Jump to content

Ny patentert riflesekk - Quick Rifle Release


Andersen

Recommended Posts

Har ikke hørt noe på lenge jeg nå, men håper jo det blir noe av. Lovende system, men sekken min er ubrukelig i forhold til utløsersystemet da den ene vaieren, som jeg også har nevnt tidligere her, har løsnet fra selen og dermed ikke virker. Får jo med børsa trygt og sikkert, men må av med sekken for å få tatt ut den. I tillegg har glidelåsen til hovedrommet tatt kvelden, så jeg får ikke lukket den skikkelig.

 

Foreløpig blir det nok den gamle stolsekken som blir brukt i høst, dessverre (men en slipper jo å bli bløt i ræva når en skal sette seg og ta pauser!)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 186
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så det er litt liv her - men har det ikke kommet noe nytt enda....? Får bruke prototypen en sesong til ;) Synes den fungerer fint, men kan nok hende det blir gjort noen endringer på den. Glidelåsene tror jeg må få en rullering.....Må bare innom sybutikken å se hva de har å by på først - og kanskje bestille noen hvis de ikke har. Noen som har forslag på hvilke som er bra?

Link to comment
Share on other sites

Prosjektet er absolutt i live. Jaktsekken har derimot måtte ligge på vent det siste halvåret pga. arbeid med Forsvaret. Løsningene for Forsvaret er basert på den sidemonterte modulen som vises på slutten av filmen på qrr.no. Jaktsekken vil derfor ikke være klar til denne jaktsesongen.

 

De av testjegerne som har problemer med sin prototype, ta kontakt på mail eller pm. Jeg har skikkelige glidelåser og nå eget syverksted.

 

Det vil for øvrig komme et innslag på Schrödingers katt om sekken rundt månedsskiftet sept./okt. Jeg skal gi beskjed når datoen er fastsatt. Innslaget ble tatt opp på leirduebanen til tjff tidligere i sommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har forresten fått fikset QR-systemet på venstre skulderrem. En hendig mor hjalp meg der, så nå fungerer det fint. Glidelåsen var verre å få fikset, men modern sydde sammen der det hadde glippet fra hverandre, i bunnen på den ene siden, så det går fint.

 

Viste frem sekken til en kar her om dagen. Han viste frem Eberlestocksekken sin, så da måtte jo jeg vise QRR og. Han ble imponert over systemet og hvor raskt det var.

 

Men få på et ordentlig lokk... Blir arg hver gang jeg åpner og lukker hovedrommet...

 

Hadde det forresten vært mulig og fått fikset en stol på den og, så hadde det vært århundrets produkt! Stolriflesekk med QRR! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha gått saftigt på ræva/siden så det sang med rifla underst (grunnet at kun en hånd var fri), håper jeg det ferdige produktet snart dukker opp for salg (kun flaks at siktet ikke fikk banesår).

 

Når jeg glir har jeg som regel en tendens til å vri meg mot høyre side når jeg lander (sikkert likt for de fleste høyrehendte), og det er jo der rifla mi henger når jeg er ute i terrenget.

Med rifla fast og eller midt på, er dette ikke noe problem da hånden er fri (har Niggeloh todelt reim som fungerer fint til bæring til fra, men det tar hundre år å få av rifla, reima er lang og i veien, og sekken er det ikke plass til).

 

Man kan si at etter ett par tryn, så begynner qrr konseptet å bli svært så forlokkende. :wink:

Link to comment
Share on other sites

... Akkurat som jeg gjorde i fjor det, og jeg gjentar meg selv fra lengre opp i tråden:

 

"Må jo si at sekken sannsynligvis reddet kikkertsiktet mitt fra å gå i knas da. Siste turen før jul, gled jeg og falt skrått bakover. Tok meg for med høyre hånd, men jaggu smalt skuldra av ledd i stedet. 90 kg fortsatte dermed bakover, oppå sekken, hvor rifla var plassert. Hardt og steinete underlag der.

 

Rifla, da området fra midt på kolben og til oppå løpet, altså mesteparten av børsa, er skjult bak godt polstret materiale. Vil tro at det hadde gått verre om jeg bare hadde hatt en vanlig sekk uten polstring."

 

Kikkertsiktet og børsa er like bra enda. Skuldra er faktisk ikke bra, nesten ti måneder etter... Dessverre beskyttet ikke sekken den... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Her kommer det endelig litt ny info!

Sekken vil være klar for levering i mai/juni. I uke 8 vil nye nettsider med info, bilder, pris og mulighet for forhåndsbestilling være klart. Jeg kommer da også til å legge ut bilder i denne tråden.

 

Noen stikkord til hvordan den nye versjonen er:

- Topplokk med snølås

- 35+ liters hovedrom som kan deles i to. Åpning med glidelås til den nedre delen

- Våpenlomme som vil passe til det meste av jaktvåpen. Stort kikkertsikte, to-fot og lyddemper er ikke noe problem.

- Nytt indre rammeverk som stiver av kostruksjonen og effektivt overfører vekten fra hovedlommen til bæresystemet.

- Flere mindre og større utvendige lommer i tillegg til MOLLE på enkelte områder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

god spørreundersøkelse.. men du burde hatt med spørsmål til de som ikke har med jaktsekk. jeg for min del setter den igjen i koia. føler at jeg går mye friere da, og har lettere for å kunne smyge meg skikkelig. kanskje prøve å overbevise sånne som meg at sekken deres er et "must"

Link to comment
Share on other sites

Her er endelig noen bilder av sekken. Dette er fortsatt en prototype, men den er 95% ferdig. Flere bilder er lagt ut på qrr.no/bilder

Vi jobber for tiden med å få opp nye nettsider med mer informasjon, og dette vil forhåpentligvis snart være klart.

 

Første opplag vil mest sansynlig bli levert i en pakkeløsning med ryggsekk, rypenett og en MOLLE-lomme til hoftebeltet. Prisen på pakken ser ut til å bli 2695,- inkl. mva.

 

IMG_3536.jpg

IMG_3542.jpg

IMG_3561.jpg

IMG_3549.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når og hvor blir det mulig for "vanlige folk" å se på sekken ?

 

Det vil bli muligheter å se på sekken i løpet av våren. Foreløpig er vi bl.a. påmeldt Villmarksmessen på Lillestrøm

 

Nå har jeg en X1 European fra Eberlestock. Og denna så MISTENKELIG lik ut. Forbedra den iforhold til Eberlestock med topplokk og innvending knæsj farge, men ellers ganske lik.

 

Du har rett i det ja. X1 er en god sekk, og er derfor en av flere sekker jeg har hentet inspirasjon fra. Layouten på lommene i front og hoftebeltet ser f.eks ganske likt ut, men dimensjoner, produksjonsmetoder og detaljer er derimot ganske ulikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å prøve begge i butikken hvis du er usikker. Har prøvd en prototype, og den var super. Rifla var like raskt framme som om den hadde hengt over skulderen. Eberlestock har riflen tredd ned i, slik at den kan sitte litt. Her sitter den godt fram til du drar i utløseren med den ene hånden mens du holder i forskjeftet med den andre, da åpnes "lommen" og rifla er fri. Fantastisk konsept!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke holdt meg oppdatert på hva som står skrevet i denne tråden, men jeg er ute etter en riflesekk.

 

Jeg går rett på sak og lurer på hvorfor jeg skal velge din sekk, fremfor f.eks. en Eberlestock?

 

Jeg mener QRR er bedre på følgende punkter.

 

- Utløsning av våpenet. Med en Eberlestock, eller annen produsents, sekk trekkes våpenet opp over hodet. Dette betyr altså at hele våpenet på rundt en meter skal stå tilnærmet vertikalt over hodet ditt (noe overdrevet). Med en QRR trekkes derimot våpenet rundt kroppen. Dette er hurtigere, enklere og mer diskret.

 

-Instramming av våpenet I en QRR strammer du inn våpenet slik at det sitter godt fast. Når det løses ut er det helt fritt og verken lyddemper, tofot store kikkertsikter og annet er et problem. I tillegg vil kikkertsiktet i en QRR være bedre beskyttet mot nedbør enn på andre sekker som i praksis er formet som en trakt.

 

Det punktet hvor f.eks. Eberslestock er bedre enn QRR er når våpenet skal legges tilbake i sekken. Med en QRR må sekken henge etter en skulder forran deg. Dette er en operasjon som er gjort på 15 sekunder.

 

Retning på våpenet Dette punktet er diskutert mye. Jeg mener at rifla skal peke oppover med tanke på både sikkerhet for våpenet og deg selv.

 

Jeg håper uansett å få vist fram sekken til så mange som mulig i de neste månedene slik at dere kan få vurdere dette selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For de av oss som har vært "prøvekaniner", hvordan går vi fram for å få byttet i den nyeste modellen? Super sekk forresten :)

Hei Norrøna . For øvrig et interessant navn du har...

 

Flott at du liker den nye versjonen.

Testjegerene vil få beskjed på mail, og er garantert en sekk i første opplag.

Link to comment
Share on other sites

Vekt?

 

Vekta vil etter planen ende på 2,5-2,6 kg. Det mekaniske systemet og avstivingen er redusert så mye som mulig og utgjør nå 350 gram. En sekk på denne størrelsen med dette systemet kan ikke bli spesielt mye lettere uten at det går ut over kvalitet på stoff, søm og detaljer.

 

Detta ser jo helt glimrende ut! selv jeg som aldri bruker jaktsekk kunne tenkt meg en sånn.. hvor mye kommer noe sånt til å koste? :)

 

I år ser prisen ut til å bli 2695,- inkl. mva. for en pakke med ryggsekk, rypenett og en MOLLE-lomme til hoftebeltet.

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut denne, men har 2 spørsmål.

- Hvor stor er sekken (i liter) ?

- Ser på det ene bildet jaktradio i sidelomma, er det egen innfesting der for det. Og er det hull for ledning til øreplugg da ?

 

Sekken er ca. 40 liter. Jeg skal få målt dette skikkelig.

Jaktradioen kan festes med "belteklips" hvis den har det, eller med MOLLE-lomme beregnet på radioer. Det vil bli åpning i toppen til ledning og antenne.

Link to comment
Share on other sites

Andersen: har ett lite tips, den "hun-klipsen", som er montert rett siden av der klipsa til topplokket sitter, er ikke egnet. Disse "klem igjennom" klipsene, selv fra ITW-Nexus, holder ikke mål. subber man disse borti dørkarmen på vei ut eller lign, så knekker dem. bedre å sy fast klips av "gammle typen" med reim.

Skjønner godt at du velger disse, men har ødelagt nok av dem på div sekker og bæreutrustning.

 

Så lurer jeg naturligvis hva den klipsen er til? rypenettet?

 

Får du byttet ut den med noe årdntlige greier, så har du solgt en sekk til meg!

Ta med sekken på banen når du er der, jeg, og sikkert andre oppå der, er litt intr i å tafse på den

Link to comment
Share on other sites

Blir den laget i links...? :roll:

Beklager, men det blir ikke links i år.

Andersen: har ett lite tips, den "hun-klipsen", som er montert rett siden av der klipsa til topplokket sitter, er ikke egnet. Disse "klem igjennom" klipsene, selv fra ITW-Nexus, holder ikke mål. subber man disse borti dørkarmen på vei ut eller lign, så knekker dem. bedre å sy fast klips av "gammle typen" med reim.

Skjønner godt at du velger disse, men har ødelagt nok av dem på div sekker og bæreutrustning.

 

Så lurer jeg naturligvis hva den klipsen er til? rypenettet?

 

Får du byttet ut den med noe årdntlige greier, så har du solgt en sekk til meg!

Ta med sekken på banen når du er der, jeg, og sikkert andre oppå der, er litt intr i å tafse på den

Jeg har ingen erfaring med disse selv, og i følge produsenten var det gode greier. Men hvis du sier det er skrot så skal de bort. Setter på noen standard klips. De er til rypenettet ja.

 

Flott at du vil ha en sekk, og litt tafsing vil ikke bli noe problem for dem som bor i Trondheim.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...