Jump to content

Skytterlagskrutt


Bamrud

Recommended Posts

Fra før 1991 vil jeg tro.

RA brukte metallflasker fram til ca 1991. Da gikk de over til den typen blå plastflasker på NC96 som det er bilde av tidligere i tråden.(sent 80 tall tipper jeg, siden kruttet fram til ca 1988 var merket RANO, ikke RA, og fordi de aller siste årene det var metallflasker var det en anna kork enn den du har på bildet ditt. Om jeg ikke husker heeeelt feil da....)

 

Åh jeg må få meg et liv.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skytterlagene pleier å ha en ammoforvalter som har ansvar for innkjøp av ammo/ladekomponenter, noen handler stort sett fra skytterkontoret noen fra norma og noen fra landrø. En fordel å slenge seg med når det skal kjøpes inn for over 15000 for å slippe frakt. Ring noen i ledelsen av skytterlaget så får du høre hvem du skal snakke med.

På sidene til dfs og norma ligger det prislister, print ut og skriv på hva du skal ha, lever til skytterlaget og vent.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå lest hele denne tråden for å lære. Jeg har kjøpt N-11 og har på boksen fått oppgitt 168 gr Sierra i 308 max 45,4 og min 40,4. Det er lot P115037 og jeg lurer på hvordan det er i forhold til 202. Jeg gikk inn på norma.cc under laddata og fant samme kulen. Der står det for 202 oppgitt max 42,4 og min 40,0.

Regner med at min lot er litt tregere da eller? Vil en slik sammenligning mot en kule være et greit nok underlag til å interpolere tilsvarene differanser på annen ladedate jeg finner for 202? Evnt andre generelle kommentarer til hvordan jeg kan angripe dette videre? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På RA 11 kruttet som Høggarn sammeligner eller sier er det samme som Norma N11 kruttet sparer enn jo ikke noe på og kjøpe gjennom skyttelag? Jaktogfriluft selger jo N11 for 183,50kr pr.1/2 kilo, mens DSF selger for RA11 for 410 pr.kg?

 

Er det noe kvantumsrabatt ute og går her eller er det noe jeg har missforstått?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tak i noen 180 gr nosler ballistic tip jeg har tenkt å lade opp i 308, primert til revejakt. Da jeg kun har N11 og N19 stående begynte jeg å fundere på å bruke N11 til dette. Jeg har nå lest på diverse tråder om bruk av skytterlagskrutt og har kommet frem til følgende:

 

Ladedata fra vihtavuoris hjemmeside: 150 gr hpbt sierra:

N140 min 40,4 gr, max 47,3 gr.

 

Ladedata fra min kruttboks, N11 lot nr 85065: 150 gr sierra: min 41,7 gr, max 46,8 gr.

(168 gr sierra 40,9 gr - 45,5 gr, men dette tror jeg ikke har noe med saken å gjøre…. )

 

Jeg ser her at min n11-lot er ganske lik N140, etter å sammenligne data for samme kule (sierra).

 

Ladedata fra noslers hjemmeside til kula jeg skal bruke:

viht N140 min 39,0 gr, max 43,0 gr

 

Spørsmålene som dukket opp er som følger:

Hvor mye ”ulikhet” skal man godta mellom ulike krutt før de er for ulike til at ladedataene kan brukes? Kan jeg starte på 39 gr N11 og jobbe meg oppover? Høres dette trygt ut? Og høres det fornuftig ut?...

Hvis noen har tips til annet krutt og lading av denne kula i 308 tar jeg i mot med takk. Skal i utgangpunktet brukes på rev, men jeg er ikke avhengig av superkjapp utgangshastighet, selv om det nok hadde vært moro.... Er for øvrig rimelig fersk i ladegamet, så vil ikke forske for mye heller… skal brukes i en tikka m551 med 51 cm løp og demper.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har ikke 168grs data "noe med saken å gjøre" ?

Her har du 2 sett data du kan bruke for å sammenligne og finne ut hvilket krutt n11 loten din ligner på, og du ser glatt bort fra den ene?

I tillegg sier du ingenting om oppgitte hastigheter for de ladningene du sammenligner, det gjør at en av faktorene i regnestykket er ukjent.

 

Har du lest artikkel om skytterlagskrutt? Fremgangsmåten din er på rett spor. Og forresten tror jeg ikke du er helt på jordet i å sammenligne N11 loten din med N140, men det mangler litt info (hastighet og det å bruke begge tilgjengelige ladedata på n11 boksen, ikke bare den ene) i ressonementet til at jeg kan si det stemmer helt.

Ta dette som et velment råd:

Go to the start and try again ;)

Link to comment
Share on other sites

Sjå der ja, det va det æ villa ha, gode tips. Tusen takk. :) Som sagt, jeg er i startgropa, og skal sjekke videre angående det du nevner. Jeg kommer tilbake til saken. Takk for kjapt svar!

 

ps: har lest artikkelen om skytterlagskrutt, og div andre tråder ja, det var vel der jeg fant fremgangsmåten jeg har brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Etter tilbakemeldingen over, og mye nyttig kommunikasjon med høggern på PM, har jeg blitt noe mer kunnskapsrik. Jeg lærte følgende:

1) man bør sammenligne data for alle kulene man har data for på boksen. Blant annet kan man få maks-ladning med lett kule ut fra at hylsa blir full, ikke nødvendigvis at trykket er høyt. Derfor (i mitt tilfelle) var det smart å se på data for 168-grainskula.

2) Hvis man er i tvil, eller havner i dataområde "mellom to krutt", gå ut fra data for det kjappeste kruttet.

3) se på trykket stemplet på boksen, og sammenlign dette med trykkdata for kruttet/kula du sammenligner med (hvis du finner sånt).

3) Hvis ikke du finner trykkdata, sammenlign utgangshastighet og regn om til lik løpslengde. Hastighet til skytterlagskrutt er ofte (alltid?) målt i lang sauerpipe (74 cm), mens hastighet oppgitt i ladetabeller for andre krutt ofte er målt i 60 cm pipe. Jeg fikk tips om at man mister ca 3 m/s pr cm kortere løp. Dette må man da ta høyde for når man tester ladninger.

 

Jeg lærte veldig mye av denne prosessen, og kom frem til passende startdata for min lot n11. Men jeg hadde lite igjen av den og jeg dro for å kjøpe mer. Da var de selvsagt tom for denne loten og jeg endte opp med å kjøpe vith. N150 i stede for... det var litt kjedelig etter all jobben men men....

 

Tenkte bare jeg skulle oppdatere tråden hvis andre spekulerer på det samme... Takk til høggern for mange gode tips.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

RA 10

 

· Kaliber: 6,5 mm

 

· Våpen: Krag, Mauser og Sauer

 

· Kulev.: 8,0 g - 9,1 g - 9,3 g

 

· Hast.: Vo 770 m/s - Vo 920 m/s

 

· RA 10 er et Nitrocellulose krutt som innholder ca. 12 % Nitroglyserin.

 

· Kornstørrelse: 1,0 x 1,4 mm

 

· Fylling: min 895 g/l

 

· Kaloriv.: max 4017 kJ/kg 960 cal/g

 

 

Kruttet er forholdsvis grovkornet og sakte brennende. Veldig godt egnet for de som ønsker et fleksibelt krutt med høye hastigheter og lavt trykk: kulevekt 8,0g Vo 830 m/s – 920 m/s, kulevekter 9,1/9,3 g Vo 770 m/s - 800 m/s. Fyllingsgraden er meget god Vo 920 m/s – 8,0 g - ladev. ca. 2,95 g og Vo 800 m/s – 9,3 g – ladev. ca. 2,70 g.

 

Av dette ser jeg at det er RA11 som passer best til "min" kule så da dropper jeg NC96M.

Men hvordan resonerer jeg for å komme frem til riktig startvekt for en 165grs BT kule (Swift sciroccoII)?

 

Men va da med RA 10 på 7,8g kule ??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På Norma sitt N11 krutt står jo mininmum og max ladning for Sierra MK 150grs i .308, men hvordan kan man presentere en maxladning uten og vite COL?

Eller er det noe jeg har oversett? Det står da virkelig ikke noe om COL på boksene....

 

Jeg satte COL til 69.60mm det gir en friflukt på 4mm i mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På Norma sitt N11 krutt står jo mininmum og max ladning for Sierra MK 150grs i .308, men hvordan kan man presentere en maxladning uten og vite COL?

Eller er det noe jeg har oversett? Det står da virkelig ikke noe om COL på boksene....

 

Jeg satte COL til 69.60mm det gir en friflukt på 4mm i mitt våpen.

 

COL har ikke så voldsomt mye å si for trykket så lenge du ikke setter kula helt ut og i kontakt med bommene i løpet.Det er ikke som på pistol (9mm) der settedybden kan gi voldsome trykkforskjeller.

I kal 308 lader jeg alle mine patroner til col 70 mm.Dette på grunn av magasin lengden i disse korte kassene

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heisan, drar denne opp i lyset igjen.

Noen som har erfaring med denne parti: 20105054 (Ra 11)

 

Ladde data på boksen er 44,1 grains for 150 grains sierra mk. (står ikke min/max laddning på boksen)

 

Er det noen som har prøvd Barns 150 tsx med dette kruttet, eller har en formening om hvilket norma krutt dette ligner på i brennhastighet?

Denne laddningen fyller mye i lapua hylser,så det er nok en treg lot. Men hvor treg?

Link to comment
Share on other sites

Har nå lest denne tråden fra begynnelse til slutt.

 

Slik jeg forstår dere varierer brennhastigheten fra Lot til Lot mye mere med "skytterlagskrutt" enn med andre "komersielle" kruttsorter.

Grunnen til at man likevel kjøper dette "Skyutterlagskruttet" er at man sparer en 50 øring pr smell i forhold til "vanlig handelsvare". For DFS skyttere og dess like som skyter noen tusen skudd i løpet av en sesong blir det jo noen kroner ut av den besparelsen. For egen del lader jeg mest jaktammo og da tror jeg at jeg står over den 50 øringen. Men min situasjon er i ferd med å endre i og med at yngstejenta som er skytter er i ferd med å gå over fra cal.22LR til 6,5. Ammo kostnaden for 6,5 kjøpt "ferdigrullet" er noe helt annet enn cal.22LR. Jeg ser derfor for meg at man bør kjøpe lade-dier i 6,5-55 og begynne hjemmeproduksjon.

 

Har jeg oppfattet folket riktig når jeg nå etter å ha lest tråden sitter igjen med følgende oppfatning:

 

Kjøpe cronograf?

 

Kjøpe enten 3,5kg beholder av skytterlagskruttet eller i allefall et rimelig stort kvanta av samme Lot.?

 

Det må jo bli enklere hvis man kan bruke de samme ladedata en stund og slipper å "laborere" nye laddata etter som Lot skifter?

 

Noen som har forslag til en god kule for rekruttpatron og hvilken hastighet bruker dere å lade til for å få presisjon?

 

Våpenet er en "standard" Sauer 200STR

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte 6,5x55 matchkuler med skytterlagskrutt så kjøper du et krutt hvor ladedata til den aktuelle kula står påklistra boksen(der har du mye å velge mellom faktisk, og siden det er snakk om en rekrutt er feks N19 og NC96M et par krutt som pleier ha dette påklistra for rekruttkuler.) Problemstillingen ang lotvariasjon på skytterlagskrutt kommer egentlig først når man skal bruke kruttet til et kaliber/en kule det ikke står data for på boksen.

 

Forresten kommer ikke RA og Norma skytterlagskrutt i 3,5 kg dunker ;)

Link to comment
Share on other sites

Norma har laget en ladevektskalkulator som lar deg regne ut hvor mye krutt du skal bruke for å få samme utgangshastighet ved forskjellige lotter. Dette gjøres ved å ta utgangspunkt i max/min hastighetene fra din boks og ønsket hastighet (bruk hastigheten du har kronografert i ditt løp).

 

norma-skytterlag.net

 

(Det er en feil på beregningsknappen på siden, så du må trykke på firkanten der det mangler et bilde)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Forresten kommer ikke RA og Norma skytterlagskrutt i 3,5 kg dunker ;)

 

Ok, da har jeg misforstått noe. Det var en eller annen som skrev noe om 3,5 kg dunker.

Vihtavouri 140 krutt kommer i sånne kanner. Det blir også kalt for skytterlagkruttvforvdet har samme pris som Norma kruttet sån omtrent.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå står det vel mye info om 223 og N-11 både på portalen og i tråder. Mulig jeg er på bærtur, men kan sammenligning av data på kruttboksen og i ladetabeller være litt "lure"? Oppgitte data for 150 gr Sierra er på min boks angitt med en trykk på 309,8 MPa, altså et stykke unna makstrykk for 308 på 415 MPa. For 168 gr Sierra er trykket oppgitt til 364,6 MPa. Hvis jeg hadde ukritisk sammenlignet dataene for 150 gr Sierra med N-140 og N-150 krutt, hadde jeg kanskje også kommet til at det var litt raskere enn N-140. Men når jeg ser på de to andre kulene, oppgitt trykk og andre ladetabeller ser jeg at min lot må være i nærheten av N-150.

Men nå blir det vel unsett sjelden skumle situasjoner ut av å bruke ladedata for N-140 krutt, når kruttlotten er nærmere N-150.

 

Ser at for N-19 er det på min boks i større grad samsvar i mellom oppgitt trykk for de tre ladningene med min/maks og makstrykk i henhold til standard.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Så dersom jeg har en N-15(MRP) lot som sier min 44,3 og max 48,6 på 140 grs sierra, og sammenligner med Hornady sin 140grs kule på Norma sidene max 48,1 grs så vil det si at jeg har en smule treg lot N-15, som jeg trygt kan bruke MRP-data til? og da snakker jeg om MRP data på gul side av trykkgrensa..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...