Jump to content

Oppskrifter til Abu-Røken?


stalks

Recommended Posts

Har nå bestilt meg en av disse små røkovnene (abu-røken), og får vann i munnen av å tenke på alt jeg skal varmrøke :P Den kommer visstnok like over helgen.

 

Men jeg, og det er sikkert flere, ønsker å samle oppskrift og fremgangsmåte et sted. Håper det er MANGE som kan legge inn erfaringer, oppskrifter og tips om røking av både fisk og kjøtt her.

 

Salting, krydring, mengde spon, varighet på røking etc...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det første du gjer er å kaste den orginale posen med det pussestøvet som følger med.. Det er i grunn søppel.. Så kjøper du eit glass med einebær og kutter av 5-6 greiner med orr/older, som du kløyver og legger til tørk ein plass..

Hvis du har ein sånn eit stormkjøkken med rødspritbrenner, så legg du tilsides det brennekaret som følger med.. Ta å bruk dette under Abu`en, så sparer du rødsprit, får jevnere temperatur og den holder mykje lenger.. Du skal ha ein del kjøtt/fisk i røykeovnen for å måtte fyre med fullt beger i den stormkjøkken brenneren..

Når du skal røyke, så tar du orrekvistene, spikker litt av dei med kniv, så du har ein liten håndfull med småfliser, og legger dette midt i røykeovnene, rett over der som brenneren skal stå. Hvis du liker å sette ein spiss på det, så kan du blande 50/50 med einebær og kvist.

 

La boksen med maten kvile ca 5 minutter etter du har røykt, så får du litt meir smak inni maten også..

 

Så er det viktig å salte fisken godt, dvs ikkje så veldig godt hvis du skal ha den til middag og spise mengder av den, men mykje dersom du skal lage deg snacks..

 

Alt frå 2-12 timer avhengig av størrelse, det må du nesten prøve deg fram på.. Blander du inn ca 1/3 med sukker i saltblandinga vil du også få ein litt rundere smak på fisken.

 

Og for all del, legg alltid godt med alufolie inni der som du legger kjøttet/fisken, så slepp du å reingjere den boksen etter kvar gong du bruker den.. Glømmer du det etter ein fjelltur, så lukter det flott når du kjem heim igjen, eeehh nei..

 

Når eg tar med Abu`n på tur, så ligger det følgende inni boksen hos meg : Aluminiumsfolie, kniv, fyrstikker, orrepinne, einebær og stormkjøkkenbrennern. :)

 

Rypebryst kan du nok salte i ca 2-3 timer dersom det er snakk om middag. Snacks så vil eg nok ha salta den i minimun 10-12 timer, gjerne med knust einebær og ein liten dæsj sukker ( kanskje 10 % sukker )

 

Dette er mine erfaringer gjennom ca 10-12 år med 2 stk Abu`er, både liten og stor.

Link to comment
Share on other sites

Det skal følge med bruksanvisning til Aburøken.

Av egne erfaringer skal du brule endel mer spon under røking enn det som oppgis i Abu's hefte.

Selv har jeg røykt mye fisk og kjøtt med svært godt resultat. Ved røking av fisk må du salte og pepre godt, la det ligge noen timer, det holder. Bruk fullt rødspritbeger og røk med lukket lokk. Har du for lav temperatur og for lite spon vil du koke istedenfor å røke.

Link to comment
Share on other sites

Ta et stk elghjerte, deles til fine stykker,tørrsaltes i 5-6 t før det røkes. De tynneste bitene varmrøkes ca 10 min, de tykkeste 15-17min. De skal være passende røde inni.(prøv deg frem) Godt flatbrød,majones,tynne skiver hjerte og god drikke. Paradis :D

Link to comment
Share on other sites

Ved varmrøyking av fisk trengs ikke lang tid til salting.

Skjær fileter av småfisk (makrell, sild, sei..., 20-30 cm lange fileter).

La skinnet være på.

Strø på finsalt og det krydderet du liker.

Min personlige favoritt er salt og peppermix, men sitronpepper eller fiskekrydder er også godt.

La dette ligge en halvtime.

Hiv sagspona som fulgte med røykeriet.

Skjær tynne kvister av einer og legg dette rett på bunnen av røyken.

Legg den plata som skal stå på bunnen oppå einerkvistene slik at det blir god kontakt med bunnen.

Legg filetene på rista og fyr opp.

Bruk bittelitt trekk (reguleres i toppen).

Når det begynner å ryke, dempes blussene, men ikke mer enn at det ryker jevnt og fyldig.

10 minutter etter at det begynte å ryke er filetene ferdige.

Ha klar noen gode brødkiver med smør og ha på den varme fisken.

Dig in and enjoy !

Snadder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kor har du lest om dei 8 minuttene Gullvingen, står det i manualen til Abu`en ?

 

Eg vil iallefall tru at det er filet av helst mindre makrell som kan bli ferdig på 8 minutter.. Det som er litt vanskelig med Abu`en er at ein ikkje kan ta av lokket å sjekke om maten er ferdig heile tida, for då forsvinner all varmen.. Det er også ganske høg temperatur i den boksen, så dersom ein lar den gå for lenge, så er det som er inni tørt som f... Og då er det ikkje så veldig vellykka i grunn.

 

Peppermix, salt og pepper på nyfiska Makrellfileter, er rett å slett snop i grunn. :)

Link to comment
Share on other sites

fin tråd:)

 

her kommer et spm til, går det å legge aburøyken diekte på et bål bare for å varme opp ovnen eller kan man ødelegge røykovnen? eller er det anbefalt å bruke rødsprit.

tenker å ta den med på evt lavvo turer...

 

har egentlig ikke åpnet å lest noen ting i bruksanvisningen enda... julegave:)

Link to comment
Share on other sites

Kor har du lest om dei 8 minuttene Gullvingen, står det i manualen til Abu`en ?

 

Eg vil iallefall tru at det er filet av helst mindre makrell som kan bli ferdig på 8 minutter.. Det som er litt vanskelig med Abu`en er at ein ikkje kan ta av lokket å sjekke om maten er ferdig heile tida, for då forsvinner all varmen.. Det er også ganske høg temperatur i den boksen, så dersom ein lar den gå for lenge, så er det som er inni tørt som f... Og då er det ikkje så veldig vellykka i grunn.

 

Peppermix, salt og pepper på nyfiska Makrellfileter, er rett å slett snop i grunn. :)

 

Ja det sto et par slik "snabba tips" i heftet som fulgte med, funka dårlig for meg iallefall.

Link to comment
Share on other sites

fin tråd:)

 

her kommer et spm til, går det å legge aburøyken diekte på et bål bare for å varme opp ovnen eller kan man ødelegge røykovnen? eller er det anbefalt å bruke rødsprit.

tenker å ta den med på evt lavvo turer...

 

har egentlig ikke åpnet å lest noen ting i bruksanvisningen enda... julegave:)

 

 

Pass på så den ikke velter..

Forøvrig er den pakket slik at alt som trengs får plass i selve røken, til og med en liten skvalp rødsprit på 3-4dl får plass. Skal du røke mer veier vel ikke en liter rødsprit særlig mer enn 1kg....

Link to comment
Share on other sites

Oi, skal si det kom mye bra frem her.

Abu-røken er kommet, men blir ikke hentet før mandag.

 

Til nå har jeg forstått at jeg bør teste ut tynne einerkvister (sammen med einerbær) -

Hvilke andre plantevekster/materiale er gode erstatninger til det medfølgende sponet?

Link to comment
Share on other sites

har brukt den rett på bålet men den blir veldig sort så du bør ha noe og pakke den inn i før du legger den i sekken, ellers bruker jeg den til og steke i samt koke kaffe på. Da bruker jeg rødsprit og setter lokket halvt åpent og setter kjelen over der. En helt full rødsprit kopp holder til og koke opp en snau liter vann i normal høst tempratur, har ellers røkt både kjøtt og fisk med den abu spona.

 

ett stykke elgbiff blir knallgodt som pålegg etter en runde i røyken (blir nesten som roastbiff med litt røksmak)

Link to comment
Share on other sites

Gullvingen, det var i det heftet det stod ja.. Ok, men fileten av småmakrellen trur eg nok skal bli ferdig på den tida der. :)

 

Midvinters for 5-6 år sidan, så fekk eg plutselig så lyst på sommerkoteletter.. Dette hadde eg sjølvsagt ikkje i fryseren, men eg hadde vanlige svinekoteletter. Så eg tenkte at tja, litt salting på dei, og rett å Abu`en, så vips så hadde eg sommerkoteletter... Ehhh neida, vips så hadde eg koteletter som var totalt ødelagt å smakte småsvidde grillpølser.. Så det er ikkje alt som passer i den boksen, men det er mykje godt du kan lage til i den..

Link to comment
Share on other sites

har brukt den rett på bålet men den blir veldig sort så du bør ha noe og pakke den inn i før du legger den i sekken, ellers bruker jeg den til og steke i samt koke kaffe på. Da bruker jeg rødsprit og setter lokket halvt åpent og setter kjelen over der. En helt full rødsprit kopp holder til og koke opp en snau liter vann i normal høst tempratur, har ellers røkt både kjøtt og fisk med den abu spona.

 

ett stykke elgbiff blir knallgodt som pålegg etter en runde i røyken (blir nesten som roastbiff med litt røksmak)

 

 

Bruk den medfølgende plastbagen og legg så røken inn i den medfølgende esken den blir levert i.

Esken er laget i "solid papp" og da slipper du sot og annet. Den blir ganske sotet i bruk uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

spon og tørre furu nåler, evt. frisk einer i bunnen.

 

Oppe på rista stabler du tett i tett med blåskjell med åpningen oppover.

 

Full fart på varmen i 10 min. Ta av lokket og hold deg borte i 3-4-min. før du setter igang ete gilde.

 

Dersom det skulle bli noe igjen etter den andre ladningen, peller du ut innmaten i skjellene og legger dem i et glass, fyller på med nøytral olje og setter i kjøleskapet. Om mulig enda bedre dag 2 når smaken har satt seg.

 

Tilbehør? Single malt og øl

Link to comment
Share on other sites

Interessant forslag LarsE, den der skal jeg prøve.

 

VARMEKILDER:

Bål fungerer sikkert bra, men pass på at abu-røyken står helt horisontalt: Det samler seg fett på brettet, og hvis dette renner ned i bunnen og blander seg med sponet så vil det ødelegge for røykutviklingen (personlig erfaring). For å sjekke at bålet gir nok varme: Lokket skal være alt for varmt til at du kan ta på det.

Andre varmekilder: Gasskokeplater slik det er på mange hytter fungerer som en kule. I motsetning til rødsprit og bål vil du heller ikke få soting. Ikke vær redd for å bruke aburøyken innendørs på en hytte; du kjenner litt røyklukt, men ingenting å snakke om dersom du har et vindu åpent.

Dessuten: Jeg bruker aldri rødsprit, det gir bare masse soting. Det jeg vanligvis bruker er et gassbluss av typen som kobles til boksen via en slange. Det må jo være ganske lavt da. Tid: Hele pir lar jeg stå i nesten 15 minutter, og de blir helt gjennomstekt, uten å bli tørre. Mulig de kunne stått kortere, har ikke prøvd. Føy til agurksalat, rømme og jasminris med smør så har du en vinner blant både voksne og barn! Noe av det beste vi vet her i huset :D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
  • 2 weeks later...

Jeg prøvde noen lettsaltede små-makreller på ABU-røken i dag. Jeg satte den på ei dobbel kokeplate, "Russel Hobbs". Kokeplata har funka bra i bobilen. Men den har en slags termostatgreie (ikke som ei gammeldags kokeplate, som du stiller på en bestemt elektrisk effekt), og blikket i ABU-røken ble ikke varmt nok, kokeplata slo seg på og av med ujevne mellomrom. Så det ble ikke utviklet nevneverdig røyk.

 

Men etter ca. 45 minutter var hvertfall fisken "dampkokt", eller "røykdamp-røykt". Meget mild røyksmak (jeg lar den stå ei stund til, for å se om mer av røyksmaken trekker inn), fint for de som ikke er så begeistret for kraftig røyk mat. Og ikke noe sot, og antakelig lett å reingjøre alle delene etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...