Jump to content

Håndvåpen "kvoten" ...???


Hassel

Recommended Posts

I det siste har det duket opp fler tråder og salgs anonser som snakker om kvoten på håndvåpen eller hinter om en tallfestet begrensning.

Dette er sludder og tøv. Skyldes det uvitenhet hos behandlende våpenkontor eller hos skyttere?

Det er behovsprøving på håndvåpen i Norge og ikke noe gitt tak. (Men husk å kjøpe alarm når du tipper over 25)

Kvote/tallbegrensning/Garderobe Gjelder KUN jakvåpen. Du kan godt ha 46 andre våpen i tilegg til de 6 jakregistrerte somen da kan forvalte etter eget forgodtbefinnelse..

 

Jeg synes det er uheldig at det blir presentert slik at man kan tro at det er snakk m en garderobe eller kvote i håndvåpen sammenheng, da det bare vil lede til forvirring og spekulasjon. La oss heller forholde oss til de lovene, reglene og rundskrivene som faktisk gjelder.

Link to comment
Share on other sites

ser poenget ditt. grunnen til at folk(har vel gjort det selv nylig) bruker slik ord, er vel at de har kjøpt det det får lov til som mosjonskyttere innenfor ett forbund, og dermed ikke får lov å kjøpe mer av sitt lokale våpenkontor.

 

for oss som velger(og har tid og lyst til) å konkurrere aktivt innenfor mer en ett forbund, ser verden ganske så annerledes ut...

Link to comment
Share on other sites

Og som Hassel skriver:

Over 25 stk. = alarm m/påløpende utgifter.

 

Derfor har jeg forsøkt å selge noen våpen (noen har blitt solgt :) ) - for å unngå denne fordømte ekstraavgiften hvert år.

 

Hva gjør et alarmselskap når alarmen går?

Hvor effektivt er det å være tilknyttet et eller annet selskap?

 

Jeg bare spør - og vet svaret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja fullt så enkelt er det nok ikke verden her jeg bor. Jeg er mer aktiv en de fleste og medlem av flere forbund men har merket at våpenkontoret syntes "kvoten er nådd". Flere ganger siste året.

 

Slik forskriftene er så skal et våpen som lovlig kan benyttes innen ett annet program brukes der selv om det ikke er egnet. Det gjelder også på tvers av forbund. Rekkefølgen man kjøper våpen i behøver heller ikke være noen hjelp da våpenkontoret fint kan be deg dokumentere bruksområdene og aktivitet til de våpnene du allerede har for å kontrollere om et nytt våpen kan dekke andre bruksområder. .eks dersom du søker på en 9 mm til grovfelt fordi .45 du bruker i militærfelt ikke kan brukes i grov.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg bor er det heller ikke så lett å bare kreve å få flere våpen i samme kalber osv..

Sist jeg søkte måtte jeg levere resultatlister/startlister for å vise at jeg faktisk var aktiv skytter. Sikkert ikke aktiv nok :)

Legger ikke opp til krangling med våpenkontoret når det virker som a faktisk kan jobben sin..

Link to comment
Share on other sites

Som mosjonsskytter i klubb tilknyttet Norges Skytterforbund kan vi følgende våpen:

22 Match og finfelt

32 Match og grovfelt

Revolver spesial felt

Pistol spesialfelt

Revolver

Pistol Militærfelt

Mag 1

Mag 2

Fripistol

 

Det skulle bli 9 stk totalt dersom klubb og våpenkontor mener at det er tilstrekkelig.

 

Dersom man øker ambisjonsnivået og blir aktiv konkuransskytter kan man søke om reservevåpen.

Mulig jeg har glemt noe men det er ikke langt fra sannheten.

 

Så kan vi kalle det kvote eller hva vi vil men begrensningene er klare.

 

Ellers kan vi jo som det sies begynne feks med praktisk skyting dersom vi har en klubb i nærheten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

..også finnes det en klasse som heter ''fripistol''...

 

men poenget til Hassel er tydelig- når vi ikke har en "garderobe" er det uheldig å skape en. det kan fort få konsekvenser.

 

 

Du har rett fripistol glemte jeg.

 

Ellers er jeg helt enig i at vi ikke skal lage egne begrensninger som "garderobe".

Etter min mening burde vi få kjøpe de våpen vi selv mener vi trenger til de program vi skyter. Men det blir vel ønsketenkinger. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det har vert noen endringer på dette i senere tid, men sist jeg sjekket var det maks 4 håndvåpen for de som av ulike grunner faller i gruppen "rekreaskjons skyttere". For min del er det litt vanskelig å kunne kalle seg noe annet når jeg "desverre" reiser utenfor Norge i jobb 9-10 måneder i året. Politiet vil ikke gi meg mer enn 4 etthånds våpen med mitt nåværende aktivitets nivå. I slike situasjoner har jeg ingen problemer med å kalle det en "kvote". Alt kommer an på aktivitets nivå, og Politiet har sagt at dette skal dokumenteres.

 

Trodde at dette gjelder fortsatt??:

 

Nybegynneren - Er selv uten egne våpen og deltar i klubbens opplæringstilbud. Minst 2-3 ganger på banen pr mnd under opplæringsperioden før eget våpen kan erverves. Har ikke eget våpen. Bruker klubbvåpen.

 

Rekreasjonsskytteren - Skyter fra tid til annen, mest trening men deltar også sporadisk på stevner. Forholdsvis beskjeden aktivitet. Minst 4 fremmøter pr år (organisert trening eller stevne) i pistolklubb (evt gruppe i pistolklubb) som er tilsluttet det forbund som har skyting med det aktuelle våpen på sitt program.

Ved medlemskap i/ tilslutning til flere forbund kreves det minst 4 fremmøter (organisert trening eller stevne) pr år pr forbund. Kan erverve og inneha inntil (dvs maks) 4 våpen innen det enkelte forbunds reglement som vedkommende kan dokumentere tilknytning til og hvor aktivitetskravet er oppfylt. Våpnene må ha forskjellige bruksområder.

 

Mosjonsskytteren - Et høyere aktivitetsnivå. Deltar regelmessig i klubbens aktiviteter herunder deltakelse på klubbstevner, men deltar også fra tid til annen i åpne (approberte) stevner. Minst 2-3 ganger på banen pr mnd (sesongavhengig mht baneforhold). Minst 4 stevner pr år (tilstrekkelig med deltakelse i klubbens terminfestede klubbstevner) innefor forbundets reglement. Kan erverve og inneha våpen innenfor samtlige bruksområder (ett pr bruksomåde) innen det enkelte forbundets reglement. Gjelder de(t) forbund som vedkommende kan dokumentere tilknytning til og hvor vedkommende har oppfylt krav til fremmøte og stevneaktivitet. For tilfelle av at ett våpen lovlig kan benyttes innen flere bruksområder (også innen flere forbund) ansees behovet innen disse bruksområder dekket med det ene våpenet.

 

Konkurranseskytteren - Trener mye og er aktivt med i konkurranser i så vel i egen klubb som i åpne (approberte) stevner. Trener minst 2-3 ganger på banen pr mnd, samt deltar på minst 10 stevner(starter) pr år hvorav minst halvparten åpne (approberte) stevner(starter). Konkurransekravet gjelder for hvert enkelt bruksområde det skal erverves reserve-/tilleggsvåpen til. Kan erverve og inneha tilleggs-/reservevåpen innenfor hvert av de bruksområder som vedkommende kan dokumentere aktivitet som ovenfor nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Skjønner. Enig i at det bør presiseres for å unngå forvirring :!:

 

Litt på siden:

Når i tillegg den lokale klubben er åpen for pistol skyting hele 4 ganger pr. måned, tre timer på en LØRDAGS ettermiddag, de lørdagene været tillater det, eller ikke standplass leder er syk / på ferie eller har "glemt" seg, da er det jaggu plankekjøring å få trent 2-3 ganger pr. måned.

En har selvfølgelig ikke andre ting enn pistol skyting som betyr noe her i livet.. :roll:

 

(HELDIGVIS er ikke alle klubber slik)

Link to comment
Share on other sites

Det ironiske er at selv om det i et rundskriv står:

 

"Om det f.eks. søkes om en lommepistol til fripistolskyting, hvor kravet til presisjon er meget høyt, er det åpenbart at våpenet ikke er ment å benyttes til oppgitte formål. Søknaden bør derfor avslås under henvisning til våpenloven § 7 tredje ledd."

 

Så er jeg rimelig sikker at de godt kan finne på å avslå en søknad på en fripistol fordi søkeren allerede har pistol i .22 uavhengig av om nevnte pistol er matchpistol eller lommepistol. For den er jo tillatt brukt! Da har plutselig ikke egnetheten noe å si...

Link to comment
Share on other sites

Domino@ Det er da en skal sende avslaget til pod, sammen med en egen behovsbegrunnelse, hvor emnet egnethet spesielt bør vektlegges. Man kan gjerne også få klubbformann eller andre personer med vekt i uttalelsene sine (t.d en uttalelse fra fagkomite pistol) sin signatur på at beskrivelse av egnethet stemmer.

 

POD er heldigvis ikke bare lyseslukkere, de er også de eneste vi har til å riste de enkelte våpenkontor litt i nakken når de gjør feil.

 

Husk at avsnittet du henviser til, henviser til at egnethet skal vurderes. D.v.s. at man i utgangspunktet ska godkjenne om egnethet tilsier det, mens man ikke skal godkjenne, om våpenet ikke er egnet. Slike regler gjelder alltid begge veier.

Link to comment
Share on other sites

Man kan gjerne også få klubbformann eller andre personer med vekt i uttalelsene sine (t.d en uttalelse fra fagkomite pistol) sin signatur på at beskrivelse av egnethet stemmer.

 

Ikke gjør den bjørnetjenesten det er å få bekreftet slikt fra klubbformann eller klubben i det hele tatt. Dette har politiet prøvd å snik innføre flere ganger, søknaden er en sak mellom søker og politi.

Tenk nøye igjennom hva konsekvensen vil bli hvis politiet kontakter formannen i en slik sak, og formannen sier NEI.

Det kan faktisk bli like skummelt om NSF eller andre forbund skal begynne å si hva som er egnet. Faren for synsing og personlige meninger er stor.

Bruk regelverk og lignende dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Man kan gjerne også få klubbformann eller andre personer med vekt i uttalelsene sine (t.d en uttalelse fra fagkomite pistol) sin signatur på at beskrivelse av egnethet stemmer.

 

Tar jeg ikke helt feil, var det denne metodikken som gjorde at US karabin brått ble forbudt å erhverve til bruk innen praktiskt skyting. En forespørsel fra Sør Trøndelag Politidistrikt til en eller annen med verv i en lokal praktisk klubb som meldte tilbake at den var uegnet - vips, så var US karabinen forbudt...

Link to comment
Share on other sites

Tar jeg ikke helt feil, var det denne metodikken som gjorde at US karabin brått ble forbudt å erhverve til bruk innen praktiskt skyting. En forespørsel fra Sør Trøndelag Politidistrikt til en eller annen med verv i en lokal praktisk klubb som meldte tilbake at den var uegnet - vips, så var US karabinen forbudt...

 

Dette er vel feil, det var ikke ett spørsmål til en klubb. Dessuten er US karabin "forbudt" fordi den ikke står på godkjenningslisten. Og kunne frem til 1/7 i år videreselges til praktiskskyting så lenge den var ervervet til det tidligere.

 

En annen sak er at da dette skjedde så var det bare en rifleklasse i praktisk rifleskyting, og da var faktisk US Karabin "uegnet" :D

 

At det senere har blitt flere klasser, som har gjort den litt mere egnet er en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg mener ikke at man skal be noen ta kontakt, man tar kontakt selv, får skriftlig erklæring selv, og vurderer om man vill sende den skriftligeerklæringen med selv. :wink:

Om pod skulle finne på å ta kontak med noen, er utenforsøkers kontroll.

 

Men i utgangspunktet burde enhver som søker, selv være i stand til å argumenter på en overbevisende måte ovenfor pod.

Grunnet at de ikke er direkte ukjente med de forskjellige våpentyper/merker og modeller i de kretser. SS og BH har vel nok erfaring og kunskap til å kunne avgjøre om en søker farer med løgn eller ei, når vedkommende lister opp hva han/hun har, og hvordan de er konfigurert. Kontra hva han/hun ønsker å kjøpe.

I en slik situasjon er man selvsagt låst til merke og modell, og kansje til og med dokumentasjon på eventuell ombygning fra børsemaker o.l.

 

 

Litt på siden kansje, men ett gitt eksempel på dokumenatsjon (som er ganske så relevant for mange i dag) kan være:

Man har en pistol i 9mm, registret som grovpistol. Den har vært brukt i Grovfelt og Militærfelt.

I år ble reglene endret, og vedkommende fikk da lettet avtrekket ned mot 1000g på sin 9mm.

Nå er denne 9mm'n ulovlig i Militærfelt, og siden de fleste slike våpen ikke er bare og bare å endre avtrekksvekten på. Kan den ikke brukes der uten å remodifisere våpenet, noe man rett og slett ikke gjør mellom stage's med så følsomme ting som avtrekk og den sikkerhet man må kreve av disse.

 

Man sender så inn en ny søknad til våpenkontoret, med beskjed om at man ønsker seg en 9mm til Militærfelt.

Er man ikke nøye med dokumenteringen her, risikerer man avslag på søknaden (ja selv om man dokumenter skikkligt, gjør man desverre det enkelte steder. Jeg vet!).

 

Ved en slik søknad som akkurat dette eksemplet, vil jeg anbefale å få med en skriftlig bekreftelse på at avtrekksvekten, på våpenet ikke holder 1360g, og derfor ikke godkjent til NSF Militærfelt, som har krav om 1360g avtrekksvekt . Signert kontrollveid av Klubbformann, eller kansje enda bedre Børsemaker.

 

Ett avslag på en slik søknad vill da være ulovligt om der ikke er andre årsaker til at man ikke skal få flere våpen.

Klagen vill i hvertfall gå igjennom hos pod, siden begrunnelsen for ett slikt avslag (forutsatt at andre ting ikke spiller in) mest sansynlig vill være feil.

 

Husk at en eventuell klagebehandling hos pod,vil omhandle om begrunnelsen som blir brukt til avslaget er feil, og egentlig ikke noe annet. Så dokumentasjonen en gir til våpenkontoret i første omgang, er ikke uten betydning for den videre prosessen.

 

Ett annet eksempel på feilbehandling, som ikke krever så mye dokumnetasjon mot pod ved klage, kan jo være mitt eget tilfelle:

 

Jeg fikk akkurat avslag på en spesialrevolver i 38/357 til NSF SpesialRevolver.

Begrunnelse: Jeg har fra før ett våpen i samme kaliber, og siden jeg ikke oppgav merke og modell på søknaden. Kunne man ikke se om jeg har behov for spesialRevolver. (dette er selvsagt bulshit siden de sitter inne med opplysningene om løpslengde på min revolver, men avslaget ble begrunnet noenlunde slik).

 

Klage dokumentasjon vill da være enkel:

Min Revolver registrert til Revolverfelt, har 6" løp, og har en totallengdepå 304mm. Den går derfor ikke i Målekassen til NSF Spesialrevolver. Mitt eksisterende våpen er derfor ikke godkjent til NSF Spesialfelt, SpesialRevolver.

Ved søknad på våpen til NSF SpesialRevolver, har jeg spesifisert at jeg må kjøpe ett våpen som passer i NSF's målekasse for SpesialRevolver (+ målene etc).

 

Hvorpå klagen gis medhold og tilbake til våpenkontoret for ny behandling.

 

Som man ser. er det ikke noen kvote på håndvåpen, kun snakk om å kunne dokumentere sin aktivitet og behov, på en forstålig måte (noe jeg tydligvis sliter med, siden jeg har fått ett par avslag på ting som burde være greit, om det ikke er en ren hevn for å ha dikutert med tante da :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

Man har en pistol i 9mm, registret som grovpistol. Den har vært brukt i Grovfelt og Militærfelt.

I år ble reglene endret, og vedkommende fikk da lettet avtrekket ned mot 1000g på sin 9mm.

.........

Man sender så inn en ny søknad til våpenkontoret, med beskjed om at man ønsker seg en 9mm til Militærfelt.

 

Men det som da skjer i mitt distrikt er at du må godtgjøre at du trenger to våpen du lovlig kan benytte til grovfelt. En 9 mm med avtrekk på 1360 kan lovlig brukes til grovfelt. Du må da dokumentere aktivitet som tilsier at du kan ha to 9 mm.

 

Magunum 1 revolveren man har søkt om kan benyttes til revolverfelt slik at den SW du har i 38 Spec trenger du ikke lenger? Eller har du aktivitet som tilsier at du kan ha to revolvere som kan brukes til revolverfelt? Dessuten kan revolveren din lovlig benyttes til grovpistol.

Og den Glock 19 du har til spesialpistol kan benyttes både til Production, grovfelt og militærfelt.

Eller den CZ'en du kjøpte til Production kan jo benyttes til Militær og grovfelt så hva skal du da med både en Pardini i 9 mm og en i 32 SW long. Da har du jo tre som kan benyttes til grovfelt og to som kan benyttes til militærfelt? Hva skal du med det?????? Ikke egnet sier du? men er den lovlig??

 

Som konkurranseskytter med litt ambisjoner er det uakseptabelt å ha våpen som gir meg en ulempe i konkurranser men dagens våpenforskrift legger opp til dette.

 

Jeg tror nok at det er store forskjeller mellom våpenkontorer enda. Jeg har selv bodd i andre distrikt og kjenner skyttere fra andre distrikt som har langt lavere aktivitet men mindre problem med å få igjen om søknader.

 

Jeg har de siste årene måtte redegjøre for all aktivitet og bruksområdet på det jeg har fra ved hver nye søknad. Dette gjør man også når jeg søker om å få bytte ut et våpen jeg har med et i samme kaliber og til det samme bruksområde. Dette syntes jeg er greit nok. Det skal være behovsprøvd.

 

Man sjekker da bruksområdet og aktiviteten for alle våpen jeg har og spesielt der man har flere som lovlig kan benyttes innen flere program og forbund. Dette er også greit. Men man sjekker uavhengig av hvor egnet våpenet er. Noe jeg ikke syntes er greit.

 

Det jobber ikke skyttere/jegere på mitt kammer. De har ikke den forståelsen for hvor egnet et våpen er. De ser kun på bruksområdet og hva det lovlig kan benyttes til. De har en komfort sone i forhold til antall våpen som jeg som er meget aktiv overskrider. Derfor har jeg "fylt kvoten" hjemme. Skal jeg ha mer så blir det meget vanskelig selv om jeg mangler våpen innenfor enkelte grener.

Link to comment
Share on other sites

Det er der dokumentasjon, med henvisning til egnethet må inn (som jeg er sikker på blandt annet du holder på med hver eneste gang).

 

Nå som Grovpistol har fått minimums krav på 1000g i avtrekksvekt, er det selvfølgelig en konkuranse fordel av dimensjoner for den som vill utnytte dette. En fordel som de som har våpen det er muligt å få modifisert til dette nivået, da gjerne utnytter så langt råd er. Samtidigt er det også klart at har man ett grovvåpen som er under 1360g i avtrekksvekt, så er det ikke tillat brukt i Militær (jeg regner med at det da heller ikke er tillat i Praktisk heller). Så der har vi i det minste fått en måte å presse igjennom lovlige krav på. Andre veien er det jo litt værre.

 

Selv har jeg latt ett 9mm grovløyve gå ut, og fått nytt løyve i 32S&W long isteden for. Dette da jeg mener 32 er mer egnet for grovskyting. Det eneste er at jeg begynner så smått å lure på om jeg ikke brude ha søkt på revolver frem for pistol (med tanke på herping og bortkasting av hylser).

Link to comment
Share on other sites

Hei og god jul!

 

Har lest gjennom tråden her,men mulig jeg har gått glipp av noe :roll:

 

Jeg har akkurat begynt med praktisk skyting, og bruker en BUL M5 .40S&W som går i standard klassen.

Har også en HiPower i 9mm,av eldre årgang (1941) som også går i standard,men jeg kunne tenkt meg en CZ Shadow å bruke i production da denne er mye mere egnet til denne typen skyting med tanke på plassering av sikring å den type ting.

Har jeg noen mulighet til å søke å få innvilget dette våpenet?

HiPoweren skal brukes i gammel militærfelt, å iom. våpenet er såpass gammelt å har en historie er jeg redd for at den ikke tåler påkjenningen hvis den skal brukes i praktisk,dette er sikkert et dårlig argument syns noen,men det er min oppfatning :)

 

Har 5 våpen totalt,hvor 4 som brukes aktivt på treninger, å etterhvert konkuranser :)

Revolver

spes.pistol

grovfelt

mil.felt

22.matchpistol.

 

mvh.E.R

Link to comment
Share on other sites

Har også en HiPower i 9mm,av eldre årgang (1941) som også går i standard,men jeg kunne tenkt meg en CZ Shadow å bruke i production da denne er mye mere egnet til denne typen skyting med tanke på plassering av sikring å den type ting.

Har jeg noen mulighet til å søke å få innvilget dette våpenet?

 

Så sant det ikke har kommet noen endringer i det siste som jeg ikke har fått med meg, så skulle det vel være åpning for å få innvilget en pistol for production, siden Hi-Poweren ikke er godkjent i production, OG at .40'n din heller ikke er godkjent pga tilpasning til standard.

Men det avhenger jo at man er flink til å dokumentere sitt behov når man leverer søknaden, i og med at alle håndvåpen søknader blir behovsprøvd her i landet. Det holder sikkert ikke å bare søke ford man "har lyst på" en pistol til å skyte production med.

Link to comment
Share on other sites

Nøkkelordet i forbindelse med det å få innvilget søknadere er som oftest "Aktivitet".

Kan du dokumentere aktivitet(les:stevneresultater) i forhold til PODs rundskriv(2004 eller noe slikt) er det sjelden noe problem å få våpen til å kunne konkurrere innenfor hver klasse.

Kan du ikke vise til aktivitet skal du ikke få innvilget mer enn fire, uansett hva du skriver i søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke tvil om at det er forvirring rundt om med det dere snakker om.

Jeg leverte 2 søknader for noen uker siden, ett jaktvåpen, og ett konkuransevåpen.

Fikk beskjed om at lensmann skulle se på det med en gang, og returnere de om et par dager, flott tengte jeg.

 

Men da det var gått 2 uker skjønte jeg at noe var galt så jeg dro innom kontoret for å spørre, da sa damen bak disken; Å ja, deg ja! Jeg skulle ringe deg, jeg har papira dine her, du skjønner det har kommet ny våpenlov vet du... :roll: ok, tengte jeg, det skal ikke ha noe å si for meg, jeg har kun 4 jaktvåpen, og mer enn nok dekka for konkuransevåpna mine.

 

Men så sier ho at den nye loven som kom i sommer, den sier at man ikke kan eie mer enn 9 (NI!!) våpen, TOTALT!!!

 

Jeg holdt på å gå i gulvet, og spurte hvordan i helvette de hadde lest seg til det!! :shock:

 

En lang diskusjon fulgte, som jeg ikke gidder å gjengi, spesielt siden ALLE har vel fått med seg at det kun er jaktvåpen som er regulert, og det er til 6 våpenl.

De hadde også printa ut oversikt over hva jeg hadde, så jeg måtte krysse av for hva som var til jakt, og hva som var til konkuranse. :roll::roll:

 

Skalviseeee... Pistol - konkuranse, Rifle, kaliber 308 - jakt. osv. osv.

Helt bak mål spør du meg!!

 

Jeg sa selvsagt at det ho sa var HELT feil, noe som ho ble tydelig sjokket av, og når jeg tilslutt gikk ut døra så lovet ho å se på det med lensmann når han var inne igjen...

 

Neste dag var blodtrykket mitt normalt igjen så jeg stakk innom for å se om de villa ha mere info, da lå de der godkjent begge søknadene!

 

 

Men det jeg tenker på nå, er - Hvor mange kan ha kommet dit og fått samme beskjed, max 9 våpen totalt, og tengt. Ok dere vet best, dere er tross alt politi!! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke vise til aktivitet skal du ikke få innvilget mer enn fire, uansett hva du skriver i søknaden.

Dette er vel litt avhengig av hvilket våpenkontor man tillhører? Det er jo ingen fastsatte begrensniger på antall våpen, så det blir vel "synsing" fra v.kontorets side?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Takk for gode svar :)

Jeg kan dokumentere det de spør etter,det måtte jeg gjøre på de 2 siste jeg søkte på,men kan ikke dokumentere noe på

praktisk da jeg akkurat har startet med dette.

Men det er bare et generelt aktivitetsnivå de vil vite om,eller er det i den grenen det søkes våpen til de vil ha fra?

Litt ukjent med tanke på klassene i praktisk,men det er vel det samme som i felt,grov,mil,SP osv?

 

Mvh. E.R

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ingen fastsatte begrensniger på antall våpen, så det blir vel "synsing" fra v.kontorets side?

 

"2004-rundskrivet" sier, litt forenklet:

 

- "rekreasjonskyttere" som ikke har dokumentert stevneaktivitet til et visst nivå ikke skal få innvilget mer enn fire(4) håndvåpen.

 

- "mosjonsskyttere" som har en viss aktivitet få innvilget ett våpen til hver klasse i forbundet de er medlem i.

 

-konkurransekyttere har krav på reservevåpen i de klasser de kan dokumentere 10 stevnestarter i sesongen.

 

om noen gidder kan de jo fylle inn detaljene, evt orrigere meg om noe ikke stemmer 100%

 

praksis rundtom kan sikkert variere en hel del...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

 

Litt ukjent med tanke på klassene i praktisk,men det er vel det samme som i felt,grov,mil,SP osv?

 

Mvh. E.R

Nå må jeg spørre om du har lest regelverket til IPSC og har praktisk kurs. Ikke for å være kjip men fordi jeg lurer. Det dukke av og til opp foplk som har tenkt å skyte Praktisk eller CAS som ikke har fått med seg det at det kreves godkjenningskurs for dette og at man må være medlem av de respektive forbund.

 

Det er ikke Klasser i praktisk, men divisjoner (dog er de flisespikkeri) men de er ikke spesielt like NFS klassen du nevner nei. Helt annet skyteprogram og skyteform.

 

Åi.. du skriver jo at du skyter praktisk. My Bad. Lar likevel pekefingeren stå for å fange opp andre som ikke har satt seg helt inn i ting.

 

Husk at aktivitetskravene er knyttet opp mot forbund. Shadow bør gå aldeles utmerket til NFPS, Gamle Militærer ikke en approbert klasse i NSF.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

 

Litt ukjent med tanke på klassene i praktisk,men det er vel det samme som i felt,grov,mil,SP osv?

 

Mvh. E.R

 

 

Åi.. du skriver jo at du skyter praktisk. My Bad. Lar likevel pekefingeren stå for å fange opp andre som ikke har satt seg helt inn i ting.

 

Husk at aktivitetskravene er knyttet opp mot forbund. Shadow bør gå aldeles utmerket til NFPS, Gamle Militærer ikke en approbert klasse i NSF.

Hei.

Dette gjorde ting litt klarere :)

Har lest reglemanget,dog ikke finlest desverre.

Men må gjøre dette så fort jeg kommer hjem etter ferien :)

Så får jeg håpe det ikke kommer flere dumme spørsmål :)

 

Godt nyttår :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...