Jump to content

Skytterlagskrutt


Bamrud

Recommended Posts

Takk for respons!

 

Det ble en mellomting mellom de patronlengdene der vi landet på.

 

Han bruker 7,8g norma kuler, og jeg hadde noen 8g Lapua Scenar liggende. Vi sammenlignet de to kulene utifra hva patronlengden ble når vi satte de med null friflukt i våpnet. Mener huske vi landet på 77,5mm som en passende lengde på patronen. Han opererer ikke mot maksladning uansett, så noen stor fare er det ikke.

 

Det ble så vi prioriterte hold i kula fremfor friflukt, og det er presisjon i massevis likevel viser det seg.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har også N11 NO.93231 og ladet opp 308w patroner.

Jeg brukte da winchester pp 180 gr med 42 grain krutt.

Fikk målt hastighet mellom 740 og 745m/s med demper på en 62 cm howa varmint pipe, uten demper gikk den i 755m/s.

Som fersk hjemmelader synnes jeg det var en ganske bra start med dette kryttet. Da presision ikke var så verst heller, hadde ikke skikkelig annlegg men de fleste skuddene gikk nærmest hull i hull.

Prøvte 30 skudd med Partizan SP 180 gr med samme Col 71mm og like mye krutt, her varierte hastigheten av en eller annen merkelig grund mye mer, den var mellom 720 og 750m/s uten demper. Og samlinger var ikke så fine rundt 5 cm med 5 skudd.

Det jeg la merke til under lading var at det egentlig ikke er plass til så mye mer krutt uten å komprimere, den første kula kom på col 70 og da var det nesten ikke å høre noe krutt nå jeg ristet patronen.

Spørsmålet er da om det er farlig eller heller bra hvis hylsa blir fullt opp såpass?

Friflukt er et sted mellom 2.5 og 3 mm med col 71 for begge kuler.

Link to comment
Share on other sites

Når kruttet begynner å bli komprimert, og du fremdeles holder deg innenfor maksladning, er det ingen fare.

 

Tvert imot, komprimerte ladninger har alltid gitt meg den beste presisjonen.

 

Ulempen hvis man tenker konkurranse, er at man får mye rekyl. Da ville jeg heller utviklet en presis ladning ned mot minimumsladning.

 

Men siden det er jaktkuler du nevner her, vil disse ladningene mest sansynlig gi det best resultat. Du får ujevn fart og ujevn COL på partizankulene pga. ujevn størrelse og vekt (dårlig kvalitet). Med ujevn fart følger alltid dårlige samlinger.

 

Håper dette ga deg svaret du lette etter;o)

Link to comment
Share on other sites

Ja i allefall winchester er til jaktbruk og den er jeg egentlig fornøyd med, kunne kanskje brukt 0.5 eller 1 grain mer, men det virker unødvendig da den allerede går jevn?

Partizan hadde jeg veid og sortert nøye og kun brukt med samme vekt med ca 0.2 grain tolleranse.

Men det er godt mulig de har forskjellig lengder og form, det har jeg ikke målt.

Tenkte å bruke dem til training, men kjøper sikkert ikke flere av dem, da det ikke er snakk om å skyte med disse på de elektroniske skivene her.

Prøvte 145 grain fmjbt fra partizan, først med 202 krutt, men nå også med N11 har så langt kun kommet til 43.1 grain N11, da blir det 780 - 790 m/s og sammla såvidt i tiern med 3 skudd. Tror her må jeg i hvert fall opp litt mer, men det som var greit med denne ladingen er, at den da har omtrent samme treffpunkt som de 180gr jaktkulene.

Link to comment
Share on other sites

Det virker jo som den ladningen med winchesterkulene går riktig så bra!

 

Hvis du får treningsammoen din til å gå med likt treffpunkt som jaktammoen, er jo det en kjempefordel. 145gr kuler er enklere å trene med i forhold til 180gr, med tanke på rekyl;o)

 

Det virker som du er godt i mål med både jakt og treningsammo. En fordel, siden fredagen nærmer seg;) Regner med du har den dagen fri;)

Link to comment
Share on other sites

hehe, blir ikke så mye mer baneskyting med denna riffla før jakta er over heller tror jeg.

Men skulle finne ut om jeg gjor rett og hva jeg kan gjøre bedre, om det kanskje byr seg på en helg der bana er åpent i vintern også.. ellers er det bare salong indørs, ute blir det for lite lys nå desverre..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Halloen,

 

IKKE sammenligne NC96M med N150!!!

MC96M får helt andre egenskaper i f.eks. .30-06 enn N150.

 

helt andre egenskaper?

fortell så vi vet hva du snakker om.

det er vel ingen som sier N150 og NC96m har helt like egenskaper, det er to forskjellige krutt.

men hva legger du i helt andre egenskaper?

 

husk på at det er lotvariasjon på NC96M (og på N150, men det snakker ingen så mye om)

Link to comment
Share on other sites

Har en kilo med Norma 19 som jeg tenkte å bruke til å lade noen Oryx i 308 med. Har skjønt at Norma 19 er tilnærmet lik URP, men at det fortsatt kan være relativt store forskjeller på skytterlagskruttlottene. På boksen er det jo tabeller for 6,5 og når jeg sammenligner disse med de samme kulene i Ladeboken, finner jeg den samme maksladningen. Dermed bør det vel være trygt å bruke ladningene i Ladeboken for Oryx med URP i 308 (starter selvfølgelig med startladning)? Er fersk innen hjemmelading og vil helst ikke gå i noen "feller".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenkte jeg skulle prøve meg jeg også. Lading av 6,5x55 for konkurranse/trening

 

Krutt: N11 -lot 85065, Kule: 100grs Norma 6,5 HPBT

 

Jeg ønsker å lade disse til 800m/s - som Norma rekr. og Norma jaktm. hastigheten ønskes pga. foranhold på "løpende elg".

 

En annen hjemmelader i klubben oppgir at de ofte bruker 37,5 grs N-11 krutt på disse kulene. Tenkte jeg skulle prøve meg med 38grs, da jeg har erfaring med at jeg oftere har treff bak enn foran på løpern.

 

Prøver å finne sammenlignbare data, men ikke så mye jeg har å se etter. Boksen har oppgitt for 8,43g kule: min/max 37,3/40,3 fart: 788/841

VV har denne kula i en tabell jeg har liggende og med disse kruttypene:

Krutt Vekt: start/max fart

N140 33,8/38,1 698/775

N540 34,6/38,9 718/795

N150 33,8/38,7 691/772

N550 38,0/42,3 733/820

N160 41,7/46,1 730/811

 

Synes ikke dette hjalp særlig.

 

Samme fra Norma sin hjemmeside:

 

N203-B 39,0/41,4 790/840

 

Blir ikke klok av dette. Uansett hvilket krutt jeg sammenligner med, ser det ut som om jeg ligger langt under startvekt når jeg ser på 100grs kule(6,5g). Har jeg feil kule og krutt til mitt formål? Noen som kan hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

800 msek for 100 grs kule er en svak ladning.

NC96M og N19 vet jeg har ladedata for den hastigheten og den kula på boksen.

om du bruker startladning for 130 grs DL kule så får du vel 20-msek mer eller noe sånt. er vel bare å prøve det.

 

men jeg vil tro(kvalifisert gjetning) at 37-38 grs N11 vil gi ca 800 msek med 100grs kule. men det er mulig du får soting. du finner ut ved å prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tenkte å lade 35 grains V-Max med Norma-11 (Lot. 93231). Tidligere i denne tråden er det beskrevet at hvis man holder seg til ladedata (startdata) for N-140 så er man på trygg grunn? Stemmer dette?

 

I ladeboken er det oppgitt 37 grain som min, 39 som maks. Kan jeg da starte med 37 grain med N-11 også?

Link to comment
Share on other sites

Har en kammerat som kun har brukt 38 gr med n-11 bak ei 6.5 grams kule. dette har gitt ca 800m/s

 

Skal selv handle inn krutt nå. Er litt i tvil på hva som skal brukes. Skal kun bruke 6.5 grains sierra i år. Og står mellom n96m og n-11. er det hips om haps elle er det noen som har bedre erfaring med det ene kontra det andre.

 

Så ett tillegg spm krutt til 180 grains kal 30. Hva er best egnet? Har noen hundre nosler partion som jeg fikk av en kammerat. tenkte jeg skulle lade de opp.

 

Har nemmelig fått lade rommet i orden. 650 pressa står klar :mrgreen:.

Link to comment
Share on other sites

Bruker mye Norma 11 i 6,5x55 til 6,5 og 7 grams kuler, med hastigheter mellom 840 og 890 m/s. Det er det kruttet som måles jevnest i kruttmålet, og gir jevnest hastighet.

 

Du kan godt bruke Norma 11 til de Nosler kulene i 308. Eller N150.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte å lade 35 grains V-Max med Norma-11 (Lot. 93231). Tidligere i denne tråden er det beskrevet at hvis man holder seg til ladedata (startdata) for N-140 så er man på trygg grunn? Stemmer dette?

 

I ladeboken er det oppgitt 37 grain som min, 39 som maks. Kan jeg da starte med 37 grain med N-11 også?

 

Kanskje en idè å oppi kaliber? Men regner med at det er 22-250?

Link to comment
Share on other sites

"rolf" gjelder det samme i 3006 også, når det gjelder n-11.

N11 er i mine øyne en plass i området N135-N140 (noen sier det i enkelte lot er nærmere N150, jeg har ikke noengang opplevd noen slike lot N11 men det kan jo finnes)

 

men uansett, 180 grs kuler i 30-06 går vel aller best med krutt som er litt seinere enn ca N140?

 

jeg ville funnet et krutt som er i området N160-N204-(skytterlagskrutt N4/RA4) til 180 grs kuler i 30-06.

 

Men det er meg.

Forresten, mitt beste råd er å lese artikkelen min om skytterlagskrutt som ligger under rifleladning, der står det litt om slike krutt.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en idè å oppi kaliber? Men regner med at det er 22-250?

Kanskje det ja :oops: ! 22-250 er helt korrekt ja. Til lading av 35 grains V-Max. Er jeg da på trygg grunn hvis jeg starter på starlading for N-140?

 

Så 93231 er varenummer? Det er da altså dette talet bak "P" som er den aktuelle lot? F.eks P 95052?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det ja :oops: ! 22-250 er helt korrekt ja. Til lading av 35 grains V-Max. Er jeg da på trygg grunn hvis jeg starter på starlading for N-140?

I bøsja mi var 38gr N 140 max med v-max 35gr, så jeg tror jeg for min del hadde startet litt lavere vis jeg ikke hadde helt oversikten over den lotten med N-11 i gjeldene børssje og kaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
tipper du får ca samme fart med de to kruttene. fordelen med N15 er at du sannsynligvis ikke klarer lage farlig overtrykk med 140grs kulene før det renner over av krutt, men det greier du sikkert med N19. det er i mine øyne en fordel med N15....

 

Jeg tror ikke det er helt sikkert å gå ut fra at ved to ladninger med forskjellig krutt men samme utgangshastighet, så vil den med det tregeste kruttet være "tryggest" eller ha lavest trykk.

 

Jeg har i hvertfall motsatt erfaring med N-11 og N-19 i 30-40 Krag med både 168TSX og 180 SierraRN. Jeg gikk for N-19 for å fylle hylsa og trodde det var tryggest, men når jeg kom opp over en viss kruttmengde begynte kronograf, mikrometer og magefølelse å antyde store variasjoner i trykk. N-11 derimot gir ingen unormale utslag i de samme hastighetene.

 

Med forbehold om egne feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
tipper du får ca samme fart med de to kruttene. fordelen med N15 er at du sannsynligvis ikke klarer lage farlig overtrykk med 140grs kulene før det renner over av krutt, men det greier du sikkert med N19. det er i mine øyne en fordel med N15....

 

Jeg tror ikke det er helt sikkert å gå ut fra at ved to ladninger med forskjellig krutt men samme utgangshastighet, så vil den med det tregeste kruttet være "tryggest" eller ha lavest trykk.

 

Jeg har i hvertfall motsatt erfaring med N-11 og N-19 i 30-40 Krag med både 168TSX og 180 SierraRN. Jeg gikk for N-19 for å fylle hylsa og trodde det var tryggest, men når jeg kom opp over en viss kruttmengde begynte kronograf, mikrometer og magefølelse å antyde store variasjoner i trykk. N-11 derimot gir ingen unormale utslag i de samme hastighetene.

 

Med forbehold om egne feil.

 

Du tar dette ut av sammenhengen. jeg svarte på et direkte spørsmål i innlegget over.

Spørsmålet var hvilket krutt han skulle bruke til 6,5X55 og 140 grs jaktkuler, der er det sånn at med N15 klarer du neppe lage farlig overtrykk med 140 grs kulene selv med full hylse, maxladning pleier ligge rundt 48 grs (hylsa er full på ca 49 grs, da vil du få ca 3800 Bar trykk, dvs max), mens med N19 vil du fortsatt få opptil 49 grs oppi hylsa, og maxladningen er på ca 43 grs! (full hylse, 49 grs, gir opp mot 5600 Bar trykk, som er 1800 bar over max!) .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei.

Jeg har fått et par flasker med Norma 15 - Lot 98118

Skal lade 6,5x55 Oryx kuler 156 grains.

 

På kruttflaskens utside står følgende ladedata:

 

Norma 15

Lot 98118

 

Kule ------------- Hastighet---------------------Ladevekt

9,0 gram / 139 g --------- 820m------------ 3,01 gram /46,5 g

9,0 gram / 139 g --------- 850m------------ 3,09 gram /47,7 g

9,2 gram / 143 g--------- 820m ------------ 3,01 gram /46,5 g

9,2 gram / 143 g--------- 850m------------ 3,09 gram /47,7 g

 

DIAMOND LINE

8,4 gram / 130 g--------- 850m ------------ 3,01 gram /47,8 g

8,4 gram / 130 g--------- 900m------------ 3,25 gram /50,2 g

 

Mitt spørsmål er hvordan finner jeg ut hvor mye krutt jeg skal bruke når det er en 156 grains eller 10,1 grams kuler. Det er jo ikke oppgitt mer en 143 grains / 9,2 grams kuler på flasken.

 

Takknemmelig for svar.

Link to comment
Share on other sites

Mitt spørsmål er hvordan finner jeg ut hvor mye krutt jeg skal bruke når det er en 156 grains eller 10,1 grams kuler. Det er jo ikke oppgitt mer en 143 grains / 9,2 grams kuler på flasken.

Det gjør du veldig enkelt ved å sammenligne sikre ladedata opp mot dataene på flasken. Sikre ladedata er Ladeboken og ladedata fra norma.

Avviket i ladedataene gir deg en sikker pekepinn på hvor mye du skal putte i av kruttet du har i flasken bak tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er å gi f... i hele skytterlagskruttet, å kjøpe Rhino krutt isteden. Så slipper man å forholde seg til forskjellige lot.

 

Helt enig... Har for en stor del gått over til rhino sjøl :wink:

 

Men når man ikke bor i buskerud eller fauskeområdet, så blir ofte skytterlaget i Bortglemtvik kruttleverandøren..

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke rhino kruttet variere like mye som skytterlagskruttet til Norma?

Er ikke rhino også bofors krutt?

 

Er rhino kruttet blandet slik at det ikke er forskjell fra lot til lot?

Hvorfor er det da så stor prisforskjell på rhino og norma sitt vanlig krutt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort et forsøk på å lade NC96 i 30-06.

Har sammenlignet med Norma 204, og regnet om på vektene oppgitt for 6,5, slik at jeg har fått en faktor å gange data oppgitt for Norma 204.

Fikk da min 57,5gr og maks 59,5.

 

Kulen jeg har brukt er Reminton 150gr PSPCL.

 

Kronografen gav følgende resultat, M98, 56cm løp:

Kruttvekt fart m/s

57,5gr 851 842 846

58,0gr 865 843 840

58,5gr 866 861 856

59,0gr 872 862 862

59,5gr 872 872 875

 

Jeg ønsker gjerne dere erfarnes synspunkt på dette. Er NC96 gunstig å bruke på en så "lett" kule? Om dere mener at maksladningen som gir rundt 870m/s er trygg, er det en helt grei hastighet. Dette er ammunisjon til trening, gås, rev og sel.

 

edit: skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort et forsøk på å lade NC96 i 30-06.

 

Snakker du om NC96M eller NC96? To forskjellige krutt og brennhastighet. Om du ikke har noen gamle lot'er så er det vel NC96M du mener...

 

Norma trykktester kruttet i 3 patroner hvor hastighet og trykk må stemme før kruttet kommer på markedet som feks MRP. Stemmer det ikke blir det tappet som skyterlagskrutt eller sendt tilbake. Hvilke krav de andre farbikantene har før det sendes ut under deres eget navn, vet jeg ikke. Men selv om kuttet skal være det samme i følge tabellen fra Bofors, så har det vert forskjeller i mine trykktester. Fra omtrent identisk til såpass at ladedata må justeres.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en gammel lot NC96. Fikk 3 kg hos en kompis som sluttet å lade for sikkert 15 år siden. Er klar over at det er forskjell på NC96 og NC96M. M-varianten skal visstnok være endel raskere.

Link to comment
Share on other sites

mine erfaringer med NC96 stammer fra forrige årtusen ;)

Om ladningene er trygge er umulig si noe om så lenge jeg ikke vet oppgitt ladedata for loten NC96, ikke kan se trykktegnene du kan se, ikke har mulighet til å måle trykkring, osv.

Så det vil i bestefall bli kvalifisert gjetting.

Men mine erfaringer med NC96 (som for øvrig varierte med ca 3 grs i ladevekt for samme kule i samme hastighet mellom lotene) er at det kruttet ligger en plass i området rundt Norma 4, Norma 204, N160, Norma 19, Norma URP (forskjellig fra lot til lot)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...