Jump to content

Bambiisme igjen


Sako 30-06

Recommended Posts

Det blir riktig så søtt når journalistene velger å fortelle bare deler av historien. Daily Mail skriver om tre nusselige gepardsøsken som leker så vakkert med en impala uten vett. Aldeles nusselig "and the lion lies down with the lamb"

 

Det gikk selvsagt som det måtte gå når rovdyr og byttedyr møtes, og impalaen ble middag. Men det sier vi ingenting om, for da blir jo ikke historien like "vakker"... :?

Link to comment
Share on other sites

så den der historien, da jeg leste kjapt igjenom avisene i dag tidlig. Hva skal man si egentlig, annet enn å riste på hodet. At kattedyr leker litt med maten er vell ikke noe nytt. Selv den bortskjemte huskatta hjemme leker med byttedyr når hun gidder å flytte seg utav kurven sin.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingen bombe at det akkurat er en engelsk avis av type sladderblekke som vinkler historien slik... Dyrevernmagasiner har nok også en ørliten tendens til å glorifisere rovdyr for påvirke allmuen til å tenke søte tanker om dem.

 

Kosebildene minner meg litt om et bilde jeg så i stad i et blad som heter "Dyrenes forsvarer" - sauer som beiter fredelig med en bjørn rett innpå. Skulle gjerne visst litt mer om det skjedde noe etter at bildet ble tatt. Det står det ikke noe om. Sannsynligvis lekte bjørene litt med sauene og ga lammene en god kos farvel før den rolig luntet vekk for å spise sine blåbær...

 

Selvfølgelig kan det hende at en bjørn kan rusle vekk fra sauen i og med at de faktisk også spiser annet enn kjøtt, så skal gi den bjørnen enn viss sjanse, men det er neppe slik det oftest ender.

 

Kjenner jeg blir sint og provosert av slike bilder! Har stor respekt for alle dyr, også blodtørstige rovdyr, men å fortie sannheten for å opphøye dem til noen snille og lekne dyr er litt vel drøyt!

Link to comment
Share on other sites

never ending story... Husker dere hvalen Keiko?

Nå må du ikke rippe opp i denne historien igjen da Skaubjønn. "Frigjørerne" har jo prøvd å holde ting hemmelig. Begravelsen ble gjort i all hemmelighet for at det ikke skulle bli spekket med folk som ville forstyrre den sørgelige minnestunden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver så godt jeg kan å la være å komme med synsing i slike tråder som dette, men nå vil jeg bare proklamere for enhver som gidder å føre øynene over teksten her at jeg følte meg skikkelig kvalm og uvel når jeg så den første artikkelen :? tror det må være en reaksjon på en tilslørt setting som er så feil at jeg må sitere salige Bender B. Rodriguez: "Are you familiar with the old robot saying ?"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hakkebakkesyndromet, kaller jeg det når voksne mennesker drar med seg de barnslige forestillingene om dyr som går i bursdagselskap til hverandre og lever lykkelig til sine dagers ende. kardemommeloven gjelder ikke i skogen. Kanskje noen burde spandere et par barnebøker på denne avisa?

Link to comment
Share on other sites

Hakkebakkesyndromet, kaller jeg det når voksne mennesker drar med seg de barnslige forestillingene om dyr som går i bursdagselskap til hverandre og lever lykkelig til sine dagers ende. kardemommeloven gjelder ikke i skogen. Kanskje noen burde spandere et par barnebøker på denne avisa?

 

 

Jeg tror det var Knut Nærum som hevdet at Torbjørn Egner har ødelagt premissene for den norske rovdyrdebatten for evig tid :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...