Jump to content

Skytterlagskrutt


Bamrud

Recommended Posts

Hvorfor spør du på forum om du ikke stoler på forumsvar? Eneste forskjell på Magnumhetter og ikke magnumhetter i normalkaliber er at med magnumhetter bruker du litt mindre krutt pga tennhettene har mer power. Eller la meg si det på en grei måte. Starter du på minimumsladninger med vanlige hetter gjør du ikke noe farlig. Det samme om du starter på minimum med magnumhetter. Starter du på MAX med vanlige hetter er du dum, starter du på MAX med magnumhetter bør du slutte å lade før du skader deg selv eller andre ;) 

Link to comment
Share on other sites

Sunn fornuft sier at ein ikkje skal stole blindt på saker frå forum uten ein god forklaring. Og det har eg tenkt å fortsette med. Ikkje veit eg kven  personen som svarer er heller. Det overrasker meg at det blir stilt spørsmål ved den tankegangen.

 

Men grunnen til heile spørsmålet er at når eg bruker ladedata på norma sine nettsider for 6,5x55, 7x57R og 7x64, så står det ingenting om magnumhetter der heller. Når eg bruker f.eks minimumsladningen der, så får eg typisk 60-70 m/s lavere hastighet, ofte nærmare 100 m/s. Eg sjekka Normas ladebok av ein kollega, og fant ut at eg har samme løpslengde, samme snurr, men at alle data på nettsiden var med magnumhetter. Og det har eg aldri brukt. Og når eg lader med skytterlagskrutt, så blir eg rett og slett ikkje klok på resultatet, då dei er med heilt andre løpslengder. Det overrasker meg og at magnumhetter skulle gje så stort utslag på hastighet. 

 

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, aresm skrev:

Eg treng meir kjøtt på beiinet

Jeg er nysgjerrig; Hvorfor trenger du egentlig det?

 

EDIT:

Obs! Du svarte før jeg rakk å poste spørsmålet.😀

 

Men..... det er andre forskjeller på løp enn kun snurr og lengde. Og hjemme-kronografer er ikke alltid presisjons-instrumenter. Du burde prøve med Magnum hetter på disse minsteladningene. Men jeg tviler på at det utjevner den forskjellen du observerer.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Norma sier jo selv at de bruker rws magnum hetter i sin fabrikkammo. Selv i 6.5 x 55 og data på n-11/n-19 for 6.5 x 55 er med rws magnum.  Sitat Kai Magne M fra Norma  fra hjemmeladingsgruppa på fb:

 

"Hei! Ladedata for DL-kule på kruttboksene (N11, N19, N4 og N15) er utviklet med RWS Large Rifle Magnum hette. Hvis du bruker vanlig RWS Large Rifle har du lavere trykk tilsvarende ca 0,5 grs"

Edited by jkb
kildehenvisning
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, aresm skrev:

Eg ser at Norma vanligvis bruker Winchester magnumhetter i sine ladedata.

image.png.d1524999d1c590171aa93d9068ebaf6b.png

 

 

Hvor har du dette fra? Jeg har aldri sett at norma opererer med magnumhetter. Hadde de brukt det, ville det vel vært naturlig å nevne det i tabellene. På norma sin hjemmeside ligger det et godt utvalg av ladedata for 6,5x55 (https://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/65x55-Swedish-Mauser/) Dataene på denne siden har vært sammenlignbare med de dataene jeg har fått. 

 

Andreas

 

Link to comment
Share on other sites

@Andreasv

Mitt utklipp er frå Normas ladetabell forrige versjon. Dei ladedata som ligg på nettet i dag, er dei samme som er i den nyaste ladeboka frå Norma. Eg tok bilde av boka (bildet i denne posten) frå kollegaen  min, riktignok for 7x64. Men eg sjekka og 6.5x55, og det er også med magnumhetter. Eg syns det er veldig rart at dei ikkje skriv det på nettsida si. Det er og underbygd av det @jkb skriv her oppe. Så då kan det virke som skytterlagskrutt er med magnumhetter. 

 

22091870_1937360059820299_682461876_n.jpg?oh=4295c17ff26bfd8c22089f7e7560bc2b&oe=59D453A1

 

For 7x64 150 grs FMJ måtte eg opp 2,5 grs frå startladningen ( for å komme i samme hastighet som i Normas startdata for URP, med standardhetter (CCI 200). Eg syns det var veldig mykje. Så mykje at eg har vegd kruttet med ei vekt numemr 2 for å sjekke, begge viste likt.

 

Forøvrig er kronografen ein Magnetospeed v3, skal angivelig vera ganske nøyaktig.

Edited by aresm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Magnetospeed skal være ganske nøyaktig, ja. Temperatur er også utslagsgivende for hastighet.

 

jeg har fått samme hastighet som på boksen uten å bruke magnumhetter. For startladninger spiller det jo liten eller ingen rolle om du bruker magnumhetter eller ikke. Det går nok helt sikkert bra på Max også... men det er uansett tryggere å anta at det ikke er snakk om magnumhetter så lenge det ikke står noe annet. Jeg vet Norma bruker RWS magnum hetter på diamond bane til 6.5x55, dette for jevnere hastighet ved ulike temperaturer.

 

tommelfingerregel ved bruk av magnumhetter er å gå ned 1gr på kruttvekten. 

 

Selv bruker jeg ikke magnumhetter, men har vurdert det til feltskyting, dette for å prøve å få jevnere hastighet ved forskjellig temperatur. Selv om det egentlig ikke har noen betydning

Link to comment
Share on other sites

På ein del amerikanske forum, ser eg nokon påstår at for patroner med stort volum og mindre kuler, lada med tregt krutt, kan magnumhetter auke hastighetane ganske vesentlig. Eks. .280 rem, .270 win, 6,5-284 etc. Det er jo ein viss logikk i det, uten at eg trur det vil gje slike utslag som det eg har fått. 

 

For ordens skuld, eg driv ikkje å jakter på høgare hastigheter, men som fysiker så har dette stor akademisk interesse for meg. 

 

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

Nei, eg har hatt jevne og fine hastigheter med dei ladningane eg har prøvd, så eg ser heller ingen grunn til det. Det er derfor eg lurer veldig på kvifor Norma gjer det. Kanskje dei hadde gløymd standardhettene heime den dagen dei skulle teste ;-)?  

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

Har du ikke hatt bruk for magnumhetter i 6,5x55 har du ikke skutt i kaldt nok vær... ;-) Til feltammo om vinteren bruker jeg konsekvent hissige hetter for å få jevnere tenning, til bane vanlige. 

 

For øvrig, RWS magnumhetter virker ikke å være like kraftige som Federal 215. Hvordan de er sammenlignet med Winchester mag tør jeg ikke si.

Link to comment
Share on other sites

Magnumhetter gir faktisk jevnere utgangshastighet når det er skikkelig kaldt. Jeg vet ikke om det er fordi kruttet blir mindre antennelig eller om hettene gir mindre fyr, men tallene fra kronografen er tydelige. Jeg har det med å ende på ett og annet feltstevne i indre strøk i januar-februar, gjerne med 20 blå og nedover og hold som strekker seg på skrå over en kornåker, og da er det greit med liten ES. :-)

Link to comment
Share on other sites

Norma har oppgitt ladedata med magnumhetter i flere kaliber tidligere, i nyere versjoner av ladedata står det ikke hvilke hetter som er brukt. 
På skytterlagskrutt vet jeg ikke om ladedata er oppgitt med magnum hetter eller ikke, men min erfaring er iallefall at dersom man benytter federal magnumhetter får man ofte høyere hastighet enn oppgitt på boksen for skytterlagskruttet. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har mistet mine notater med ladedata i forbindelse med flyttesjau. Nå skulle jeg lade opp noen 3006 skudd med 180gr kule og NC96M krutt og RWS tennhette. Har jort det før og mener at krutmålet ikke har vært brukt til noe annet i mellomtiden når jeg nå fyller en patron får jeg 3.41g krutt. Mulig det er riktig men fikk en følelse av at det var mye. Og mine notater fra i fjor er borte. Noen som kan bekrefte om det er en fornuftig ladning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

 

Ifølge det siste bestillingsskjema på bestilling av krutt gjennom skytterlaget (gjelder fra 01.03.22). Ser  jeg at de er gått over til Sveitsisk RS krutt, og har beholdt NC 96M og RA10. Er det noen som har erfaring med det Sveitsiske kruttet, eksempel mot RA/N 15 RA 4, og RA 11.

Link to comment
Share on other sites

svehella skrev (9 timer siden):

 

Ifølge det siste bestillingsskjema på bestilling av krutt gjennom skytterlaget (gjelder fra 01.03.22). Ser  jeg at de er gått over til Sveitsisk RS krutt, og har beholdt NC 96M og RA10. Er det noen som har erfaring med det Sveitsiske kruttet, eksempel mot RA/N 15 RA 4, og RA 11.

Her er tabell for 150gr Barnes TTSX i 30-06

de to forskjellige hastighetene du ser er med 60cm løp og 50cm løp

Skjermbilde 2022-03-27 kl. 08.51.56.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...