Jump to content

Trang ny hagle, er dette riktig?


jaeger

Recommended Posts

Hei! Har akkurat fått en beretta ultralight i hendene, og skulle til å skyte i dag.

 

Men så merker jeg at toppleveren ikke går helt tilbake i stengt stilling. Er dette et "innskytings" sak eller bør jeg ikke bruke den?

 

Har prøvd å illustrere med bilder

 

dsc00747mf.jpg

 

Låsetappene (sikkert feil uttrykk) er kona, altså ikke rette, så jeg går ut i fra at hulla på løpet de går inn i er litt for trange og at det er derfor den ikke går helt tilbake.

 

Når hagla er sammenslått står toppleveren slik som dette:

 

dsc00749e.jpg

 

Det tilsvarer låsetappene 2/3-dels på plass.

 

Ble litt undrende på dette her, regner jo med at du ikke skal være noe prob med ei så dyr ny hagle. Men så er det vel heller ikke noe problem kanskje? Vil den gå seg til eller risikerer jeg å bøye låsetappene når de ikke er helt 100% inne i løpet?

 

MVH J

Link to comment
Share on other sites

Det er helt normalt. På nye hagler er låsemekanikken tilpasset slik at det er tatt høyde for slittasje. Det er en grei "nøkkel" at når topleveren returnerer helt til senter er det på tide å skifte deler.

Til sammenligning, min Beretta 685 fra midten av 80-tallet med endel tusen skudd i loggen returnerer omtrent tilsvarende av din. Tror ikke du kommer til å se nevneverdig endring på dette i din levetid :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ok, bra, da er det ut å skyte! Men har jeg forstått det riktig da at HVIS en har lyst, så kan en børsemaker justere den så det ser riktig ut, etter at jeg har skutt den inn?

 

Og til slutt, er det noe vedlikeholdsmessig jeg bør tenke på når det gjelder ny børse? Utenom å få av transportolja og smøre den opp?

 

Hagla kjennes ut til å passe meg bra, eneste prob er at stokken kommer litt for høyt på skuldern. Noen tips? Eller er det bare å pelle seg til en børsemaker med en gang?

Link to comment
Share on other sites

Nja, tror det bare er å venne seg til hagla. Hvis lengden passer deg bra, er det engentlig greit. Spørs selvsagt hvor kresen du er da :mrgreen:

Jeg ville ikke gjort noe med toppleveren, min har gått noen tusen skudd nå, og den har slitt seg til litt slik at den står litt til høyre fra sikringa bare. Hvis toppleveren peker rett mot sikringa, kan du fort få deg en smell i tommelen i blant.

Link to comment
Share on other sites

Helt normalt som nevnt over. Hadde jeg kjøpt meg ei hagle hvor toppleveren sto helt rett,så hadde jeg blitt bekymra. Det er som oftest tegn på at låsen er slitt. Ser ut som du har mye å slite på der og tviler på at du klarer å slite ut en beretta uansett,så skyt ivei :D

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor erfaren du er, men jeg ville ha forsikret meg om at jeg hadde "rett" skytestilling før jeg gikk til børsemakeren. Etter min erfaring, så er det som regel hode/nakke stillingen som er feil hvis du får kolben for høyt i skulderen. Overkroppen skal helle litt fremover, nakken skal bøyes fremover mens haken skal frem og opp slik at fjeset blir loddret. Da skal du ende opp med noe som dette:

 

 

 

Jeg syntes det ser ut som denne gutten har litt kort kolbe, har jo nesa forbi tommelen, nesten rett på toppleveren!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det ser ut som denne gutten har litt kort kolbe, har jo nesa forbi tommelen, nesten rett på toppleveren!!

 

 

Da, Arne Mo, syns jeg du skal ta kontakt med forbundet til Ahmed og fortelle dem at skytteren deres, som forøvrig har OL-gull pluss en rekke andre internajonale topplasseringer skyter feil, og bør registrere seg på kammeret slik at han kan få noen tips om hvordan det skal gjøres.

 

 

Mannen skyter 100% perfekt på dette bildet.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten, har ein lært seg ein skyteteknikk og våpenet ein har passer til den, så er det endelig folk som skyter dritbra uten at skytestillingen ikkje skulle væra som tatt ut i frå læreboka... Det samme er med våpen tilpassa kroppen..

Men det var liksom ikkje heilt det trådstarter var ute etter......

Link to comment
Share on other sites

For oss som ikke holder på med skyting på et olympisk nivå tror jeg det er andre faktorer som spiller større rolle enn nøyaktig grad av cast off og lengde på kolben. Om lengden er 0.5cm feil så kan du nok treffe for det.

 

Jeg begynte å skyte med en Benelli Nova, en hagle som er symetrisk og egentlig litt for lang for meg. Kjøpte meg en o/u forrige høst som passer bedre etter læreboka. Jeg skyter fortsatt best med Benellien, ikke fordi den passer meg best, men den er jeg vant til å skyte med og "teknikken" min er tilpasset.

 

Øvelse og grunnleggende teknikk er nok det viktigste. Så kan man toppe kaka med å ha supertunet og tilpasset utstyr den dagen utstyret er den begrensende faktoren....

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det ser ut som denne gutten har litt kort kolbe, har jo nesa forbi tommelen, nesten rett på toppleveren!!

 

 

Da, Arne Mo, syns jeg du skal ta kontakt med forbundet til Ahmed og fortelle dem at skytteren deres, som forøvrig har OL-gull pluss en rekke andre internajonale topplasseringer skyter feil, og bør registrere seg på kammeret slik at han kan få noen tips om hvordan det skal gjøres.

 

 

Mannen skyter 100% perfekt på dette bildet.

 

Tja, jeg vil si han skyter normalt ift. til å skyte trap og dobbeltrap med ferdigmontert hagle, da er det vanlige å grave trynet mer ned og frem i hagla. Man ser ikke så mange skyttere i andre grener som skyter på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...