Jump to content

Feil om feller på Facebook


bharsvik

Recommended Posts

Se på denne siden: http://www.facebook.com/group.php?gid=112215272136142

 

Her er det altså en tulling som henger ut Fangstutstyr.no for å selge revesakser og har laget en kampanje mot det. Som seg hør og bør er kampanjen full av feilinformasjon og viser stort sett bilder av fotsakser som vi vet har vært forbudt siden 1932, samt av ei felle som ble ulovlig oppsatt for å fange ørn. Foreslår at gruppa kuppes og at alt han sier tilbakevises. Er dere med?

Link to comment
Share on other sites

Å argumentere med idioter er meningsløst, men det er en knapp helt nederst til venstre på siden hvor det står "Rapporter gruppe"

 

En sakelig rapportering av gruppen for å spre hat-propaganda mot fangstfolk vil i det minste ha en teoretisk mulighet til å nå frem. Henvisningen til fotsaksbildet og at gruppen sprer løgner som skader en lovlig bedrift burde være imot Facebooks etiske regler.

Link to comment
Share on other sites

Hehe så kommetaren etter dere hadde skrevet inn der ein kaller dere dyrehater hmm dyre hater skal vi se dyrebeskyttelsen kan man vell kalle dyrehater haren får harepest, reven får skabb, minken får minkepest, hjorten kan også få en form for pest vett ikke hva den hetter , rådyr får pest, selen får selpest, dette kommer av for mye dyr på forlite område og hadde ikke vi jegrer vart her så hadde sanynligheten for at langt flere dyr hadde gått en pinefull død i møte og det liker vell dyrevernerene og hva kan dem kaller det?. Ja og ein ting til så i bildene som disse folkene hadde brukt at de hadde kopiert bilder fra siden til Fangstutstyr.no og brukt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott at dere som er brukere av nettstedet reiser dere. Selv logget jeg av for et års tid siden, da jeg etterhvert anså mediet som overflødig.

Men det er jo svært beklagelig at det opprettes grupper for og mot det meste, der mange grupper er basert på føleri og ikke på fakta.

Link to comment
Share on other sites

Terskelen for å bli medlem av en gruppe på Facebook er jo ekstremt lav. Er vennene dine med joiner du også...., men at man skal bli lurt med løgner i mål om å undergrave en butikk som dette er jo helt forkastelig.

 

Lurer på om dette er uvitenhet fra dyrebeskyttelsen, eller om de fremlegger det på denne måten fullt vitende om at folk signerer på feil grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... nå ser det ut som at de begynner å fjerne alle kritiske innlegg :evil:

 

Edit: i alle fall mange av de... mitt innlegg ble fjernet sammen med flere andre, og ikke kan jeg skrive på veggen lengre! Enda jeg ikke skrev et eneste useriøst ord og uttalte meg rimelig snillt :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ah, en god morgen. Tok meg tid til å påpeke fakta og heve en moralsk pekefinger, som iallefall fikk stå en liten stund før den ble fjernet.

 

Fakta: Revesaks har vært forbudt siden 1932.

Fakta: http://www.fangstutstyr.no selger IKKE ulovlige revesakser av forbudt type.

Fakta: Fellene http://www.fangstutstyr.no selger er helt lovlige.

Fakta: Gruppens initiator har med viten og vilje brukt bildet av en ulovlig felle som ikke har blitt solgt i landet de siste 78 årene som logo for gruppen, for å gi inntrykk av at det er slike feller http://www.fangstutstyr.no selger.

Fakta: Gruppens initiator har etablert denne gruppen på falske premisser, og har lykkes i å piske opp en hatsk stemning mot http://www.fangstutstyr.no gjennom sine kommentarer.

Fakta: Straffelovens § 247: "Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes."

Fakta: § 251. Forbrytelser som omhandles i dette kapitel, påtales alene av det offentlige når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn.

Fakta: Eieren av http://www.fangstutstyr.no er kontaktet og anmodet om å anmelde gruppens initiator til Politiet for brudd på Strl § 247.

 

Og til sist en faktabit til: Alle dere medlemmer som ukritisk blir medlemmer i slike grupper bør skamme dere, og i det minste klare å granske hvorvidt gruppens eksistens faktisk har rot i virkeligheten. Nettbutikken http://www.fangstutstyr.no drives av en mann som har lykkes i å etablere sin egen bedrift. Som selvstendig næringsdrivende selv skal jeg fortelle dere at dette er vanskelig, tidkrevende og hardt arbeid.

I tillegg til alt normalt arbeid som normalt tårner seg opp for oss selvstendige næringsdrivende som innkommende mailer, telefoner, fakturaer, purringer, vedlikehold av kunderelasjoner og leverandørrelasjoner, lønn, skatt, regnskap, mva-innbetalinger og hundrevis av andre oppgaver, skal nå denne stakkars mannen måtte håndtere samt bruke tid på sinte eposter, sms og telefoner fra en hatgruppe på Facebook, og anmeldelse til Dyrebeskyttelsen, alt fordi èn person har vært for lat og dum til å utføre en faktasjekk.

 

 

 

 

 

Thomas Christiansen changed the name of the group "Stopp salg av revesaks på http://www.facebook.com/l/76bd3;www.fangstutstyr.no/" to "Stopp salg av revesaks". 2:54am

 

 

Epic win.

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar på hvorfor den forsvant: Gruppen er stengt frem til teksten er redigert og alle medlemmer vil varsles om bli bedt om å ta standpunkt om de fortsatt ønsker å være medlem eller ikke.

 

Ser faktisk ut til at de rydder opp.... antagelig etter tilsnakk fra f.book etter at gruppen hadde blitt rapportert av MANGE medlemmer! :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Gruppen Forby revesaks stenges inntil videre da visse medlemmer kan se ut til å ha oppfordret til mindre pene henvendelser til selgerne av slike ting. Det er synd at noen få får ødelegge for mange, men vi kan ikke la slikt foregå. Vi ser på alternativer."

 

1-0

Link to comment
Share on other sites

Fytte grisen så bra jobba av dere gutter! :lol: Jeg tenkte selv å hive meg på nå i lunchpausen på jobb, i og med at det var jeg som startet denne tråden. Imidlertid viste det seg at ikke bare et kavaleri, men hele brigaden har gått til angrep i samlet flokk! Helt utrolig hvordan det tydeligvis nytter å gå sammen...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor stoppe der? :twisted: Det finnes mange hatgrupper mot jakt og jegere på facebook. Hvis trådstarter endrer tittelen litt så kan vi bruke dette som en universaltråd til å plukke istykker usaklig og direkte feilaktig informasjon, trusler og faktafeil på facebook.

 

Vi fra vår side bør da føre en redelig og korrekt tone, med henvisninger til lovverk osv, slik at dette ikke blir bare en dustete skittkasting fra skyttergravene.

 

Jeg synes VetIus sitt innlegg var et strålende eksempel på saklig argumentasjon. :D

Link to comment
Share on other sites

Facebook? Tenk større... Alle melder seg inn i NOAH, kupper årsmøtet og tar over hele sulamitten. Fordeler midlene på NOJS, DFS og NJFF og legger ned.

 

:mrgreen::twisted::mrgreen:

 

Hehe... genialt!

 

 

Nå kommer ikke siden opp lenger. Da er den tydelig stengt. :mrgreen:

 

Den er bare nede midlertidig

Link to comment
Share on other sites

Har vært liv her siden sist jeg var innom tydeligvis.

 

Starter med å si at jeg beklager hvis jeg har bidratt til å lage bry for nevnte butikk ved å sette fokus på lovlig slagfelle for rev. Det var ikke selvsagt ikke meningen da jeg la ut info om fremgangsmåten for bruken. Tvert i mot burde det vært flere forhandlere som fører disse fellene fremover. Kan ikke la seg diktere av en slik gjeng, de er jo mot alt som har med jakt og fangst å gjøre. Noen kaller det å melde seg ut av naturen. Sløyfer en forhandler åtesaksa, så blir det vel mår/minkfeller som blir neste mål. Den fremgangsmåten som ble brukt på facebook i dette tilfellet ble kjapt ryddet opp i av årvåkne brukere av Kammeret og andre og viser at det raskt er mulig å få stanset slike tåpelige og ulovlige aksjoner. Saklig informasjon nytter. Bra at det vises støtte til forhandleren også.

Bare å forsette å informere om fakta om facebookgruppa ikke har fått nok.

Håper de som står bak og støtter facebookgruppa nå får seg en "saksesmekk" for ulovligheten.

Det virker som om flere nå ser forskjellen på fotsaks og åtesaks, og virkemåten på disse, men mye gjenstår tydeligvis.

 

Kanskje burde det også i saksetråden vært avbildet begge typer feller ved siden av hverandre i da flere ikke ser til å ha fått med seg størrelsesforskjellen på disse to ulike typene, for dem som skulle dumpe innom den tråden.

 

Jeg for min del kommer til å fortsette å bidra til revefangst fremover på Kammeret. Blant annet så kommer jeg nå til å legge ut en egen revefangsttråd for 2010/11. Fangstforberedelsene for reven må starte tidlig, og hvem vet, kanskje tar jeg opp igjen fangsten etter gammelt jeg også.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at dette nytter! Selv skrev jeg et innlegg på veggen til gruppen igår for å informere at det bare er tull og fanteri det gruppen påstår. Så var jeg inne på fangstutstyr.no og fant kontaktperson der, sendte han en sms for å informere om ståa, og at han burde kontakte facebook-admins for og få den gruppen stengt. Fikk en hyggelig mld tilbake i dag tidlig der han takket for informasjonen (som han tydeligvis ikke var klar over på forhånd), og at mottiltak skulle settes i verks ASAP. Om det var vår rapportering eller han som fikk gruppen stengt spiller vel liten rolle, bra at folk gidder å ta i et tak!

 

Hvem er neste? :twisted::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...