.

 

Biter meg spesielt merke i denne delen av Paragraf 3:

"Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann"

 

Legger spesielt merke til at det som i lovverket heter "skogmark" her beskrives som "skog og annen utmark".

 

Er det noe annet i linkene som er aktuelt for oss som ferdes ute og vil gjøre opp ild?

Link to comment
Share on other sites

Biter meg spesielt merke i denne delen av Paragraf 3:

"Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann"

 

Legger spesielt merke til at det som i lovverket heter "skogmark" her beskrives som "skog og annen utmark".

Av det du har sitert, kan du se bort fra det med kommunestyret (som jeg har slettet), det gjelder ikke for bål, ved jakt og friluftsliv. Er nok heller beregnet på "lyngbrenning", o.l. Men setningen forran og etter et viktig! Veiledningen pressiserer bedre.

 

Ja det har vært mye diskusjon rundt "bålforbudet" og hvor. Det sto tidligere "skogsmark", som ofte ble feiltolket, selv av brannvesenet. Nå er dette avklart, med en skjepelse. Men synes også denne forskriften er positiv på flere områder. Les veiledningen, det er egentlig det jakt- og friluftsfolk trenger. :)

 

For meg er det også interessant, at jeg kan brenne lau, gress, o.l. på egen tomt, forutsatt at kommunen ikke har innført forbud mot det. Men jeg må likevel være obs på Forurensnings loven. Har ikke sjekket min kommune ennå.

Link to comment
Share on other sites

Veiledningen forteller oss hvordan DSB tolker denne forskriften. Som eksempel på " når det er åpenbart at det ikke kan oppstå brann" nevnes foreks. bål i snødekt mark, eller rett etter kraftig regn. Ikke noe som hjelper så mye mellom 15 april og 15 sept. Faktisk vil forskriften slik en står nå gjøre det ulovlig å grille og tenne en røyk i utmark. Også å fyre opp en primus.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gir mitt bifall til kjendis sin konklusjon om at engangsgrill er djevelens verk.

 

I tillegg til at etterlatte griller i naturen er forferdelig, er selve grillen i seg selv direkte miljøfiendtlig. Produksjon av aluminium er noe av det ekleste som fins, og når det går til noe så unyttig som en engangsgrill...........................................

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Veiledningen forteller oss hvordan DSB tolker denne forskriften. Som eksempel på " når det er åpenbart at det ikke kan oppstå brann" nevnes foreks. bål i snødekt mark, eller rett etter kraftig regn.

Tror du overtolker både forskriften og Veiledningen. Kanskje spessielt den siste. Ja det er DSB som står for Veiledningen og de er forsiktige og kommer kun med et enkelt eksempel, godt innenfor forskriften.

 

Så jeg vil trekke frem siste setning igjen, i det som tidligere er sitert fra forskriften: "Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann"

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper du har rett. Når det er "åpenbart at det ikke kan medføre brann" er ikke lett å være sikker på. Man kan helt sikker finne flere eksempler enn snødekt mark og rett etter kraftig regn. På solid steingrunn foreks og på en strand langt nok fra brennbar mark. Men gnister kan fly langt , og leve i flere timer hvis de er store nok. Og den siste alvorige gress og skogbrannene vi hadde her hos oss rett utenfor Stavanger i fjor, var forårsaket av røyking. Og det var ikke i forbudsperioden heller. Etter min erfaring der jeg har jobbet med brannforebygging i mer enn 30 år kan brann alltid oppstå. Scandivian Star var i sin helhet bygget av stål. I lugar korridorene der de fleste omkom var det eneste brennbare en tynn tapetfilm som var limt rett på stålet. Denne tapetfilmen tok livet av en ufattelig mengde mennesker. Det eneste som trengdes var en tennkilde. Og en tennkilde ble det...

Link to comment
Share on other sites

Problemet med "åpenbart ikke kan..." er jo at det er rom for tolkning der. Der en mener at det ikke er noe problem kan en annen mene noe annet. Det er umulig å finne en fasit.

 

I realiteten vil det vel bli som før. At det i liten grad håndheves, men skulle du starte en brann så har du driti deg ut. Også er det jo også slik at hvis du mente det åpenbart ikke var noen fare, så hjelper det fint lite hvis det begynner å brenne. For da har du åpenbart tatt feil :wink:

 

Jeg synes, i praksis, denne endringen ikke medfører noen endring.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. Jeg har laget meg kaffebål året rundt siden jeg var tenåring. Og det har jeg tenkt å fortsette med. Jeg har ikke forårsaket brann enda og planlegger ikke å gjøre det heller. Hvis man forårsaker en brann, enten det er hjemme i stua eller oppe på nakne fjellet midt på vinterer må man stå til ansvar for det uansett.

 

Forøvrig henviser jeg til signaturen min...

Link to comment
Share on other sites

Endringen er vel at man kan fyre ett kaffebål i vannkanten året rundt nå så lenge man bruker hue. Før var dette totalforbud i tidssonen 15 April-15 Sept. Før gjaldt vel ikke bålforbudet på høyfjellet men nå gjelder reglene over alt.

En fornuftig regelendring for folk som har kunskap på hvor og når man kan/bør fyre bål :)

Men, kansje ikke så lurt å la endel folk ta den vurderingen når eneste eneste erfaring med bål og bålplasser er 2 episoder av Lars Monsen på tur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper du har rett. Når det er "åpenbart at det ikke kan medføre brann" er ikke lett å være sikker på.

 

Scandivian Star var i sin helhet bygget av stål. I lugar korridorene der de fleste omkom var det eneste brennbare en tynn tapetfilm som var limt rett på stålet.

Vi kan selvfølgelig tolke, både "hit og dit", men jeg føler meg ganske sikker. Tolkning vil det også bli ved uhell og om det kommer så langt som til en rettssal.

 

Men det virker som jeg bør henvise litt til. Les også fortsettelsen av §3, avsnittet under det vi har hentet sitater fra, nemlig avsnitt 4 (4. ledd). Govt sett står det der, at kommunen kan innføre totalforbud, hvis brannfaren er veldig stor i tidsrommet nevnt i 3. avsnitt, d.v.s. perioden 15.april - 15 sep. (min tolkning) Dette tyder igjen på, at det er IKKE noe totalforbud mot å gjøre opp ild/bål, i nevnte periode.

 

Etter mening er dette en oppmykning av forskriften, selv om den er mer omfattende og ikke begrenser seg til skogsmark, eller nær skogsmark. (Noe som også brannvesnet tolket og siterte feil på sine hjemmesider og i sine brosjyrer).

 

Så tenner folk bål på fornuftige steder, kan de brenne ved forsiktighet. Men som du og andre har nevnt lengere ned i tråden, er vi alle ansvarlige for det vi gjør, enten det er lovlig eller ei. Så ved uforsiktighet (spessielt gorv), må en regne med erstattningsansvar og mulighet for annen straff.

 

De fleste som har litt erfaring, vet at gnistrer kan fyke langt i vind. De vet også når det er knusktørt grass/vegitasjon og kan passe seg for det. Da er det også lett å se og slukke før det blir et problem. Værre er det med såkalt jordbrann. Og den er nesten håpløs å slukke, uten redskaper, eller store mengder vann.

 

O.T. Til din informasjon, så er det mye som kan brenne på en passasjerbåt. Det er nok ikke bare stål ombord, selv om skroget er av stål. :) Og tenner en på på de rette steder, kan også brannen spre seg, som den gjorde. Men den/de som sto for det, tente trolig på to steder og viste hvor de skulle tenne på. Men du har rett i en ting, det var trolig røyken som drepte flest ombord. Men, det gjelder da i boligbranner også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...