Jump to content

Nyskutt skabbrev!


Guest beretta682ge

Recommended Posts

Hei.

Akkorat skutt en ræv me skabb. Ka jør æ me den,el e det nånn æ kan ring så den bi henta og destruert?

Tænke de på kommune el mattellsyn.

 

Mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Legg reven i en søppelsekk, dra den et stykke unna. Tøm noen liter diesel (helst avgiftsfri) over reven, tenn på!

Det er nok den enkleste måten å bli kvitt problemet på. Det er iallefall slik jeg gjør det med skabbreven.

 

PS! Jeg har alltid et par engangshansker i lomma når jeg er på revejakt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette kan du fint håndtere sjøl! Som antydet, er det enkleste bare å brenne kadaveret. Hvis dette ikke er mulig, og du må flytte det, så finn en søppelsekk, stikk hendene inn i sekken, ta tak i beina på reven og vreng sekken over kadaveret. Rull hele greia sammen og putt det nedi en ny søppelsekk. Hvis husholdningsavfallet i din kommune leveres til forbrenning, er det vel strengt talt bare å kaste det i søpla? Du kan i alle tilfelle spørre Mattilsynet; ens nærmeste distriktskontor nås på tlf. 06040.

 

Lykke til.

 

PS1: Jeg, og sikkert mange med meg, hadde satt stor pris på om du, slik vi andre gjør, bruker vanlig skrift til vanlig tekst.

 

PS2: Hvis man forventer at ens innlegg skal bli lest, forstått og bli tatt seriøst, hadde det kanskje vært en fordel å uttrykke seg i noenlunde normert skriftspråks form? :)

Link to comment
Share on other sites

Legg reven i en søppelsekk, dra den et stykke unna. Tøm noen liter diesel (helst avgiftsfri) over reven, tenn på!

Det er nok den enkleste måten å bli kvitt problemet på. Det er iallefall slik jeg gjør det med skabbreven.

 

PS! Jeg har alltid et par engangshansker i lomma når jeg er på revejakt! ;)

ja du må bruke rød-diesel.. rødrev brenner best med rød-diesel

Link to comment
Share on other sites

Er det 25 minus og snø trur jeg jeg hadde driti i å styre med å fyre bål på natta. Skabbmidden dør ganske fort etter at reven er stivfrossen. Lever bare i huden på dyret. I 25 minus blir en rev fort ubeboelig for midden. Bare sørg for at bikkjene ikke snuser borti den i løpet av denne dagen.

Link to comment
Share on other sites

...kupper tråden bittelitt med et meget likt spørsmål:

Hva gjør dere med skabbrev dere har skutt, som må leveres inn for å få skuddpremie? (Kjenner på kroppen at jeg er skeptisk til å dra reve-kadaveret inn i familiebilen, som to timer senere skal benyttes til å kjøre barn til barnehagen!!)

Er det nok med plasthansker og dobbel søppelpose?

Link to comment
Share on other sites

...kupper tråden bittelitt med et meget likt spørsmål:

Hva gjør dere med skabbrev dere har skutt, som må leveres inn for å få skuddpremie? (Kjenner på kroppen at jeg er skeptisk til å dra reve-kadaveret inn i familiebilen, som to timer senere skal benyttes til å kjøre barn til barnehagen!!)

Er det nok med plasthansker og dobbel søppelpose?

 

dropper skuddpremien når jeg har skutt skabbrev. den brennes der den ligger....

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg hadde skabbrev til Lensmannen var det litt morsomt. Sekretæren hadde fått beskjed om at neste gang eg kom innom for skuddpremie skulle hun IKKE plage sjefen, men sende en undersått ut for klipping. Som sagt så gjort. To sønderskutte skabbrev lå i en sekk oppi en stamp baki bilen. Kjørte ned med alle vinduene åpne....

Betjente fant fra saksen og ble med ut. "Der ligger de" sa eg og åpnet bakluken. Betjente åpna sekken og stakk hodet nedi for å dra opp reven. Ble fort grønn i trynet og løp utpå plenen og spydde som en gris... Morsomt syn; uniformert politi som står og spyr... :mrgreen::mrgreen:

 

Neste gang var det umulig å få noen til å klippe reven. De bare skrev under på papirene. "Det er greit". :mrgreen:

 

Disel brukes for å svi skrottene til det ugjenkjennelige...

Link to comment
Share on other sites

...kupper tråden bittelitt med et meget likt spørsmål:

Hva gjør dere med skabbrev dere har skutt, som må leveres inn for å få skuddpremie? (Kjenner på kroppen at jeg er skeptisk til å dra reve-kadaveret inn i familiebilen, som to timer senere skal benyttes til å kjøre barn til barnehagen!!)

Er det nok med plasthansker og dobbel søppelpose?

 

Ja det er nok. Skal du uansett ha bare unga i bilen, og ikke no bikkje, så er det i alle fall ingen fare. Skabb klør visst nok heftig, men klarer ikke formere seg på folk, så den dør fort.

Link to comment
Share on other sites

Dro med meg en skabberev fra oppe i bushen og ned mot bilen, hadde ikke hansker og gikk ut i fra at skabb ikke likte seg hos menig mann, etter å ha fååt fyr på mikkel og vært hjemmom og vasket fingeren mm så leser jeg her inne at det klør osv, jeg merket ingenting.. jeg tror ikke skabb er noe å tenke på for menig mann. Har man hund er nok saken litt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

...kupper tråden bittelitt med et meget likt spørsmål:

Hva gjør dere med skabbrev dere har skutt, som må leveres inn for å få skuddpremie? (Kjenner på kroppen at jeg er skeptisk til å dra reve-kadaveret inn i familiebilen, som to timer senere skal benyttes til å kjøre barn til barnehagen!!)

Er det nok med plasthansker og dobbel søppelpose?

 

Ja det er nok. Skal du uansett ha bare unga i bilen, og ikke no bikkje, så er det i alle fall ingen fare. Skabb klør visst nok heftig, men klarer ikke formere seg på folk, så den dør fort.

 

 

Kan ikke dy meg :wink: Hvorfor dobbel søppelpose? :wink: Tviler på at midden spiser seg gjennom plasten 8)

 

Her på bygda skal kontrolløren ha bare fremlabbene, så da er det problemet løst! Hogg av to fremlabber, det bør holde :D

Link to comment
Share on other sites

...kupper tråden...
Kan ikke dy meg :wink: Hvorfor dobbel søppelpose? :wink: Tviler på at midden spiser seg gjennom plasten 8)

Her på bygda skal kontrolløren ha bare fremlabbene, så da er det problemet løst! Hogg av to fremlabber, det bør holde :D

 

Dobbel pose for å sperre inn suckerne som krabbet utpå den første posen da man lirka reven inn i den! :-)

Hele reven må leveres inn her (ikke nødvendigvis hele, men skrotten med innvoller må være intakt!).

 

Problemstillingen gjelder for meg uansett bare ifbm frakt fra jakten og hjem, ikke hvor fort skabben dauer på folk, eller rev som henger ute i 20 minus... Ser helst at skabben ikke dauer meg eller mine, men et annet sted!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt problemet med skabbrev selv, men jeg oppdaget ikke at den var angrepet før jeg hadde tatt i den. Fikk opplyst av veterinær at all midd(?) dør ved minusgrader. Det skal da være nok å henge klærne ute til frysing. (Kjerringa satte ikke pris på reveskabb-klær i fryseren!! :lol: ) Reven kan man la ligge til den er frosset, og vips så er problemet løst :!::?:

Link to comment
Share on other sites

Nei huttetu! Vi kan ikke risikere kuldeforkortning! Selv indrefilet kan bli så seig at du må bruke tollkniven ved kjøkkenbordet hvis du bryter skinnet av reven ute i snøskavelen!

Få han i hus før du setter hull i noe som helst! Vent i det lengste med å velte ut vomma, ca en halvtime-time, eller når du ser den har fått rette ballong-formen. La den så henge med skinnet på minst et døgn eller to...

Orginal-forpakningen er alltid den beste sa engang en svensk vetrinær. :)

Bon appetitt!

Linje-akevitt er godt å ha på sida når man kommer så langt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Er det 25 minus og snø trur jeg jeg hadde driti i å styre med å fyre bål på natta. Skabbmidden dør ganske fort etter at reven er stivfrossen. Lever bare i huden på dyret. I 25 minus blir en rev fort ubeboelig for midden. Bare sørg for at bikkjene ikke snuser borti den i løpet av denne dagen.

 

 

Har snakka med mattilsynet om detta, sjøl i 30 blå lever midden i vekkes vis i en død stivfrossen rev. Eineste som funker er bensin/disel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...