Ganske artig å lese denne tråden, hvor et enkelt prinsipielt spørsmål sables ned av synsing og skitkasting...
Spørsmålet er jo ganske enkelt: Har den nasjonale importøren for en våpenprodusent ansvaret for å følge opp våpenprodusentens garantiansvar?
Hvis dere tar vekk ordet våpen i setningen over så står det igjen et generelt spørsmål som gjelder alle varer vi kjøper.
Det var en som skrev i en tråd at importøren ikke er "fabrikkens utskremte representant"...
Mjo, den som sitter med eneagenturet for et produkt er faktisk fabrikkens lokale representant!
Hvordan avtalen mellom produsent og importør ser ut er faktisk helt likegyldig for meg som kunde, jeg er kunde hos produsenten, ikke importøren! Jada, det er en setning som er lett å krangle på, men poenget er at trådstarter hadde kjøpt en Benelli-pistol, ikke en Våpensport-pistol eller Karlslunde-pistol.
Når en produsent har levert et defekt produkt er det en selvfølge, vanligvis både for sluttkunde, importør og produsent, at produsentens lokale representant ordner opp på vegne av produsenten. Hvem som dekker kostnadene er produsentens ansvar og derved en intern sak mellom de "profesjonelle" aktørene som er helt uinteressant for sluttkunden.
Trådstarter vil sannsynligvis aldri kjøpe mer Benelli, og vi kan regne med at han også vil fraråde alle han kjenner å kjøpe Benelli, som igjen vil fortelle sine venner om kameraten som hadde dårlig opplevelse med Benelli. Så praksisen til de nasjonale importører er i denne sammenhengen faktisk illojalt mot produsenten de representerer.
For ordens skyld vil jeg ta med at jeg personlig synes Benelli sine pistoler er meget bra våpen.
Jeg kjøpte et videokamera i Dubai for noen år siden. Det var en fabrikasjonsfeil på det, og den norske importøren ordnet opp med den største selvfølge, og jeg er fortsatt trofast kunde hos produsenten.
Dette er noe som fungerer uproblematisk i de fleste bransjer, mens våpenbransjen virker på meg å drive litt mer etter "vill vest" prinsippet.