Jump to content

US Karabin i kal. .22 LR


Lawman

Recommended Posts

Det stemmer det, Erma EM1 heter den. Solid bygd dengang, men deletilgangen idag er desverre begrenset.

Hadde en barndoms kamerat som eide en slik, eller den var vel den gang registrert på faren, men husker vi hadde mye morro med den.

Fungerer godt med Remington standard og high-speed patroner husker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik :D

Gjenget den for lyddemper, men er som sagt veldig kresen på ammo, så subsonic går sjelden problemfritt. Går fint de første 50 skuddene etter puss,men etter det så sliter den med å lade. Må ha noe med litt krefter i, Federal bulk pack, billig, går så det suser.

Siktet er ikke all verden, men har du først lært deg å sikte med det som er så treffer den bra. Kjøpte et billig "rødpunktsikte" for luftgevær, fikk skutt inn det, samlet faktisk overraskende bra på 25m.

 

Knakk tennstempelet en gang, var ikke lett å finne nytt, det var over ti år siden, er nok verre å finne deler nå. Samme gjelder for magasin, ikke funnet ekstra noen gang.

 

Så det var ei slik børse inne hos Børselars i fjor, kostet rundt 3000,- mener jeg å huske, var en på Finn for en stund siden også.

 

Alt i alt så er det et utrolig artig våpen, er det nærmeste jeg kommer en ordentlig US carabine... snufs...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

I "gamle dager" dvs før de siste par revideringer av våpenlov og forskrifter kunne en handle disse på en våpentillatelse gitt på grunnlag av småviltjakt iallfall.

 

Men nå kommer nok forståsegpåerne her inne og påpeker hva DU i sin tid oppgav at våpenet skulle brukes til...

 

"Tar på hjelm og går i dekning"

Link to comment
Share on other sites

Ser på søknaden fra 1996 at jeg søkte på 22lr til bruk på småvilt, kjøpte da Ermaen, hadde en CZ fra før. Hvorvidt fruen på våpenkontoret visste hva slags type våpen det var snakk om vet jeg ikke, men fikk kortet uten noen spørsmål. Men bruksområde er jo ikke ført opp på våpenkortet.

Bør jeg da gå ut i fra at våpenet følgelig er lovlig for jakt. Ikke det at jeg kommer til å bruke våpenet veldig mye på jakt, men vet jo aldri hvem som kommer for å bry seg med ett eller annet...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en sånn Erma M1, kjøpte den for noen år siden og brukte den en god del, ikke verdens mest presise og funksjonssikkre børse men den smallt om ikke annet helt til tennnåla knakk, leverte den til en børsemaker på steinkjer for å dreie ny nål men etter ett og et halvt år mista jeg tålmodet med gubben å børsa ble plombert (det tok bare 4 måneder.....) og en CZ 452 kom i hus.

Link to comment
Share on other sites

Gal mann, plombere en sånn en da :o

 

Jepp :D

Takket være vår begrensede våpengarderobe så fikk jeg grei beskjed om å enten selge eller plombere for å få kjøpt ny, angrer litt nå på at jeg ikke handla inn enda en erma m1, har jo greit med deler.

Og det trengs for å drifte en sånn :P

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Moro det der men de er jo bare en 10/22 stokk.

 

Erman er jo en ren kopi av us karabin med tanke på mekanisme også.

 

Jeg har fått min i hus og utrolig moro og skyte med. Må ha rett ammo skal den funke som den skal men er det noen som har deler her de vil kvitte seg med er det bare å si fra, jeg trenger sikkert det snart :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...