Jump to content

Priser på Rådyrjakt/Småvilt


stefanvp

Recommended Posts

Hei!

 

Prøver å danne meg et bilde av hva som er normalt å betale for å leie jaktterreng. Primært rådyr.

Fint om dere legger inn et svar med areal/antall dyr og pris. Og om dere f.eks har hytte med i prisen.

 

På forhånd mange takk :-)

 

Mvh

 

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Huffa meg, det var saftige priser på rådyr jakt gitt. 2000 for en bukk. Det blir ca 400 kr pr kg kjøtt det. Men klart jakt opplevelsene kan enn jo ikke sette en pris på da. Når en må leie jakt, og det er mange om beinet, så blir det priser deretter og da.

Link to comment
Share on other sites

Huffa meg, det var saftige priser på rådyr jakt gitt. 2000 for en bukk. Det blir ca 400 kr pr kg kjøtt det. Men klart jakt opplevelsene kan enn jo ikke sette en pris på da. Når en må leie jakt, og det er mange om beinet, så blir det priser deretter og da.

Vet ikke hvordan det er på dine kanter, men her ligger gjerne bukkene LITT høyere i vekt enn 5kg......

Link to comment
Share on other sites

Se her kom det litt priser ja. Er klar over at det varierer veldig rundt forbi. Og det er jo naturlig etter hvor stor etterspørsel det er.

Prøver mest å danne meg et grovt bilde siden vi alt leier et terreng med kvote på 9 dyr. Det betaler vi 25 000 for pr.idag. Med tilgang på en kurant koie.

Greit å ha litt cirkapriser før årets reforhandling av kontrakten.

Føler vel ikke akkurat at vi har en veldig god avtale. he he.. Men man gir gjerne litt ekstra for kort kjørevei :-)

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke for å være ekkel mot noen, men rundt hos meg er en nogenlunde stor bukk rundt 20 kg, å når en ser på kjøtt en får, så blir det ikke mange kilo. Men her i området har jeg hørt om 1000-1200 kr pr dyr. Klart hadde jeg ikke hatt jakt sjøl, så hadde jeg sikkert betalt det pr dyr for å jakte jeg og. Det er vanskelig å pris sette gleden av å gå på jakt da. Sjøl om jeg har jakt terreng sjøl, så betaler jeg endel jeg og pr kg. Rådyr er ikke avgift på da. Men kanskje han lenger opp i tråden har rett da, for med den vinteren vi har hatt i år, så ligger kanskje rådyr vekta på rundt 5 kg. Så en liten flokk her forleden, å mange av dem så mager å skrale ut ja!. Fant også et dødt dødt dyr, kråker og rev hadde vært å forsynt seg, så det var ikke råd å se åssen dyr det hadde vært.

 

Kvote på 9 dyr, er det rådyr det er snakk om?. Det er vel vanskelig å verdivurdere jakt og da, klart er det et terreng med høy fellings kvote, så er det lettere å få mer penger enn motsatt. Er en noen mann å deler på feks 25000 kr, å det er noe en går å gleder seg til hele året, så er det sikkert verd pengene, mener jeg. Det koster mye, både tid og penger å reise og, så det må en ta med i vurderingen.

Link to comment
Share on other sites

¨nå ser jeg at vi er heldige med prisene på rådyrjakta her, vi jakter på to terreng og på begge plassene er prisene 500kr per dyr, viss noen andre er med på jakta som har kort så får man også skyte på det kortet slik at du har faktisk mulighet til å skyte 2 dyr, viss det er greit for jaktkompisen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kvote på 9 dyr, er det rådyr det er snakk om?. Det er vel vanskelig å verdivurdere jakt og da, klart er det et terreng med høy fellings kvote, så er det lettere å få mer penger enn motsatt. Er en noen mann å deler på feks 25000 kr, å det er noe en går å gleder seg til hele året, så er det sikkert verd pengene, mener jeg. Det koster mye, både tid og penger å reise og, så det må en ta med i vurderingen.

 

Ja det er rådyr ja. Ja vi ser også verdien av å ha det såpass nærme heimen at vi kan rekke et ettermiddagsdrev etter jobb i starten på sesongen om vi vil. Så det er klart det må med i vurderinga. Det er forsåvidt ikke noen tvil om at vi kan leve med den prisen vi betaler, men har en følelse av at grunneier tror terrenget er verdt mer og da gjerne vil ha mer. Så da er det greit med noen andre priser å vise til når ny kontrakt skal skrives. he he... :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvor stort er terrenget? Fyller dere kvota greit? Standar på hytte og kan dere bruke den hele året? Mye som spiller inn når det gjelder priser på terreng.

 

Terrenget er på drøye 2500 mål. i fjor tok vi 6 dyr. har fyllt kvota 1 gang. Hytta er en enkel koie med ett rom og hems til å sove på. Det er også vedfyrt badestamp der og en fin grillhytte. Så det er igrunn helt topp sånn sett. Vi har førsterett på hytta i jaktsesongen, men det er aldri noe problem å låne den ellers. Så lenge den ikke er i bruk. og det er den ikke så ofte. Terrenget er forholdsvis langt, smalt og med en masse renner som gjør det til et litt vrient terreng å få dyra til å ture godt på. Det har lett for å dra ut. Det ligger også innat en riksvei. Noe som gjør at vi er veldig på "alerten" når bikkja nærmer seg veien. Har blitt påkjørt noen bikkjer i området opp mellom åra. Vi har heldigvis hatt flaks så langt. Er jo blitt mye greiere nå som vi har GPS-peiler.

Link to comment
Share on other sites

Noen kompiser av meg leier et terreng med felling på 9 rådyr og småvildtjakt+en hjort og hytte. 50000,- pr år.Bra med rådyr der, men litt tilfeldig hvis di kommer borti hjorten. Drøyt syntes jeg.

 

Det var en spenstig pris ja. Det må jeg si...

Link to comment
Share on other sites

25.000 for det terrenget er vel ikkje direkte kjempebilleg... Men om det er eit bra terreng er det jo heller ikkje nokon upris.

 

Ein må vel berre gjere ei vurdering. Om det er eit terreng ein ønskjer å "beholde", ein begynner å bli kjent der og trivst med jakta, kort reiseveg som du nevner osv osv, so strekker ein seg gjerne litt ekstra. I alle fall om dokke er nokon stykker til å dele på den prisen, so kan det bli mykje moro for pengane per pers.

PS: eg reknar med kjøtet er inkludert?

Link to comment
Share on other sites

Vel, både 25000 og 50000 kr er mye å betale for et terreng da, men det er sikkert dem som er villig til å betale mye mer også. Særlig om terrenget ikke er så lang unna "bebyggelsen" rundt Oslofjorden. Der rundt i det området er jo pr dags dato halvparten av norges befolkning(DVS ca 2,5 mill) bosatt.

 

På en måte er det jo greitt å leie sitt eget terreng og. Rett utenfor der jeg bor selger dem rådyrkort(1200 kr pr dyr), og der ligger dem til tider i kø og skal jakte. Klart grunneiger laget, vil jo tjene mestmulig penger, å selger kort til alle som vil ha.

Link to comment
Share on other sites

I kommunen jeg bor, i Akershus-øst, var det 400kr for rådyrkort i fjor på jeger og fiskeforenings terreng, men var ingen bukkejakt her i fjor. 1 kort pr jeger.

 

Selv er jeg heldig da jeg får lov å jakte gratis på privat terreng rett utenfor stuedøra.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Prisene for rådyrjakt varierer veldig med hvor du befinner deg i landet. Hadde jeg blitt tilbudt å leie ett terreng med en kvote på 9 rådyr inne høvelig avstand, hadde jeg slått til uten å blunke. Jeg vet det har blitt betalt opp mot 6000kr pr rådyr her i østfold.

 

En god venn av meg har drøye 5000 mål som vil si fri kvote i vårt område. For noen år siden solgte han da en kvote på 5 dyr av dette som jeg vet han tok ca.25000 for. Har aldri spurt direkte om dette, men jeg har sett annonsen. I tillegg jaktet vi selvfølgelig selv der og. Var ikke noe å si på responsen der ihvertfall.

 

Flytter du deg videre på andre sia fjorden, sverige og i nærheten av Strømstad er prisene vesntlig høyere igjen. Jakter en del der selv, og vet at enkelte terreng går for langt over 50000kr, og dette er ikke store terreng, men gjerne en elgkalv på kvota da..

 

Selvfølgelig kan man få kjøpt diverse rådyr kort hos jaktforeninger, men det kan ikke sammenlignes med å disponere ett terreng alene/sammen med noen kamerater helt fritt. Men det er selvfølgelig vesentlig bedre enn å sitte hjemme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Leier ikke terreng men betaler 2000 kr for bukk i bukkejakt og 1000 kr for et dyr i ordinær rådyrjakt.... Grunneiere/bønder er glad i penger og har lite peil på jakt og viltforvaltning. :x Men det er alt jeg har tilgang til i nær omkrets!

 

Håper det er noen spesifikke Grunneiere/bønder du sikter til. For genereldt sett er det vel få som har så stor peil på jakt og forvaltning som bønder/grunneiere. Penger liker vi, men det gjør vel de fleste :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Håper det er noen spesifikke Grunneiere/bønder du sikter til. For genereldt sett er det vel få som har så stor peil på jakt og forvaltning som bønder/grunneiere. Penger liker vi, men det gjør vel de fleste

 

Ja spesifike grunneiere ja! Beklager Skip :) Og med "pengesterke kakser" mener jeg de som betaler hva det er for terreng som gjør at prisen blir såpass høy. Det er jo helt legalt med tanke på tilgang vs. etterspørsel, syntes bare det er litt synd at må bli sånn, men sånn er det jo med det meste her i verden!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes og Prisene for rådyrjakt har blitt for høye i noen områder. Det varierer jo veldig. på kysten i Vest Agder hvor jeg har jaktet mye, ligger vel prisen på ca 500 per rådyr, om du ikke får det gratis.

Nå jakter jeg mest i innlandet i Aust Agder, og her er jo prisen ofte langt over 3000 per rådyr. Et naboterreng ble tilbudt 12000 for to rådyr løyver og to storfugl løyver :shock:

 

Det som er veldig skummelt er at når utenbygdinger betaler så mye for jakta, vil de ofte ha mest mulig valuta for pengene. Da kan det bli dårlig forvalting og overbeskatning av bestanden. Jeg skriver kan fordi de aller fleste jegere tenker forvalting og ønsker noe å jakte på til neste år også :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
I distriktet rundt meg er prisene litt annerledes enn det dere viser tilø. En kompis av meg betalte 750 for et bukkekort (som varte til jul) i høst, det syns jeg var dyyyrt! Vet om flere plasser der det koster 200 per kort, ellers er vel 4-500 normalpris..

 

Det er tydligvis store forskjeller på prisene rundt omkring i landet, til eksempel så kan jeg nevne at et bukkekort på Statsskog i Kongsberg i fjor kostet 1150,- kr (10.august til 25.september) Da er bestanden under middels, og kortet begrenset til et område som du må dele med ganske mange andre jegere... Så 750,- for et bukkekort som varer helt til jul, var ikke ille.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest graahund

Jeg hjelper grunneier med litt småarbeid og får to dyr for det. Syns det er en grei ordning. Særlig da jeg jobber da det passer meg :D .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En plass jeg jakter på gås tar de faktisk 250kr for et døgnkort, dette syns jeg blir lit feil

ettersom gåsa ses på som en pest å en plage for de som selger korta. :shock: . Ellers

kan jaktkortprisene variere mye, men det er generelt ganske dyrt :(

 

Helt enig med deg!

 

Dette er noe NJFF jobber ivrig for å få en bedre ordning på. Bedre samarbeid mellom grunneiere og gåsejegere. Jeg hadde aldri kommet til å betale 250kr for å jakte gås i et døgn. Her hvor jeg bor, har grunneierne seg imellom en fantastisk ordning. De har dannet grunneierlag, der en av medlemmene er leder og styrer økonomi/salg. Et sesongkort på småvilt her ute koster 300kr. Da kan man jakte alt av småvilt(rype unntatt) på samtlige eiendommer grunneierlaget besitter. Og det er nesten hele øya. Den samme ordningen gjelder rådyrjakt. 500 for kje, 750 for 1 1/2-åring og 1000 for bukk. Syns det er en veldig grei ordning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat betaler 15000,- i året for 4500 mål med hytte. Der har vi rett på 5 rådyr og all småvilt. Samt mulighet for hjort også, (ikke bestemt enda).

 

Vi er da to jegere med mulighet for en gjestejeger. Vi får og hogge veden vi trenger til hytta.

 

En meget god pris for alt dette i og med vi har hytta året rundt:) Ca 40 min kjøring hjemmefra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter på fire forskjellige terreng,avtalen med grunneierene er at vi deler kjøttet likt.

Så lille julaften er jeg på min årlige utdelingsrunde med kjøtt,legger en flaske rødvin på toppen og alle er strålende fornøyd med avtalen.

Betale flere tusen for ett rådyr syns jeg er drøyt,skyter man i filler bogene er det ikke stort mer en fem kilo matkjøtt igjen på et dyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...