Jump to content

tung eller lett kule til elg ?


Hjorte Brøl

Recommended Posts

Standard kuler i 180 grain (11,6g) er egnet til formålet.

 

Ladet 12g Lapua Mega til billig elgammo før, andre Norma Oryx.

 

Går du du for dyrere kuler ala Barnes X, Trophy Bonded, etc så går mange ned til 165 grains.

 

Søker du ditt kaliber så finner du masse lesestoff tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Vi er et jaktlag som har jaktet elg i 22 år! Har skutt ca. 120 elger. Ca 30 av dem er skutt med Barnes x, tsx, ttsx eller mrx. (140-165grains) Dette har gitt knall og fall, og veldig pene slakt. De gamle konvensjonelle kulene har også gjort jobben, men hatt en tendens til å ødelegge slaktet mere! Vil spesielt nevne nosler og elite i denne sammenheng! 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Vi er et jaktlag som har jaktet elg i 22 år! Har skutt ca. 120 elger. Ca 30 av dem er skutt med Barnes x, tsx, ttsx eller mrx. (140-165grains) Dette har gitt knall og fall, og veldig pene slakt. De gamle konvensjonelle kulene har også gjort jobben, men hatt en tendens til å ødelegge slaktet mere! Vil spesielt nevne nosler og elite i denne sammenheng! 8)

 

Dette er nok et tema med utallige meninger og følelser........

 

Min erfaring med kuler og elg er noe ala metzgar skriver her.....har skutt ca.20 elg med Oryx 180grs, funger bra den på elgen. Men det har ofte gitt mer å skjære bort på slaktet. Det er nok litt avhengig av treffpunktet også....

 

Men ifjor så prøvde jeg for første gang hjemmeladd på elgen....og brukte da Barnes TSX 168grs. Skjøt 3 elg med denne, en stor okse og 2 kalver. Kalvene datt i smellen, mens oksen gikk ca 15m før den datt. Og det ga meget pene slakt, med bare inn og utg.hull som ikke trengtes gjøre noe med......skuddplassering på disse var litt høyt og rett bak bogen.

 

Vurderer bruke 200grs North Fork kuler til årets jakt............

 

skitt jakt....fikk et snev av elgjaktfeber her....mens jeg skrev :D

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt, det er utallige delte meninger om dette....

 

Kan ikke si at den eller den kula er den beste, bare hva mine erfaringer er. Jeg har brukt i all hovedsak 180grains oryx-kule på elgjakt, både hjemmeladet å fabrikkladet, i kaliber 30.06. Kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd med den kula, både med tanke på restvekt å slaktet. Har veldig sjeldent vært noe spesielt mye som har måttet skjæres bort på slaktet. Så jeg kan ikke annet enn å anbefale den.

Men bevares, det finnes dusinet fullt med supre kuler. Har bare ikke fått testet dem enda..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 200 grs swift A-Frame i min 30-06 i ca 20 år og 80 elger. Er kjempefornøyd. Lite kjøttødeleggelser og gode skuddtegn. Anbefales.

Har også forsøkt med både Nosler og Oryx samt flere konvensjonelle kuler bl.a. Mega. Sistnevnte er den av disse som jeg likte best, men ingen av de jeg har forsøkt slår Swift'n.

Om du ikke absolutt skal strekke holdet veldig så vil jeg uansett anbefale tung kule, men det er nå bare min personlige erfaring som tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

i 3006en min bruker jeg 200grains oryx som jeg lader moderat. trur de er 53 grain med 160 krutt jeg bruker, brukte 180 før men gikk opp får å ikke få så mye øeleggelse, Jeg har bare skutt noen villsvin med 200 grains kula å de har vært knall å fall på plassen å veldig lite ødelakt. men i år så prøvde jeg remington core lock ultra 180 grains i en 308 norma magnum jeg hadde å med den så skaut jeg 5 bokker i bokkejakta å alle med veldig pene slakt, har noen kammerater som også bruker den kula i mange forskjelige kaliber å alle er stor fornøyde.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

180 grs Nosler acubond, veldig fin kule til elg, skjøt 5 elg og 1 hjort med denne kula i høst og det ble fine slakt og enda et pluss med "plastspiss" er at når du matter rifla med samme kula 30ganger som det fort kan bli løpet av ei elgjakt så bøyer du og slitter ikke spissen som du gjør på en tradisjonell blyspiss.

Og lader du den selv så blir den både billig og du kan lade den i veldig gode hastigheter så du lett skytter gått over 200 om det måtte bli nødvendig

men jeg laddet til en kolega oryx 200grs og han fikk knall og fall på alle han skjøt så den er også et veldig godt alternativ :D

Link to comment
Share on other sites

Nja, eg trur at om kula er god nok, spelar vekta ingen eller lita rolle frå 9,7 gram og opp i .30 kaliber. Ta til dømes 150 grains Accubond, som vart testa på hardskotne afrikanske antiloper i siste "Jeger". Og 165 grains Swift. Med upåklageleg resultat.

 

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

takk for svar da blir det nok tung kule på meg i år 180 eller 200 grs

heller litt mot swift, eller oryx. fikk fine slakt på hjort med oryxen i 6,5x55en, men swiften er vel kjent for å være hardere

 

er mrp2 et bra egnet krutt eller burde jeg over på n160 ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt forbauset at ingen har nemnt 220gr.kuler i .30-06. Har jaktet storvilt i ca.35år med en Winchester70 i dette cal. med gott resultat og med olike kulvekter: 180gr.Nosler,Silvertip, og 165gr.Nosler,Sierra,Speer.- Begynte med Woodleigh 220gr.RN. for en del år tilbake, og siden har mitt gode forhold og kameratskap med Wincesteren gått over til ren KJÆRLIGHET. Lader den med 53gr.N160 eller 52gr.204 som gir 715-730m/sec.i min rifle. Gløm B.C. og Bout-Tail og tenk heller "penetrasjon(tverrsnittbelastning) spes.når gjelder Elg. Du vill sikkert også bli fornøyd med gode andre kuler som Swift,Mega.Nosler.Oryx m.fl. Men for meg har Woodligh 220gr.og Hornady220gr.(trening/rådyr) tatt over i Hjort/Elg-skogen.-Begge gir suveren presisjon og minimal kjøtt-ødeleggelse,du kan skyte fra flere vinkler,-en grankvist i veien er heller som regel ingen katastrofe og den er "retning-stabil" gjenom dyret.Altid gjenomskott og godt med blod. En negativ ting for egen del:Den gjør min Gode Gamle Marlin45/70 litt overflødig. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

ser ut som det blir ferdig ammo på meg i år. etter å ha lest litt på forumet har accubond kommet opp som en sterk kandidat til å bli med på elg jakt , men swift virker også veldig interesant. blir vel testing av de to i sommer, noen erfaringer med fluktslengder og pressisjon med disse kulene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...