Jump to content

Kalibervalg i Afrika


docter

Recommended Posts

Det er vel med 6,5x55 i afrika som ellers i verden, treffer du godt med ei god kule er saken klar!

 

Jeg brukte selv kaliberet på sist tur til SA fordi min 13 år gamle sønn også skulle bruke børsa. Det gikk fullstendig strålende, husk at få aktuelle plainsgame er større enn en middels elg, de fleste mindre. Så er jo afrikaske dyr i teorien mer hardskutt. Men det vil nok forbli en teori så lenge du treffer godt. Mange afrikajegere med mye erfaring hevder at teorien først og fremst gjør seg gjeldene med dårlige treff.

 

9,3x62 er nok et mer solid valg, men for prisen av pipa kan jo heller jakte mer :)

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er fullt ut kapabel til å felle de fleste antilopearter i Sør-Afrika untatt de store som F.eks eland

PHASA sier at minimumskaliberet i Sør-Afrika er med kulediameter 7mm. Dette har antakeligvis sin årsak i at 6,5x55 ikke har noen tradisjon i Afrika. Noen Outfittere er knallharde på kalibervalget, mens andre godtar bruk av 6,5x55.

Det smarteste man kan gjøre er å ta kontakt med den Outfitteren man skal jakte hos og stille spørsmålet til denne, eller snakke med den Norske Turoperatøren om dette.

 

Jeg har selv brukt 3006 uten problem på Kudu og Blue Wildebeast og Zebra, de siste åra har jeg brukt en 375 H&H Mag ladd med forskjellige kuletyper og vekter.

 

De fleste av de jeg har hatt med på tur til Sør-Afrika har hatt 9,3x62 eller 375 H&H Mag, men også noen med 308 win , 3006 og 338 WinMag.

Link to comment
Share on other sites

Ulempene med å dra til Afrika med et våpen/kaliber som du ikke har hatt nok tid til å venne deg til, vil langt overstige eventuell ulempe med et marginalt kaliber som 6.5

 

Sørg for at formen sitter med børsa du har, bruk skikkelige kuler og kjenn kulebanen. Deretter kan du bruke resten av budsjettet på mere jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Eg er langt frå nokon erfaren afrikajeger med mine 27 felte plainsgame, men har no fått eit lite snev av erfaring. Det som er enda viktigare er å høyre på dei som skyter virkelig mange dyr. Eg har ein venn som er PH i RSA og han legg ned 2-3000 dyr for året og vi har hatt nokre diskusjonar angåande kaliber.

 

Etter hans syn var 7x57 eller liknande (som vil vere temmelig lik 6,5x55 i praktisk bruk) vere ideelt på medium størrelse plainsgame dvs opp til Kudus størrelse.

 

Som eit "universalkaliber" meinte han at ein 300 Win Mag eller liknande var det ideelle. Brukbart på alt av plainsgame og i eit knipetak også på bøffel (med ein erfaren jeger bak børsa).

 

Dei einaste artane av plainsgame han meinte kunne "forsvare" eit kalibervalg over 30-06/300 magnum var Blue Wildebeest og Oryx. Han hadde fleire gonger vore ute for at skada Oryx gjekk til angrep sjølv etter gode treff. Eland ansåg han ikkje som særleg hardskoten, han hadde lagt ned temmelig mange med 308 win.

 

Eg har sjølv skote 2 Blue wildebeest med 375H&H, 2 kudu med 30-06 og 1 Oryx med 30-06. På desse dyra å dømme fristar det ikkje so veldig å prøve seg på slike artar med 6,5x55. Begge Blue wildebeest hadde 100m + utras etter "perfekte" treff. 1 kudu falt etter 1 skot, den andre trengte 4 skot i bogen for å ta kveld. Oryxen meinar eg å hukse trengte 3 skot for å ta kveld.

 

Ein ting har eg lagt merke til, folk som skyt virkelig mange dyr er ofte ikkje so veldig opptatt av kaliber. Ikkje noko med at dei ikkje er interressert i det, men rett og slett at dei har funne ut at med eit velplasert skot tar du livet av det meste.

 

Sjølv lurer eg sterkt på å ta med min Blaser i 6,5x55 neste gang eg reiser til Afrika, men då blir det i tilfelle kun ved jakt på Springbok, Impala, Blesbok osv. Skal eg ta større dyr plukkar eg fram noko grovare i skapet :)

Link to comment
Share on other sites

Hello docter and all others.

 

Rino translated your question for me.

 

The 6.5x55 can do the job with premium 140gr bullets or standard 160gr bullets. But 9.3 is much better and this is a good excuse to buy one,especialy to justify to the wife!

A new rifle. Honey, I need it for Africa and after I can use it on moose or whatever at home too! If money is too tight,use your 6.5

Best regards

 

Richard Lemmer.

Link to comment
Share on other sites

Da er jo enigheten i forholdet til 6,5x55 til jakt i Afrika(Sør-Afrika) temmelig unisont svaret forbauset ikke i det hele tatt

 

Vil vel støtte oppunder det som er sagt tidligere i tråden, bruk den rifla som du er fortrolig med og skyter godt med, det er det viktigste. "Ett velplassert skudd med en 6,5x55 er bedre en ett dårlig (skadeskyting) skudd med ett våpen/kaliber som man ikke behersker/eller ikke er fortrolig med"

men på sikt gå for en 9,3x62 og tren en del med denne slik at du blir fortrolig med dette kaliberet, ja da er dette en meget dødelig kombinasjon på jakt overalt på denne kloden.

Jeg har trent mye med min 375H&H mag, og føler at jeg behersker denne meget godt, derfor er denne med meg på jakt overalt. Hvorfor byttet jeg fra 3006 til 375 H&H Mag, enkelt fordi jeg ville ha ett våpen som kunne brukes på alt. 90% fordi dette kaliberet virker uansett hvor verden, 10% for at det er ett klassisk Afrikakaliber

 

Skriver det også på engelsk:

The answer was the same that we others also wrote privious in this tread, I`m not surpriced at all. I will support what a other guy wrote : A well placed shot with the 6,5x55 is much better than a bad one with a heavy caliber such as 9,3 or 375

In a long term, go for a 9,3 x62 or a 375 H&H Mag and practice a lot with these rifle, then you can use it all over the planet and it will be a lethal weapon.

Why did I change from 3006 to 375 H&H Mag, mainly because a 375 will do the job proper all over the world on any game.

90% because its capable on every game, and 10% because it`s the African Queen, I also practice a lot with my 375 and I feeel very comfortable with my rifle.Thank you.

Link to comment
Share on other sites

Ja, uenigheten er ikke stor. Som Lemmer, og andre skriver, så KAN 6,5'en gjøre jobben. Det bør imidlertid ikke være noen tvil om at 6,5 er et marginalt kaliber til grovere antiloper, som gemsbok, gnu, kudu, og også sebra. Her vil en 9,3x62 utvilsomt være et bedre valg og gi mer sikkerhetsmargin. Naturligvis vil alle disse dyra falle uten problemer med et velrettet sideskudd med en 6,5, og om alternativet er et kaliber/våpen du ikke vil mestre og derfor skyte dårlig med, så er det klart at 6,5'en bør være valget.

 

Dersom du imidlertid vil skaffe deg et grovere kaliber ville jeg imidlertid mye heller valgt 375 H&H enn 9,3x62. Da får du mer en mer flatskytende patron med mer anslagsenergi. Patronen er også mye mer kurant i Afrika mtp. ammo osv. 375 H&H regnes av også svært mange som den ideelle allround-patronen i Afrika, og den kan brukes på alt fra de minste antilopene og (lovlig) opp til de fem store. Det siste i motsetning til 9,3x62 (og .300 Win Mag).

Link to comment
Share on other sites

Lawman. Vil du påstå at 9,3X62 ikke er kurant i Afrika? Og at det er vanskelig å få tak i ammo?

 

Min påstand er at 9,3X62 er en Afrikansk KLASSIKER, og MEGET vanlig i Afrika samt at ammo er like vanlig som 375 H&H. Særlig i den sørlige delen der den kanskje er vel så utbredt som 375 H&H!

 

Jeg vil også påstå at 9,3X62 er like effektiv som "all round" patron. Og særlig for en nordmann som kanskje skal bruke våpnet/kaliberet til annet vilt.

Trådstarter forteller hva slags vilt han tenker seg eller ønsker, og det er ingen av B5 blant ønskene.

 

Jeg ville også være litt forsiktig med å påstå at 9,3X62 ikke kan brukes (eller er lovlig) på B5.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i det Rino

9,3x62 var Tyske kolonister sitt kaliber, dette ble Europeiske koliniherrer sitt kalber i stedet for britenes 375 H&H Mag, og er meget kurant i Sør Afrika, og dette kaliberet egner seg ypperlig til Plainsgame, har hatt med flere kunder som bruker 9,3 og de er iallefall fornøyd med de tyngste kulene er nok kulebanen noe mere krum sett i forhold til 375 H&H Mag, med 300 grs kule, det er ingen som bryr seg om dette, da man skyter inn på en slik måte at man kan ta høyde for feil i avstandsbedømmelsen, det er også skjeldent at man gjør, da PHene er meget dyktige på dette.

 

Det viktigste av alt er at skytter/jegeren har ett våpen som passer seg i kolbelengde og høyde i forhold til primærsiktemidlene, normalt er det kikkertsikte og da må som regel de fleste kolber forhøyes for at de skal passe optimalt. Rekyl blir følt mindre og skytefølelsen blir følgelig mye bedre med å gjøre slike enkle grep med våpenet sitt.

 

Og selvsagt trene mye med våpenet for å bli vant til dette.

Link to comment
Share on other sites

Et annet forhold jeg har sett på mine to turer er at de PHéne jeg har jaktet med er svært lite bekymret for busker og kratt foran viltet.

Med andre ord, en kan oppleve mange ganger at "the sticks" kommer opp mens det hviskes intenst ved siden av deg; "there he is...can you see him...it´s a big one, shoot"

Og har en trasket og stillt innpå et utall av ganger og er varm, tørst og ivrig, er det lett å la seg rive med selv om det er tornekratt eller høyt gress som delvis skjuler viltet.

 

Derfor velger jeg heller en 338 Winmag, 9,3x62, 375 H&H / Ruger eller lignenede kaliber med premium kuler, enn hjorterifla.

Under optimale forhold funker det meste, men jeg reiser ihvertfall ikke så langt og legger ut så mye penger med et marginalt kaliber uansett om det har lagt flatt en million elg.

 

Dette er ikke et innspill på hvilke kaliber som skyter best gjennom kratt, kun en observasjon jeg har gjort som ihvertfall er medbestemmende i mitt valg av kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Et annet forhold jeg har sett på mine to turer er at de PHéne jeg har jaktet med er svært lite bekymret for busker og kratt foran viltet.

Med andre ord, en kan oppleve mange ganger at "the sticks" kommer opp mens det hviskes intenst ved siden av deg; "there he is...can you see him...it´s a big one, shoot"

Og har en trasket og stillt innpå et utall av ganger og er varm, tørst og ivrig, er det lett å la seg rive med selv om det er tornekratt eller høyt gress som delvis skjuler viltet.

 

Derfor velger jeg heller en 338 Winmag, 9,3x62, 375 H&H / Ruger eller lignenede kaliber med premium kuler, enn hjorterifla.

Under optimale forhold funker det meste, men jeg reiser ihvertfall ikke så langt og legger ut så mye penger med et marginalt kaliber uansett om det har lagt flatt en million elg.

 

Dette er ikke et innspill på hvilke kaliber som skyter best gjennom kratt, kun en observasjon jeg har gjort som ihvertfall er medbestemmende i mitt valg av kaliber.

 

 

Her er jeg veldig enig med Seawolf. Afrikanerne er triggerhappy som f. Kratt og trær er ingen hindring.

Og det er jævlig unødvendig å dra til andre siden av jordkloden med marginalt skyts. Dersom det stemmer at 7 mm er minimum i RSA er det jo rene idiotien å møte opp med 6.5 mm. En halv millimeter feil kulediameter, og så hoppsi deisi rett i fengsel. Afrikansk fengsel. Med store negrer som liker DEG !

Link to comment
Share on other sites

Hei :!:

 

Anbefaler denne artikkel fra RINO Går du med tanker om en "Safari"? som du finner lenger ned på forumer her. ( 2. Deler )

 

Informativ og bra både når det gjelder kablier og annet utstyr du bør ha med deg på en Safari. ++

 

6,5 er ikke lov alle steder som Rino poengterer i artikkelen over , og 9,3 er ikke lov på DG alle steder som Lawman poengterer lengere opp i tråden her. ( Dette var vel heller ikke akkurat det du lurte på, men kjekt å ha i bakhodet hvis en DG safari skulle friste ved en senere anledning. )

 

6,5 vil helt sikkert gjøre jobben på artene du referer til i spørsmålet ditt. ( Bare forvis deg om at 6,5 er lovlig kaliber der du skal jakte, og ikke føl deg presset til å skyte hvis du ikke er konfortabel med situasjon. Det er du som er sjefen, og det er du som bestemmer om du vil skyte eller avstå skuddet. )

 

Eller så er det som de fleste poengterer her i tråden en stor fordel, og trene med, og kjenne våpenet før en drar. Føler personlig at dette er 10 ganger viktigere en kaliber valget, og tror de fleste av oss kan være enige om akkurat det :?:

 

( Det hjelper liksom ikke om jeg får skia til Northug :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Oi. Så først nå at du jakter med rifle fra herrefolket.

Da er jo svaret enklelt. Kjøp et nytt løp til Blaseren i 9,3. Da har du jo både magasin og slyttstykkehodet klart. tror jeg.

 

Eller så kan du få kjøpe en skikkelig Blaserpipe i .458 Lott av meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva slags våpen har du da Docter

Blaser pipene er dyre ikke sikker med tror de ligger rundt 8 k

 

sauer er litt rimeligere, tror utpris hos Landrø er 6900,-

 

9,3 x 62 er ett meget godt valg, tren en god del med denne før du drar, og for all del tren mye med skytekjepp både 2 fot og 3 fot den vil du bli presentert for, ellers lykke til, du vil få en uforglemmelig tur

Link to comment
Share on other sites

Har ei blaser r93 proff. trenger kun pipe og magasin.

Gleder meg som en unge vært i polen noen ganger men tror afrika overgår alt :D

 

Du har absolutt noe å se fram til, det er en vilttetthet som du sannsynligvis ikke har sett maken til

Og ett artsmangfold som også finnes kun i afrika. Hvor skal du forresten?

 

det er jo fælt at du må bruke så mye penger på et løp og magasin, men da har du jo kaliber til all annen jakt også, 9,3 er suveren også på villsvin i Polen

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke haster så innmari, så følg med på Finn.no.

 

Er jevnlig Blaserløp til salgs, og de legges oftest ut for ca 5000. De blir ofte stående en stund, så om du treffer en selger som trenger penger er det sikkert litt prutningsmonn.

Link to comment
Share on other sites

Lawman. Vil du påstå at 9,3X62 ikke er kurant i Afrika? Og at det er vanskelig å få tak i ammo?

 

Min påstand er at 9,3X62 er en Afrikansk KLASSIKER, og MEGET vanlig i Afrika samt at ammo er like vanlig som 375 H&H. Særlig i den sørlige delen der den kanskje er vel så utbredt som 375 H&H!

 

Jeg vil også påstå at 9,3X62 er like effektiv som "all round" patron. Og særlig for en nordmann som kanskje skal bruke våpnet/kaliberet til annet vilt.

Trådstarter forteller hva slags vilt han tenker seg eller ønsker, og det er ingen av B5 blant ønskene.

 

Jeg ville også være litt forsiktig med å påstå at 9,3X62 ikke kan brukes (eller er lovlig) på B5.

 

Jeg er kjent med at 9,3x62 opprinnelig ble utviklet for jakt i de tyske koloniene i Afrika i 1905. Den var derimot ikke beregnet for elefant eller bøffel, og det er naturligvis ikke gitt at patronen er optimal til Afrika-jakt i 2010 av den grunn. Og, ja, det er definitivt mitt inntrykk at 375 H&H er mer utbredt enn 9,3x62. Her kan det imidlertid sikkert være lokale variasjoner, og ammo til 9,3 får du selvfølgelig tak i.

 

Du må naturligvis gjerne påstå at ”9,3X62 er like effektiv som "all round" patron” som 375 H&H. Det er jeg ikke enig i. Og hva som skulle gjøre 9,3 mer effektiv for ”en nordmann” på ”annet vilt” for enn 375 H&H er imidlertid vanskelig å forstå. Tenker du deg Skandinavisk jakt på elg og villsvin, eventuelt også bjørn, er min påstand at 375 H&H fortsatt er 9,3-en overlegen.

 

Jeg har imidlertid aldri hevdet at 9,3 er noen dårlig patron her hjemme, eller utilstrekkelig til ”plains game”, typisk antiloper og sebra. Personlig synes jeg kulebanen er for krum, og da naturligvis særlig med tyngre kuler. Den praktiske betydningen av dette skal muligens ikke overdrives, særlig for kortere hold. Men kan man velge et mer flatskytende kaliber, som i dette tilfellet, bør man virkelig overveie det. Det viktigste poenget, som jeg straks skal utdype nedenfor, er imidlertid at dersom man brygger på ”Afrika-feber”, så vil 375 H&H være et bedre valg enn 9,3x62.

 

Det er riktig at trådstarter ikke nevner de fem store (B5), like lite som han nevner ”annet vilt ” (i Norge) – som du trekker frem. Som du sikkert vet er det også mange førstegangsjegere i Afrika som blir bitt av ”Afrika-basillen”. Etter en start på plains game kan det etter hvert være at man ønsker seg en, eller flere, av de fem store. Dette er en erfaring mange har gjort seg, og da er det etter min mening dumt å ha anskaffet seg et våpen som er ikke er egnet for dette. Det var også dette jeg forsøkte å formidle til trådstarter.

 

Du må gjerne være ”forsiktig med å påstå at 9,3X62 ikke kan brukes (eller er lovlig) på B5”. Jeg føler meg her på trygg grunn. Det helt klare utgangspunktet er at 9,3x62, på for eksempel bøffel og elefant i Afrika, verken er lovlig eller anbefales brukt. Generelt er jo oppfatningen at 375 H&H er et minimum. Da skulle det være liten grunn til å gå ned i anslagsenergi og inntrengningsevne.

 

Fra Sør-Afrika kan det nevnes rekke eksempler på at 375 H&H anses som en minimum på bøffel. Som illustrasjon, se KZN Hunters Ass.: http://www.kznhunters.co.za/site/Proper ... p?Prop=861 Hva som strengt tatt er lovens krav, tror jeg kan variere fra provins til provins.

 

For Namibia heter det på NAPHAs hjemmeside at minstekravet er ”5400 Joule for buffalo, elephant, rhino etc.”, se: http://www.natron.net/napha/english/huntinglaws.html Det klarer man vel ikke med en 9,3x62?

 

For Zimbabwe skriver Brooklands safaris at for blant annet for elefant og bøffel kreves ”a bullet with a diameter of 9.3mm producing a minimum of 5.3 Kilojoules of energy at the muzzle. The lightest caliber to be used on these animals is the great .375 H&H Magnum”, se http://www.brooklandssafaris.com/sections/?SectionID=15

 

Det samme skal være tilfellet i Tanzania:

http://www.tanzaniaquest.com/documents/ ... s_2009.pdf

 

Andre steder man anbefaler minimum 375 H&H for B5 er for eksempel:

http://www.gunsandammomag.com/cs/Satell ... e+Calibers

 

http://www.hunt-africa.com/southafrica_ ... mation.php

 

Og her skriver de om diskusjonen “.375 H&H versus the 9.3 X 62 and that debate is sure to go on until the last Impala is in the salt. One bottom line here; if it is dangerous game that you have come to harvest, the .375 caliber is the minimum prescribed by law in most African countries”, se: http://www.africanskyhunting.co.za/riflehunting.html

 

Andre eksempler er:

http://madumisafaris.com/travel.asp og

http://thegamerancher.com/Hunting/Hunting%20rifle.html Og slik kunne vi holdt på lenge …

 

Det er sikkert steder hvor man både lovlig, og ulovlig, kan få skyte bøffel og elefant med 9,3x62. Sikkert kan man klare seg med krummere kulebane også. Det vesentlige spørsmålet er imidlertid: Hvorfor velge 9,3x62 fremfor 375 H&H?

 

Kanskje gir 9,3-en litt mindre rekyl og ei noe rimeligere børse. Med 9,3 kan du bruke standard låskasse, og for R93-ens del standard sluttstykkehode. Men 375 H&H har vesentlig bedre ballistikk og er mer effektiv på grovere vilt. Og i motsetning til 9,3-en kan du med en 375 H&H jakte bøffel, elefant eller nesehorn uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Argumenter gjerne mot min personlige mening. Jeg har og bruker begge kalibere.

 

I tråder som denne forsøker jeg bare å svare på det trådstarter spør om uten å lage store forvirrende avhandlinger om alle mulige alternativer.

Jeg har heller ingen problemer med at du er uenig med meg da dette vel ikke er noen pissekonkuranse? :wink:

 

Men siden du nevner lovgivningen i enkelte land så gjelder følgende for de mest aktuelle land som har vært nevnt her.

 

 

Namibia:

Minimum kaliber: 7mm

Eo: 1350joule Impala, vortesvin etc.

Eo: 2700joule Kudu, Wildebeest, Oryx, Eland etc.

Eo: 5400joule Bøffel, Elefant, Næsehorn etc.

6,5x55 totalt forbudt.

 

 

Zimbabwe:

Minimum kaliber: 5,6mm og 7mm

Eo: 700joule og 5,6mm (.223) Impala, Vortesvin etc.

Eo: 3000joule og 7mm Kudu, Wildebeest, Nyala, Zebra etc.

Eo: 4300joule og 7mm Løve, Elan, Giraf etc.

Eo: 5300joules og 9,2mm Bøffel, Elefant, Flodhest etc.

6,5x55 er lovlig på enkelte arter

 

Sør-Afrika:

 

Gauteng, Limpopo, Mpumalanga, Free State:

Minimum kaliber: 5,6mm

22LR Ikke lovlig Helautomat og halvautomat er ikke lovlig

 

Natal:

Minimum kaliber: 5,6mm

Minimum kaliber: B5 375H&H Mag.

22LR Ikke lovlig Helautomat og halvautomat er ikke lovlig

 

Eastern Cape, Western Cape, Northern Cape:

Minimum kaliber: 5,6mm Impala, Springbok etc

Minimum kaliber:7mm Kudu, Wildebeest, Nyala, Zebra, Elan etc.

Minimum kaliber:B5 375

22LR Ikke lovlig Helautomat og halvautomat er ikke lovlig

Link to comment
Share on other sites

Argumenter gjerne mot min personlige mening. Jeg har og bruker begge kalibere.

 

I tråder som denne forsøker jeg bare å svare på det trådstarter spør om uten å lage store forvirrende avhandlinger om alle mulige alternativer.

Jeg har heller ingen problemer med at du er uenig med meg da dette vel ikke er noen pissekonkuranse? :wink:

 

Men siden du nevner lovgivningen i enkelte land så gjelder følgende for de mest aktuelle land som har vært nevnt her.

 

Jeg synes ikke det er treffende å antyde at jeg laget "store forvirrende avhandlinger om alle mulige alternativer" og ikke svarte på det trådstarter spurte om. Det ble først langt etter din konfrontasjon, og lengden skyldes naturligvis bare at jeg følte behov for å underbygge det jeg hevdet. Første gang påpekte jeg vel bare kort, og uten både forvirring og avhandling, at man burde tenke seg om to ganger før man kjøper seg en 9,3 til Afrika-jakt. Det står jeg inne for.

 

For øvrig bekrefter jo bare det du skriver at 9,3, for alle praktiske formål, er forbudt til mange av fem store - og særlig til bøffel og elefant. Verken du eller andre trenger derfor å være forsiktige med å hevde det.

Link to comment
Share on other sites

I hvilken grad er det mulig å bruke lyddemper på de grove kalibre?

Noen øvre grense? Hva tåler en demper av "trøkk"?

 

Halvauto rifle demper jo også rekylen endel; er det noen land/provinser som har begrensinger/forbud mot halvauto rifle?

(Leste i annen tråd at enkelte steder i Polen var det forbud mot halvauto)

Link to comment
Share on other sites

I hvilken grad er det mulig å bruke lyddemper på de grove kalibre?

Noen øvre grense? Hva tåler en demper av "trøkk"?

Det er kun snakk om volum på demperen det.

 

Du vil sikkert imidlertid finne at den er ganske mye i veien. Det gjelder ikke bare selve jakta, men også i forbindelse med reisen.

Link to comment
Share on other sites

Og hva som skulle gjøre 9,3 mer effektiv for ”en nordmann” på ”annet vilt” for enn 375 H&H er imidlertid vanskelig å forstå. Tenker du deg Skandinavisk jakt på elg og villsvin, eventuelt også bjørn, er min påstand at 375 H&H fortsatt er 9,3-en overlegen.

- - -

Kanskje gir 9,3-en litt mindre rekyl og ei noe rimeligere børse. Med 9,3 kan du bruke standard låskasse, og for R93-ens del standard sluttstykkehode. Men 375 H&H har vesentlig bedre ballistikk og er mer effektiv på grovere vilt. Og i motsetning til 9,3-en kan du med en 375 H&H jakte bøffel, elefant eller nesehorn uten problemer.

Joda, 9,3 har det meste som trengs, og 375 har det lille ekstra. Jeg er ikke uenig i det (men har ikke Afrika-erfaring).

 

Men her må vi tilbake til trådstarters utgangspunkt. Han har jaktet med 6,5 - da er det et solid sprang i rekylopplevelse å gå direkte til 375 HH, spesielt hvis han skal bruke et ekstraløp i en lett Blaser. Det er i denne sammenhengen jeg nok heller ville anbefalt en 9,3 x 62 med 250 grs. A-frame! Da får en både nok punch til det meste unntatt B5, og en kulebane som tilsvarer en 375 med standard kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

I hvilken grad er det mulig å bruke lyddemper på de grove kalibre?

Noen øvre grense? Hva tåler en demper av "trøkk"?

Det er kun snakk om volum på demperen det.

 

Du vil sikkert imidlertid finne at den er ganske mye i veien. Det gjelder ikke bare selve jakta, men også i forbindelse med reisen.

Mener du at den blir volummessig for stor, eller tenker du da på formaliteter som gjelder lovgiving, evt. at man må kalle den "compensator"?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...