Jump to content

spør meg! spørsmål til jegerprøven!


AHL

Recommended Posts

Barks: det spørs jo hva du skyter med, hvis du har ei rifle er det ikke mye vits i og skyte på ei i lufta. hvis det er et kull som sitter på bakken er det lurt og vente til det flyr opp pga noen hagel kan skadeskyte andre i kullet

Link to comment
Share on other sites

maks boghøyde er 41cm

 

Det er lov og fange ryper med snare, men du mente vel hare og slikt og det er jo ikke lov

 

Maks antall patroner i halvauto/pumpe på jakt 2

 

finner ikke noe i jegerprøve boka om det med kaliber på gaupe

 

 

det er fire jaktbare mårdyr grevling,mink,mår og røyskatt. men det er også kvotejakt på Jerv

 

 

båndtvang 1.april-15 eller 20 august er ikke helt sikker

 

 

 

elg,hjort,rein, (rådyr :? )

 

 

maks avstand når den står i ro er 150meter i fart 100m

 

 

sel, ja

 

 

kombi eller drilling trengs det bare 3 skudd, mens rifle 5 skudd. du kan skyte de 30 øvelses skuddene med ei rifle også kan du ta skyteprøven med de du skal bruke

Link to comment
Share on other sites

hvilke arter defineres som storvilt av Direktoratet for Naturforvaltning?
Følgende arter defineres som storvilt av DirNat og i Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe

 

Elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal beskytes med minst 9 grams ekspanderende prosjektil. Med kulevekt mellom 9 og 10 gram skal anslagsenergien være minst 2700 joule @ 100 meter. Med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule @ 100 meter.

 

Dersom rifle brukes, skal rådyr, gaupe og jerv beskytes med ekspanderende prosjektil med minst 980 joule @ 100 meter (det samme kravet gjelder forøvrig for bever).

Link to comment
Share on other sites

Du må være nøyere enn dette i dine svar. Alt det spørres etter står i boka. Merk deg eksakt hva som står der, ikke godta ca svar. Se nøye på hva det spørres etter og vær som sagt nøyaktig når du svarer så går det bra.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei !!

Selv tok eg jegerprøven for en mnd siden,og fikk nyeste utgave av prøven.

Eg hadde god nytte av testsamling 4,5 og 8 som ligger på NJFF sine sider.

Det var en del spørsmål om arter,lover og diverse jaktsituasjoner.

Ellers så gikk det mye i å bruke sunn fornuft.

Det var lite og ingen tekniske spørsmål i prøven eg tok.

Men husk at det er 4 forskjellige utgaver av prøven,så prøven din kan være en helt annen enn den eg fikk.

Men pugger du boka ABC for jegerprøven,så er du godt rustet.

Men det handler jo ikke bare om å klare prøven,det handler og om det å være en god jeger og vise hensyn til medmennesker,dyr og naturen.

Selv gleder eg meg stort til høsten som førstegangsjeger.

Venter spent på svar på våpensøknader no.

Lykke til med prøven !!! :)

Link to comment
Share on other sites

viltloven regulerer alle viltlevende landpattedyr og fugler, amfibier og krypdyr. Lovens formål er at viltet og viltets leveområder skal forvaltes slik at naturens produktivitet og artsrikdom bevares. Innenfor denne rammen kan viltproduksjonen høstes til gode for landbruksnæring og friluftsliv. :mrgreen: så nei

Link to comment
Share on other sites

kombi eller drilling trengs det bare 3 skudd, mens rifle 5 skudd. du kan skyte de 30 øvelses skuddene med ei rifle også kan du ta skyteprøven med de du skal bruke

 

"feil", med knekkvåpen trengs kun 3 skudd :mrgreen:

 

?????

Trudde treskuddsregelen gjaldt kombi, drilling og dbl rifle, pga lodda løp, varmgang og treffpunktforandring. Med ei enkeltskuddsrifle må du vel skyte fem skudd? Det må i alle fall vere intensjonen med lova?

 

Eller har eg misforstått heilt?

Link to comment
Share on other sites

"feil", med knekkvåpen trengs kun 3 skudd :mrgreen:

 

feil med dobbelt løpet (alt 3og4 løpet) gevær altså drilling, kombi, dobbelt løpet rifle osv. er det 3 skudd

med feks enkelt skudd er det 5 skudd på oppskyting

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...