Jump to content

Kombi vs Drilling


troya

Recommended Posts

I mitt hode er drillingen en dobbeltløpet hagle med mulighet for rifleskudd, mens kombien er ei enkeltskuddsrifle med mulighet for hagleskudd.

 

Derfor bør du spørre deg sjøl om du har savnet oppfølgningsskudd med haglepipa når du har brukt kombien. Hvis ja, vurder drillling. Hvis nei, vurder å bruke pengene på noe annet morsomt. Jeg jakter primært fugl og har derfor mest bruk for en dobbeltløpet hagle med mulighet for å skyte rypa på bakken eller skogsfuglen på topp. Derfor har jeg drilling.

 

At en pen drilling (for meg) gir mer eierglede enn en dusinvare-kombi er en helt annen sak og har ingenting med fornuft å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter Sako Halvfeit i denne... Jeg kjøpte en kombi, fordi det skulle være så praktisk, men tok den ikke med på jakt, fordi jeg hadde mer behov for to hagleløp enn for ett av hver. Jeg kommer ikke til å legge penger i et kombinasjonsvåpen før jeg har råd til drilling, rett og slett. Kombi er for meg et "been there, done that" kapittel, men hver sin lyst.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på uttalelsene...Begynte med kombi, men drilling surret i hodet mitt i mange år. Forbaska irriterende når jeg skulle tenke jakt, så dukket synet av en drilling opp.....

 

Forelsket meg da jeg var 16 i ei jente og da jeg var 32 i en drilling. Dette ble mine store kjærlighetstopper. Jenta er glemt, men drillingen holder jeg godt rundt :wink: .

 

Bruker forøvrig kjæresten min til puse og bambijakt samtidig med at min langkroppa m.dvergbein forfølger, tuter og bærer seg i skogen og vil ha kjøtt. Toppet kjæresten min de seinere år med et glassrør av typen Swarovski z6 1-6x24 m circle "DOT". Denne dott`n er både rund og god å se inn i :lol: Tar godt vare på a med stryk og stell etter hver tur.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg begynte med drilling, og gikk til kombi. Jakter mest rådyr og bruker stort sett rifleløpet. Det ble en sjelden gang brukt for haggelpipa når det tilfeldigvis var en fuggel som tok til vingene i nærheten. Endte til slutt opp med en Blaser 97 og er serdeles fornøyd med det valget. Riflekaliberet er 8X57 IRS og den kan utføre alle oppgaver som Norsk natur kan fremmsette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt igjen og sparte til drilling, så kombi-kapittelet var jeg aldri innom.. Var frista av et par bruktkjøpt, men jeg hadde bestemt meg for drilling. Det hadde både morfar og onkel skaffet seg, og jeg så hvor stor glede de hadde av våpentypen.

 

Nå har det seg sånn at jeg hadde et stort savn etter et rifleskudd nr to:

 

Jeg solgte drillingen og fikk meg en dobbeltrifledrilling....

 

Jeg er i alle fall storfornøyd, og denne børsa er med meg på alt av klovviltjakt, med unntak av de aller våteste dagene, og når jeg sitter på post der forventet skuddhold blir lang. Da er det fint med .30-06 og 15x.

 

Kort sagt så øket det ekstra rifleløpet bruksområdet på børsa betraktelig!! At det også gjør våpenpussen etter endt økt litt triveligere er jo en annen bieffekt :D

 

Dette med kombinasjonsvåpen koker nok mye ned til hva du har lyst på og hva du synes du kan ta deg råd til....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått fra rifledrillig til nå å vurdere kombi. Ble for tung å drasse på , veide 4 kg uten sikte og det andre rifleskuddet hadde jeg svært sjelden bruk for. Jeg kommer til å prioritere vekt når jeg skal ha kombi. Står mellom Krieghoff Ultra og Blaser 97.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge deler, men det er kombien som oftest blir med på rådyrjakt. Grunnen til det er at det er så ytterst få ganger jeg har bruk for to hagleskudd. I tillegg er kombier lettere, og bør etter min mening, veie mellom 2,5 og 2,8 kg uten kikkertsikte.

 

eller legge mer penger i sikte (z6i)
Nå er etter min mening, Z6 ikke spesielt egnet til kombinasjonsvåpen, fordi det har så trang utgangspupille, og alt for stort okular. Du skriver ikke om hva slags kombi du har, men hva med å kjøpe deg en smekker ultralett kombi?

 

 

 

At en pen drilling (for meg) gir mer eierglede enn en dusinvare-kombi er en helt annen sak og har ingenting med fornuft å gjøre.
Det finnes kombier som ikke er dusinvare, og som gir eierglede, men det vet du.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med drilling siden 1997. Dette er en sauer drilling med en vekt på ca. 3200g uten Zeiss´n. Våpenet er brukt på bukkejakt, beverjakt, storfugljakt og rådyrjakt med drivende hunder.

Jeg satt, og sitter fremdeles og lurer på om jeg skal selge drillingen og heller kjøpe meg en kombi. På alle disse åra med jakt har jeg kun hatt bruk for 2xhagle to ganger. Begge gangene var på fluktskudd etter tiur. Hvorfor skal jeg da beholde ett slikt dyrt våpen, når jeg klarer meg utmerket med kombi ?

Drilling er dyrt (hvis du ikke kommer over noe pent brukt) og etter min mening,- for dyrt hvis mann tenker på egenskapene kontra en god kombi. Hvorfor ikke heller kjøpe en topp kombipakke og heller spare de pengene du måtte lagt ekstra på bordet for en grei drilling ?

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig spørsmål.

Jeg har hatt begge deler, pris er jo en veldig viktig faktor synes jeg da. Er det ekstra hagleløpet verdt prisen..

Jeg skal ha et nytt våpen på sikt, kombi eller drilling, men jammen vanskelig å klare å bestemme seg for hva jeg skal gå for. Hadde vel ikke så mye bruk for det ekstra hagleløpet som jeg trodde.

Men drillingen gir definitivt eier glede.

Fordelen med en kombi er at enkelte våpen tilbyr rene hagleløpsett ved siden slik at man kan skifte, feks ha kombi løpet i sekken og skifte etter behov.

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

tenker og bytte ut kombien til fordel drilling/eller legge mer penger i sikte (z6i) og beholde kombien,Blir ikke helt enig med meg selv :oops: så har dere der ute noen råd?

jakter hovedsakelig rådyr m hund :D

 

Denne kan jeg svare på Troya .

Har hatt kombi noen år men investerte i Drilling for et par år siden.

 

Kan si om min erfaring så langt at å ha 2 hagleløp og en rifle som går gått er helt fantastisk.

 

Har skutt rådyr på 120m med den i høst og samme dag brukt begge hagle løpene på en dubbel samme dag.

Er ikke vær dag dette skjer, men det hendte for meg i høst 3 dyr på en dag.

 

Det som erviktig med en drilling er at du MÅ bruke den og trene mye slik at du får våpenet

inn i kroppen.

 

www.jeger.biz

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kommer an på jaktform. På rådyrjakt med hund har jeg etter vinteren-93/-94 ikke hatt bruk for mer enn ett hagleløp. Grunnen er at rådyrstammen kollapset pga snømengdene, slik at vi sluttet å skyte mer enn ett dyr ved hver skuddsjanse. I praksis enten en av kalvene eller gevirbærende bukk.

Om en jakter en del fugl derimot, er det andre hagleløpet gull verd!

Siden jeg jakter begge deler, har jeg i mer enn 20 år jakta med drilling. Veldig fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Mange vettuge svar her. Selv har jeg hatt drilling, og har kombi. Jeg syns drillinger er dårlige hagler, da jeg er en over/under mann. Kombi'n er for meg et 'spesialvåpen' til hundejakt etter hare,rev,rådyr og gaupe. Har ført 'bok' siden 96, 14 rådyr med riflepipa og 17 med haglepipa+ ett titalls harepuser og en del rever. Ingen gaupe...enda. Har aldri savnet et ekstra haglskudd, og er fornøyd med børsa...nå med montert Aimpoint micro :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forelsket meg da jeg var 16 i ei jente og da jeg var 32 i en drilling. Dette ble mine store kjærlighetstopper. Jenta er glemt, men drillingen holder jeg godt rundt :wink: .

Jeg har ikke funnet kjærligheta enna men så lenge jeg har "a fucking good friend", holder det lenge for meg! Hun heter Tikka og har målene 12/308. Hun er ikke fin på det og derfor bruker jeg henne til alt av jakt, unntatt ren elg og rypejakt, i all salgs vær. Mitt objektive førstevalg til det meste av jakt og hun syter ikke dersom hun får ei ripe i lakken. Derfor kan jeg fokusere på jakta og ikke hvorvidt hun holder seg varm og tørr(oljet). Hun er ei bruks-hore og hun vet det! Selv om hun har en Zeiss 1,25-4x24 synes jeg hun snart fortjener en Z6i. Jeg holder alltid en knapp på å ha bra siktemidler fremfor dyr børse dersom dette blir et dilemma. Selv om det finnes mange vakre skapninger med tre hull, holder hun for meg, enn så lenge! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Forelsket meg da jeg var 16 i ei jente og da jeg var 32 i en drilling. Dette ble mine store kjærlighetstopper. Jenta er glemt, men drillingen holder jeg godt rundt :wink: .

Jeg har ikke funnet kjærligheta enna men så lenge jeg har "a fucking good friend", holder det lenge for meg! Hun heter Tikka og har målene 12/308. Hun er ikke fin på det og derfor bruker jeg henne til alt av jakt, unntatt ren elg og rypejakt, i all salgs vær. Mitt objektive førstevalg til det meste av jakt og hun syter ikke dersom hun får ei ripe i lakken. Derfor kan jeg fokusere på jakta og ikke hvorvidt hun holder seg varm og tørr(oljet). Hun er ei bruks-hore og hun vet det! Selv om hun har en Zeiss 1,25-4x24 synes jeg hun snart fortjener en Z6i. Jeg holder alltid en knapp på å ha bra siktemidler fremfor dyr børse dersom dette blir et dilemma. Selv om det finnes mange vakre skapninger med tre hull, holder hun for meg, enn så lenge! :mrgreen:

 

Faren min jakta med 'bestemora' i mange år, en Valmet 212 i samme kalibrene, innkjøpt hos Røgeberg i Torgata tidlig på 70 tallet. Børsa var grom, da de fleste andre hadde den Brno'n med rifla øverst,et grusomt avtrekk og stygg som F.. :lol: . 312'n gikk som en strek og ble skyldig i mange fall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også innom kombien før jeg kjøpte drilling.. Kombi fungerte fint til mye den, men kan etter min mening (og mine jaktformer) ikke måle seg med en drilling.

For meg har drillingen blitt ei hagle med mulighet for rifleskudd. Dvs. jeg har satt alle andre haglevåpen bort eller solgt de. Med bakgrunn i dette skyter jeg nå bedre med drillingen enn jeg noensinne har gjort med noe haglevåpen. Rett og slett fordi det er den som brukes til alt av haglejakt.

 

For meg er drillingen et småviltvåpen, siden jeg jakter lite rådyr med hund. Et og annet rådyr/reinsdyr har riktignok blitt felt.

Mitt dilemma er derfor valg av kikkertsikte. Nå står det en 1,5-6x42 S&B på den. Glimrende til det lille jeg driver av rådyrjakt og reinsdyrjakt med drillingen, men ikke perfekt til småvilt. Selv en tiur på 100 m blir liten syns jeg, for ikke å snakke om ei lita vinterrype. Er glad i litt forstørrelse og skulle gjerne hatt både 9, 10 og 12x for småviltets del..

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet også med en kombi før det ble drilling. Kombien, en Marochi 12-6,5x55 med løse choker hadde jeg i mange år og hadde feil på den mange ganger. Men etterhvert som jeg kunne stole på den fikk jeg den brotsjet fra 6,5x55 til 6,5x57R. Det åpnet virkelig øynene mine for fordelene med R-patronen. Nå kunne jeg enkelt få ut patronene med "våte vinterfingre" og med votter/hansker på, mot tidligere å bruke neglene eller rillen i den patronen som skulle bytte plass med den som akkurat var tom. Problemet med patronbytte hadde jeg aldri på skytebanen eller på dager med finvær, men når neglene ble myke av høstregn eller snø kom problemet og "patronløsningen" måtte brukes. Men lysten på en drilling ble stadig sterkere, og til slutt ble valget tatt og en Krieghoff Trumph med dural låskasse i 16/16-7x57R ble min nye yndling. På toppen sitter en Zeiss 1,25-4 og det synes jeg er en topp kikkert til et kombivåpen. Jeg synes 4x er nok maxforstørrelse. Med den har jeg felt mye fra elg til trost. Har felt gås på 200m uten problem og kråker skyter jeg greit på hold opp mot 150m. Har også brukt drillingen på gluggjakt og den slipper inn nok lys til å skyte rev som ikke vil inn i selve lyskjeglen. Sitter og tenker på de gangene jeg har hatt bruk for 2 hagleløp på rådyrjakt, og det tror jeg kun er en gang. Da felte jeg 2 rådyr, men skulle jeg hatt et kombinasjonsvåpen kun for rådyrjakt hadde nok en Krieghoff kombi med en kikkert på 1,25-4 av topp kvalitet stått høyt på listen idag, den er enda smekrere. Men drillingen kvitter jeg meg aldri med :D

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg også hørt nå i senere tid, men jeg fikk det anbefalt fra han som var børsemaker hos G-sport importøren for mange år siden. Det ble gjort hos dem og de gjorde det på mange kombier etter det han sa. Jeg skjøt ihvertfall mange hundre skudd med min etter at det ble gjort med fin presisjon så det kan ikke være så veldig farlig :wink: . Jeg ladet også om RWS patronene flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Har eid flere kombivåpen, og bruker dem til rådyrjakt som deg.

Synes at et hagleskudd er nok, men det bør være 12-76 så man kan bruke de sprekeste av moderne haglpatroner. Liker ikke å være begrenset til 20 meter når 35 eller mer er forsvarlig med det rette utstyret. Personlig favoritt er Federal Heviweight 2+.

Kombivåpnet bør være så lett som mulig, det bæres mye og lenge.

Synes at optikken på toppen er mye mer avgjørende for om det er et godt rådyrvåpen enn om det er en eller to haglepiper. Har brukt Leupold 1-4x20 og 1,5-5x20, og Karl Kaps 1-4x24 og lignende "rettrørs" kikkerter. Disse gir for lite lys på tidlige morgenslipp av drever på mørke senhøst morgener og litt for lite forstørelse til de lengre holdene når dyra plutselig bare står der! Bruker nå Nikon Monark Gold 1,5-6x42 og Zeiss Victory 1,5-6x42, det gir nok lysstyrke, synsfelt og forstørelse til all rådyrjakt jeg ønsker å bruke kombivåpen til.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
1-4x24 og lignende "rettrørs" kikkerter. Disse gir for lite lys på tidlige morgenslipp av drever på mørke senhøst morgener og litt for lite forstørelse til de lengre holdene når dyra plutselig bare står der!
Man må ikke bare ha ett sikte til våpenet. Med flere innskutte sikter i avtagbar montasje, blir et kombivåpen virkelig allsidig.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid likt åpne sikter til mitt kombibruk, som er rådyr,hare,rev og hjortejakt med hund i skogsterreng. Nå syns jeg nok øynene ikke er topp lenger, så jeg kjøpte en Aimpoint Micro.. Virker dønn solid, og har nå trent litt, og treffer hare og reveskiver(jaktfeltskiver) greit på opptil 100 meter. Og på figurjaktskiver med haglepipa, funka det også veldig greit.

Anbefales :D

Link to comment
Share on other sites

Har som før i tråden sagt at jeg har vurdert kombi etter at jeg kvittet meg med dobbelrifledrillingen. Så nå er en Krieghoff Ultra bestillt i 20/76 og 6x70R .Skal ha et lett sikte med ganske mye forstørring i svingmontasje ,min. 9x. Har brukt Swarovski 3-9X36 før så det kan godt være det blir en sånn igjen, men likte S&B Summit 2,5-10x42 med 1" rør også

Link to comment
Share on other sites

Nå skal endelig Drillingen komme i hus her. Papirene kom fra Tante blå i dag :D

Så Lørdag henter jeg meg en eldre Sauer & Sohn, i 2x16-70 og 7x65R :D

 

Da gjenstår det å få solgt kombien som har fulgt meg trofast en del år.

 

Skal bli gøy å fikle med drilling og nytt kaliber på banen.

Regner med en del "jobb" før jeg finner rette kule/ladning :wink:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg hadde en Marochi kombi for mange år siden, og på den tok jeg bare ut stiften som holder avtrekkerne, og byttet om avtrekkerne. Vips så hadde jeg riflen på bakerste avtrekker. Vet ikke om det kan gjøres på flere, men det funka ihvertfall på Marochi'en. På den var det ihvertfall enkelt å velge hvordan en ville ha det.

Link to comment
Share on other sites

Ja...skal vi tippe..? Det blir vel kanskje test av en rimelig italiener...en Tikka 512... en Blaser kanskje.. og ja, kanskje en Krieghoff også :) . Så får vi vel lese Nissedølen 'ergre' over at rifleavtrekket er forrest på de tyske :lol: , noe jeg forøvrig er enig i :)

 

Han er opprinneleg Setesdøle, innflytta Nissedøle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...